HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox & Inguz?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
CC Posted - 2010/06/10 : 22:47:22
Någon där ute känner till Inguz?

Tänkte pröva av ren nyfikenhet men får inte igång eländet trots att jag följ anvisningarna samt försökt tänka själv...

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kondensatorn Posted - 2011/10/23 : 22:53:03
Tack för det Claes!
Claes_Ireland Posted - 2011/10/23 : 12:49:39
Sorry att det tog lite tid, men du har fått filer. :)

Claes
Kondensatorn Posted - 2011/09/25 : 20:50:33
Claes du har pm!
CC Posted - 2011/05/29 : 21:32:11
Ah... Då får det bli en uppgradering av servern framöver! (Plockar också ned en djupliggande frekvens som jag ännu inte tagit kraft och pengar till att fixa med akustiska åtgärder..)
Claes_Ireland Posted - 2011/05/29 : 20:42:14
Jag kör det för tillfället på min stationära dator och den idlar, men den är quadcore i 3.5 GHz. Använder inte filtren, bara den medföljande eq i inguz för att dämpa en frekvens så att säga. Det märks inte ens att den snurrar, men det är ganska bra fart i datorn.
CC Posted - 2011/05/04 : 20:29:51
Har inte hittat någon enklare modell av "tonkontroll" eller liknande som fungerar till Slimserver/Squeezeserver...

Själv har jag "allt" på servern. Musik, film, backuper, familjens dokument, skrivarkö, nedladdningsprogram osv. Finns risker med att ha allt i samma "korg" men naturligtvis även fördelar. Har placerat den under trappen tillsammans med lite överblivet akustikmaterial för att dämpa ljudet från den, men den hörs knappt ändå... Har man som vi många datorer i familjen så känns det svårt att hitta på ett bättre sätt?

mangs Posted - 2011/05/04 : 09:37:01
Jag som har min musik lagrad på en enklare NAS, finns det någon enkel DRC el. tonkotroll jag skulle kunna köra uat natt den lastas ned helt? Fördelen med NAS är ju att jag slipper ha en dator igång alltid men desto längre tiden går undrar jag om inte en helt tyst dator som man gömmer undan är bästa och mest flexibla lösningen för oss med Hifi-intresse?
CC Posted - 2011/05/01 : 11:36:42
Kom på en viktig sak till! Min server som är en hyfsat gammal Pentium 4:a verkar få jobba en del. Processorn ligger konstant på ca 30-40% samt så segar menyerna i Squeezeboxen lite irriterande mycket. Några goda idéer eller är det bara till å bygga fetare server?
CC Posted - 2011/05/01 : 11:31:00
Så där ja! Nu tog jag tag i detta igen efter lite paus. Och installation samt specialfiler fungerade helt smärtfritt! Tackar för hjälpen, "Claes Irland"!

Äntligen kunde jag dämpa ned mellan 25 å 30hz i väntan på kommande akustikbyggen! :-)

Nu ska jag bara ta mig tid och sätta mig in i programmet lite mer då det har en del att bjuda på. Sedan så kvarstår att utvärdera om allt bara blir till det bättre eller om det bara e jag som e glad för att slippa den där förbenade 25hz:arens rundgång i rummet?

Övriga funderingar:
* Lite snabbt så reagerade jag på att utnivån sänktes. Kan det vara för att minska risken för att klippa om jag skulle få för mig att vilja höja ett antal db här å var?
* Ljudet känns "mjukare"... Men "trevligare"? Samtidigt så har jag inte förlorat den musikaliska känslan (rytm/tajmning) Måste utredas!

Hade det nu vart vinter å elände skulle denna "utredning" fortskrida snabbt, men med familj å sol ute så finns det mycket annat som lockar...
Men om någon har tankar och idéer om detta samt generellt om Inguz så sätt det gärna på pränt mellan solbrännorna! :-)
Claes_Ireland Posted - 2011/03/27 : 21:23:31
Nu har en hel bunt med människor fått filer, forum rockar.
COP Posted - 2011/03/22 : 22:28:28
Med ominstallerad server på engelska och filerna som Claes fixat så fungerar även EQ med touchens fjärrkontroll Tack för hjälpen.
COP Posted - 2011/03/20 : 21:32:00
Äntligen har jag fått det att fungera! Törs knappt erkänna att jag missat att installera filter processorn Trodde inte att den behövdes när man bara skulle köra EQ. Filerna från squeezebox forumet fungerar bara man byter mac adressen.
COP Posted - 2011/03/14 : 21:27:21
En till som behöver filer, Claes Du har mail från mig.
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 22:24:39
Servern, squeezeboxen kan du prova att starta om. Jag har bara fått det att fungera i IE, inte i firefox. Lycka till.
CC Posted - 2011/01/22 : 21:55:50
Hmmm. Tack för hjälpen så här långt Claes.

Tyvärr så strular det med Silverlighten... Får bara "ooops" oavsett webbläsare å dator... Alltså både från den bärbara å på servern.. Får testa vidare i morgon. Dock så ser jag på loggan att något händer! :-)

Tråkigt är (vad jag så här långt kunnat se) att det inte går att EQ:a flac -> pcm utan att man måste köra över flac-filerna till Squeezeboxen ouppackade för att kunna EQ:a dem...

Test fortskrider vartefter... :-)
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 19:31:08
Så, två som bett om filer, hur många touchägare som vill köra lite eq eller rumskompensering finns det här på forumet? Vi får se. :)
CC Posted - 2011/01/22 : 16:26:39
Tackar :-)
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 16:13:30
Bara att pma så får du filerna via mail när du känner för det.
CC Posted - 2011/01/22 : 16:10:29
Här händer det saker! :-D

Måste testa!
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 16:04:16
Ok, den personen som bad mig om filerna har återkommit och sagt att det gick bra, lätt att få igång.
Så, nu är det nog ganska fritt fram att få igång det här för de flesta, okänt bus kan ju dyka upp, men än så länge ser det bra ut.
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 14:17:10
En som kontaktat mig redan och fått zippen, har den klar, med en installationsbeskrivning, enkel sådan.
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 13:33:19
Tackar, du får zippen när du hör av dig.
theseal Posted - 2011/01/22 : 13:08:03
bra jobbat!! kommer att kontakta dig när det är dags.
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 12:56:10
Om många lider av det här så posta er mail i ett privat mess till mig, så mailar jag en zip av mina fixade filer. Kan det vara något? Bara att pma mig så får ni dem.
Då slipper ni göra något alls hoppas jag, bara rätt på, sen funkar det.
Claes_Ireland Posted - 2011/01/22 : 12:54:02
Yeppa, itsa working. Kör inte någon DRC, men använder eqn för att ta ner basen runt 32 hz i mitt rum, mer exakt en peak på 10 dB jag klipper. Måste fixa rummet lite men tills dess är det här helt super. Nu kan jag ta bort min deq2496 ur systemet också, en apparat mindre, yihaa.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000