HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6,5" TH med utan Helmholts

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
hoktuna Posted - 2010/01/31 : 12:54:20
Kan nån hjälpa mej med en dubbelvikt TH.
Jag tänkte dom som stativ till ett par toppar vid nya tv`n.
Max 1M höga.

Diameter: 256,8 mm
Baffelhål: 231,8 mm
Bultcirkeldiam: 243,8 mm
Djup: 101,1 mm
Vikt: 3,7 kg

THIELE-SMALL PARAMETRAR:
fs 53 Hz
Re 5,75 ohm
Le 0,67 mH
Qes 0,52
Qms 8,14
Qts 0,49
Vas 60,1 liter
Cms 0,36 mm/N
Bl 9,6 T-M
Mms 25 gram
Xmax 3,0 mm
Sd 344,9 cm²
Xmek 17,27 mm
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2024/01/15 : 16:31:55
Aah, honom har man inte hört av på många år nu men det ska nog gå att lösa!
hoktuna Posted - 2024/01/15 : 16:27:50
Elementen finns kvar,simmen får du höra med Petter om...
Fuling Posted - 2024/01/15 : 14:50:50
Gammal tråd men eftersom jag nyss sett livstecken från trådskaparen här på forumet så tänker jag passa på att fråga: Finns det ritningar och simuleringar sparade någonstans för det här hornet?
PetterPersson Posted - 2014/07/25 : 22:29:58
Kan hända att jag har en ritning någonstans. Den som försvunnit från forumet låg på pixbox och de har lagt ner. Skicka ett pm till hoktuna också, han kanske har den kvar.
Bogus Posted - 2014/07/25 : 16:29:28
Väcker en gammal tråd.

Det här tappade hornet verkar väldigt intressant. Jag är ute efter en hyfsat nätt liten bas till vardagsrummet och jag har fastnat för just tappade horn.

Finns det någon ritning som man kan hitta och vad det är för element som används?

Tacksam för svar =)
FForsman Posted - 2012/07/06 : 20:40:46
Det har blivit lite tomt rent fysiskt men även basmässigt i mitt vardagsrum... Tusen Tack för lånet Hoktuna! Jättevärdefullt att få chansen att pröva i egen hemmamiljö.

/mvhff
FForsman Posted - 2012/06/07 : 19:22:29
Fina små horn detta

Jag har laborerat en del med delay på topparna. I början hade jag så mycket som 20 ms. Dt lät bra så länge jag delade vid ca 80 Hz. Vid högre delning (upp till 150 Hz) lät det skrutt och burkigt. Jag trodde först det berodde på något resonans i själva hornet. Jag har successivt minskat delay till 10 ms. Nu kör jag med delning vid 150 Hz och det låter bättre än aldrig förr. En parameter som gör lyssningsintrycket som helhet bättre är att den lite högre delningen avlastar topparna.I och med deras extremt korta X-max (0,5 mm) vill man inte att de ska behöva spela några bastoner alls. Det är tydligt att det går att spela starkare innan jag blir lyssningstrött, vilket jag gissar kommer från distorsion på grund av konrörelser utanför X-max.

/mvhff
FForsman Posted - 2012/05/22 : 22:50:01
De kanske spelar ner till 40 Hz här också men jag har inte försökt mig på några mätningar än.

Jag har inte varit i närheten av de ljudnivåerna och jag ska försöka låta bli att ta reda på hur det låter när de bottnar.

Roligt är att min bättre hälft uppskattar både ljudet och formen. Rent möbleringsmässigt funkar de betydligt bättre än jag kunnat föreställa mig. På pappret tar de en del plats men i verkligheten försvinner de på ett annat sätt än vad jag kunnat tro.

Hoktuna: hur mycket delay tycker du är lämpligt på topparna? Tror jag läste att du delade vid 100 Hz men inte med vilken branthet, 4:e ordningen?

/mvhff
hoktuna Posted - 2012/05/22 : 22:18:46
Skoj att du gillar dom,jag tycker att dom når ca 40hz hos mej.
Det låter läskigt om dom när dom bottnar om man köttar på för mycket
PetterPersson Posted - 2012/05/22 : 19:23:51
Kul att du gillar den

*Stolt*


Det går att få den ännu bättre om hornet görs lite större i början.
Mätningen visar att Bl troligtvis inte är så hög som databladet anger
och då kommer mindre kompression göra att hornet går djupare samtidigt
som 50 Hz-puckeln försvinner. Ännu bättre och renare ljud som resultat
FForsman Posted - 2012/05/22 : 10:53:49
Det här är spännande. Jag hade andra förväntningar än vad dessa små horn levererar. Erfarenheten är dock positiv. Först tyckte jag det saknades någonting men alt eftersom tror jag att jag lyssnar tror jag att det jag först saknade var den så kallade discobaspuckeln. Den MLTL/BR jag hade byggt med KEF 139B spelade rent och fint på låg volym men redan på moderat volym blev basen lite blöt. Låg känslighet och kort X-max. Dessa små sextummare med ca. halva konytan jämfört med en KEF 139B spelar skjortan av KEFen. Faktiskt så till den grad att KEFen åkt ut och planerna på att bygga färdigt paret är skrotade. KEFarna spelade rent också men är helt tandlösa i jämförelse om man vill lyssna i annan volym än den lägsta.

Hornen spelar inte riktigt lika djupt som KEFen som spelade rakt till 35 hz med är användbara er till 30. Jag kan inte säga att jag direkt saknar någon djupbas ur hornen. Enligt tidigare mätningar spelar hornen ner till strax under 50 Hz.

Sammanfattningsvis upplever jag ljudet väldigt rent och ärligt. Det finns möjlighet att trycka på ganska rejält också. Med radhusmått mätt altså

Väldigt roligt att få möjlighet att provlyssna ett par TH på det här sättet. Tack Hoktuna!

Jag har labbat med delningsfrekvenser fram och tillbaka och vill nog inte dela över 100 Hz. Röster blir konstiga med en delning på 150 Hz. Delay har jag satt godtyckligt att stämma med avståndet elementen mellan. Delning sker via min hembioreciever Cambridge Audio Azur 340R och basarna drivs av ett gammalt stereo steg (AX 400) från Yamaha på 400 W.

/mvhff
Mathias på Öckerö Posted - 2012/05/16 : 13:59:46
Dessa skulle jag vilja lyssna på... Vad driver du dem med?
Jag labbade lite i hornresp och det går att få dem att spela djupare men på bekostnad av känsligheten. Kan ju avhjälpas med att ha flera, tex ett par till i bakhörnen;)
Vad tror du martinsson? Lagoma till mina små svarta toppar?
martinsson Posted - 2012/05/16 : 13:29:12
Små tappade saker är aldrig fel, jag kör med liknande lineup hemma nu, dvs bredbandare och tappade horn, det varkar vara en bra mix.
Mickel-mackel Posted - 2012/05/16 : 09:44:44
NAJS !!!!

Är du helsåld? Har du tänkt bygga sådana?
FForsman Posted - 2012/05/15 : 22:09:56
Hoktunas horn är på utflykt. Närmare bestämt till Mölnlycke. Man kan använda dem till att spela musik på, vilket är en mycket behaglig upplevelse. Man kan också använda dem för att kontrollera byggnormen från 1974 eller hur mycket en radhuslänga tål innan grannsämjan är förbrukad. För att kunna provköra dessa horn ordentlig har jag således sett till att skaffa hållhakar på respektive grannar så att vi uppnått någon form av terrorbalans. Men, med tanke på hur mycket bas dessa små horn pumpar ut väger exempelvis en hemlig kärleksaffär berörda grannar mellan lätt



Dock måste de ackompanjeras av betydligt potentare toppar för att komma till sin rätt. Byggsugen!

/mvhff
asto Posted - 2010/08/18 : 18:49:22
Aah, självklart har du rätt. Tänkte inte på att den var så djupt avstämd i simmen.
PetterPersson Posted - 2010/08/18 : 18:28:31
Närå, jag har tänkt rätt. Se på simuleringen nedan:



Hornet ska gå ner till ca 35 Hz men enligt din mer högupplösta mätning
så blir det en topp vid 50 Hz. Alltså mitt mellan de förmodade
topparna om hornet hade varit simulerat med hängmatta.

asto Posted - 2010/08/15 : 08:26:31
quote:
Toppen vid 50 Hz tyder på att elementet har
svagare magnet än vad som angetts i databladet. Ökar man arean i
början av hornet (simulera med hängmatta där) kan tonkurvan fås ännu
planare.
Tänker du inte lite fel nu Petter? Var inte denna TH simulerad utan hängmatta? och i praktiken fick du hängmattan. Om du då ökar arean i hornet så du får hängmattan i simuleringen, blir då inte hängmattan ännu större i praktiken. Eller missförstod jag dig?
PetterPersson Posted - 2010/08/14 : 13:18:44
Intressanta mätningar Asto! Toppen vid 50 Hz tyder på att elementet har
svagare magnet än vad som angetts i databladet. Ökar man arean i
början av hornet (simulera med hängmatta där) kan tonkurvan fås ännu
planare.
asto Posted - 2010/08/09 : 18:09:24
M-M...
Mätningen är utan filter, inga mer mätningar är gjorda...
Mickel-mackel Posted - 2010/08/08 : 23:48:20
Dom där mätningarna är alltså helt utan delningsfilter inblandat, eller hur?

Du har inga mätningar med delningsfilter inkopplat?, jag bara undrar lite hur ett brant delningsfilter råder bot på skräpet ovan passbandet.
asto Posted - 2010/08/08 : 21:57:17
Hoktunas omtalade TH fick ett återbesök idag, fick även äran att lyssna på det större systemet. Jag får tacka för en mycket trevlig eftermiddag.

Vi gjorde ett par mätningar på den lilla TH:n för att se resultatet med lite högre upplösning.



Vattenfall för att lokalisera efterklangen. Bakväggen i hornet kan med fördel dämpas lite.

hoktuna Posted - 2010/05/19 : 21:15:18
nu har jag klippt en konding till toppen och det blev lungnare.6uf nu 8 innan.
hoktuna Posted - 2010/05/18 : 21:34:56
Ett tafatt försök till mätning

det kanske behövs en brutalare delning av diskanthornet?
När jag mäter utan diskanten ser det skitsnyggt ut upp till 3,8 men med hornet rör det till sej rejält.
hoktuna Posted - 2010/05/18 : 21:11:27
Jag börjar i onkenstyle

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000