HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi & Surround Copenhagen 20-21 Nov, häng med!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2010/11/20 : 19:22:07



Så var man då hemkommen från Köpenhamn. Ett gäng bilder, trevliga upplevelser samt roliga möten med människor från forumet och Hifi branschen är vad jag tar med mig hem till Sverige. Mina intryck kommer att samlas och återges i lagom tempo enligt skånsk sed.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2011/01/30 : 18:38:53
Tack Rickard!

Tyvärr var det inte mig du såg i Stockholm. Har aldrig varit på mässan i Stockholm, men det skulle vara roligt att få vara med där. I år blir det tyvärr inte, men kanske nästa år. :)

Jag försöker "resa lätt" när jag går på mässa. Jag har ett enbensstativ och jag använder mig av en extern blixt då jag inte har någon inbyggd blixt på min kamera. Det ger mig större möjlighet att styra ljuset. Det är helt rätt att jag försöker ta med mig så mycket som möjligt av det befintliga ljuset och lättar endast upp med blixten om det går. Tyvärr är det rätt dåligt ljus ibland eller ännu värre, stora rum med dåligt ljus. :)
Rickard.v Posted - 2011/01/29 : 19:36:31
Audionet klart man måste ha en Nikon. Tycker också du får till bra bilder. Tror det beror på att du kör stativ och tar in befintliga ljuset o inte vräker på med en inbyggd blixt hela tiden. O när du slår på lampan antar jag att du har externblixt, kanske 2-3st ???? (för det är väldigt jämt belyst på bilderna)
Undrar om du var på audioconcept på lördag fm förra året när highend 2010 började. Såg samma kille på AC och senare på Sheraton med kamera o rejält stativ.

Själv så släpar jag runt på en D80.

Tack för detta reportage, nu har jag varit på hifimässa i Danmark. Snart blir det Stockholm.
lindvall Posted - 2010/12/07 : 11:01:28
Trevligt reportage som sagt. Vad gäller Thorhauge så lyckades jag få en liten lyssning, och det var väldigt trevlig klangbalans i systemet. Då spelades det på någon integrerad för runt 12 000 dkr, och övrig elektronik var inte heller dyr i sammanhanget, om jag inte missminner mig. Vad Thorhaugehögtalarna kostade vet jag inte, men dom såg lite dyrare ut. :-)
Audionet Posted - 2010/12/06 : 17:12:59
Jag förlåter dig PG.

Tack Amatören, jag börjar ju att rodna!
Amatören Posted - 2010/12/05 : 00:03:57
Audionet, TACK! Superreportage och bilder i värlsklass!
PG Jeppsson Posted - 2010/12/04 : 19:50:08
Tack själv Micke , och tack för en canontråd från Köpenhamn.

(Ursäkta canonskämtet )
Audionet Posted - 2010/12/04 : 19:48:29
Matta, Fx är ett trevligt format när man går på mässa.
Hoppas du fick något litet tips, svårt att ge råd på ett par rader samt på vilken nivå man skall lägga det. Jag har några tusenbilder från mässor och reportage i ryggen, så om vi träffas någon gång så delar jag gärna med mig av de tekniker som jag använder mig av.
Audionet Posted - 2010/12/04 : 19:38:56



Dags att runda av mässan. Sista rummet för mig var Thorhauge Audio. En dansk tillverkare med smak för rör. Produktkatalogen är ganska stor och innehåller även högtalare. När jag besökte dem så höll det på att kopplas runt. Jag väntade en stund men tröttnade tyvärr efter en stund att vänta och tåget hem var på gång. Det var nog lite synd för det var många som tyckte de fick en trevlig ljudupplevelse i rummet. Ja, ja, nästa mässa så skall jag minsann lyssna på Thoruge Audio!

Det var årets HiFi & Surround i Köpenhamn. Mässan är inte så stor som Arken eller Malmömässan, men det är kul med alla danska tillverkare. Jag kommer säkerligen att besöka mässan även nästa år om jag har möjlighet. En sak som jag tycker har hänt generellt på mässor genom åren är att ljudkvaliteten har blivit mer tilltalande i mitt tycke. Det är en högre lägsta nivå och jag tror faktiskt att utställarna både bryr sig och har tagit lärdom av tidigare mässor samt har större kunskap om hur de skall ställa upp sakerna i rummet.

Ett stort tack till alla arrangörer och utställare, vi ses nästa år!
matta Posted - 2010/12/04 : 19:16:48
Tack för info Audionet! Steg ett är avklarad, Nikon finnes och bra gluggar likaså. Det är väl bara att jobba på antar jag... Skall väl framöver byta till FX, för att få ut maximalt.
Audionet Posted - 2010/12/04 : 19:07:39
Emanuelgbg, kan inte komma ihåg att jag såg de lite större Pro-Ject SE.

Tack MatsB!
MatsB Posted - 2010/12/03 : 21:37:20
Till Audionet!

Jag instämmer i berömmet för detta fina reportage, med som vanligt fantastiskt fina bilder!

emanuelgbg Posted - 2010/12/03 : 20:28:43
Fanns Pro Ject "finare" serie där oxå? SE heter den va?

Edit -trött-
Labbe Posted - 2010/12/03 : 18:17:39
Du ar inte ensam om att ha fallit for Pro-Jects box serie.
Jag skulle personligen kunna leva med en sadan anlaggning som huvudanl.
Audionet Posted - 2010/12/03 : 16:07:56



Storleken har ingen betydelse, eller? Jag måste säga att jag är helt såld på Pro-Jects serie Box-Design. Jag har aldrig hört dom spela så jag vet inte om det är bra, men jag bara älskar designen. Tänka att få in en komplett anläggning bestående av separata enheter i en CD hylla och du får offra kanske 20-25 plattor för att de skall få plats i den!










Finns i svart.











Finns även i silver. Måste försöka få till en lyssning på en setup av Pro-Jects Box-Design. Får väl sätta upp det på listan över saker som skall göras innan man...

Audionet Posted - 2010/12/03 : 14:06:06
Hej Alf, jag tackar för uppskattningen. Alltid trevligt att besöka era rum.

Audionet Posted - 2010/12/03 : 14:04:19
Tack matta!
Hur jag får till svärtan?
Först så köper du en Nikon... Nä, jag bara skojar.

Vet inte riktigt hur jag skall svara på den frågan kortfattat. Det är många parametrar som måste stämma.

Nr1. Ställ kameran så att den fotograferar i raw. Inget måste, men du har störst möjligheter att få bilden som du vill ha den i efterhand med minst risk för att försämra kvaliteten.
Nr2. Det gäller att sätta exponeringen och få ljuset rätt.
Nr3. Justera vitbalansen.
Nr4. Eventuellt justera med levels och kontrast i ett bildbehandlingsprogram eller rawkonverterare.
Nr5. Rensa bilden från färgstick om det finns kvar efter att vitbalansen är justerad.

Det var fem hållpunkter som kan vara till hjälp. Givetvis spelar kamera och objektiv även in för den slutgiltliga bildkvaliteten likväl som erfarenhet.

Kom på en sak till, en bra bildskärm hjälper till vid redigering.

VälLjud Posted - 2010/12/03 : 11:13:59
Hej Audionet

Tack för ett fint reportage och som vanligt fantastiskt fina bilder!

Mvh.
VälLjud
matta Posted - 2010/12/03 : 08:02:37
Måste också lovorda dina bilder Audionet, dom är otroligt bra med härliga vinklar och fantastisk svärta! Bilden på Oracles Delphi svarven sticker ut i mängden tycker jag. Kan man få en liten hint om hur du får till svärtan i skivan på den bilden...?
/Mats
Audionet Posted - 2010/12/02 : 20:45:24


Manley Lab drivs av en kvinna vid namn EveAnna Manley. Jag skulle dock inte vilja kalla designen kvinnlig, eller? Någon som är sugen på en integrerad förstärkare, kanske en Manley Stingray II?










Det spelades på Manley i ett rum till och där lirade det ihop med Franska Triangle Genèse Trio.
Audionet Posted - 2010/12/02 : 20:37:54
Tack Iroise!

Lite kusligt Lindvall, jag var inne på Fletchers hemsida och där låg ett personligt skrivit brev på första sidan. Tom bad om ursäkt för att han inte kunnat hålla kontakten med distributörer och kunder på grund av sin sjukdom.
lindvall Posted - 2010/12/02 : 17:02:07
Audionet: Jag tackar för bilden på LFD! Det var spännande att höra, men jag hade väntat mig lite mer. Men anläggningen växte ju längre tid man satt. Ljudet i vinylen var ett snäpp till i detta rum, i förhållande till CDn, och LFDs grammofonsteg borde vara intressant att lyssna på för vinylvurmare. Jag vet att LFD fått mycket goda omdömen för just grammofonstegen.

Dessutom håller jag helt med om Audionets åsikter om Monitor Audio och Creek. I mina öron lät det riktigt bra, och tycker också att detta var riktigt prisvärt. Jag hade med mig en skiva, Narcotango (liknar Gotan Project i stilen), som är väldigt hifimässig med mycket djupbas. Monitor Audios stackars koner fladdrade flera centimeter, men bra lät det i alla fall! Fast en kille jag träffade på mässan hade motsatt åsikt, han tyckte det lät skit. :-)

Det jag tyckte lät bäst på mässan var den stora EAR/Rockportanläggningen, och Dynaudios monster med McIntosh-elektronik.

Jag fick också höra av demonstratören av Manley/Fletcher-riggen att Tom Fletcher lämnat oss för någon månad sedan och numera får lyssna till änglakörer istället. :-( Dock ska hans know-how ha först vidare till personer inom företaget så skivspelartillverkningen ska inte upphöra. Det finns lite info HÄR och HÄR
iroise Posted - 2010/12/02 : 16:22:01
Kul att följa detta Micke du fotar superbt och skriver även små trevliga personliga reflexioner som jag uppskattar att läsa.
Audionet Posted - 2010/12/02 : 16:01:46



Och nu över till något helt annat, RÖR!


Här spelades det på PMC högtalare. Den lite mindre högtalaren som står ytterst heter FB1i och den större närmast elektroniken heter OB1i. Rören som glödde huserade i rörhållare från Manley, ytterligare ett märke som väckte mitt intresse för många år sedan men som jag endast hört på mässor. Skulle vara intressant att höra med lite bättre förutsättningar. Uppställningen för dagen bestod av försteget Manley Steelhead, Manley Snapper monoblock och Fletcher Audio Omega Point 5 vinylavläsare. Tom Fletcher, mannen bakom Fletcher Audio är kanske mer känd för sina skapelser under namnet Nottingham Analogue.
Audionet Posted - 2010/12/02 : 15:17:41


Det är lätt att bli prisblind när man går på en mässa. I det ena rummet efter det andra så står det prylar för stora pengar. Man glömmer helt bort vilka summor det egentligen handlar om. Vi kan ta detta rummet som ett exempel. Anläggningen kostar c:a 17 000:- danska kronor, 20 000:- om vi slänger med lite kabel. Det handlar om c:a 25 000:- svenska kronor. Det är faktiskt rätt mycket pengar, men vi får ändå anse det som ett budgetrum på mässan. Vad som var roligt var att det lät bra, förvånansvärt bra. Det var faktiskt så pass bra att jag vill utnämna det till mässans mest prisvärda ljud! När jag sedan pratade med andra på mässan så märkte jag att förhållandet till detta rummet skiftade en del. En del hade fått samma upplevelse som mig medans andra tyckte det lär rent skräp om det. Visst är det lustigt hur olika vi kan uppleva ljud och musik. Den gamla sanningen "lyssna själv" är precis lika aktuell som tidigare.

Glömde ju vad det var som spelade i rummet. På högtalare har vi Monitor Audio RS1, på förstärkare har vi Creek Evolution 2, på cd har vi Creek Evolution 2 CD och tillsammans bildar dom bandet Audio.
Bubbel Posted - 2010/12/01 : 12:20:50
Ja det är mycket som man kan berätta om mässan men du har pekat ut det rum som jag också gillade så jag hoppar över det inlägget. En sak var i alla fall bra det var inte packat med besökare vilket gjorde att det fanns plats att ta sig fram men det fanns några rum som tilldrog sig uppmärksamhet så man fick helt enkelt vänta på sin tur.

Om det fanns något som jag ville ha visst jag tänkte låna med mig 6C33 rören som satt på Ayon förstärkarna men min kamrat hindrade mig ;).

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000