HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En ljudtekniker får besök.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
bearwik Posted - 2011/02/01 : 17:49:30
Eller i alla fall före detta. Fast det är klart att har man ett diplom undertecknat av Tim DeParavicini blir man nog aldrig före detta. Den person jag och Huzze våldgästat den här gången är gcs. gcs eller Gunnar som han heter på riktigt är en vän av JBL och korrigering, han har möjlighet att korrigera precis allting i ljudvägen om jag förstått rätt. Trots ett litet rum, högtalare mot bakvägg och lyssningsposition kanske 1,5 meter från högtalarens framsida och en sub så nära att du kan lägga fötterna på den, så låter det helt fantastiskt. Dynamiken är nästan overklig, basen snabb, rapp och djuuup, inget bummel och Velodyne-subben, bestyckad med en 18" tar över från 40 Hz. Ljudet är detaljerat och lyssningsvänligt samtidigt, det går att spela mycket högt utan att det upplevs som högt, först när vi spelade Nazareth vid 102 dB blev det lite skrikigt, men det är en ganska dålig inspelning. I övrigt funkade all musik bra, även hårdrock som ofta kan bli lite tunn på vissa anläggningar, men här fanns det fläsk i trummor och gitarr utan att det blev dallrigt. Det var från början till slut en upplevelse helt i klass med vad jag hört hos byZan. Tyvärr blev det inte tid att lyssna på vinyl. Nu får Huzze ta över med bilder och intryck (om han överlever Shakespeare ikväll).
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2011/02/04 : 23:36:13
Det fixar vi!
gcs Posted - 2011/02/04 : 22:53:18
Huzze kommer till mig en dag nästa vecka för att hämta ett par kvarglömda skivor och 15Kg hundmat. Jag tänkte faktiskt inte på att jag har ju flera fullständiga fotoutrustningar med olika stativ. Jag hade ju gömt att foto är ett av mina stora intressen. Jag ska försöka ta lite bilder med stativ på lång tid så får huzze sen lägga upp dom.
ztenlund Posted - 2011/02/04 : 22:27:54
Den var ju oväntad...
tian Posted - 2011/02/04 : 22:25:24
quote:
Då får du nog se över din skärm.


Det hjälper nog knappast om han ska titta över sin skärm för att se bilderna
ztenlund Posted - 2011/02/04 : 22:21:56
quote:
Saknar bilder i tråden, de som syns syns inte på min skärm om man säger som så.

Då får du nog se över din skärm.
Mickel-mackel Posted - 2011/02/03 : 14:40:12
Ett sånt otroligt och häftigt och vansinnigt litet hifi-krypin.
jonas_gbg Posted - 2011/02/03 : 13:48:22
Tack till gcs att vi fick titta in hos dig!
gcs Posted - 2011/02/02 : 21:03:04
Det är två snälla pojkar som till och med frågade om dom fick ta några bilder. Jag svarade med att det egentligen inte var så mycket att fotografera.
huzze Posted - 2011/02/02 : 20:02:02
Kofoten använder vi bara om ingen öppnar...
guy gadbois Posted - 2011/02/02 : 19:48:53
quote:
bearwik och Huzze; snart utanför en ytterdörr nära dig...

Med kofot, eller brukar ni knacka först?
huzze Posted - 2011/02/02 : 19:19:05
Vi måste få med en fotograf också

Nåja, jag fotar som vanligt hellre än bra. Bilderna ger ju ett hum om vad det är som spelar. Det viktigaste för mig är att försöka förmedla mina ljudintryck.
bearwik Posted - 2011/02/02 : 19:15:22
quote:
Vem blir föremål för nästa besök?

Nya planer smids i detta nu!
Ingen kan känna sig säker...
bearwik och Huzze; snart utanför en ytterdörr nära dig...
guy gadbois Posted - 2011/02/02 : 19:06:01
quote:
huzze och bearwik, ni är ju värsta reportagetrojkan ju


... I vår reportageserie "besök hos diverse hifiprofiler har turen nu kommit till..."... Ja, just det - Vem blir föremål för nästa besök? Det här kan bli en fin följetong.

Keep up the good work. Roligt reportage!
gcs Posted - 2011/02/02 : 19:02:03
quote:
Nyfiken, varför vill du lira 5" parallellt i samma frekvensområde som 2"-drivern?

Det var så att mina lådor ursprungligen var tvåvägare med LE85+HL91 och aktivtdelade 12dB/okt. Nu talar vi i början av 70-talet och på den tiden var det ytterligt ovanligt med aktivdelning. JBL hade ett filter som jag inte tyckte lät speciellt bra. Det blev ett speciallbygge med tre olika valbara frekvenser tillsammans med ett platåfilter i basen. Jag har kvar filtret ännu i min källar. När jag senare ville modda lådorna så hade jag en tanke att jag ville bredda ljudfronten i mellanregistret, alltså sökte jag ett par bra mellanregister och fann en som jag tyckte jättebra 5":are från Beyma(5MP60/N). Jag köpte fyra stycken som blev liggande ganska länge och då dök ett tillfälle upp att köpa två 2445:or med Tractrix horn.Eftersom jag från början såg till att bygga två mindre extra lådor som sitter ovanpå dom stora. Då tänker jag nu prova min ursprungliga idé den med ett bredare mellanregister. Jag tror att jag på det här viset kan mjuka upp ljudet något liteom jag låter två 5":are ligga parallellt med eget filter och slutsteg (2x100w)och 2":arna delade kanske lite högre än nu.(800Hz) Ovanpå sitter det 077:or (16KHz/6dB/okt).Något som jag också tänkt prova är att fasvände en av 5":arna i varje låda. Det för att se om jag kan få fram en bättre 3D ljudbild. En sak som man kan göra är att korskoppla den ena av 5":arna i varje låda och fasvända signalen. Det är bara ett experiment som jag gärna vill prova.
Audionet Posted - 2011/02/02 : 18:41:53
Kul & annorlunda!

Det finns många sätt att diffusera på.
byZan Posted - 2011/02/02 : 18:35:45
Mycket grejer och mycket välljud, härligt

huzze och bearwik, ni är ju värsta reportagetrojkan ju
PetterPersson Posted - 2011/02/02 : 18:01:54
Nyfiken, varför vill du lira 5" parallellt i samma frekvensområde som 2"-drivern?
gcs Posted - 2011/02/02 : 13:43:33
Det är en Omnidrive och ingen Minidrive. Jag har inte haft den så länge det är därför den inte är inkopplad. Jag började med att läsa manualen men det var så mycket bokstäver så jag kroknade. Harryup har ju en sådan så jag tänkte ta hjälp av honom. Tanken är att jag först vill jämföra dBx och BSS med varandra. Sedan har jag tänkt mig att en av dom ska förse två 5":are med sitt mellan 300-5KHz som ska jobba parallellt med 2":s hornen vilket då gör att jag kan sänka nivån på hornen. Sedan något som smugit sig på i mitt sinne. Det vore kanske bra med ett par banddiskanter från Beyma.(TPL150/H) Varicurven köpte jag 1993 efter att jag fått låna en enhet. Det är en sexbands parametrisk eq med variabelt Q-värde. Går även går att auto rumskorrigera med den inbyggda pinkgeneratorn och med mätmick som kopplas in på baksidan av lådan. Mixern som jag har är ett år gammal och är en Digidesign 003 med mjukvaran är Mk8 + Imac. Högtalarna ska vi kanske inte tala så mycket om. Ja glömde visst att tala om att jag har två HHB proffsbrännare, 800 & BurnIT+.
Klingan Posted - 2011/02/02 : 13:15:27
Härligt reportage, en egen väg för att uppnå sitt mål. Nyfiken på bakgrunden varför valen av de olika prylarna? Kan inte vara en slump att det är mycket proffs grejor.

Själv lurar jag lite på hur det skulle vara att spela med högtalare med inbyggt slutsteg, a la studiemonitor, i vardagsrummet hos mig.
martinsson Posted - 2011/02/02 : 12:54:51
Varicurve, jo jag tackar, och vad som ser ut som en minidrive också, respekt, frågan jag ställer mig är varför du inte använder dessa istäälet för 260'n ? visst, lite skillnad i ålder, men även i anseende, om det nu är någort att gå på.

Förväntade mig nästan att få se ett par Orban burkar någonstans därinne, när vi är inne på billiga prylar menar jag :)
MatsT Posted - 2011/02/02 : 12:18:36
Kul reportage! Jag gillar när folk går sina egna vägar i jakten på det de söker och det här är ju inget dussinsystem precis.

Jag tyckte också att det var roligt att skåda en riktig telefon.
huzze Posted - 2011/02/02 : 12:05:56
Slut på bilderna och dags för den stora frågan.

Hur lät det då?

Redan från första anslaget med Larry Carlton's "Hello Tomorrow" stod det klart att det är ett dynamiskt system. Det spelades starkare än jag själv brukar spela och bearwik och jag fick höja rösten för att höra varandra. Ändå lät det inte högt. Det var så oansträngt och behagligt. Jag måste erkänna att mina fördomar mot liknande JBL-lådor kommer på skam. Har alltid trott att högtalare av den här typen skulle vara rock'n'roll-ös utan finess. Tji så FEL jag har. Trots att vi sitter i knät på anläggningen så kastas inget i ansiktet på en. Det spelar varmt, detaljerat och med en PONDUS som jag tidigare inte upplevt. Ytterligare en åsikt jag får revidera. "Det behövs bara ett par bra fullregisterhögtalare". Ja, jo, tjena, men botten då? För här finns det botten! Igång med tortyrlåten "Love Is Blindness" med U2 som jag lovordade hos byZan där det fanns kontroll i hans B&W. Nä, här var kontrollen extrem. Basen till och med tystnar mellan tonerna vilket den inte gör t ex hemma hos mig. Basgången är fet och exciterar gärna rummet till en ond spiral. Här gör rumskorrigeringen sitt yttersta och presenterar basgången som om det vore i hörlurar.

Metallica's "One" låter precis som jag tycker att den ska. Med tyngd i bastrumman, klös i riffen och ett hejdundrande sväng, för den här låten ska - när allt stämmer - svänga! Entombed's "Through The Collonades" fick 15-tummarna att riva av dödsmetallgitarrerna med ett drag. Det här var verkligen en fysisk upplevelse och det redan på låg volym vilket jag uppskattar. Nån nackdel då? Ja det blir inte samma känsla av rymd och rum som hos byZan men som ni säkert känner till vid det här laget är det inte prio ett hos mig.

Om jag fick välja då? Ja då är det enkelt. byZan's toppar kan få spela ner till 400Hz/600Hz. Sen vill jag ha gcs's 15-tummare och DD18 på allt därunder.

Återigen stort tack för att vi fick komma, det var en lärorik lektion till i hifi-skolan som jag är glad över att ha fått uppleva.

Som slutord vill jag nämna att det går att nå målet på många olika vägar. Det här var en av dem och det var inte tokigt alls. Det går att ha stora högtalare och snudd på överdrivet överdimensionerad bas i ett litet rum. Här är det aktiva lösningar som rättar till det hela utan att förstöra signalen på vägen. Så långt från hifi'ns oskrivna regel om no-nonsens. Nu vill jag höra mer JBL!!!
huzze Posted - 2011/02/02 : 11:43:09


Vyn som möter en när man kliver in i lyssningsrummet. Hur stort (litet) kan det vara? 10kvm?



Vänder mig om för att visa juvelerna.



Väl inne stängs dörren. Även bakom den finns det lite elektronik.
llerk Posted - 2011/02/02 : 11:43:06
Det må vara bra ljud , men är det inte lite rörigt . Man lyssnar med ögonen också (detta är mitt intryck och behöver inte vara rätt)
huzze Posted - 2011/02/02 : 11:38:34


Vänster kanal. Man får vara försiktig så att man inte sparkar till subben, för den kan sparka tillbaka!



Höger kanal



Mer till höger



Än mer till höger

Subben kommer in vid 50Hz och 15-tummarna får jobba ner till 40Hz och går upp till 800Hz där en tvåtummare tar vid i hornet och fortsätter upp till 16kHz där den börjar falla av. Därför har gcs en "superdiskant" som hjälper till i det högsta registret. Det är det svarta bowlingklotet längst upp i mitten.

Trälådorna som ligger emellan är under arbete. Tanken är att montera in den extra diskanten i mitten och sen två femtummare på var sida om den.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000