HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En lugn April-lördag i Göteborg...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2010/04/11 : 13:03:34
Akkelis Audio bjöd in till demo så jag åkte tvärs över stan för att få mig en titt...



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hifi-Perra Posted - 2010/04/17 : 23:31:47
Tur att jag inte var hungrig nu :D
hoktuna Posted - 2010/04/17 : 21:37:14
Gottegris
Pac Posted - 2010/04/17 : 20:29:35

Sorry Huzze, jag kunde inte låta bli att ta bilden när jag såg den.
huzze Posted - 2010/04/17 : 15:25:41
Matbilder borde vara förbjudna. Här ska dreglas över hifi, inte sätta fart på magkurret.
PB Posted - 2010/04/17 : 06:34:14
Ja den lunchen va en riktig höjdare
Pac Posted - 2010/04/16 : 19:33:03
P.S. PB och jag avslutade med en brak-lunch på ett av mina favorithak i Göteborg: Kafé Marmelad vid Mariaplan.

Pac Posted - 2010/04/16 : 19:32:37


Ja det var en trevlig förmiddag. Jag tackar arrangören, Stefan på Akkelis, och hoppas att det blir mer av denna varan framöver.

Pac Posted - 2010/04/14 : 21:10:36

@Björn-Ola; Du hittar info om Amarra här: http://www.amarraaudio.com/

acebowler Posted - 2010/04/14 : 17:14:56
"20dB vid 27Hz som just detta rum lider av"

Oj!Blir spännande att bli av med den!!
Björn-Ola Posted - 2010/04/14 : 16:59:05
Det skulle vara intressant att veta vad Amarra gör för att det blir bätte ljud när man tycker att det egentligen bara handlar om att ta den digitala informationen från hårddisken och skicka till Dacen.
Uppsamplar den?
Det är uppenbart mycket man inte förstår eller vet när det gäller det här.
Wizard Posted - 2010/04/14 : 15:32:43
Står dessa högtalare kvar hos Akkelis?
Telarc Posted - 2010/04/14 : 09:48:57
Var där en snabb vända.. Och musik kunde de allt spela, riktigt bra också :) Fantastisk stor djudbild på alla brädder, inga register som stack ut, visst en aning till baspuckel med det hördes att det berodde på rummet. Det som framförallt slog mig var att jag initialt satte mig för att lyssna kritiskt men fort släppte det och bara satt och njöt av musiken.
Audio Concept Posted - 2010/04/14 : 08:52:20
Krell,

om det är musik du söker då rekommenderas verkligen att du kollar båda deras högtalare och elektronik...:-)

Mvh, Audio Concept
Äh, reklamen lämnar vi utanför när vi kliver in i det här forat.//Pac
llerk Posted - 2010/04/14 : 05:36:15
Kunde det spela musik då
Audio Concept Posted - 2010/04/14 : 00:02:44
Pac,

tack för fina bilder, text och länkarna. Kan tillägga att på Mac'en använde vi programmen Itunes som "biblioteksfunktion" och Amarra som spelar upp filerna i upplösningar upp till 24/192 via Firewire till Weiss'en. Fördelarna med Amarra är flera, blanda annat bättre ljud, kan spela upp olika upplösningar direkt och den har en riktigt bra EQ.

Hos Akkelis använda vi EQ'n för att hantera något av den relativt svåra baspuckel, upp ca. 20dB vid 27Hz som just detta rum lider av, (tills Matts har fixat det)... Med små högtalare är det inget problem. MBL 116F spelar totalt med 12 element vilket ger mycket energi... :-)

Stort tack också till alla trevliga besökare. Två fina Göteborgsdagar och jag hoppas många tar sig till Akkelis för att lära känna MBL's unika produkter.

Mvh, Audio Concept
Pac Posted - 2010/04/13 : 21:10:59
Jovisst en lösning som kan kompensera blir mer flexibel när flexibiliteten behövs. Men det betyder inte att den är bättre även i de lägen då kompensationen/flexibiliteten inte behövs.

Sedan har vi det där med "högupplösta format". John Atkinson gjorde en lysande artikel om problemen med hög upplösning förra vintern. Den heter "A case of Jitters" och beskriver lite om hur svårt det är att faktiskt få den prestanda som formaten har ur apparaterna. Det skulle vara intressant att se hur en Mac/Weiss-kombination klarar Johns testsignaler.

quote:
går det att beskriva i enkla ordalag hur dom konstiga elementen funkar?

I mycket enkla ordalag så fungerar "bollen" som en "ballong" som man blåser in och släpper ut luft ur i takt med musiksignalen.

Om du vill läsa mer så kolla dessa länkar:
- Här finns en beskrivning som mbl själva skickat till en website: http://www.vxm.com/mbl101Dpaper.html
- På mbls hemsida i USA finns det en del bilder från när de bygger ihop en radialstrålare: http://www.mbl-usa.com/company-aboutus.aspx

hoktuna Posted - 2010/04/13 : 19:47:14
går det att beskriva i enkla ordalag hur dom konstiga elementen funkar?
Hur låter dom i förhållande till ett vanligt element.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/13 : 19:00:31
Tyckte formuleringen blev rolig när datorlösningen kunde spela högupplöst material och dra nytta av diverse mjukvara. Det verkar ju bättre än en vanlig CD tyckte jag, särskilt om man ska dema prylar i en obekant miljö.

Men det stämmer nog att om man spelar med lägre upplösning och inte använder finesserna i datorlösningen så kan ju CDn mycket väl vara bättre.
Pac Posted - 2010/04/13 : 18:13:59
quote:
Hmmm, varför är det inte rättvisande om det ena sättet helt enkelt är bättre???

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar Bernt? Hur kan det ena vara bättre om man inte jämfört dem under lika villkor?

I det här fallet så jämför man inte formaten om det är en EQ/rumskorrigering inkopplad på den ena men inte på den andra. Problemet med att inte skapa lika villkor är att man inte vet vad korrigeringen tillför. Jag kan inte sia om vad som händer om man tar anläggningen till ett rum som inte kräver EQ. Det är ju inte omöjligt att bedömningen där blir precis tvärt om...

lindome Posted - 2010/04/13 : 17:24:22
Ingen EQ i CD:n
huzze Posted - 2010/04/13 : 15:30:16
Om det ska vara rättvist mot CD'n ska väl datorn köra med samma filformat.
Bernt Jansson Posted - 2010/04/13 : 15:11:35
quote:
En jämförelse mellan HDD-avspelning via Mac/Weiss och CD avspelning via mbl-spelaren var inte riktigt rättvisande. Dels spelades det många 24/192-inspelningar via Mac/Weiss och det hade EQ'ats i Macen för att tämja basnoderna i lyssningsrummet. Tack vare de tekniska finesserierna i Macen blev det "spel mot ett mål".
Hmmm, varför är det inte rättvisande om det ena sättet helt enkelt är bättre???
Pac Posted - 2010/04/13 : 11:28:10

Som källor användes två olika vägar. Den ena var via CD-skivor där mbl 1521 A stod för avkodandet...



... den andra var via Weiss nya DAC202 som fick...



... sin signal från en Macbook Pro via firewire.



En jämförelse mellan HDD-avspelning via Mac/Weiss och CD avspelning via mbl-spelaren var inte riktigt rättvisande. Dels spelades det många 24/192-inspelningar via Mac/Weiss och det hade EQ'ats i Macen för att tämja basnoderna i lyssningsrummet. Tack vare de tekniska finesserierna i Macen blev det "spel mot ett mål".

Pac Posted - 2010/04/13 : 11:15:25


Försteget var mbls 5011


Pac Posted - 2010/04/12 : 20:49:03
Slutstegen som drev var mbl 8011 M



mbl 8011 M är monoblock så det var en per kanal.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000