HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi & Symfoni i symbios, Malmö Konserthus

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2010/11/10 : 21:26:07



Så var det äntligen dags för detta event.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2010/11/16 : 17:02:42


Så var det då dags att runda av mina upplevelser från onsdagens hifi dagar på Malmö Konserthus.
Är det modigt eller dumdristigt att bjuda in till demonstration av en ljudanläggning efter att lyssnarna fått uppleva en symfoniorkester live? Jag tycker det är modigt men det kan nog även vara lite dumdristigt ur visa aspekter. Vi som lyssnar värderar situationen olika och kan därför dra slutsatser som kan vara mindre bra för utställarna. Givetvis är detta parametrar som finns på vanliga mässor också. Men referensen finns så mycket närmare i detta fall och kanske även är av en kaliber som är bland det svårast att återge, dessutom med bättre förutsättningar än ljudanläggningen.

Det här med att lyssna olika blev väldigt tydligt då debattpanelen började diskutera musik & ljuds personliga påverkan . Vi hade i panelen 4 personer som är väl familjära med hifi lyssnande och en person som kom från studiovärlden med live musik på sitt arbetsschema. Mönstret går igen när musikerna lyssnar till sina egna inspelningar, de får en större upplevelse än vad de förväntat sig. Exakt samma reaktion har jag fått av musiker från Malmö Stadsteater som besökt mig och lyssna till musik i min anläggning. Det var bara lite om de funderingar som snurrar i mitt huvud.

Detta evenemang hade ett mycket spännande upplägg för att nå ut till en mer varierande lyssningsgrupp än vad hifi mässor generellt gör, vilket absolut speglades i den kvinnliga representationen denna kväll. Förmodligen skulle det varit ännu bättre uppslutning om skyltningen varit bättre. Men och andra sidan så fanns det ändå inte bra lyssningsplatser till alla som hittat dit ändå. Det var med andra ord knökfullt framför ljudanläggningen.

Jag blev positivt överraskad och imponerad av att man lyckades fylla detta rum med musik på den lyssningsnivå som det faktiskt bjöds. Det var ett stort rum med relativt mycket människor och effekten som fanns till hands var endast 2x36W. Givetvis så kunde man inte återge realistisk dynamik, kraft och rymd men klangen fanns där. Det känns som om Ludwig & Audionord har börjat lägga upp sina demonstrationer runt själen i musiken istället för att koncentrera sig på hifi'n i musik, något jag uppskattar väldigt mycket och överensstämmer med mitt sätt att lyssna.

Jag tackar för upplevelsen denna kväll och hoppas på fler lika trevliga evenemang i framtiden!

Med vänlig hälsning,
Micke (Audionet)
Bimota Posted - 2010/11/16 : 10:08:25
Haha - ja du har förmodligen helt rätt!
Jag kommer ihåg att Stereophile hade ett Hemma-Hos-reportage hos Pat Metheny för några år sedan, och jag blev SÅ besviken när jag såg att han hade högst konventionell japansk dussinelektronik och ett par vinylfanerade sågspånshögtalare där hemma i lyssningsrummet. Synd på så rara ärter, tänkte jag.

Å andra sidan svarade Kenny Bräck i en TV-show på frågan om vad han kör för bil privat:
"-En gammal Volvo 245. Den är praktisk. Alltså, även om jag köper världens bästa sportbil så är den ändå så långt ifrån det jag kör på jobbet att jag lika gärna kan ha kvar min gamla Volvo istället..."

Så det var väl ungefär så han tänkte, den gode Pat Metheny.

Fast vi som vet, vet ju att han hade fel...

//Ludwig
Sceptic Posted - 2010/11/15 : 21:53:45
quote:
Stackarna. Men när de hört vad ett High End-system kunde göra, ändrade de sig faktiskt och sa, kanske artigt men ändå, att om de hade haft ett SÅ fint system som det vi visade, då hade de hellre suttit och lyssnat på sina kollegor världen över istället.

Låter som ni hade ett trevligt men annorlunda arrangemang där nere Ludwig.
Vore intressant att höra vad "stackarna" hade för system, om de ens hade några? Min erfarenhet av musikers, körledares anläggningar är att de oftast är högst modesta.....inte så konstigt kanske om de föredrar tystnad
Bimota Posted - 2010/11/15 : 16:40:16
Tack Ulf för ditt stöd och dina synpunkter. Mycket värdefullt faktiskt. Vi håller redan på och diskuterar hur vi kan vässa konceptet så att både informationen i förväg och på plats blir bättre, och hur vi kan ta ut det allra bästa ur båda dagarna och kanske göra det hela till en riktig superföreställning.

MSO-musikerna var framförallt med efter konserten på torsdagkvällen. Vi hade några stycken före konserten också, som satt och blev rent fulla i fniss över hur mycket skoj som bodde på deras medhavda gamla (tydligen inte så) sönderlyssnade skivor. Det var uppiggande.

MSO-musikerna var uppfriskande till tusen. Framförallt som hälften av dem var kvinnor! Hurra vad lyxigt.

Jag ställde dem bland annat frågan: "-Vad brukar ni lyssna på när ni kommer hem och vill slappna av?"

Svaret var ganska enhälligt:
"-Tystnad. Det är det bästa..."

Stackarna. Men när de hört vad ett High End-system kunde göra, ändrade de sig faktiskt och sa, kanske artigt men ändå, att om de hade haft ett SÅ fint system som det vi visade, då hade de hellre suttit och lyssnat på sina kollegor världen över istället. Och lite jazz. Och kanske någon sångerska. Och kanske - Gud förbjude - lite pop eller rock!!! Usch va hemskt och härligt på samma gång.

Vi bugar och bockar för intresset och snubblar vidare i musikvimlet.

Ludwig
ulfsan Posted - 2010/11/15 : 16:13:55
Även jag vill backa upp Ludwig och övriga arrangörer i att fortsätta att anordna denna typ av arrangemang och hoppas att man nästa gång "kan nå ända fram" i ambitionen. Jag skulle faktiskt vara beredd att betala för detta i samma storleksordning som för andra Hifimässor (på Radisson o dyl). Man var ju denna gång ändå tvungen att betala för själva konserten, vilket kostade 150:- på onsdagen (after-work kl 18) och 250:- på torsdagen (sedvanlig torsdagkonsert kl 19:30), om man ville ha en live-konsert som referens i sitt lyssnande.

Själv var jag aldrig där på torsdagen. Var MSO-musikerna med på demon och diskussionen mellan kl 16:30 och 19:30 (då de skulle börja spela) eller var det först senare på kvällen då de redan spelat?

/ Ulf
Audionet Posted - 2010/11/15 : 16:05:43


Som källa användes bland annat en Macbook. Den ser vi uppe till vänster på denna bild. När man väl fått in musiken på sin hårddisk så är det svårt att motstå den användarvänlighet det innebär. Kan tänka mig att det är smidigt för tex. Ludwig i det här fallet att ha sin demomusik på en bärbar burk.









Men det fanns mer i avspelningskedjan. Som försteg användes MOON P-7 RS och som DAC/ CD spelare MOON 750.









I bakgrunden kan man skymta SMT AB's transperanta diffusor.
Audionet Posted - 2010/11/15 : 09:52:59
Tack Ludwig för dina tankar runt demon. Personligen tyckte jag detta var ett spännande event. Det finns alltid saker att ta till sig och ta lärdom av. Hoppas verkligen att ni kommer fortsätta att försöka hitta nya underhållande vägar där vi kan mötas!

Bimota Posted - 2010/11/15 : 09:10:46
Ludwig här!

Tack för alla synpunkter hittills. Det här var vårt allra första försök att knyta ihop vårt fina intresse med "verkligheten", så att säga.
Det är mycket man vill signalera. I våra möten med Konserthusledningen kom en hel del bra idéer fram om hur man skulle kunna göra det här på bästa sätt. Vi kom överens om att vi skulle spela främst klassisk musik, eftersom vi ville göra kopplingen till orkestern tydlig. Och eftersom vi var på Konserthuset. Vi är glada över att signalera ett samarbete över "block-gränserna" också, och jobbar mer än gärna tillsammans med Lars-gänget igen.

Hur högt man ska spela är en lite knepig avvägning när det är många lyssnare på plats samtidigt. Ofta ser jag som demonstratör en blinkning med ögat och en armrörelse där man rör handflatan uppåt några gånger, för att signalera: "-Högre!". Så även denna gång. Och jag kan känna igen att vi hamnade lite över anläggningens kapacitet i det jättelika luftrum som skulle trycksättas ett par gånger. Men om man håller huvudet kallt och tänker efter vilken ekvation vi hade, så är i alla fall jag väldigt imponerad av vilken stadga och vilken fullgod och homogen klang vi kunde prestera.

Höjdpunkten för mig var på torsdagkvällen, då själva symfoniorkestern satte sig och lyssnade i några timmar. Vi hade förberett med orkesterverk från olika hörn av världen, bland annat en hel del av deras egna inspelningar från deras egen konsertlokal - den ni ser på bild högre upp här, alltså. Och deras reaktioner vill jag dela med mig av!...

De var HELT ÖVERVÄLDIGADE över hur mycket av inspelningarna som gick att locka fram, och hur bra de hörde sina egna insatser. De var hundra procent positiva och tagna av upplevelsen. Och gick fram och tog i hand och sa "gratulerar, verkligen!", och liknande saker, och tyckte att vår mission var viktig här på planeten. De ville absolut att vi skulle komma tillbaka.

Nästa gång ska vi försöka vara tydligare med vad som sker, och när och var det sker. Vi förstår att det blev lite skevt på det planet den här gången. Jag kan bara beklaga det, och be att få göra bättre nästa gång. Vi får nog erkänna att vi inte var medvetna om totalbudgeten det innebar att genomföra alla friska idéer som kom fram under planeringsmötena. När det började närma sig sexsiffrigt kom Engström och Swanberg överens om att dra lite i handbromsen och helt enkelt stryka de mest kostbara förslagen. Vi ville ju inte ta inträde för att visa upp detta.

Jag uppskattar att så många kom och visade så stort intresse! Och att ni följde vår paneldebatt och kom med intressanta frågeställningar.
För mig var detta en mycket positiv upplevelse på det hela taget, och jag vill säga TACK till alla er som kom, och även att jag tar till mig av de övriga önskemål som givits uttryck för här i tråden och lovar bättring på de punkterna inför nästa gång. Man lär sig av erfarenheterna.

Vi bor i ett fantastiskt land ändå. Trots att det är litet och att vi är rätt så få, så har vi flera orkestrar och solister i absolut världsklass. Vi har en tidning som bara skriver om klassisk musik. Vi har förstärkartillverkare i yppersta världsklass, och alla möjligheter i världen att träffas och umgås kring musiken. Antingen ute på bygden, som nu i veckan, eller hemma i soffan med ett glas Mackmyra eller liknande. Jag ser fram emot nästa träff.
För mig är nästa tillfälle på HiFi-Stället i Göteborg nu på fredag-lördag (Wilson Sophia 3), och sedan i Köpenhamn på söndag (Allt möjligt). Hoppas vi ses där!!!
Audionet Posted - 2010/11/14 : 13:09:28



Om vi följer Nordost kablarna från Sonus Faber så fäster de i en världsnyhet, THE LARS TYPE2 från Engström & Engström!









Rören glöder, för att vara mer exakt så är det följande rör per kanal 2 x 300B-XLS, 2 x 6V6GT, 6188, 2 x GZ34.









Monoblocken lämnar 36W, men trots att det kan tyckas vara en blygsam effekt så lyckades ändå kraften räcka till för Sonus Faber Amatai Anniversario.








Designen kräver nog lite tillvänjning och är kanske inte för alla. Jag har tidigare bekantat mig med THE LARS TYPE1 på mässor och nu uppskattar jag designen som sticker ut från den standardiserade hififormen som vi oftast ser. Och ur ett fotografiskt perspektiv så triggar dom mig till att ta fler bilder än vad som behövs för ett reportage.
ulfsan Posted - 2010/11/13 : 20:10:52
Jag blev eld och lågor då jag upptäckte annonsen för arrangemanget någon dag innan det gick av stapeln. Var alltså på Malmö Konserthus för att "mingla" enligt programmet stax efter kl 17 på onsdagen (dag 1). Hittade dock ingen att mingla med, förutom en arbetskamrat som tog sig en bit mat före den "after-work-konsert" med Sibelius 1:a symfoni som hon köpt biljett till. Hon hade ingen aning om att det samtidigt pågick ett hifi-arrangemang.

Konserten var väldigt bra. Den annonserade dirigenten var sjuk, men hade en fullgod ersättare. Jag hamnade i behaglig dvala, som jag brukar göra på dessa konserter. Nu skulle det bli kul att efteråt få möta orkestermedlemmarna, få prata med dem och kanske få jämföra en cello live med en cello uppspelad på en hifi-anläggning...! Så sa ju annonsen.

Men tyvärr var själva hifi-demon helt skild från konserten. Den höll till i särskilda lokaler "på vinden" (dvs en spiraltrappa upp dit ingen utan särskilt ärende tog sig). Personalen i rockinlämningen på första våning visste inte ens att det försiggick en sådan demo eller var den höll hus.

Nåväl, det gör ju inget. Själva mötet mellan orkestern/orkestermedlemmarna och deras live-musik och hifi-anläggningen och den inspelade musiken skulle bli spännande! Detta var vad jag såg fram emot. Det var därför jag gick dit just den kvällen.

Men icke sa Nicke! Några orkestermedlemmar eller deras instrument letade sig aldrig upp till översta våningen. I stället blev det en sedvanlig demo, dock med klassisk (mest närmickad) musik i stället för att passa den tänkta målgruppen som besökte Malmö Konserthus. Den lilla panel-"diskussionen" som följde kunde inte väga upp den tomhet jag kände då jag gick därifrån kl 20:15, utifrån de förväntningar jag haft....

För - som andra skriver - en stereoanläggning kan naturligtvis inte mäta sig med orkestermusik live!

/ Ulf
atanas Posted - 2010/11/13 : 17:58:00
Jag tycker det var en fin uppställning och intressant hantverk, utseendemässigt.

Vad det gäller ljud har jag dock lite funderingar.

Jag tycker att det som spelades dag 2, då jag besökte demon, var ganska intetsägande. Jag saknade lite mer variation. Visserligen finns det de som uppskattar klassiska stycken, men många gånger är det svårt att referera, såvida man inte äger och lyssnar på exakt samma stycke av Bach och liknande. För mig skall demo vara av stor variation.


Nåväl, fast vi än lyssnade i princip enbart på klassiska stycken anser jag och min kollega att det saknades rymd, dvs 3d-bild. Vi flyttade några rader bak, satt, stod upp, men ändock fick vi inte riktigt djup och känsla att artister och instrument kom från mitten. Det var tydligt att de kom från varje högtalare och inget annat. Oavsett vilken skiva gick blev det rätt liknande. Bilden blev något bättre när vi var längre bak, men vi önskade mer.
(Min kollega var till en början övertygad att högtalarna spelade i motfas. Så tydligt var det.)
Visserligen var det ganska stort avstånd mellan högtalarna, men ändå inte så överdrivet långt.


Nästa sak som vi uppmärksammade flera gånger var att det hände något konstigt i diskanten. Jag antar att det var distorsion. Men kan inte uttala mig med säkerhet. Tydligt var det dock. Jag misstänker att 36W, vilket slutstegen är på, är trots allt 36W, och för att leverera höga volymer krävs kanske mer.


Vi gick hem den kvällen, inte helt övertygade att man fick valuta för 1,3 MSEK.
Audionet Posted - 2010/11/13 : 13:05:44


Audionord visade upp Sonus Faber Amati Anniversario i Graphite finish. Jag är inte så hemma på Italienska men Anniversario betyder väl jubileum/ årsdag. Att man valt det namnet klarnar då man får höra Sonus Faber vill med just denna modell hylla instrumentmakaren Andrea Amati som föddes för femhundra år sedan.









Sonus Faber har alltid förknippats med otroligt vackra hantverk. Kopplingen till instrument känns naturlig när man tittar närmare på resultatet av vad dessa otroligt skickliga yrkesmän producerar. Högtalaren är en 3-vägs konstruktion där man valt att dela vid 350 Hz och 4.000 Hz och det totala frekvensomvånget är 24-30.000 Hz. Nominell impedans är 4 ohm och känsligheten 92 dB. Man rekommenderar en effekt på mellan 30-300W för att driva högtalaren.









Varje liten detalj lever i harmoni inom designens ramar.









Rummet som högtalarna var uppställda i var inte helt optimalt för detta ändamål. Men med hjälp av Matts Odemalm från SMT AB så hade man lyckats mycket bra ändå. Till höger i bilden ser vi en portabel diffusor som hjälper till med rummet. Riktigt intressant lösning som måste vara en dröm för mässutställare på HiFi mässor. Skulle kanske funka även hemma hos mig? Intressant som tusan är det i alla fall!
MatsB Posted - 2010/11/12 : 19:22:10

Min komplimang till Mikael för de mycket fina bilderna.

Jag blev också mycket imponerad av konserten. Jean Sibelius Symfoni nr 1 framförd av Malmö Symfoniorkester under ledning av Ralf Kirchner.

Det finns ingen inspelningsteknik och inga högtalarsystem i denna värld, som kan
återge ljudet från en symfoniorkester på ett realistiskt sätt. Det är extremt svårt att
spela in en symfoniorkester, eftersom den är utbredd på en så stor yta, och
dynamikomfånget är så stort.

Att dema en ljudanläggning, efter att publiken just kommit från konsertsalen, är inte att
göra det lätt för sig.

Musikanläggningen bestående av högtalare från Sonus Faber, Lars 2 rörslutsteg,
elektronik från Moon och kablage från Nordost, behövde dock ej skämmas för sig.

Som väl är, började man inte med att spela något verk för stor symfoniorkester, då hade kontrasten blivit för stor, utan en partita för soloviolin av J.S. Bach. Enstaka instrument, närtaget, gör sig mycket bättre på en musikanläggning.
Dynamiken och klarheten i ljudet imponerade stort.

Detta är verkligen en anläggning, som jag skulle kunna leva med. Priset för hela
systemet är 1,3 Mkr. Då jag för närvarande icke förfogar över dessa likvida medel till
detta ändamål, får lösningen bli att fortsätta med DIY projekt.

Diffusorerna och basfällorna från Svanå Miljö Teknik hade stor betydelse för det totala lyssningsintrycket.
Att bygga upp en dyr och avancerad ljudanläggning, utan att bearbeta lyssningsrummets akustik med hjälp av diffusorer och basfällor med mera, förefaller vara ganska oklokt.
Audionet Posted - 2010/11/12 : 16:41:09


THE LARS TYPE2 kom i praktiska lådor, sådana vill jag också ha! Hmmm, bara en liten detalj som förhindrar att lådorna blir residenta i Kvarnby, 55 000 Euro
Sceptic Posted - 2010/11/12 : 11:21:02
quote:
Det var väldigt trevligt och en sak kommer man inte ifrån, live är live! Det lät mäktigt med alla dessa duktiga musiker som levererar ett stycke konst. Enorm dynamik i salen med imponerande tydlighet hela vägen från diminuendo till crescendo.

Måste säga att det är rätt modigt att direkt efter demo en stereo, oavsätt dignitet......


Håller med, live är live och HiFi är HiFi. Visst kan det senare låta väldigt bra men jag har hittills aldrig hört något system, oavsett prisklass, som kan mäta sig med en klassisk konsert framförd i ett konserthus med bra akustik.
Audionet Posted - 2010/11/11 : 20:59:48



Ludwig från Audionord öppnade demon med att förklara om hifi och rummets påverkan. För att kunna jämföra med upplevelsen som vi nyligen fått i konsertsalen så spelades akustiska inspelningar för att påvisa klangen från instrument och rum. Det var tydliga skillnader mellan olika inspelningar från olika konsertsalar. Kanske inte så överraskande för oss som har hifi som hobby, men jag tror att det fanns några lyssnare som fick en ny syn på vad man kan få ut av en digital musikalisk återgivning i sitt eget hem.









Timo från Engström & Engström presenterade världsnyheten THE LARS TYPE2 på "himmaplan", bättre lansering kan man väl inte tänka sig så här i SM-Guld dagar!
Audionet Posted - 2010/11/11 : 19:56:21



Bara en liten sak till innan vi går vidare till Skandiasalen. MSO brukar sätta upp Nalle konserter som är mycket uppskattade av barn. Ett fantastiskt fint sätt att få barn att bekanta sig med klassisk musik på ett lekfullt sätt. För er som undrar var Nalle finns mellan konserterna så är det här han bor.
PG Jeppsson Posted - 2010/11/11 : 19:07:50
Imponerande!

Lämnade de kvar instrumenten bara så där?

Nyfiken på fortsättningen .

Audionet Posted - 2010/11/11 : 18:56:51
He, he, ha inte så bråttom, vi kommer snart till HiFin.
viterbi Posted - 2010/11/11 : 18:25:42
Men något som inte har kommit fram här var att det var faktiskt lansering av Lars2.
Om jag mins rätt så det väl världspremiär för detta slutsteg.
Audionet Posted - 2010/11/11 : 18:22:49


Konsertsalen är tömd, musikerna har lämnat salen och dörrarna är stängda. Det är endast HiFiForum kvar i salen.









Men det är dags även för oss att lämna salen för att uppsöka lite mer hemtama marker, HiFi!

Vill även passa på att tacka Burmäster för att han var mig behjälplig hela kvällen, Tack Kompis!


Audionet Posted - 2010/11/11 : 18:13:35
Precis, tufft att våga dema efter färska referenser från konserthallen.

Lite OT: Rätt ok med iso 1600 och ojämnt ljus.
Burmäster Posted - 2010/11/11 : 18:07:06
Förresten Micke, bilderna blev ju kanon
Burmäster Posted - 2010/11/11 : 18:06:28
Det var väldigt trevligt och en sak kommer man inte ifrån, live är live! Det lät mäktigt med alla dessa duktiga musiker som levererar ett stycke konst. Enorm dynamik i salen med imponerande tydlighet hela vägen från diminuendo till crescendo.

Måste säga att det är rätt modigt att direkt efter demo en stereo, oavsätt dignitet......

Audionet Posted - 2010/11/11 : 15:21:20


En timme går så fort! Ralf Kircher tackar för vår uppskattning. Imponerande konsert, speciellt med tanke på det korta varsel då det blev en sista minuten ändring av dirigent.

En liten kort resumé av Ralf Kircher saxat från programbladet.

" Österrikiske dirigenten Ralf Kircher är utbildad
i slagverk, komposition, kör- och orkesterdirigering
vid Universität für Musik i Wien.
Han fortsatte studera dirigering för Leif Segerstam
vid Sibelius-Akademin i Helsingfors
och tog där sitt dirigentdiplom 2001. Han
har sedan arbetat med de flesta större finska
orkestrarna, bl a Finlands Radiosymfoniker,
Helsingforsfilharmonikerna, symfoniorkestrarna
i Lahtis, Åbo och Uleåborg samt framträtt
vid Operafestivalen i Savonlinna. Han
uruppförde Leif Segerstams Symfoni nr 101
i Taiwan 2004. Kircher har också anlitats flitigt
av Finlands Radiosymfoniker vid en rad
TV-inspelningar av allt från operaarior av
Wagner, Adams och Leoncavallo och lieder
av Gustav Mahler till jazzarrangemang för
symfoniorkester av Thelonius Monk."






MSO








Hoppas att ni kan dela lite av känslan från konserten med oss som var där. Det är mäktigt då en symfoniorkester spelar. Att kunna synkronisera så många människor och få dem att spela med känsla som en grupp är för mig imponerande!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000