HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 martinsson uppgraderar vardagsrummet

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2010/08/31 : 20:53:11
Allt sedan mitt Behringerfilter packade ihop och nära nog tog med sig det mesta uppströms i processen så har en uppgradering av vardagsrummets hifi/hebio system varit en tanke.

En tanke som slutade med att följande helt plötsligt låg på golvet i vardagsrummet...



Det rör sig alltså om 3st stereoslutsteg samt ett aktivt filter.

I dessa miljövänliga tider måste man ju i möjligaste mån överväga närproducerat, och Kungsbacka är ju inte farligt långt bort, DBX däremot håller ju till i Utah.

LABgruppen är internationellt kända för att tillverka pålitliga och bra slutsteg för såväl installation som studio och tyngre PA bruk, en del större tillverkare av högtalare använder deras steg, däribland kan nämnas l'acoustics, Martin audio och Tannoy, men även namn som Bruel&kjaer finns på denna lista.

Med ett utbud som sträcker sig upp till 20kW per steg (jo du läste rätt 20.000 W), så valde jag något på den nedre skalan, längst ner faktiskt.



Modellen heter IP450 och de är fläktlösa, välskyddade och låter riktigt bra, med välskyddade menar jag att de har samma skyddskretsar som sina storebröder, dvs ganska omfattande sådana och det är ju alltid en extra trygghet.

Filtret är ett DBX 223XL, ett väldigt enkelt och rejält filter som fått goda vitsord, reglagen känns mkt trevliga och funktionen är verkligen itne att klaga på.



Systemet steg och filter låter mkt trevligt med en småvarm, klar och kraftfull känsla i ljudet, den lite varmare klangen kommer sig mest av stegen, filtret i sig låter friskt och rent, mer så än sin föregångare, i kombination med de lite varmare stegen blir resultatet mkt trevligt.
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bibl Posted - 2010/10/23 : 12:47:20
Varifrån köpte du DBX filtret?
whiskyman Posted - 2010/10/23 : 12:10:05
"Jag tycker nog att hans QSC låter bättre än LAB."

Ja smaken är ju helt klart olika.Sedan kan du ju fråga dig varför jag valt Bladelius framför något PAsteg?

Men jag tycker oavsett det att Labstegen låter bättre än QSC.Åtminstone de tidigare stegen som jag lyssnade på innan vi packade dem.MvhKristofer
martinsson Posted - 2010/09/14 : 14:50:48
QSC stegen finns fortfarande kvar, PLX serien är fortfarande något av det bästa jag hört, alla kategorier, någonsin, IP450 stegen gör ett mkt bra jobb men har en lite varmare och mjukare karaktär som gör under i min lilla vardagsrumsuppsättning, det får mina små audiopro monitorer att låta lite större och maffigare, och de funkar klockrent med mina små tapapde.

Att de därtill är fläktlösa och rejält byggda med alla nödvändiga skyddskretsar (som skänker en viss trygghet) samt att man kan se vad som pågår är ju toppen, de känns liksom lite mer på riktigt, och de låster jättetrevligt, jag är kalasnöjd.

Har numera endast rackmonterbara slutsteg kvar i huset, förresten, jag har när jag tänker efter uteslutande rackmonterbar utrustning, delningsfilter 2st, cd 1st, slutsteg 6st, snart kanske en eller 2st EQ's också, vi får se.
OcA Posted - 2010/09/14 : 08:41:49
Circlo -> Word!

Har själv gått över till PA-steg och har inte ångrat det beslutet en sekund!
Circlomanen Posted - 2010/09/13 : 19:59:44
Jag tycker nog att hans QSC låter bättre än LAB. Mer kraft och mer finess. LAB-stegen låter kanske lite mer klassisk hifi, dvs lite slätare och mer förlåtande. QSC är ruskigt rena och dynamiska med ett bedövande klipp och anslag. Skillnaden är inte så stor, men den skillnad som finns är till QSCs fördel. LABarna har inga fläktar vilket är väldigt skönt om jag får säga mitt.

Den största skillnaden mellan PA-steg och hifi-steg är att PA-steg är konstruerade och dimensionerade för hård drift och pålitlighet vid kontinuerliga stora effektuttag. De flesta hifisteg skulle brinna vid den typen av belastning. Kretstekniskt är det lite skillnad. Bra linjära Mosfetar i utgången. Korta motkopplingslingor om utgångsteget. Ruskigt bra komponentkvalité. Om hifi hade byggts på samma sätt hade det funnits potential för välljud. Stora dyra kylflänsar och högre tomgångström kan bara kompensera så mycket för svaga nätdelar och en allt för stor fixering på utseende.

Jag tror inte Martinsson har gjort sig av med sina QSC, bara förpassat dem till stora PA-riggen.
whiskyman Posted - 2010/09/13 : 16:20:28
Ser att du gjort dig av med QSC-stegen. Tycker jag verkar bra. MvhKristofer
RuneStone Posted - 2010/09/03 : 19:26:24
attans.. elller. hmm.. kanske var tur.. har redan lite för mycket prylar..
Eller, nä.. de kan man nog inte få..
martinsson Posted - 2010/09/02 : 20:01:17
De såldes precis.
RuneStone Posted - 2010/09/02 : 18:56:10
Pris ?
martinsson Posted - 2010/09/02 : 18:37:31
Mina två M.7 slutsteg, till salu just nu, det är de som ersats av LAB stegen.
RuneStone Posted - 2010/09/02 : 17:24:01
Vad är det för godbitar till vänster i bild ?
martinsson Posted - 2010/09/02 : 11:54:02
quote:
Nu vill vi se vad grejorna ska få äran att driva


Inget märkvärdigt, en uppsättning image12 (fram/bak) och Image22 (center) samt 2st små tapapde horn enligt bilden nedanför.



quote:
Vad fick du ge för stegen?


6805 kr/st

Uppsättnignen ser ut såhär ovan ifrån räknat :

Höger fram / Väsnter fram
Center / Sub
Höger bak / Vänster bak

Höger och vänster fram delas vid 140Hz till Sub som summeras och läggs på en kanal.

Input gainen är sänkt från standard 32dB till 20dB för att minska eventuell risk för att bakrundsbrus från komponenter tidigare i kedjan ska förstärkas.

Det funkar kalas, jag har laborertat en del med delningen, allt ifrån 45Hz till 250 Hz och jag tycker nog 140Hz funkar bäst, det ger lite mer punch och värme i ljudet utan att för den skull tappa kontrollen, det är tight, mkt tight.
Joda Posted - 2010/08/31 : 21:59:07
Hehe wow. Vad fick du ge för stegen?
Double A Posted - 2010/08/31 : 21:29:00
Men du är ju bara för skön!

Circlomanen Posted - 2010/08/31 : 21:25:40
En mycket regnig dag i slutet av augusti besökte jag Martinsson för lite Roger Waters och Talibantekno via denna nya anläggning.
Det lät precis som M sade. Lite varm men inte diffust eller mulligt på nått sätt. Detaljerat och rent utan att vara kliniskt. Dynamiskt och drivande utan att vara påfluget. Väldigt trevligt och bra helt enkelt.
Jag kan inte säga så mycket om de olika delarnas bidrande till ljudkvalitén men allt lät mycket bra så uppenbarligen finns inget att anmärka på hos steg och filter. Jag föredrar nog bredbandarna framför Audioproarna trots lådorna Fostexarna sitter i.

Mvh Johannes.
tian Posted - 2010/08/31 : 21:24:56
Trevligt

Nu vill vi se vad grejorna ska få äran att driva


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000