HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud kollar Musik/Film via PC (Hemma hos Nahaz)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2010/01/07 : 13:36:48

Det här är en eoJEUDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Nahaz Posted - 2010/02/05 : 15:11:33
Missade visst en fråga här.
DVD decrypter kan du använda att rippa dina dvd filmer med. (viss reservation till att funktionaliteten kanske redan finns i XBMC men inte vad jag vet iaf)
Rippa musikskivor går direkt i XBMC, dock inte till FLAC ännu.

Albumart, fanart, imdb info osv drar XBMC själv ner. XBMC läser katalog eller filnamn och söker igenom olika databaser och drar ner den infon/bilderna man vill ha.

Det finns olika skins, och varje skin har olika "views" som amn väljer mellan för att få det UI man gillar bäst.

Dom skins som är mest populära just nu är:

Confluence:
http://xbmc.org/skins/confluence/

Aeon:
http://xbmc.org/skins/aeon/
rogerjons Posted - 2010/01/18 : 19:26:56
Väldigt snygg anläggning som smälter bra in i lägenheten. Måste säga att XBMC verkar väldigt intressant! Har ni nåt bra tips på hur man kan lägga in sina musik-DVD (eller dvd rent generellt) på datorn för att kunna spela dem från XBMC? Vad jag har sett verkar det vara nåt externt ripprogram man får använda. Hade varit väldigt smidigt om man får med omslagsbild, låtnamn osv... Några tips?
Wallinder Posted - 2010/01/14 : 17:44:50
Jag jobbar nere i Skåneland just nu och fick privilegiet att hänga med fast jag inte är medlem i eoJeud.

Jag tycker verkligen att Nahaz har lyckats bra. Han har det väldigt snyggt och trivsamt i sitt hem och anläggningen spelar fantastiskt bra. Jag har hört mycket om Ino, så det var roligt att få chansen att lyssna på dem. pi60 spelade väldigt bra, mycket rent och behagligt ljud. Bioljudet var faktiskt bland det bättre jag har hört.

Jag vill också passa på och tacka Nahaz för det trevliga bemötandet och fikat. Sen var det lite dåligt med bilder på biokatterna, jag såg iaf två stycken
Nahaz Posted - 2010/01/13 : 23:34:31
Det är ju självklart en smaksak och vissa låtar och många filmer gillar jag med den höjda basen men många skivor låter bättre såhär med korrekta nivåer. Kanske på grund av mitt rumsproblem vid 63Hz. Har musiken mycket info runt den frekvensen blir det än mer tydligt med höjd bas.

Rena spekulationer från min sida, men något är det som bumlar till ibland iaf : )
BosseBula Posted - 2010/01/13 : 23:14:11
Jag som tyckte basen var bra. Funderade på att koppla in min andra sub här hemma efter lyssningen hos dig...
Nahaz Posted - 2010/01/13 : 21:29:29
Har mätt nu, vid lyssningstillfället stog basen (sub 80Hz) ca 6dB för högt.
Jag visste att jag höjt den en aning men trodde mer på 2-3dB, efter att ha sänkt till korrekt nivå tycker jag att helheten blir lite bättre. Minskningen av fysiskt bastryck kompenseras väl av att dom högre frekvenserna får mer plats i ljudbilden.
Nahaz Posted - 2010/01/12 : 23:38:46
Har en puckel vid 63Hz, annars så ställer inte rummet till det speciellt mycket faktiskt. Öppen planlösning genom nästan hela lägenheten så basen har gott om utrymme att fly.
OcA Posted - 2010/01/12 : 20:36:19
Är riktigt nyfiken på de där Emotiva-pryttlarna!

Mig veterligen den enda processorn för vettiga pengar som kodar av HD-formaten? Och till mindre än halva pengen av en Onkyo-processor... Hur funkar ljudet i tvåkanal och har du jämfört med andra maskiner? Sitter själv med blu-ray, men utan möjlighet att koda av HD-format...

Det som dödar kalkylen en smula är väl frakten som jag gissar är mindre billig?

Annars ett mycket snyggt system och smakfull inredning runt om! Kul med prylar som man kan visa öppet utan att skämmas (till skillnad från undertecknads PA-steg...)
Hur funkar det med att ha en halv vägg i vardagsrummet? Kan inte det ge upphov till rätt skumma akustikbekymmer?
Nahaz Posted - 2010/01/12 : 20:15:06
pi60 och pX-2 spelade som det är tänkt med delning vid 80Hz (pi60 ner till och 80 och pX 80 neråt) med lite för hög nivå på basarna.
Experimenterar lite med andra alternativ, får se vad det blir till sist, men det kan ligga något i vad Audionet säger om mellanregister och diskant även om det naturligtvis är en smaksak.
shifts Posted - 2010/01/12 : 19:56:52
Kul med lite rapporter äntligen!

Nahaz: Du verkar ju inte vara helt nöjd med delningen i dagsläget. Hur
hade ni det inställt när ni lyssnade nu?
Kilgore Posted - 2010/01/12 : 15:55:38
njae, det var inte bara du som var skyldig till hissmusiken Audionet, men vi lyckades få bort det senare. Då blev det tung bas från både Trentemöller, Massive Attack och Infekterade svampar :)
Audionet Posted - 2010/01/12 : 14:41:32
"lite mycket hotell/hiss musik ett litet tag bara" Det var när jag fick välja musik.
Schmutziger Posted - 2010/01/12 : 13:41:20
Vad kan man säga, det lät väldigt bra! har absolut inget att klaga på, förutom att det spelades lite mycket hotell/hiss musik ett litet tag bara ;)
Det är så man funderar på om man ska börja spara till i28/i14
Kilgore Posted - 2010/01/12 : 11:22:52
just det, det var bara framför diskanterna, som man kan se på bilderna:)
Ok, det är ju bra att du inte hör skillnad med och utan, vissa skydd har ju annars negativ inverkan på ljudet...

Som helhet spelade det mycket trevligt med bra och rent basfundament. Man stampade takten helt enkelt :)
Nahaz Posted - 2010/01/12 : 09:58:37
Det satt skydd framför diskanterna på pi60 men inga skydd framför någon bas.
Jag hör ingen skillnad med skydden på jämfört med skydden av, det är det enda jag kan säga : )

Kilgore Posted - 2010/01/12 : 09:14:03
Det var mkt trevligt ljud hemma hos Nahaz, trots jag aldrig satt helt i sweetspot, men det gav helt klart mersmak.

Jag undrar dock hur det låter utan de skydd som satt framför diskant o bas på Ino-burkarna, gissar att man kan vinna lite utsträckning och briljans i diskanten utan dem.
Nahaz kanske kan svara på det...
Anton Posted - 2010/01/11 : 23:22:54
Tyckte det lät väldigt rent och klart med bra dynamik, lite som brukligt med Ino-burkar.
Var också behaglig efterklang i rummet och inga noterbart störande resonanser.
Audionet Posted - 2010/01/11 : 22:23:38
Jag kan kommentera ljudet.

Tyvärr låg min hustru hemma och var sjuk så jag fick aldrig riktigt möjligheten att lyssna i bio mode då min närvaro hemma var prioriterad.

Men i 2-kanal fick jag mig ett tiotal låtar i "money seat".

Ljudet får betäcknas som lättlyssnat och med en utsträckt bas. Mellanregister och diskant är något återhållet i mina öron som är vana med horn & plasma. Med en placering nära bakvägg så upplever jag djupet i ljudbilden begränsat men bredden är som den skall vara. Personligen skulle jag vilja ha upp ljudbilden lite i höjd, smaksak naturligtvis.

Jag vet att många anser att Metalicas Deth Magnetic är en skräpinspelning men jag tycker mig kunna njuta någorlunda av den i min uppställning hemma. Den är överstyrd och har dist på gitarrer och trummor precis som den genren ofta har även live. Kruxet är att kunna återge detta utan att fullständigt bryta ihop vilket många anläggningar gör. Hos Nahaz bryter det inte ihop fullständigt men känslan kommer inte fram utan man tycker det för jävligt att de släpper en sådan här skitinspelning på marknaden. Skall nämna att denna inspelning har i mina ytterst färgade öron endast fungerat hemma hos mig, men det finns ju fler ställen kvar att lyssna på.

Den musik som jag tyckte denna anläggning passade bäst till var elektronisk musik. Basfundamentet får väl anses vara käpphästen och musik som främjas av en tung och utsträckt bas mår fint hemma hos Nahaz.

Min lilla snabba sammanställning, vet inte om den delas med övriga deltagare?
Nahaz Posted - 2010/01/11 : 21:51:07
Jag lever ju med det så mina intryck är ju lite partiska : )
Jag hade också gärna läst om vad andra tyckte om ljudet.
CH Posted - 2010/01/11 : 19:54:59
Varför vill ingen kommentera ljudet..
Hornta Posted - 2010/01/10 : 11:20:18
Ett mycket trevligt system och rum! Har kollat in detta album på minhembio flertalet gånger! :)
Eriken Posted - 2010/01/10 : 11:10:07
En sådan rigg blir man ju nyfiken på hur deltagarna tyckte att den lät. Någon som vill delge sina intryck?
IcedEarth Posted - 2010/01/09 : 14:21:01
Hur lät det då?

//rillo
Audionet Posted - 2010/01/09 : 11:55:47


På sista bilden, ser man kanske lite bättre hur allt är uppställt. Observera High surrounder front and back!

Vad man kan konstatera efter besöket hos Nahaz är att CD & DVD skivor är inget måste, användarvänligheten är otroligt överlägsen på en mediacentral. Att hitta den låt, artist eller album man söker är beroendeframkallande. Jag har aldrig haft så bra översikt på min musiksamling som jag har i dag när den är lagrad på datorn.

Nackdelen kan vara att man precis som i tv soffan zappar runt lite för lättvindigt när utbudet är så stort. Men det finns ju en lösning på det när man verkligen vill koppla av och känna stressen lämna kroppen,
sätt igång vinylavläsaren!

Vi är ett trevligt gäng! Det är roligt när vi träffas så här, det är ytterst stimulerande och utvecklande att få dela varandras erfarenheter och idéer.
Jag Tackar Nahaz för hans ypperliga värdskap och hoppas att jag är välkommen fler gånger!
Nahaz Posted - 2010/01/08 : 18:51:24
Tyget är också från ikea, finns i 2-3 olika färger med samma mönster.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000