HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Välkomna på glögg hos eoJued, vår värd är Porta

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2010/12/05 : 18:47:50

Det här är en eoJEUDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
optimus Posted - 2011/02/03 : 12:51:45
Absolut skall det testas hemma men det är alltid kul att höra hur andra upplever det man själv är spekulant på...
Tack för dina kommentarer!
Porta Posted - 2011/02/03 : 07:58:10
Jag körde ju med aktiva högtalare (Martin Logan Purity) när jag skaffade Dialoguerna,
så jämförelsen haltar en aning. Men det finns även vanliga högtalaringångar.
Nåväl, jag hade varit nyfiken på Prima Luna ett bra tag så när de dök upp i Sverige igen tänkte jag att kolla kan man ju alltid. Efter intensiv övertalning fån säljaren så lånade jag hem dem. Det som hände var att det blev mer musik helt enkelt, jag är inte så bra på det här med HiFi-beskrivingar, men tanken att skiljas från dem blev för svår...
Fast det fanns redan då funderingar på ett par större ML så det gick att motivera(tyckte jag).

Om du slår till tror jag inte du blir besviken. Men som vanligt så är det ju bäst att låna hem ett par och testa.



optimus Posted - 2011/02/02 : 19:49:37
Vad körde du innan dialogue 7orna?
Och hur upplever du bytet?
Funderar själv på en uppsättning av dessa...

Ni ser ut till att ha haft det riktigt kul!
Trevligt med bildreportage.
Porta Posted - 2011/01/31 : 20:44:13
Ett gäng strömkablar.
Har börjat gilla JPS mer och mer, verkar passa bra i mitt system.
Så två Chordkablar, två Transparent HPPL och en Transparent plus byttes mot 4 JPS Power AC+ och en Kaptovator.
Är väl egentligen lite tidigt att bedöma redan men direkt när de kopplats in så märktes både mer stuns i basen, fick intryck av mer djup med, och samtidigt lite mer luft i de övre registren. Jag fick göra om rumskalibreringen för att få styr på resonanserna.

@Hornta. Som sagt Martin Logan Ethos. Lite mindre panel än Spire och med en aktiv 8:a och en slav 8:a. Det är som är nytt för ML med de här är att de kör basen med DSP för lite mer djup och fart. Det har tydligen blivit ganska lyckat för ML kommer att ta fram fler (eller åtminstone är det en på gång) med samma system. Finns tydligen en hel del som anser att Ethos är de bäst integrerade hybriderna hittills.
Kilgore Posted - 2011/01/31 : 13:26:07
Läste i en annan tråd att du bytt kablage. Vad är det nu du bytt ut?
Hornta Posted - 2011/01/24 : 16:58:11
oj oj vad jag gillar högtalarna! Ett av mina favoriter... ser fram emot fler bilder och info!
Gozzi Posted - 2011/01/18 : 15:53:07
Trevligt reportage :)
Porta Posted - 2010/12/21 : 20:14:01
Det var specialbeställning från Entreq.
Följer kvantmekanikens lagar, det som ser ut som två mössor är egentligen en. Och vilket underverk det gör med ljudet...
Peter J Posted - 2010/12/21 : 17:55:30
Dom där tomte luvorna på mössen gillade jag skarpt!
Har du/ni tillverkat dem själv eller går det att köpa sådana färdiga?
Det skulle passa klockrent på mina möss! Vill ha!!!!! :)
matta Posted - 2010/12/21 : 07:59:10
Kul läsning och som vanligt bra bilder!

"70-talsreliken till bokhylla", känns igen från mitt barndomshem. Så hemsk är den inte.

/Mats
Porta Posted - 2010/12/20 : 22:16:00
Ja, just det, så var det ju.
Audionet Posted - 2010/12/20 : 22:11:21
Men det var ju inte en permanent kabeldragning då vi provade att ändra din uppställning av anläggningen. Detta var bara en av alla de olika uppställningr vi testade.
Porta Posted - 2010/12/20 : 22:05:22
Jamen, du kulle ju inte få med den kanske inte helt eleganta kabeldragningen (eller 70-talsreliken till bokhylla)

Jo, tipset om att flytta fram högtalarna sådär en halvmeter gjorde rejält stor skillnad för ljudet. Sambon blev dock inte fullt lika entusiastisk.
Audionet Posted - 2010/12/20 : 16:18:30



Ber om ursäkt för att det här bildreportaget fått lida av julstöket!


När Porta sätter ihop alla delarna till en musikspelande enhet så ser det ut så här. Bilden är nu inte riktigt aktuell längre om jag har förstått Porta rätt, det har blivit lite flyttning av högtalarna efter det att bilden är tagen. Det för en del med sig att bjuda hem eoJeud.










Jag avslutar med en bild som ligger i tiden och passar på att tacka Porta för gått värdskap och alla eoJeudarna för gott sällskap med bra och tokiga uppslag samt många goa skratt!
Audionet Posted - 2010/12/11 : 15:45:02



Nu höll jag på att glömma bort varför mikrofonen var närvarande. Vi kunde ju konstatera att det inte handlade om eoJeuds årliga Karaokeshow. Mikrofonen används för digital rumskorrigering. Försteget Lyngdorf DPA-1 har både AD och DA omvandlare för att kunna ge möjligheten att rumskorrigera i den digitala domänen. I Portas rum städade det upp basen fint.
huzze Posted - 2010/12/11 : 13:48:48
Hifimusen sitter bakom galler
Audionet Posted - 2010/12/11 : 13:26:26



Monoblocken PrimaLuna DiaLogue Seven får Martin Logan Ethos att sjunga.
Porta Posted - 2010/12/09 : 07:37:36
Det är en Walker CJ 55, inhandlad sådär 1983, typisk engelsk med mjukt fjädrat subchassi. Armen är en Mission inhandlad samma år.
Armen är har fått motvikten utbytt för att bättre matcha pickupen
Audionet Posted - 2010/12/08 : 15:14:48



Den analoga signalkällan består av en vinylavläsare med för mig okänt ursprung , Benz Ace pickup, Trigon Vanguard II och motorstyrning från Origin Live.
Audionet Posted - 2010/12/07 : 19:26:44



He, he, otåliga va!?
Två digitala signalkällor finns det att välja på. Logitech Squeezebox Touch och en nästan legendarisk Philips CD 160.
optimus Posted - 2010/12/07 : 12:30:16
Kommer det fler biler snart?? ;-)
Magils Posted - 2010/12/07 : 08:08:03
Varför ser det alltid ut som folk har trevligast i köket?
Figge Posted - 2010/12/06 : 17:59:57
Vänd på kameran nu, vi vill se på vad det låter ifrån.
Audionet Posted - 2010/12/06 : 17:34:14


Andra hade redan tagit plats för lyssning. Jonne tänker på återväxten och hade med sig sin son Fredde, bakom honom sitter Jonne, Viterbi, "Låsasmen" (ej medlem i eoJeud, men dyker ändå alltid upp på träffarna ), Porta och Lusse. Vid första lyssningen så var den allmänna uppfattningen att basen spelade något för högt/ starkt. Givetvis justerad värden direkt enligt eoJeuds rekommendationer. Sedan var det dags för eoJeuds husband "Svamparna" att spela. Jodå, nu är basen justerad och vi kan lugnt fortsätta glögga.

Edit, felstavning på Freddes namn.
Audionet Posted - 2010/12/06 : 16:59:07



Jodå, grabbarna försökte sjunga upp sig, men de blev lurade på det framträdandet. På bilden ser vi från vänster McGyver, Anton och Burmäster.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000