HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 EL34 PP av Claus Byrith lyser och låter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2010/03/27 : 08:40:07
Varde ljus, sade KMJ
....och håller tummarna

Ett projekt jag hållt på med av och till under ca 5 år närmar sig upploppet (och den ofrånkomliga felsökningen) så det är väl dag att sparka igång en självmotiverande bildtråd. Jag började samla delar runt tiden för DIY-träffen 2006



Edit:
Trafosen (2st) beställdes i september samma år.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zei Posted - 2010/06/11 : 20:47:17
hehe, det där har du fått riktigt bra...


Bra jobbat med din diy stereo.,

/JZ
Kmj Posted - 2010/06/11 : 10:56:37





Kmj Posted - 2010/06/09 : 19:16:53
quote:
Ta det nu lugnt när du bygger riaa steget om du vill kan jag stå till tjänst med tel.support så att det blir rätt det skulle vara f** om du misslyckas med ett sådant bra grammofonsteg.



Tackar. Jag hade tänkt säga att det är lugnt och att jag kollar OCH mäter alla komponenter två eller tre gånger innan jag löder dit nått men uppenbarligen så hjälper det inte .


För att gå tillbaks till slutstegen så kanske man skulle ta och sätta in pot parallellt med motståndet i återkopplingen så man kan variera den. Om övrig utrustning fixar det så ska väl generellt sett en minskad återkoppling ge positivt resultat? Jag vill mig minnas att det lät förbaskat bra när jag körde ett kort tag helt utan återkoppling.

Revintage
Du sa att det var hög återkoppling lite tidigare i tråden, var det globalt eller runt en speciell del? Jag har för mig att det fanns lite olika typer i olika delar av ett rörslutsteg. Har du nått förslag på eventuell förbättring på ett enkelt sätt?
Bubbel Posted - 2010/06/09 : 18:45:14
quote:
Nu är det bara indescreet riaa kvar och att försöka komma på varför D/An bara lade av efter någon månads kontinuerlig och felfri drift.


Ta det nu lugnt när du bygger riaa steget om du vill kan jag stå till tjänst med tel.support så att det blir rätt det skulle vara f** om du misslyckas med ett sådant bra grammofonsteg.

anders
Kmj Posted - 2010/06/09 : 18:34:56
För att beskriva vad jag menade med rocknroll lite noggrannare.
Mina tidigare slutsteg har ofta vart väldigt analytiska och korrekta, mkt detaljer och skarpt detaljerade detaljer och ljudbild. Rören, i mitt fall, ger en djupare bas och mer punch i det hela. Efter att ha gått igenom lite vanliga testlåtar som lofgren, mckennit, mckee osv så testade jag lite volbeat och backyard babies istället och resultatet var ganska kul. Förutom den mer framträdande basen så var elgitarrer mkt mer klös i. Det mest beskrivande ord är aggressivt. Om trissorna är en trimmad japanarräcer så är rören en amerikansk muskelbil.

Den tekniska och korrekta beskrivningen är nog "ett sjuhelsiken ös"

Sen så lyser de så fint med ju.
Kmj Posted - 2010/06/09 : 18:28:05
quote:
Rätt kul felstavning faktiskt.

Då låter vi det vara kvar
Bernt Jansson Posted - 2010/06/09 : 18:17:43
quote:
Trissorna är finlir och rören är rock 'n roll.

Ligger mycket i det! Grattis till att ha fått igång förstärkarn.
quote:
fetermiddag
Rätt kul felstavning faktiskt.
Kmj Posted - 2010/06/09 : 16:33:46
quote:
Det är imponerande att du får till det, jag vet att du har en rad med massa projekt som har ställt till det för dig kanske har det släppt nu.



Jo, det är mer regel än undantag. Bisarra fel är det med, hade jag inte lagt ut pengarna redan så hade jag skickat allt för länge sedan.

Nu är det bara indescreet riaa kvar och att försöka komma på varför D/An bara lade av efter någon månads kontinuerlig och felfri drift.
Imperial Posted - 2010/06/09 : 16:23:14
Tjenare!

Grattis!
Kul att du fick det å funka.
Det har ju varit ovanligt många krångligheter i detta bygget.

Det där med att inte gillar att inte ha signalkälla inkopplad.
Har Galler läckan på ingånsröret pajjat eller är det kanske nåt som är glappt runt ingångs röret.

Mvh...
Bubbel Posted - 2010/06/09 : 15:57:38
Det är imponerande att du får till det, jag vet att du har en rad med massa projekt som har ställt till det för dig kanske har det släppt nu.

Grattis!

anders
Kmj Posted - 2010/06/09 : 15:36:20
Hemskt vad du ska va kravig då. Men för denna gången då . Jag ska kolla efter jobbet ikväll men då jag jobbar fetermiddag får du nöja dig med fotot jag skickade till din telefon innan idag. Det kom fram hoppas jag?
Zei Posted - 2010/06/09 : 15:19:29
GRYYYYYYMT !

Bra jobbat där Ken!

Och Bilder på det hela?


/JZ
Kmj Posted - 2010/06/09 : 13:08:48
Så, lite förändringar har fått ske för att reda ut allt.
Först så orsakades ostabiliteten av att jag missat en liten text i översta hörnet på ett av de två schemorna, denna sade att tre komponenter som finns i schemat och på kretskortet inte skall användas. Så de avlägsnades och resultatet blev en stabil förstärkare sålänge en källa är inkopplad eller ingångarna kortslutna. Sätter man på slutstegen utan signalkabel inkopplad så skenar biasen iväg och säkringen bränner. Sak samma, man ska ju inte använda den på detta sättet ändå.

Efter det så visade det sig av biaslindningen på den ena kanalens nättrafo var defekt, då den var oanvänd så måste det vart en transportskada eller liknande. Iallafall så kopplade jag in en liten kretskortstrafo istället. EL34orna behöver runt -30VDC (på en höft) så jag tog den lilla trafon som har 2x12V på sekundären, seriekopplade dessa till 1x24 och likriktade det. Resultatet blev att det inte helt gick att strypa rören utan som minst gick det 10mA igenom. Biasen justerades till 400mV (40mA) och DCbalansen ställdes in. När det kom till ACbalansen så klarade ingen av mina två multimetrar av att läsa de små värdena så det blev till att köpa en ny, biltema löste detta. I morse ställdes den in och en sista justering av bias och DC gjordes. Ca 30min musik hanns med innan det var dax att köra till jobbet.

Spontant efter bara en kort stunds lyssning så är det bra skillnad gent emot de transistor/chipförstärkare jag har. De är kanske lite mer kliniska medan rören är, ja... De är inte det . Trissorna är finlir och rören är rock 'n roll. För att beskriva det mkt enkelt.
Kmj Posted - 2010/05/04 : 12:08:01
Ok, det var motkopplingen du syftade på. Jag har hört lite olika saker ang det, Menno Van der Veen vill ju eliminera den helt och Byrith själv säger ju det ska användas med inte missbrukas.

Ja då, den ska vi nog få bukt med. Jag hittade ett par 2,3VA kretskortstrafos på vinden så de får bli biasmatningen.
reVintage Posted - 2010/05/04 : 10:58:45
quote:
Vad är det som är mer ovanligt exakt? Om jag nu får tolka det på det sättet.



Hög motkoppling anses inte var välljuds-befrämjande.

Drivern i den Byrith är i storleksordningen strax under 60dB.

Om vi tar Bo Hanssons väljudande modkort till MkIII med triodstrappad EF86 och ECC82/6CG7/5687 så har drivern kanske 45dB gain. Därtill är gainen lägre i KT88.

Jag tror ändå att du får bukt med din försärkare, så kämpa på!
Kmj Posted - 2010/05/03 : 11:42:49
Likaså måste det ju gå med en med primär på 230V och sekundär på 12V.
12V på en 6V-matning bör ju ge hälften av 230, dvs 115. Eller 120,75V om vi ska vara exakt då det rör sig om 6,3V..
Kmj Posted - 2010/05/03 : 11:11:37
quote:
Säkerligen har du insett att ditt förtsta problem beror på självsvängning. Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen. Ingen lek att hitta orsaken då den med all säkerhet beror på layouten. Dubbelchecka att du håller ingångs- och utgångs-sida väl åtskilda.



Precis, killarna på "det andra" forumet har vart till enorm hjälp och det verkar som om lösningen närmar sig nu. Nu självsvänger den ju bara när ingången är öppen, eller vad man nu ska kalla det. Utan källa och utan kortslutning och så används ju en förstärkare inte så ofta.

quote:
Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen

Vad är det som är mer ovanligt exakt? Om jag nu får tolka det på det sättet.

quote:
Ditt andra problem åtgärdar du med "2" som är en jättebra idé, trafon kan väljas minimal. Om du försöker dig på på "1" kommer du att få ännu fler problem typ självsvängning, brum etc.


Min tanke exakt. Sekundären jag har nu ger 110V och 40mA, det ska räcka till två kanaler. En snabb räkning ger ju då 2,2VA per kanal och det är ju inga stora saker.
reVintage Posted - 2010/05/03 : 09:06:41
Säkerligen har du insett att ditt förtsta problem beror på självsvängning. Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen. Ingen lek att hitta orsaken då den med all säkerhet beror på layouten. Dubbelchecka att du håller ingångs- och utgångs-sida väl åtskilda.

Ditt andra problem åtgärdar du med "2" som är en jättebra idé, trafon kan väljas minimal. Om du försöker dig på på "1" kommer du att få ännu fler problem typ självsvängning, brum etc.



Kmj Posted - 2010/05/03 : 07:35:26
Lite mer än en vecka senare så funkar det ena slutsteget, även om biasen rusar iväg om ingången inte är kortsluten eller om inte en källa är inkopplad så det är bara lite justeringar kvar.

Problemet är det andra, den med kass trafo. Som jag ser det nu har jag två alternativt.
1: plocka ut trafosarna, bygga om lådorna och använda den fungerade trafon till båda slutstegen, det ska gå då trafon är ordentligt överdimensionerad.

2: Köpa två kretskortstrafos med enkel eller dubbel 110Vprimär och 6V sekundär på några VA. Denna skulle jag ju kunna koppla omvänt, dvs sekundärsidan på 6V till ett av uttagen till glöden (6,3V) och då använda 110V sidan till biasen. Den blir ju aningen förhöjd men det kan ju justeras.

Kmj Posted - 2010/04/23 : 19:44:58
Så, alla spänningar stämmer. Jag fick ändra motståndet i biasdelen till ett lägre så jag kunde få strax under -60VDC innan biaspoten och tack vare detta kunde jag få under -35VDC till gallret. Saken är den att detta inte hjälpte det minsta och den snabbt ökande biasen finns fortfarande, om än att det tar ett par sekunder extra innan den uppträder. Det hjälpte inte heller att skifta rör eller kasta om feedbacken.

Inte nog med det. Jag testade samma sak på det andra slutsteget och stömsatte den trafon för första gången och märkte att jag inte fick någon biasspänning alls, så jag satte multimetern på AC och kollade direkt på tamparna utan resultat. Skiftade till resistansmätning och mätte igen, inget. Det verkar som om biassekundären är kass och har vart det sedan leveransen.

Detta får fan vara droppen. Slusteg som pajjar pga för stor kylfläns, köp av 5st gainclonchip varav fyra var defekta, DACar som funkar felfritt i månader för att sedan bara dö, funka igen efter ett tag och sedan haverera igen efter ytterligare några månader. Någon försöker verkligen säga mig nått.
Kmj Posted - 2010/04/21 : 10:13:19
Så, då har jag kollat och mätt lite mer.

Alla spänningar från nätbelen ligger där de ska, på en höft.
Mellan sidan av gallermotståndet mot biaspoten och jord får jag -45V och jag ska kunna skifta mellan -25 och -50 så det bör väl vara ganska nära, det var denna punkten jag inte förstod tidigare, detta är med biasen fullt påvriden. Vid denna inställningen får jag -10V mellan pin5 på rören och jord, enligt en kille på diyadio borde det vara iallafall -35V vid gallret för att EL34an ska kunna arbeta riktigt. Dessa mätvärdena är tagna utan EL34or ipluggade.

Det konstiga är att igår kväll fick jag andra värden än vid tillfället då jag testade imorse. Jag ska kolla en gång till när jag kommer hem idag och göra det paranoit noggrant.


quote:
Har du en Variac så andvänd den alt koppla en 24V trafo så att du får 24V på primären på nättrafon till slutsteget.


Ingen variac tyvärr.

quote:
Mäter man likspänning med en multimeter inställt på VAC så kan man få fantasisiffror, jag mätte på precis det sättet i ett bygge som gick på ca. 300VDC och instrumentet visade 700VAC.

Ok, av någon anledning har jag fått för mig att man på det sättet kan kolla om nätdelen inte funkar som den ska men uppenbarligen är det nått som inte är korrekt.
Fuling Posted - 2010/04/20 : 21:48:51
Mäter man likspänning med en multimeter inställt på VAC så kan man få fantasisiffror, jag mätte på precis det sättet i ett bygge som gick på ca. 300VDC och instrumentet visade 700VAC.
Imperial Posted - 2010/04/20 : 21:36:09
Oj!

Det låter väl mycket.

Utan rör borde du ha 1,41 x VAC.

Har du lagt dioderna så att du får en spännings dubbling


Kolla hur kondingar och dioder är kopplade i nätdelen.
Kolla vad din multimeter är specad till så att du inte bränner den.

Har du en Variac så andvänd den alt koppla en 24V trafo så att du får 24V på primären på nättrafon till slutsteget.

Mad 24V trafon sänker du spänningen så att du kan mäta säkert.
Multimetrar brukar ha 750 till 1000VDC som max spänning.

När nätdelen funkar som tänkt kan du ta bort 24V trafon och plugga i rören igen.

/
Kmj Posted - 2010/04/20 : 16:33:22
Spänningarna ut från nätdelen stämmer bra, så när som på en 20VDC.

Mäter jag däremot VAC mellan jord och centertappen på utgångstrafon så får jag ett utslag på närmre 1000VAC!
Kmj Posted - 2010/04/20 : 16:18:39
Ok, efter som jag fortfarande inte fattar exakt vad som menas med den tidigare nämnda meningen så skippade jag den, pluggade i rören och testade.

Resultatet är ett brummande ur högtalarna och mäter jag biasen under uppstart så rusar den snabbt uppåt volten, då är jag snabb med att bryta strömmen. Jag har testat detta några gånger samtidigt som jag vridit på biasjusteringen, utan resultat.

Så, designern skriver i testsektionen att om förstärkaren "starts to howl" (tjuta) så är återkopplingen positiv och jag måste då byta plats på jorden och återkopplingen på sekundärsidan av utgångstrafon. Men ett brumm kallar jag inte ett tjut, så vad kan det vara som felas?

Alla tips och mätnigstolkningar mottages tacksamt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000