HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magnepan makeover

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2010/12/19 : 00:09:37
Köpte för ett tag sedan två par Magnepan MG-IIa som är i behov av översyn.
Tanken var/är att limma på en ny spole och sedan använda hela elementet enbart som bas.
Efter ca.200Hz skall ett 1500x250mm stort elektrostatelement ta över och kombinera det bästa av två världar - förhoppningsvis!

Så här ser de ut i orginal:



Tyvärr var membranen i betydligt sämre skick än vad säljaren sa.
Det ser dock ut som om två högtalare klarar sig med endast omlindning av diskantspolarna.
Basarna ser bra ut och filmen är hel så när som på ett litet hål där aluminiumtråden i diskantspolen har brännt av. Hålet är så litet (ca.1mm i dia.) och sitter så nära kanten att det är lätt att laga och skall inte påverka funktionen.
Med tanke på hur mycket lim Magnepan har smetat på filmen (som nu är borta) så kommer vikten av den lilla Mylatbiten som krävs för att laga hålet att vara försummbar!

Så här ser membranet ut i orginal med spolar och allt lim kvar:



....och så här ser det ut efter att ha tagit bort membranet och "förstärkningslisterna" som limmats på dessa (0.5mm stålplåt)



Jag provade att linda på en ny diskantspole med lite 6µm tråd som jag hade hemma - men man skall läsa på lite innan man skrider till verket!
Den allt för tunna koppartråden gjorde att spolens resistans blev ca. 40 Ohm, mot orginalets 5-6 Ohm.
Visserligen blev lindningen extremt lätt och limmningen fungerade toppen med gissningsvis endast 1/20-del av massas mot orginal, men jag vill ner till 4-8Ohms resistans.
Koll av fakta ger att 0.15 till 0.20mm tråd bör vara rätt dimension.
Nytt försök skall göras så fort tråden har dykt upp!

/R

[Edit: Uppdatering]
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Vox Posted - 2014/10/09 : 17:47:48
Kommer att få lämpligt lim av en kompis som jobbar inom utveckling av finmekanik.
tordnilsson Posted - 2014/10/09 : 17:30:16
Har för mig att vissa typer av Loctite-lim är lösliga med aceton, men jag vet inte exakt vilka.
Vox Posted - 2014/10/09 : 11:06:55
Är det någon som vet var det finns acetonbasert lim att köpa?

Edit:
Hittade information om att Karlsons Klister skall vara lösligt i aceton. Någon som har erfarenhet av detta?

JarreYuri Posted - 2012/10/05 : 18:24:16
Förresten!

Värmebehandla aldrig membranet efter att Du sträckt det med som i Ditt exempel 3,5 kg.
Värmesträckning av Mylar gör en mycket mindre sträckning och innebär i ditt exempel att memebranet kommer att TAPPA spänningen som Du satt.

Så ta mitt råd och låt bli varmluftpistolen nästa gång.

PS. Du kan till och med behöva upp till 5kg dragning.

MVH

Jerker
JarreYuri Posted - 2011/01/09 : 00:57:15
Snyggt jobbat!!!

Jag blir själv nödgad att bygga 2st extra paneler till mina Tympani 1C då jag endast har 2 av 4 baspaneler.
McGyver Posted - 2010/12/28 : 10:27:31
Orginalplåten med magneter fastlimmad i en ny baffel.

Använder stark dubbelhäftande tejp som "lim" på distanserna.



Filmen sträcktes till ca. 3.5kg/10cm med det vanliga "fiskvågsknepet".



Den nya baffeln på Mylaren.



Efter att ha skurit bort överflödig Mylar, så ser det ut så här!



Jag sträckte filmen lite till efter "limningen" genom att värmebehandla den.

Nu skall bara förstärkningslister i plåt limmas på kanterna, sedan är det dags att limma på nya spolar!

Provade att limma ett par vändor för hand, men det blir nog till att bygga en enkel jigg - det tar för lång tid annars och det stör mitt estetiska öga att tråden inte blir 100% rak !

/R
McGyver Posted - 2010/12/26 : 13:45:53
Projektet har tagit en ny vändning!



Efter att ha lindat om spolarna ett par ggr och lyckats limma fast membranet på sina interna stödpunter m.h.a. en spruta och lim, så distade det fortfarande vid kraftig bas!

Det visade sig att plåten har slagit sig en aning och spelet mitt på ena delen av basspolen var bara ca. 0.5mm.
Försök med att spruta in lite silicon som distans genom hålen i plåten fungerade, men då avståndet mellan stödunktera minskade - gjorde basen det samma - dags för omtänk!

Hela konstruktionen är i mitt tycke lite för enkel och klen, så jag skrotade allt förutom plåten med magneterna.

Tanken är att prova att montera plåten i en 19mm MDF-baffel på 550 x 1800mm och limma på ny 12.5µm Mylar.

/R
Joda Posted - 2010/12/23 : 21:14:17
Hmm, en spagettiskärare kanske skulle fungera för att kapa till remsor. Man blir låst till en bredd dock. I alla fall om man ska ha smalt. Kan vara olika på olika modeller.
Är inte iden med flussmedel att syran fräter bort oxiden? Gör verkligen WD40 det?
Testa gärna ändå, är ju ett billigt alternativ till flussmedel om det funkar.
McGyver Posted - 2010/12/23 : 09:18:38
Tack för tipset Ingvar!

Hittade just ett annat tips på nätet om att löda aluminium - WD40 som flussmedel! (man är ju nällad att prova och Alusol från Farnell måste jag beställa via posten )

Skall tydligen gå bra med vanligt lödtenn, bara man har en oxidfri yta under hela lödprocessen - därav användandet av WD-40 (eller olja) som fluss/skydd - skall provas!

Det funkar! Jag fick bäst resultat med parafinolja! Lödtenn med rätt flussmedel är givetvis betydligt enklare, men har man inte det hemma!

/Roger
DahlbergAudio Posted - 2010/12/23 : 09:12:48
Jag löder inte längre, använder ett kontaktdon i stället.
När jag lödde banden så använde jag nått i stil med det som Ingvar
beskriver. Akta mylaren bara den gillar inte så mycket värme, jag
hade kapton i mina dåvarande, den är inte lika känslig.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/12/23 : 08:01:46
Multicor alusol löder utmärkt på aluminium, även på mässing.
Finns hos Farnell.

Ingvar
McGyver Posted - 2010/12/23 : 06:58:51
Rättade till den lilla *hrmmm* missen!

Fråga: Jag lyckades få fast folien på de gamla lödstöden m.h.a. kvarvarande lod, men hur löder du fast din folie i dina diskanter?

Går det att hitta lod som biter på aluminium utan att behöva specialbeställa?

/Roger
DahlbergAudio Posted - 2010/12/22 : 23:55:12
Skall du förstärka "bögarna" Hur då

Snyggt jobbat annars
McGyver Posted - 2010/12/22 : 22:36:27
Tack!

Ibland ligger den bästa lösningen redan på hyllan och väntar - aluminiumtejp!



Bara att limma på den rengjorda mylaren, förstärka "böjarna" med lite lim = klart!

Jag skar till tejpen m.h.a. en stållinjal och rullkniv. Lite enformigt att skära 10m - men det gick!

Med ca 1.5mm bredd på aluminiumen så har jag nu en spole på 4.5 Ohm som spontant spelar högre!

Skall försöka mäta upp högtalarna imorgon.

/R

[Edit : Typo + update]
MatsT Posted - 2010/12/22 : 18:58:16
I och för sig kan du ju göra om högtalarna totalt och då välja annan filmtjocklek men om du vill få något som liknar original så tror jag inte på tunn film. Valet är fritt men jag ville bara varna lite.

Värdet på ett par MG-II är inte astronomiskt så visst kan man väl experimentera friskt och kanske slutar det med att du gör om dem till elektrostater?
DahlbergAudio Posted - 2010/12/22 : 18:18:52
Aluminiumfolieremsor är så klart en tänkbar lösning, du behöver bara
tänka ut ett bra sätt att skarva banorna. Att skära en ca:10m lång
bana i ett svep blir lite knepigt.
McGyver Posted - 2010/12/22 : 17:22:04
Ang. aluminiumtråd, så är det helt klart fördelaktigt!
Just nu orkar jag dock inte beställa från USA och att linda två spolar som orginalet kräver troligtvis en jigg o.s.v. - kar den lata varianten!

Låter och mäter det inte bra, så är det bara att pensla på aceton och linda om .

Har även funderat på magnesium som tråd, men det känns lite farligt!

/R
DahlbergAudio Posted - 2010/12/22 : 14:12:43
Aluminium är effektivare i vikt/resistanshänseende.

Edit: Resistivitet för alu 0,028, för koppar 0,017.

Resistans = resistivitet x längd (m) / area

Densitet för alu 2,7kg/l, koppar 9kg/l

Lite grovt tillyxat så kan du utgå från dubbla
massan för samma resistans. Hur stor del av den
totala massan det är frågan om beror ju såklart på
övriga materials bidrag.
Kilgore Posted - 2010/12/22 : 13:58:58
Alltid kul att följa dina projekt :)
Blir det bättre än dina ESL tro?
McGyver Posted - 2010/12/22 : 12:40:16
MatsT: Vilken faktor tror du gör att detta ändras så mycket?

I mitt fall, så kommer jag ju att ändra på så många parametrar i alla fall!

1. Sträckning av filmen är okänd => chanstagning med den nya

2. Spolens vikt, orginal 2st vändor med 0.6mm aluminiumtråd - nya spolarna troligtvis i 0.3mm Cu-tråd för "rätt" resistans.

Det jag är ute efter i det par som kommer att göras om helt, är en så låg membranvikt som möjligt men jag kanske tänker fel?

Helt klart så skulle ramarna må bra av att stagas up en hel del, det är mycket troligt att jag kommer att göra detta framöver.
Just nu vill jag bara få båda högtalarna spelbara så jag kan svepa upp dem och se hur mycket krut det är värt att lägga ner!

/R
MatsT Posted - 2010/12/22 : 11:57:46
quote:
Tror även att det kan bli ett lyft med tunnare Mylar som jag tänkte sätta på det par som behöver en totalrenovering.


För de högre frekvenserna blir det säkert ett lyft men jag avråder från att byta till tunnare film. Basavstämningen kommer att bli helt annorlunda och troligen väldigt svår att få bra med tunnare film.

Plattan som filmen är uppspänd på skulle jag däremot staga upp och dämpa ut. MG-II låter lite "trälåda" och det är säkert därifrån det kommer.
DahlbergAudio Posted - 2010/12/22 : 11:42:22
Snyggt jobbat
McGyver Posted - 2010/12/22 : 11:26:53
Lars,

Ett första test med mina ESL-hybrider som referens visar att ESL-panelerna är outstanding i de övre regionerna!

MG-IIa är ju dock en modell utan banddiskant, så det blir ju lite som att jämföra äpplen och päron!

De låter dock riktigt "mjukt" och trevligt, så det skall bli intressant att lyssna i stereo när högtalare nr.2 har fått ny spole.

Tror även att det kan bli ett lyft med tunnare Mylar som jag tänkte sätta på det par som behöver en totalrenovering.

/R
reVintage Posted - 2010/12/22 : 11:19:55
Hej R!
Idén med Magneplanar neråt och ESL uppåt låter ypperlig. Förutsätter att du kommer att köra sub längst ner.

Hade MG-II och därefter Tympani(sisådär 30 år sedan) och det gick aldrig att få ngn "lyster" uppåt. Mao tråkigt och träigt i mina öron.
Gastone Posted - 2010/12/22 : 10:34:15
Jag har haft ett par MGII en gång som drevs av en Michaelson & Austin TVA-10, underbart ljud senare tillkom två par ESL-63:or som stackades, alá Mark Levinson, varför MG-II såldes.
Lycka till med renoveringen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000