HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
HerrD Posted - 2010/12/26 : 21:00:56
Här presenteras mitt system och dess evolution. Först utan vidare dröjsmål - pang på rödbetan - en översikt!

Systemet består av:
Källa: HTPC baserad på Origen S21T chassi med pekskärm
Mjukvara: MediaMonkey
USB-SPDIF: M2Tech HiFace
DAC: Hegel HD10
Försteg: Proceed AVP
Slutsteg: 2 st tri-mono block. 3 st IcePower 1000ASP i varje
Högtalare: Linkwitz Orion med aktivt filter
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Double A Posted - 2022/11/26 : 07:54:59
Nej Deqx syns inte inte mycket på våra breddgrader, tyvärr. Men o andra sidan så hör man inte så många som använder Trinnov som kärna i ett aktivt system heller.
Jag tror att vi är inne på ett spår som inte så många av dom normala hifi entusiasterna änglar sig åt, aktiv drivning, och det beror nog på många saker#8230;

Jag har haft en dialog med Kim på Deqx och jag hoppas kunna erbjuda mina kunder Deras produkter framöver. #128522;
HerrD Posted - 2022/11/25 : 20:13:47
Deqx är inte så vanliga i Sverige som jag ser det. Kanske är en relativt liten marknad ovanför MiniDSP. Ska bli kul att höra om dina erfarenheter.
Double A Posted - 2022/11/24 : 19:58:15
Misstänkte det.
Då fortsätter jag vänta på Deqx Per-8 #128522;
HerrD Posted - 2022/11/24 : 19:32:01
DoubleA: Den har 1/3 så många tappar (2048) jämfört med DRC-DI (6144) och bara rca ut. Tror Hypex 2st FA503 med AES/EBU in eller 4st FA502, 2 internt delade till topparna och två bryggade i basen skulle kunna vara rätt trevligt. Antagligen skulle FA503 räcka rätt bra men det beror på hur mycket man vill kunna experimentera.
Double A Posted - 2022/11/24 : 17:13:34
Eller en Mini dsp Flex Eight hade väll löst dina behov! Om nu tapsen räcker till i den#8230;?
HerrD Posted - 2022/11/24 : 16:32:02
DoubleA: FIR är trevligt. Helt rätt angående signalvägen, en bättre variant hade varit att gå direkt från MiniDSP DRC-DI digitalt till delningsfilter med AES/EBU som jag gjorde tidigare för att slippa onödiga konverteringar. Om man t.ex. har Hypex Fusion plateamps kan man göra så. Nu ville jag experimentera lite mer med steg så det blev så här. Men sannolikt blir det justering då digital domän så länge det går känns mer korrekt.
Double A Posted - 2022/11/24 : 16:16:50
Spännande! Hoppas kunna testa Fir filter också framöver. #128522;
Kör du, Digitalt in i Minidspn, digitalt ut från Minidsp in i Rme dacen, analogt ut från Rme till analogt in i Driver rack?
HerrD Posted - 2022/11/24 : 09:12:00
Testkörde FIR-filter. Väldigt trevligt ihop med RePhase, man importerar mätningen från REW och rattar till ljudet som man vill ha det och sen exporterar man det till en fil som importeras i MiniDSP DRC-DI. 6144 tappar per kanal har man att leka med. Nu spelar Crown K2 i basen och Purifi i toppen, Driverack PA2 sköter delning, RME är dac och volymkontroll. Finns mera brus i den här setup'en men det är tillfälligt då Crown K2 ska driva subbarna och två Purifi ska sköta M2. Det finns gain-inställningar att göra i Purifi och den ska nog sänkas för att få ner bruset lite. Tror detta kommer bli rätt bra
Double A Posted - 2022/11/24 : 08:51:02
Jag vill bara förtydliga att min inställning till peq och dsp / aktiv drift, är väldigt positiv #128522;
Va bara nyfiken på hur Herr D tänkt i detta fall.

Tack för länkarna, ska läsas #128077;
HerrD Posted - 2022/11/24 : 07:15:29
Bra input om eq!

MiniDSP FLex har jag koll på. Nu kommer jag köra eq i MiniDSP DRC-DI, där kan man ha FIR filter istället för IIR. Något att läsa om för den intresserade. Kul att du fått höra vad eq kan göra, har man väl upptäckt det undrar man hur man klarat sig utan innan.
FBK Posted - 2022/11/24 : 01:46:25
Misstänker att du har koll på den här sidan.https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-flex-eight
Just den modellen fick jag höra häromdagen och det var en ny upplevelse när man kan trolla bort basproblem och ändar ljudet hur som helst.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=73542&p=2252992#p2252992
Högtalarna är en ett par OA50 med hembygd baslåda under.
gcs Posted - 2022/11/23 : 21:56:20
För att inte överstyra EQ:n kan man minska på signalnivån före. Det gör man för att hindra klippning i de olika banden.
jonasz Posted - 2022/11/23 : 21:48:32
Inget fel med eq så länge man inte boostar mer än elementen klarar av.

Förövrigt är det massor av eq i ett vanligt passivt högtalarfilter, en riaa-kurva har massor av eq osv.
HerrD Posted - 2022/11/23 : 18:53:16
Amatören: Din rigg i källaren med TAD-horn/drivers är bland det bästa jag hört. Klart det har gnagt lite i bakhuvudet
Amatören Posted - 2022/11/23 : 17:59:31
Host, hrm, DoubleA och HerrD, kanske var det besöket hos Amatören och hanses JBL-rigg som satte lite griller i huvet på HerrD?
Kul att lyssna på utan att kanske vara perfekt frekvenskorrekt...
HerrD Posted - 2022/11/23 : 16:59:59
DoubleA: En berättigad fråga, absolut. Jag gissar att det är helt enkelt en annan filosofi från JBLs sida. Kika här för att få en idé om hur peq är inställt i deras förstärkare som säljs ihop med M2: https://rephase.org/projects/JBL_M2_crossover.pdf Det jag märkt är att vissa högtalare tål väldigt lite eq innan dom packar ihop. Det låter inte bra helt enkelt. M2 klarar detta och är gjorda med konstant direktivitet, full koll på spridningen, mer här: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_m2/ Jag tror det handlar om att det går att göra hyffsat lätt i dsp och då kan man fokusera på andra parametrar helt enkelt. Det är min gissning. Sen kommer man ändå rumskorrigera med eq om man är som jag i alla fall. Men jag förstår din undran, såklart hade det varit "snyggare" om den mätt bra utan peq. Ino är väl ett bra exempel på en sådan högtalare och den är utmärkt samt går att lyssna till utan en massa eq så den passar nog bättre om man är purist.
Double A Posted - 2022/11/23 : 16:22:36
Alltså, förlåt, men jag får inte ihop detta.
Som jag känner Herr D, så är du en man med ytterst bra hörsel och sund inställning till det här med välljud #128522;
Det som förbryllar mig är detta. #8221; M2 kräver massiv eq för att låta vettigt#8221;
Att tvinga en högtalare att prestera en frekvensgång som den absolut inte fixar på egen hand känns lite långt ifrån din sunda inställning till den här hobbyn. Att behöva / kunna justera frekvensgången något (inom elementets naturliga frekvensgång) är väll helt ok, men i detta fallet låter det som du behöver piska dom till lydnad#9786;

Hade varit intressant att höra hur du tänker och resonerar om detta#128522;
HerrD Posted - 2022/11/23 : 13:31:57
FBK: Vet ej, men det hade gått hemma hos folk så tänkte det inte levt så hårt. Det är helt klart ett imponerande steg!
FBK Posted - 2022/11/23 : 13:21:52
Tittade på Google, och det ser ut som ett "mycket seriöst" slutsteg Det fanns ju lite olika årgångar,vilket kommer ditt ifrån ? Man blir ju nyfiken då det såg otroligt seriöst ut.
HerrD Posted - 2022/11/23 : 13:16:06
Nu har jag hämtat ett Crown K2 för tjänstgöring till subbarna. Provade det som hastigast med pi60. Jösses vilka bastransienter! Helt tyst steg utan fläktar, lite mjukt uppåt men överlag trevligt. Mycket bättre fullrange än jag misstänkte. Basen var fenomenal så det kommer bli kalas
HerrD Posted - 2022/11/22 : 19:58:51
Amatören: Tackar för info igen!

DoubleA: Japp, men det är fixat med MiniDSP DRC-DI som kör FIR. M2 kräver massiv eq för att låta vettigt. Men då blir det också bra.
Double A Posted - 2022/11/22 : 19:41:48
Herr D!
Har jag förstått det hela rätt, du behöver ett antal peq (mer än 10st?) för att få till en vettig tonkurva på M2orna?
Amatören Posted - 2022/11/22 : 19:16:29
Jag tror 500W per element räcker gott, annars har de kraftigare grejor med, ju!
HerrD Posted - 2022/11/22 : 18:42:09
Amatören: Såg att det fanns T5n till salu men lite dyra för mig. Hypex FA502 bryggat ger rätt mycket effekt, är det runt 1kW man ska sikta på eller räcker det med hälften? Vågar nog inte prova T5n, svårt att nöja sig med mindre sen.
Amatören Posted - 2022/11/22 : 17:26:48
Crown har jag ingen erfarenhet av men vet att det är många som använder.
Så ägare till dessa steg kanske kan ge lite input till HerrD och FBK.

Vad gäller Yamman så kolla här;
https://www.ebay.com/itm/115590610027?hash=item1ae9bcbc6b:g:xqUAAOSwD21jY9W1
Kan tydligen skicka till Sverige...

Kanske ett par Hypex https://www.hypex.nl/product/nc500mp-oem/75 eller ett https://www.hypex.nl/product/nc502mp-oem/77 är lösningen. Du är ju händig så dessa + en lämplig apparatbox och anslutningar så har du ett fantastikt slutsteg till dina basar.

HerrD, om du känner för att testa ett T5n så har jag ett som jag kan låna ut. Hör av dig i så fall.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000