HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 JBL 2240G Subbar Once again

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
ByggareAndy Posted - 2010/10/25 : 00:46:13
Till min frus lycka så har jag fått tag i två 18" JBL basar. Med basarna földe även två lådor som antagligen är i minsta laget för att elementen skall komma till sin rätt. Att ha fristående lådor på 300 Liter är inte till att tänka på, men en möjlig lösning är att som BosseBula har varit inne på tidigare att bygga in subbarna i störtrummet (japp, basarna kommer från BosseBula).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=75144&SearchTerms=jbl,2240

I ovan länk kommer man fram till ett förslag med en portad låda på en 300-350L borde fungera bra samt ett serie motstånd på några ohm (1-5 ohm).

Innan jag sätter igång så uppstår det en massa frågor, när jag mätte DC resistansen på basarna så visade det sig att den ena är en 4 ohms bas medans den andra är på 8 ohm. Efter utförligare inspektion så verkar det som om den ena basen är en ombyggd JBL 2245H. Baserar det på att magneten är märkt med den beteckningen, dock är konen märkt på baksidan med 2240 med krita och konerna är identiska med varandra.
Så nu är frågan, vilka T/S data har det modifierade elementet? Om man kollar runt på http://audioheritage.org/vbulletin/ så uppfattar jag det som om det går att bygga om ett 2245 element till ett 2240 eller tvärtom genom att byta kon, upphängning och talspole.
Någon som har någon info om detta eller vet att det stämmer?

Kan inte förstå att någon inte kan tycka om den råa och avskalade designen på den nuvarande designen :-).



22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ByggareAndy Posted - 2010/12/09 : 23:08:52

quote:
Aluminium oxid är väldigt hårt material(används som slipmedel) så jag förstår att du inte klarar av att borra i det. Jag tror du behöver något i stil med diamantborrar för att kunna borra i det.


Ok, inte så konstigt att jag hade problem.

Det går trögt för tillfället, har gett mig på Lynx effekt förstärkaren och den vill bara inte bli färdig. Återstår lite 100 Hz brum och kanske lite självsvängningar. Precis hörbart om jag sätter örat väldigt nära högtalar konen. Har inte anslutit jorden till chassit ännu, får se om det hjälper. Måste få tag i ett oscilloskop och mäta på förstärkaren för att se om alla självsvängningar har försvunnit.

En bild på när den står och värmer inför bias justering. förstärkaren är dual mono uppbyggd och skall kunna leverera 150W i 8 ohm.

Lovan Posted - 2010/11/29 : 10:35:01
Aluminium oxid är väldigt hårt material(används som slipmedel) så jag förstår att du inte klarar av att borra i det. Jag tror du behöver något i stil med diamantborrar för att kunna borra i det.
ByggareAndy Posted - 2010/11/23 : 22:42:57
quote:
Tänk om man varit så händig som dig! Ser stiligt ut än så länge.


Bosse, tror inte att jag är händigare än någon annan, det är bara till att köra på sen löser det sig med spackel och latexfog.

I helgen blev ingreppet i väggen färdigt,



installationen är knappt synbar i verkligheten, tyget blir lite genomskinligt med blixten.

Har fortsatt jobba lite med förstärkaren och tagit mig igenom de första testen på ena kanalen. Allting verkar ok.



När jag skulle fortsätta med att även löda dit slutstegs transistorerna och montera fast dem så ser jag att de inköpta aluminiumoxid brickorna inte har något hål för att skruva fast transistorn i kylflänsen. Prövade med att borra men ingen av mina borr verkar fungera på materialet. Provade även med borr avsedda för klinker men inte en skråma. Kommer lämna tillbaka brickorna men om det är någon som har info om hur man handskas med materialet så får de gärna skriva några rader.

Någon annan som har använt aluminiumoxid brickor (elfa 75-599-75)
för att isolera transistorerna från kylflänsen? Brickorna fanns även med hål men då kostar de nästan 10:- stycket.




ByggareAndy Posted - 2010/11/17 : 23:25:09
Ännu en bit på väg, lite fler lister och skydd framför öppningen sen är det klart. En försmak på hur det kommer se ut.



Har börjat simulera igen och kör med gratis versionen av Basta, har börjat titta lite på sluten låda också, i simulerings resultaten nedan är båda lådorna på 300 liter och elementet har en serie induktans på 3 ohm. Röd kurva är sluten låda och svart basreflex



Det som oroar mig lite med basreflex låda är rörets längd som jag får i simuleringarna, längden blir kort, lägre än en decimeter. Om jag kör med två rör blir de ju längre men gratis versionen av basta stödjer inte detta, har även för mig att winLSD gav korta längder.

Någon som kan bekräfta detta med simuleringar?



BosseBula Posted - 2010/11/16 : 11:52:56
Tänk om man varit så händig som dig! Ser stiligt ut än så länge.
Kilgore Posted - 2010/11/16 : 10:29:18
Kul att föja ditt basbygge Andy.
Det blir nog kanon detta :)
ByggareAndy Posted - 2010/11/15 : 23:35:40
Det finns inga genvägar ........

Efter en dålig research av placeringen för det extra hålutrymmet så började ombyggnaden, 10 minuter senare inser jag att det kommer bli jobbigare än vad jag tänkt.



Japp, ventilationen på fel ställe, första tanken var att bygga upp väggen igen och låta någon annan ta över basarna. Men efter lite funderande så gick det att lösa. Började ta loss isoleringen runt ventilationsrören bara för att konfunderat stirra på ett betongliknande rör, efter lite googlande och diskussion med grannarna stod det klart att det var ett eternit rör. På med skyddsutrustning och andningsmask, efter ett tags försiktigt lirkande fick jag ut röret i ett stycke. Vilket projekt, efter dessa "små" problem har det gått bättre och extra utrymmet börjar bli klart.



la in golvet ikväll och spacklade andra rundan, så en omgång spackel till och lite färg så kan det roliga jobbet börja.

Hoppas vekligen att basarna spelar bra här hemma annars vet jag inte vad jag gör med dem . Iofs man får en go känsla i kroppen bara av att stå och titta på dem.


BosseBula Posted - 2010/11/02 : 23:42:14
Va bra att byggnadsnämnden godkände designen. Elementen kommer nog till sin rätt hos dig. Även om dom gjorde sitt jobb här med.
ByggareAndy Posted - 2010/11/02 : 22:37:33

Efter tredje vändan hos byggnadsnämnden har följande lösning godkänts.



Inte den snyggaste skissen men har inte orken att sätta mig in i ett dåligt gratis program för skisser. Utanpå hålen i väggen skall en ram med tyg i samma färg som väggen monteras.

Skulle igentligen vilja ha lådorna längre ifrån varandra. Som det är nu är avståndet lite mer än 1.2m kant till kant mellan elementen. Men hålor distribuerade längs med väggen uppskattas inte. Dessutom funderar jag på rörens placering, får nog försöka sära på dem lite.

Finns det något annat att tänka på som syns på skissen ovan?
ByggareAndy Posted - 2010/10/31 : 22:13:53
quote:
Filtrera bort vad?


satt och lekte med excel för att försöka förklara vad jag menar.



bas response1 + room gain = tot response1 (sub lösning 1)
bas response2 + room gain = tot response2 (sub lösning 2)

vet inte om det förklarar att man kan behöva filtrera bort lite bas.

quote:
I diagrammet så börjar room gain vid en frekvens över 100 hz, det borde betyda att den längsta rumsdimensionen är mindre än två meter, realistiskt för en bil tex men ett väldigt litet vardagsrum.


Det är många år sedan jag läste våglära och minnet är vagt. Men tror nog att man har förstärkning för frekvenser upp till 100Hz. Även om rummets storlek är större än lambda/4 så tror jag att man får bidrag vid lamda/8 också. Jag kanske borde leta upp min gamla bok och läsa på lite.

quote:
Janne på Technovox om inte han har 2245 på hyllan.


tackar för tipset, om det skulle bli aktuellt.





Imperial Posted - 2010/10/29 : 17:38:38
Tjenare!

Om du funderar på omkoning så kolla först med Janne på Technovox om inte han har 2245 på hyllan.
Om han har det så blir det billigare än å kona om fungerande element.

Mvh..
jonny99 Posted - 2010/10/29 : 11:09:26
Så vitt jag förstår så handlar "room gain" om att ljud beter sig annorlunda när våglängden är mer än dubbelt så lång som den längsta rumsdimensionen, högtalaren ökar och minskar lufttrycket i rummet snarare än att den fritt sänder ut ljud. I diagrammet så börjar room gain vid en frekvens över 100 hz, det borde betyda att den längsta rumsdimensionen är mindre än två meter, realistiskt för en bil tex men ett väldigt litet vardagsrum.
BosseBula Posted - 2010/10/28 : 23:33:19
Filtrera bort vad?

Verkar bli en fin förstärkare som ska driva basarna.
ByggareAndy Posted - 2010/10/28 : 23:19:15
Så småningom skall man ha något för att driva basarna. Delarna till min Gamla Aleph 5 som har stått och samlat damm de senaste året har fått flytta ut ur lådan.



In med de nya delarna, 2x42V transformatorer, nästan 20000uF per rail skall försörja klass AB förstärkaren Lynx konstruerad av Jan Dupont. Väntar på lite fler delar från Elfa innan bygget kommer igång ordentligt

Någon som kan kommentera på kurvan för room gain, det börjar luta åt att jag kör på med vad vad Petter tipsade om för ett tag sen och om det skulle behövas så får man lägga nån ohm i serie.

Om det nu är som kurvan visar så förstår jag inte varför man strävar efter att uppnå en rak frekvansgång ända ner till 20Hz i vissa sub bas lösningar. Det kommer ju bara bli jobbigt att filtrera bort.

ByggareAndy Posted - 2010/10/27 : 19:10:33
Tackar för länken, trevlig läsning, hade jag fått välja så hade jag föredragit 2245 element. Tror nog att det skulle kosta 2000-3000:- för att kona om dem.

Lägger upp lite fler simuleringsbilder, verkar inte som om det ger någon större skillnad 2240G/H, antagligen mindre än vad jag kan höra. Kommer antagligen bygga lika stora lådor och fylla den ena lådan med något.


Även en plot på 2245H vs 2240H



skulle man få pengar över en dag så är det ju bara till att skicka iväg basarna och stoppa i dem i samma låda.


quote:
En 20 hz ton har en våglängd på 17 meter, det blir inte nån större skillnad mellan att ha högtalaren 50 cm från väggen eller i väggen vid så låga frekvenser.


Du har helt rätt, för låga frekvenser har det ingen betydelse.

jonny99 Posted - 2010/10/27 : 10:24:04
JBL 2245 har lämpligare parametrar när det gäller att bygga subbar, du kanske skulle kolla på hur mycket det skulle kosta att kona om dina högtalare till 2245:or. Här: http://lansingheritage.org/html/jbl/reference/technical/1983-subs.htm finns en byyggbeskrivning skriven av några kunniga herrar.

En 20 hz ton har en våglängd på 17 meter, det blir inte nån större skillnad mellan att ha högtalaren 50 cm från väggen eller i väggen vid så låga frekvenser.

PetterPersson Posted - 2010/10/26 : 21:48:21
lspCAD, men du kan även öka Re och räkna om de parametrar som beror på Re om du har ett annat program där du inte kan lägga in en filterdel.
ByggareAndy Posted - 2010/10/26 : 20:38:44
quote:
Kul!

Stora element är alltid roliga Ser fram mot fortsättningen! Du kan
finjustera basresponsen med seriemotstånd. Lirar du högt som attan fås
tillräcklig uppvärmning i talspolen för att öka q. Lirar du lågt kan
ett litet seriemotstånd göra susen för att få rätt tonkurva i basen.


Petter, vilket program använder du för att se inverkan av ett serie motstånd, eller räknar du om någon T/S parameter som påverkas av seriemotståndet.

ByggareAndy Posted - 2010/10/25 : 23:12:59
quote:
Elementet har värdet på konen Dvs 2240. De använder samma korgar. G=4 ohm. H=8 ohm. J=16 ohm.


så bra, då finns det ju förutsättningar för att simulera rätt. Tackar för hjälpem matsj Kommer antagligen bli två olika lådor.

Element nr 1
2240G, 4 ohm

Element nr 2
2240H, 8 ohm

quote:
Nu ska det väl kunna bli tryck i hemmabion :D

Hoppas på det, vet inte vad det är som händer i kroppen men när man inte bara hör musiken/filmen utan även känner den så förbättras upplevelsen mångfaldt.

Sitter och leker lite med WinISD och funderar på följande, om man antar att jag bygger in basarna i väggen så kommer jag att ha en mer eller mindre "oändlig baffel" och därmed ett antal dB gain för olika frekvenser så borde det gå att räkna med det från början. Som exempel, i figuren nedan kan man se ungefär samma kurva som Petter hade simulerat tidigare och som har fallit av med 3dB vid 100Hz.



Om man då antar att rummet hjälper till lite grann och surfar runt lite så hittade jag följande kurva.


Bilden kommer från Martin Colloms "High Performance Loudspeakers" har sett den på några andra ställen så jag tror inte att det skall vara något problem att lägga upp den tar isåfall bort den direkt.

Om man då i tanken kan lägga ihop den gröna kurvan med kurvan för rummet så borde det ge en ganska rak frekvens kurva ner till en 30Hz.
Nu vet jag ju att det inte kommer stämma till 100%(kanske inte ens 99% ) beroende på rummets storlek, hörnor, 45 graders taklutning o.s.v. men som en första approximation så borde det funka och efter det jobba vidare med filtrering.

Resistanser i serie med elementet vill jag försöka undvika för att behålla känsligheten, kan va att jag tar till det för att matcha elementen så att de beter sig likadant.

WinISD är gratis och väldigt lätt att komma igång med, men om man vill ta det ett steg längre så funkar det inte.
Har sneglat lite på lspcad, gratis versionen kan man inte spara i men går det att jobba med programmet ändå när man håller på med mindre projekt? Förslag om andra gratis program mottages gärna.

PetterPersson Posted - 2010/10/25 : 16:52:40
Kul!

Stora element är alltid roliga Ser fram mot fortsättningen! Du kan
finjustera basresponsen med seriemotstånd. Lirar du högt som attan fås
tillräcklig uppvärmning i talspolen för att öka q. Lirar du lågt kan
ett litet seriemotstånd göra susen för att få rätt tonkurva i basen.
Kilgore Posted - 2010/10/25 : 08:18:23
Skönt att se att basarna hamnade i goda händer :)
Nu ska det väl kunna bli tryck i hemmabion :D
matsj Posted - 2010/10/25 : 06:43:56
Elementet har värdet på konen Dvs 2240. De använder samma korgar. G=4 ohm. H=8 ohm. J=16 ohm.

mats

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000