HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Linda utgångstransformatorer

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2011/01/31 : 19:55:42
Vill man ha det orentligt gjort så får man väll göra det själv
Lite biler från några av mina små lindningar



Varje lager skicktas med ett lager papper.
Tjockare papper ger lägre läckkapacitans, men sämre verkningsgrad
Papperet skarvas sedan med kapton-tape som klarar drygt 200 graders värme.



Denna linning har en sk. vertikal "interlievad" lindning, men det är även fullt möjligt att dela lindingar horisontellt, vilket vissa transformatorgurus från Japan föredrar.
Problemet blir då att man får korsande ledare, vilket riskerar nöta hål i isoleringen och kortslutas

Två lager Primär, Ett lager Sekunär, Tre lager Primär, Ett lager Sekunär, Fyra lager Primär, Ett lager sekunär, tre lager Primär..osv
Linningsförhållanet är 20:1, dvs lämpligt för 3500:8 ohms impedansomsättning

Utrustningen jag fn. använder set ut så här:



Fotpedal för att ha bägge händerna fria så man kan styra tråden.

En magnet på utgåene axel, som triggar ett hallelement, som i sin tur triggar en räknare.

Varvtalet på utgåene axel är ca 1 varv/sekund, vilket är ganska lagom för att hinna med att styra tråden noggrant



Lindar man egna drosslar och trafos så öppnad det ju sig nya möjligheter
Som t.ex denna sektionerade drossel, med mycket låg läckkapacitans, vs hög HF-punkt



Mvh
/Lars







20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2011/02/06 : 15:19:58
Hmmm
Nu är jag avis
En sån vill jag också ha
/L
secanbj Posted - 2011/02/05 : 18:15:45
På tal om att linda, var på auktion i höstas och ropade in en sådan här grej




Och hittade en liten film på tuben
http://www.youtube.com/watch?v=hnCa4ZSbo_Y

Har inte testat än, står i garaget och gottar till sig lite tills det blir lite varmare

soundbrigade Posted - 2011/02/04 : 17:05:01
Jag har en hel del tabeller och skisser och text i ämnet men allt på ryska. Har just ingen "ork" att översätta, men en dag kanske.
pix Posted - 2011/02/03 : 20:00:38
Tänkte först rita upp mitt recept på dessa trafos för att visa principen.
Men så hittade jag denna länk:

http://www.diyaudio.com/forums/attachments/tubes-valves/106418-quad-ii-output-transformer-rewinding-question-output-22.jpg

Visar hur QuadII ornas utgångstrafos är skicktade och att olika papperstjocklekar används i resp. lindning samt mellan Prim - Sek lindning

/Lars
Bardis Posted - 2011/02/01 : 18:36:16
Den där Blomqvist måste vara en hyvens kille och uthållig.
pix Posted - 2011/02/01 : 18:08:37
Bardis skrev,
quote:
Vad bra då tar du upp beställningar om man vill ha en specialtraf? Tex en parafeed utgångstraf.

Nja, möjligen om jag får tag på en svarv, så det går lite fortare.
När man lindat några trafos så inser man hur fantasktiskt prisvärna Lundahls trafos faktiskt är
Har fått lite tips om en Blomqvist i mycket gott skick, så jag kommer ev. att göra mig av med denna lindare.
Då får vi se
/Lars

Bardis Posted - 2011/02/01 : 16:12:36
Vad bra då tar du upp beställningar om man vill ha en specialtraf? Tex en parafeed utgångstraf.
mr. Triatic Posted - 2011/02/01 : 15:40:23
de här "billiga" funkar rätt bra för enkla småspolar, men inte ideala för seriös lindning av PP trafos kanske..
http://cgi.ebay.com/Coil-Audio-Output-Transformer-Motor-Winding-Machine-/270668153015?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f051440b7
pix Posted - 2011/02/01 : 08:47:19
Fuling
quote:
Vi hade en gammal "riktig" lindningsmaskin på gymnasieskolan där jag gick, en handvevad med räkneverk och justerbar matning. Varje gång jag åkt förbi där de senaste 13 åren har jag funderat på att svänga in och höra om det går att köpa loss den, det som hindrat mig är minnet av att nån pappskalle förstörde maskinen i ett försök att laga den...med en hammare Spöstraff vore det enda rätta


Jo, man blir lite ledsen när allmän egendom hanteras sämre än om det var ens personliga
Man har väll lite sånt på sitt samvete från när man gjorde lumpen
Köp loss den ändå, den är väll inte i sämre skick än att det går att fixa till?
Det viktigaste är ju att bobinen + spridaren ligger i linje.
Wobblar bobinen så är det ju omöjligt att få till en bra lindning.

Jag centrerar dock bobinen på axeln med en genomborrad träbit, vilket funkat bra, så tolleranskraven är ju inte så extremt stora

/Lars
Fuling Posted - 2011/01/31 : 21:16:56
Vi hade en gammal "riktig" lindningsmaskin på gymnasieskolan där jag gick, en handvevad med räkneverk och justerbar matning. Varje gång jag åkt förbi där de senaste 13 åren har jag funderat på att svänga in och höra om det går att köpa loss den, det som hindrat mig är minnet av att nån pappskalle förstörde maskinen i ett försök att laga den...med en hammare Spöstraff vore det enda rätta.
pix Posted - 2011/01/31 : 21:12:46
Baris
quote:
Kan mekaniken komma från en gammal skrivare

Nää från min bra o ha låda, förståss
/Lars
pix Posted - 2011/01/31 : 21:11:31
Fuling,
quote:
Använder du någon form av "smet" i lindningslagren eller förlitar du dig på papper och tejp? Jag har experimenterat med bl.a. vax och epoxy för att få lindningarna att ligga kvar istället för att skära ner i lagret under och ställa till katastrof. En annan (gammal klassisk) variant är pappersremsor som är lite bredare än lindingsfönstret och uppfransade längs kanterna så att de viker upp sig, funkar hyfsat men lindar man många lager blir det lätt ganska knöligt.


Papper har funkat väldigt bra hittils.
Utan pappret har jag svårt att kontrollera exakt var trådens läge hamnar.
Den skär lätt ner i underligggnade lager och kapacitansen ökar.
Har man väl fått lite bulor och ogjämnheter så är det ju svårt att reparera senare.
Med papper, så kan man faktiskt få ihop en hel trafo utan någon lindningsmiss alls, dvs varje tråd ligger är den skall, intill grannen
Jag har använt tunnare papper innom resp. primär sektion (enbart för att trådarna skall ligga rätt) och sedan ett tjockare mellan Primär-sekunär sektion.

Pappet har ju även fördelen att en suger upp inpregneringen, vilket inte t,ex mylar (Lundahl) gör.

Mylaren kräver mao epoxi, och betydligt mer avancerad impregneringsutrustning.


/Lars


Bardis Posted - 2011/01/31 : 21:05:50
Kan mekaniken komma från en gammal skrivare?
pix Posted - 2011/01/31 : 20:57:09
Man får passa fingarna dock..
Motorn är nerväxlad från 1350 varv/minut till ca 60 varv/minut
Och momentet stiger ju i motsvarande grad
Men det krävs å anra sidan en ganska kraftfull lindare för att inte allt skall flexa och att tråden skall hamna är man vill.



Hela mekaniken är extremt stabil med grova axlar och kullager, så man får passa så man inte fastnar med ett finger i tråden




/Lars






Fuling Posted - 2011/01/31 : 20:46:45
Använder du någon form av "smet" i lindningslagren eller förlitar du dig på papper och tejp? Jag har experimenterat med bl.a. vax och epoxy för att få lindningarna att ligga kvar istället för att skära ner i lagret under och ställa till katastrof. En annan (gammal klassisk) variant är pappersremsor som är lite bredare än lindingsfönstret och uppfransade längs kanterna så att de viker upp sig, funkar hyfsat men lindar man många lager blir det lätt ganska knöligt.
pix Posted - 2011/01/31 : 20:41:50
Tack Fuling,
Tyvärr tar det en hel dag att linda en trafo.
Tänkte jag skulle hitta en miniatyrsvarv med bra matning för att effektivisera upp et hela lite
/Lars
Fuling Posted - 2011/01/31 : 20:10:37
Hmpf, varför blev mina försök inte en tiondel så prydliga?
pix Posted - 2011/01/31 : 20:10:08
Jodå, ett är hemmasnickeri
Funerar ock på att gå över till att linda i en svarv med nogrann matning.
Det skulle gå lite fortare då
Måste dock bygga ett lite vassare räkneverk
Detta är en magnet/hall-element som driver ett elektro mekanisk räkneverk.
Funkar bra i denna maskin, med så lågt varvtal (ca 1 varv/sekund). Men jag skulle inte lita på detta räkneverk i en svarv
Framför allt i en PP trafo så gäller det att bägge linningarna är symetriska på alla sätt

/Lars
asto Posted - 2011/01/31 : 20:08:23
quote:
Utrustningen jag fn. använder set ut så här:
Är det också något du byggt själv?

Som vanligt så har du alltid spännande projekt på gång
soundbrigade Posted - 2011/01/31 : 20:04:16
Har du byggt lindnigsmaskinen själv?

Jag vet att lta har byggt en enkel maskin för att linda nättrafar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000