HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Resultatet av min nyfikenhetsresa

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Double A Posted - 2010/07/27 : 10:00:52

Hösten -09 företog jag mig en "nyfikenhetsresa", syftet va att få lyssna på mina (egen konstruerade) högtalare hemma hos andra entusiaster, i deras rum, med deras elektronik. Allt för att få ett bredare perspektiv på mitt 4-5 års långa slit med att skapa mina egna högtalare.

Resultatet av resan blev ett stopp i Lund, där dom blev kvar i 9 veckor, efter de så åkte vi vidare till Malmö där vi tillbringade en härlig eftermidag.
Malmö besöket resulterade i en tråd här på forat.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77334&SearchTerms=nyfikenhetsresa

Som det går att läsa i ovan nämda tråd så var alla inblandade överens om att basen från mina "burkar" inte var av samma tyngd och kvantitet som Johans. Ett intryck jag tog med mig hem och sedan dess har jobbat vidare med

I slutet av samma tråd lovar jag att återkomma när det har hänt något, och det har det nu!

Så i lördags när HKS hade sin årliga Hi-fi grillning här på ranchen passade jag på att ha premiervisning på Fairytale Audio Pondus!

Och här är resultatet
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bearwik Posted - 2010/10/18 : 22:34:58
Precis, du får flytta lite närmare.
Double A Posted - 2010/10/18 : 21:36:03
Inte då,
Ja bor ju precis här!


Jo, Stockholm Karlskrona är ju en utflyckt på 50 mil enkel resa, lätt segt att genomföra på en dag...
bearwik Posted - 2010/10/18 : 21:22:48
Du bor ju så attans långt bort!
Double A Posted - 2010/10/18 : 21:20:25

PG Jeppsson, Johan B, Jocke, (det kanske finns fler)?

Jag är en man som inte kan sitta still så länge, därför har jag beslutat (och de va inte lätt)att av-yttra mina högtalare, se länk.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81630

Folk som förstår vad det handlar om har börjat höra av sig, så är ni sugna på en lyssning här hemma innan dom hamnar hos någon annan lycklig så Pm:a mig!

Mvh
Anders
Double A Posted - 2010/08/22 : 21:55:10
[quote][Dem högtalarna är så otroligt vackra. Vilket bygge. Drömmer sig bort om att kunna bygga hälften så bra själv :D
/quote]


Tack
Dennis Posted - 2010/08/22 : 14:20:43
Dem högtalarna är så otroligt vackra. Vilket bygge. Drömmer sig bort om att kunna bygga hälften så bra själv :D
Double A Posted - 2010/08/08 : 22:17:12
quote:
Fy fan vad snyggt det är

Kan vara något av de snyggaste högtalare jag sett


Tack så jätte mycket för de

Då skulle du höra dom!
dwain Posted - 2010/08/06 : 21:38:10
Fy fan vad snyggt det är

Kan vara något av de snyggaste högtalare jag sett
EngelholmAudio Posted - 2010/08/05 : 21:45:02
Ja det lät riktigt bra efter jag fått styra lite med frekvenserna.

För sakens skull så vill jag påpeka en liten detalj:
quote:
(Från DrKim's inlägg) Ett par dagar senare får jag ett meddelande om att Pär Engelholm varit förbi, mest för att det luktat nybakt kaka i trakten, han hade (efter kakätning) tittat lite på frekvenser och inställningar, han lägger märke till följande:

Jag lyssnade först på ett flertal låtar och ville sen ändra 40-Hz'aren. Dvs jag utgick inte från mätningar eller kurvor utan från subjektivt tyckande och erfarenhet (detta gick emot vad "programmet" ville...).

Subjektivt så gav detta mer rytm och gung än tidigare. Mer musik helt enkelt. Dessutom föll det på plats estetiskt/ljudligt; ett såhär stort system skall inte låta klent, det skall låta maffigt, kraftigt och...tja: verkligt!

Edit: förtydligande
Double A Posted - 2010/08/04 : 22:22:30

Vad ska ja säga Tack Jocke
98% är ju inte så dåligt, och som sagt, Pär vred ur minst 5% till

PG Jeppsson, Johan B, Jocke, (det kanske finns fler). Ni är alltid välkomna. Det är bara att höra av sig så fixar vi till en tid

Ja får väll fixa fram svarta skruv, vill ju inte att ni retar er på en sådan sak
drkim Posted - 2010/08/04 : 21:15:01
Som jag fattat det ska det bli svarta skruvar, detta vara vad som fanns hemma i butik vid ihopskruvningstillfället..

Kan även nämna att lådorna nu är dämpade med dämpning, men detta påverkade inte ljudet nämnvärt - så skönt att ha fel ibland

Säg till när ni åker - är gärna med om det går för för sig

Mvh
Jocke
PG Jeppsson Posted - 2010/08/04 : 21:05:46
Johan B:
quote:
Jag tror jag får ta mig upp till er i Norrland för en lyssning :-)


Hänger med !!

Snyggt hantverk, men en sak undrar jag över, varför inte svarta skruvar till infästningen av basarna?
drkim Posted - 2010/08/04 : 20:57:47
Ljudintryck, jag har som sagt alltid älskat solo, men jag har tyckt att det behöver balans nedåt, diskanten är bara överjävlig på att spela och Anders (trots dämpning efter mitt tjat) har gärna hissat denna lite, jag förstår varför, när något spelar så otroligt bra vill man höra mer, men detta har gjort att Solo lite ljusa i klangen, de har helt enkelt behövt stöd neråt, med den förra basuppsättningen var allt där. Förutom djupbasen.

Jag har hela tiden varit halvt entusiastisk och halvt förtvivlad, detta kommer aldrig gå, men Anders har motbevisat mina farhågor gång efter annan.

De nya basarna, pga leveransproblem med elementen, blev hopskruvade nån dag innan besöket, han har inte dämpat lådorna invändigt och alla element är i princip oinspelade.

Detta vet inte jag när jag sätter mig efter fikat och lyssnar, jag har med egen "konstig" musik och spelar Tool, Luke Vibert, en mix på Linkin park, det jag hör är helt underbart, alla parametrar är där, djup, bredd, 3d. Ljudet sträcker sig från toppen långt långt ned, inte så byxorna fladdrar, men man känner och hör basen tydligt.

När jag lyssnat lite mer på mina skivor kan jag inte låta bli att reta mig lite på övre basen, den låter lite entonigt, lite jobbig att lyssna på, jag säger detta till Anders och han, lite förlägen kan bara hålla med, han har också hört detta vid tidigare lyssning.

Just den kvällen låter det inte bättre än så, det är i princip 98% av mitt drömljud som finns, men samtidigt är de detaljerna som inte vill lira, extremt irriterande och något jag aldrig skulle kunna leva med.

Jag åker hem, tänker stilla; så nära men ändå inte i mål. Men samtidigt vet jag ju att elementen inte är inspelade, jag har föreslagit dämpning av lådorna, Anders sa att detta redan är på G - såklart.
Ett par dagar senare får jag ett meddelande om att Pär Engelholm varit förbi, mest för att det luktat nybakt kaka i trakten, han hade (efter kakätning) tittat lite på frekvenser och inställningar, han lägger märke till följande:

Jag citerar nu Anders meddelande:

"Han tyckte det fattades bas vid 40Hz och va lite för mycket vid 100Hz, så vi justerade nivåerna en gnutta och vipps, så har jag fått ett annat ljud!

Om man skiftar mellan dom två lägena så märker man tydligt hur det gamla läget saknar energi, ja vet inte om jag inbillar mig att lite av den entonighet som märktes i lördags försvann med den nya justeringen."

Så om detta stämmer så bör de sista 2 procenten vara tillrättalagda, men jag kan inte säga mer utan en provlyssning till, inget som hindrar er att åka till Blekinge och bilda er en egen uppfattning dock, Anders med familj är en utmärkt värd

Mvh
Jocke
drkim Posted - 2010/08/04 : 20:06:45
Ber om ursäkt för att alla bilder inte är i fokus osv, tycker ändå dom har ett visst värde...?

Snabbt jobbat Anders :)

Mvh
Jocke
Double A Posted - 2010/08/04 : 20:06:16
quote:

Är du nöjd med ditt högtalarsystem nu, eller kommer det nya inkarnationer? ;)


Jag är jätte nöjd med minna högtalare! Ärligt talat har jag inte fått "haksläpp" vid lyssning i någon hifibutik dom senaste 2 åren.
Men det klart att det måste gå att göra bättre så kan ja bara få till dom ekonomiska förutsättningarna så fortsätter jag utveklingen! Men det känns tungt att sälja denna rigg innan man vet om man lyckats göra något bättre...

Double A Posted - 2010/08/04 : 19:49:19
[quoteMycket vackert

Hur långt ner spelar basarna? 2 så stora basar i så små slutna lådor borde
inte gräva så djupt ner, eller ][/quote]
Ja tar hjälp av dom trevliga eq funktionerna i XTZ sub förstärkaren och höjer det nedersta registret, spelar ned till 20-25Hz i mitt rum.
Kilgore Posted - 2010/08/04 : 19:44:50
Vackert och säkerligen mkt välljudande system AA!
Bow är inte bara design de låter bra oxå.

Är du nöjd med ditt högtalarsystem nu, eller kommer det nya inkarnationer? ;)
Double A Posted - 2010/08/04 : 19:39:44
quote:
Är det basarna som säger stopp först eller ligger begränsningen i diskanten nu?
borde iofs vara bassteget som säger stopp först

Det känns som det är öronen som säger ifrån först, men det skulle va kul att prova med dubbla bassteg.
Jag får väll flika in lite om elektroniken. Det är Bow Technologies, försteg Warlock, slutsteg Walrus (2x150w), cd Wizard.
drkim Posted - 2010/08/04 : 19:33:58
Hade hoppats på en kommentar från Anders gällande elektroniken, men det kommer kanske....

Kör några avslutande bilder från mig...

Drivningen till basen - hörde att en andra enhet kanske är på G...


Det var en trevlig eftermiddag, jag var ju som vanligt inte riktigt ok på grund av att det var dag efter fredagskväll , men övriga deltagare verkade vara på topp. Vi var för utom undertecknad, Anders (Double A) på bild vid grillen, Lars-Erik som berättade om livet efter High Fidelity (Spännande kan jag säga, nya tider nya format), Lennart (Ett laga hifi geni, tyvärr inte på bild), Pär Engelholm med dotter Tilda (Söt lillflicka, som kanske gör sin HKS debut här?)

Lars-Erik


Tilda å Pär




Alla bilderna avklarade...

Så hör lät det nu då, det lät ju bra innan som ni kan läsa i den andra tråden, men jag hade ju synpunkter som vanligt - var det bättre nu då?

Svaret kommer i samma tråd men en annan tid - stay tuned

Mvh
Jocke
huzze Posted - 2010/08/03 : 13:06:00
Jag har grillat i badbrallor en gång. Det ÖSTE ner...

Berätta mer om elektroniken
drkim Posted - 2010/08/03 : 12:56:05
Kan säga att det är bra balans i systemet nu, och dom gräver en bra bit ned - mer ljudintryck senare...



Lite baksida:








Mvh
Jocke
Schmutziger Posted - 2010/08/03 : 12:22:34
Snyggt AA! men två lådor till minst hade nog inte varit helt fel för att systemet ska vara väl balanserat över hela registret eller ;)

LT hoppas jag verkligen på! -3dB vid 16Hz eller något sådant...
Är det basarna som säger stopp först eller ligger begränsningen i diskanten nu?
borde iofs vara bassteget som säger stopp först

sladdbarn Posted - 2010/08/03 : 12:15:01
Mycket vackert

Hur långt ner spelar basarna? 2 så stora basar i så små slutna lådor borde
inte gräva så djupt ner, eller
bearwik Posted - 2010/08/03 : 12:11:44
Bilder kan man inte få för mycket av, väldigt läcker elektronik.
drkim Posted - 2010/08/03 : 11:59:21
Ja nu är det ju i morgon - men jag är lite osäker på om någon är intresserade av mer bilder?

Kör väl på lite ändå - kanske gensvaret kommer







Om ni tittar genom fönstret så ser ni vår tappre grillmästare Anders i sommarstormen






Mvh
Jocke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000