HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TOP-A (försteg med inbyggt RIAA)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2011/02/21 : 14:18:18
EDIT:

Vad i H-E menas med TOP-A ???

"The Opethic Pre-Amp"


RIAA-steget är färdigbyggt och det presterar över förväntan.
Buffer + volymkontroll är färdigt sedan länge, jag är helnöjd.
Nu ska alla olika delas snöras ihop med bra kabel och skärmas av enligt konstens alla regler, sedan ska allt samsas i en och samma låda - jag väntar på lite delar som nu är på lackning och lite prylar från hong-Kong.
____________________________________________________________________________________________________________________

Jag har nyligen påbörjat ett litet DIY-projekt, amatör som jag är så är det ju knappt att jag förstår vad jag håller på med...

Vad bygger jag?
Ett passivt försteg/linjesteg med möjlighet att koppla in två signalkällor.

Edit: Det blev visst inte passivt (se sid. 4)

Varför?
Ehh, för att det är kul - blir det bra så kanske det tom. blir prisvärt och kan ersätta mitt nuvarande försteg?

Edit: Köpeförsteg sålt pga. att DIY-prylen låter bättre

Hur?
Ja, det var just det... 2x2xRca in - signalväljare (2-pol on/on) - attenuator/potentiometer - 2xRca ut???

Första fasen av bygget blev att fixa med en signalväljare enligt följande önskemål:
Billigt!
Enkelt!
Bra!
Valet föll på en liten rackare från Kjell&Co:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36017&path=239000000,253500000,258500000,261500000

Den kopplades ihop med en sådan här:

Billigt? Ja, 70 pix!
Enkelt? Jovars...
Bra? Njae, RCA-prylen är verkligen lågbudget men gör sitt jobb.

Försteg fas 1 är alltså att tillverka en signalväljare.
Efter lite lödångor och ett par kaffekoppar så är trasselsudden färdig att provas på min fulanläggning.
Resultatet är helt okej, ingen direkt ljudförsämring som jag kunde märka - det som inte är såå bra är att det verkar bli ett visst "läckage" mellan ingång.1 och ingång.2
Varför blir det så?
OK, jag är fullt medveten om att en sådan billig vippa inte är det optimala - men vad är alternativen?
Hittade en Apem-omkopplare i Svalander-shopen som verkar kalasfin, priset passar dock inte detta projekt: 699 kr!

Tips om prisvärda alternativ mottages tacksamt!


Jag har även studerat denna sida på Svalander:
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/volymkontroller/

Även tips på lämplig volym-omkopplare/attenuator efterlyses!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RobertH Posted - 2012/12/06 : 00:25:49
switchad väggbula kan garanterat vara boven, layout likaså. Kylskåpsgrejen kan du säkert lösa med ex ett nätfilter mellan, gärna ett DC-blocker filter.
Brus kan bero på mycket, är burken ordentligt skärmad, och framförallt jordad. Är signaljord "lyft" från chassijord med ex diodbrygga/resistor??
opethic Posted - 2012/12/05 : 23:36:49
Ingen som har några tips på varifrån bruset kan komma och vad jag ska göra för att nli av med det?

opethic Posted - 2012/11/26 : 15:08:02
Nu har jag spelat med mitt Budgie RIAA ett tag.

Fördelar: Ett trevligt ljud, spelar detaljerat, öppet, varmt och dynamiskt.

Nackdelar: Känsligt för små störningar på elnätet (hörs ett rejält sprak när ett gammalt kylskåp slår på) och så brusar det alldeles för mycket för min smak.
Och så är uteffekten lite för låg, passar illa med mitt passiva försteg.

Det jag funderar mest på är bruset, var kommer det ifrån och vad ska jag göra åt det?
Byta komponenter?
Jag har en switchad väggbula, kan den vara boven?
Kan bättre skärmning minska bruset?


mayday Posted - 2012/03/30 : 10:46:57
quote:
ska studera LennArts jordtråd så länge.


Skulle precis fråga om all jordning var ok.

Kolla ledningsdragningen med...jag fick lite brum i stereon när jag bytte till flätad silver...det visade sig vara kablar som korsade/låg för nära varandra.
opethic Posted - 2012/03/30 : 09:09:45
Jag fick ett ryck o bestämde mig för att göra färdigt detta försteg, dvs. RIAAt skulle kopplas in ordentligt och allt skulle göra snyggt o fint...
Dessutom var jag sugen på att spela vinyl i stugan.

Någon timme senare på natten så var jag färdig - Det brummar igen
Fy f*n!
Jag har inte haft RIAAt igång på länge, men sist så vart allt bra helt utan brum...
Något är galet men jag fattar inte vad, suck!
Jag får väl ta en titt senare när orken har kommit tillbaka, ska studera LennArts jordtråd så länge.
opethic Posted - 2011/09/23 : 23:31:59
Jag har varit sjuk ett tag nu, något rackars virus hade tagit min atletiska kropp i besittning
Detta har medfört att jag mestadels har vilat/slappat i sängen eller i "sweetspot-fåtöljen" de senaste dagarna.
Feber, yrsel och huvudvärk ger kanske inte optimala förhållanden, men jag har i allafall haft TID att lyssna mycket på musik.
Mitt lilla budgetbygge (tror att jag är uppe i dryga tusenlappen nu) låter helt j***a sjukt bra!
Dynamik och detaljer i mängder, rent och klart ljud med luft, djup och ja de flesta hifi-klyschor passar in här faktiskt.
Jag väntar med spänning på de sista komponenterna till TOP-A, sedan blir det kanske lite bilder på skapelsen.

Jag kan varmt rekommendera detta RIAA, "Budgie" från "diytube".

Lite larvigt kanske att jag är så uppspelt över det här bygget, det är ju inte "äkta" DIY - jag har ju inte konstruerat något själv.
Men det är första gången som jag vågat försöka mig på att bygga något själv, löda och hålla på och pyssla med motstånd och kondingar osv.
Jag tycker själv att jag har lärt mig massor, tack vare alla duktiga och hjälpsamma människor på detta forum.
Det är framförallt två saker som jag tar med mig efter denna resa:

Att bygga själv ger en enorm tillfredsställelse!
Att DIY kan ge mycket valuta för pengarna!
opethic Posted - 2011/09/20 : 09:42:14
quote:
Roligt på riktgt blir det om man kör ca 120V/5mA.


Well, det är inte uteslutet att spänningen ökas på en vacker dag.
Men eftersom det är långt utanför mina nuvarande kunskaper så kommer det att dröja ett tag...
reVintage Posted - 2011/09/20 : 09:19:49
Roligt på riktgt blir det om man kör ca 120V/5mA.
opethic Posted - 2011/09/20 : 09:13:15
quote:
Stickytråden där uppe av Lenn Art är otroligt läsvärd i ämnet.
Den hade jag missat, verkar finnas en del att läsa på för en amatör som mig.

Nu har jag beställt lite grejs från vt4c, silvertråd (+teflonisolering) kabelstrumpa, "bättre" ingångsväljare, RCA-kontakter mm.

Nu börjar det bli roligt på riktigt
Stajo Posted - 2011/09/19 : 20:20:10
quote:
Men hur menar du, ska RCA-chassihonorna (kommer snart) inte anslutas till signaljorden utan bara till +?


Det man inte vill ha är en loop. Om du ansluter RCA med kontakt i chassiet, samt dess jordbleck till J5/J6 och sedan J5/J6's jordar till jordstjärnan i chassiet så har du en ack så liten men ändå många gånger tillräcklig loop för brum. Är du med?

Om man ritar upp de olika jordpunkterna på ett papper så brukar man se om de bildar loopar någonstans.

Än värre blir det mellan olika apparater, där du har kablar med olika impedans emellan. Då, speciellt när nätjord är inblandat får du lätt olika jordpotentialer och det är en av de vanligaste orsakerna till brum.

Stickytråden där uppe av Lenn Art är otroligt läsvärd i ämnet.

mvh
STaffan
opethic Posted - 2011/09/19 : 19:53:10
quote:
Har du jord till stjärnan från ingående RCA, eller från J5 och J6? Endast en av dem rekommenderas, och då med RCA isolerade från chassiet och ojordade om du har jord till stjärnan från J5 och J6
quote:
Dvs all ingående strömförsörjningsjord går direkt till stjärnan, och likadant med ingående RCA.
Från J5 & J6 (signal in) samt J8 & J9 (ström) + skivspelarens jord. I dagsläget har jag inga RCA-chassihonor anslutna utan kör med kabel direkt från Budgie-kortets in och utgångar.
Men hur menar du, ska RCA-chassihonorna (kommer snart) inte anslutas till signaljorden utan bara till +? eller menar du bara att de inte ska anslutas till stjärnjorden?

Inga chassikontakter till strömmen, jag knipsade kontakterna och gick direkt på J5 & J6

Nu börjar ju tankarna genast snurra kring en kraftigare strömförsörjning
Stajo Posted - 2011/09/19 : 19:08:51
Grattis! Har du jord till stjärnan från ingående RCA, eller från J5 och J6? Endast en av dem rekommenderas, och då med RCA isolerade från chassiet och ojordade om du har jord till stjärnan från J5 och J6. Hur går jorden från bulornas chassiekontakter, från jordbleck till stjärna eller har chassiekontakternas jord kontakt med chassiet? Endast ett av alternativen rekommenderas även där och företrädelsevis från blecken till stjärnan utan kontakt mellan kontakter och chassie.

Dvs all ingående strömförsörjningsjord direkt till stjärnan, och likadant med ingående RCA.

mvh
Staffan
opethic Posted - 2011/09/19 : 18:57:28
Riktiga lådan har fått sig ett lager plåt invärtes och en "stjärnjord".
Allt fungerar perfekt och det låter

Überdynamiskt, detaljerat, stort och luftigt ljud!
Jag blir lite nyfiken på hur bra det kan låta med en bättre skivspelare och pickup, dessutom är kablaget ännu rent skräp.

I's getting better...
opethic Posted - 2011/09/19 : 11:23:14
Nu har jag dragit tåtar från alla tänkbara Gnd (utom J7 utgående signal) till en skruv i den tillfälliga lådan - brummet har minskat med uppskattningsvis ca. 96,4%

Jag bar in hela paketet och kopplade in på "finstereon", jag anslöt väggbulorna till min Supralist vilket ev. kan ha bidragit till resultatet.

Nu ska här spelas vinyl

En miljon tack till Stajo, reVintage, Bernt Jansson och alla andra forumiter som på ett eller annat sätt hjälp mig att få ordning på detta bygge!
Stajo Posted - 2011/09/15 : 13:02:15
Du kan ju testa att knyta dem till stjärnjorden i chassiet, med och utan typ ett 10 ohms motstånd. Det är viktigt att allt knyts samman i en punkt, då tom det lilla motståndet mellan en skruv i chassiet till en annan ger en tillräcklig potentialskillnad och således möjlig brumkälla.

Alla anslutningar till jord skall dras hårt som fn med taggbricka el dylikt, alt lödas.

mvh
Staffan
opethic Posted - 2011/09/15 : 12:54:02
quote:
Hur har du det med jord på utgångarna nu, jordar de någon annanstans än i kortet?
Nix! finns det månne något att arbeta med där?
Stajo Posted - 2011/09/15 : 12:51:11
Bra där! Ang motstånd så skall väl det inte vara mellan nätjord (eller nolla som det blir med bulor) och chassiejord utan det brukar man ibland isåfall ha på ingångarnas jord, dvs signaljorden i J5/J6 och stjärnjordpunkten i chassiet, men det tror jag inte du skall ha för då blir det en loop. Hur har du det med jord på utgångarna nu, jordar de någon annanstans än i kortet?

mvh
Staffan
opethic Posted - 2011/09/15 : 08:13:41
Nu så, nu är man förhoppningsvis nära att bli av med brummet.
Jag slaktade en uttjänt dator så att lådan vart helt tom, sedan placerade jag RIAA-kortet mitt i och kopplade några tåtar från J8 & J9 gnd till chassit.
Brummet minskade en del och när jag lade på locket så minskade det lite till.

Men det hela verkar fortfarande lite konstigt för allt är väldigt känsligt för beröring, minsta man petar på lådan eller kablar så blir det störningar.
De kondingar som tidigare var känsliga för beröring har lugnat ner sig - sånär som på en som väsnas rejält när man petar på den!

Edit:
Bild på den extremt känsliga kondingen, 1uF - följ den svarta pilen.
Edit #2:
Jag vill minnas att jag har läst någonstans att man ska koppla ett motstånd mellan Gnd och chassi, ska testa detta!
opethic Posted - 2011/09/14 : 14:26:11
OK, jag ska försöka leta reda på någon plåtlåda som kan fungera som tillfälligt chassi och sedan koppla J8 gnd & J9 gnd till den.
Stajo Posted - 2011/09/14 : 13:55:04
MPC or MPC-2 connectors can be
alternatively used for the input and/or
output. Input is J1 and output is J4.

"Main" in är J5 och J6 och "main" ut är J7, så du bör ha kopplat rätt.

J8, OBS!!! J8, ej J7 Gnd och J9 Gnd skall enligt konstuktörens idé joinas i ett ledande chassie, där respektive jord från väggbulorna har kontakt. Om du kör med icke konduktivt chassie så skall dessa vara sammanbundna enligt detta. Det minskade ju brummet något och vi är på rätt spår.

Hur har du gjort med låda/skärming? Som tidigare konstaterat i tråden så är dessa signaler så enormt små och förstärkningsgraden så hög att allt kan påverka och ge brum. Andra switchande nätaggregat, lysrör mm på samma strömförsörjning kan påverka och definitivt störningar utifrån om du inte har ett skärmat chassie.

mvh
Staffan
opethic Posted - 2011/09/14 : 13:35:31
quote:
Vad händer om du sätter en tåt mellan J8, dvs ingående strömförsörjningsjord och J9 Gnd, glödjord?

Det händer samma som om jag kopplar J9 gnd till J7 gnd - brummet minskar något.

Men jag ska kolla lite så att jag inte kopplat knas någonstans, jag fick nämligen syn på en text i kopplingsschemat
quote:
Input is J1 and output is J4
alltså tvärtom mot hur jag har kopplat!
Eller inte tvärtom, men jag har kopplat in på J5 & J6 och ut på J7 då jag tog för givet att det vara sak samma (fast lite rejälare).
Om jag nu har kopplat fel så kan man ju undra vad J5,6 &7 har för funktion?
Stajo Posted - 2011/09/14 : 12:43:59
Ok, jag har inte korten med mej så jag kan inte granska men man kan konstatera av schemat att ingående jordar från B+ och från glödmatning inte är och inte är menat att vara samma. B+ jordens symbol betyder common ground, dvs den skall gå ihop med signaljorden och glödjorden har en egen jord, dvs minus i väggbulan. Jag tror att vissa rör är känsliga för olika jordpotential mellan glöd och signal, vilket blir fallet här. Men det är ju flera på Diytube som byggt efter schemat och inte fått problem, medans andra fått det.

Om du testhopkopplat J9 Gnd och och J7 Gnd så har du potentialutjämnat rörglöden med utgående signaljord. Vad händer om du sätter en tåt mellan J8, dvs ingående strömförsörjningsjord och J9 Gnd, glödjord?

mvh
Staffan
opethic Posted - 2011/09/14 : 11:30:47
OK.
Vinyl - Sonab 85S + Empire 2000 I/E
Försteg - DIY, B1 buffer + attenuator
Slutsteg - Inter M 500 plus
RIAA - TC778
Utan Budgie så brummar det inte ett dugg.

Brummet uppstår även om vinylspelaren inte är inkopplad.
Även kopplat till min "fulanläggning" brummar det, H/K 430 integrerad receiver (brummet minskar något om jag ansluter en tåt från budgiens gnd till förstärkarens Gnd)

Om jag kopplar bort 6V adaptern så försvinner brummet helt.
Är detta till någon hjälp, eller slås hela kretsen av om inte glöden får någon spänning?
Länk till bild på Budgie (inte min, utan en som fungerar korrekt):
http://www.diytube.com/budgie/bud3.jpg
Länk till kopplingsschema:
http://www.diytube.com/budgie/phonoschem.pdf

Edit: Staffan, du har PM
Stajo Posted - 2011/09/14 : 11:18:35
Hej igen. Jag satt visst på ett obligatoriskt något långtråkigt ledningsgruppsmöte och okynnessurfade när jag skrev svaret och kom på en sak till:

Om det är så att du har likströmmar i signaljorden så måste du först kolla av hela kopplingen, inklusive signalkälla, preamp och effektsteg. Signalgjorden på dessa sitter ju ihop i RCA-sladderiet. Har du dessutom chassie och nätjord inkopplat till samtliga komponenter så är det viktigt att endast EN av komponenterna förbinder sin signal/strömförsörjningsjord med chassie/nätjorden. Annas får du en slinga och om någon av apparaterna har likström på jorden, dvs en potentialskillnad mot den andra apparaten så får du en klassisk brumslinga.

Om du redogör för de andra komponenterna här så kanske vi kan reda ut åtminstone den delen.

mvh
Staffan
Stajo Posted - 2011/09/14 : 09:11:53
Med tanke på mina grunda kunskaper så är jag på djupt vatten men på utgången skall du inte ha någon likström alls, det skall sista utgångskondingen se till. De två stora bruna klumparna. På utgången skall du endast ha växelspänning, dvs musik eller vad du nu spelar.

Om du har en tydlig negativ laddning där så är det ju beroende av vilken referens du mäter ifrån självklart, men mäter du från ringen på RCA så tyder det på att den är positivt laddad, dvs du har likström i signaljorden vilket är en typisk brumkälla.

Jag har inga raka svar på vad det kan komma sig. Jag har lött ihop mina kort men väntar på lite strömförsörjningsdelar. Kanske hinner labba lite i dagarna.

vi fixar det där

synes
Staffan

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000