HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 The Lars Type 2-Made in Malmoe

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2011/03/03 : 21:05:04
Det här är en eoJEUDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
llerk Posted - 2011/03/17 : 14:57:26
Det är ju bara såååååå snyggt.

Åter igen en grym kvalitet på reportaget
gcs Posted - 2011/03/16 : 23:54:12
Med kännedom om vilken input spänning som krävs för en viss outputeffekt går det också att få den ungefärliga effekten. Den ungefärliga beroende på att högtalarens impedans inte är konstant.
Harry_up Posted - 2011/03/16 : 23:34:23
quote:
Nja håller inte med dig Audionet kan visa toppvärde och jag har sett både 200&250watt på
effektmätarna,så jag är fortfarande förundrad över hur långt Lasses 36watt verkar räcka


Du behöver inte hålla med, men så är det. Watt är Watt. Sen finns det flera fällor när man jämför. En sak t.ex. är att effektmätare visar högst sällan rätt av den anledningen att man har kalibrerat dom för exempelvis 8 ohm's högtalare. Så om högtalaren inte håller den impedansen så visar mätaren fel. Men jag tror säkert att du har spelat med klart mer än 36W och jag tror att the Lars klipper så snällt att det inte märks. Själv har jag både trissor och rör i min anläggning och man klarar sig i regel väldigt bra med rörförstärkare på låg effekt eftersom dom klipper så pass snyggt. Sen finns det förstås ingen förstärkare som låter bättre i klippning än när den inte klipper. Men för att veta om vilken effekt man spelar med så går det ju att använda en ljudtrycksmätare och sen räkna ut vilken effekt som krävs för det uppmätta ljudtrycket.

mvh/Harryup

mvh/Harryup
Guru Posted - 2011/03/16 : 15:59:57
Off-topic:
Vad är det för lampskena som´sitter på väggen ?

Mvh
Audionet Posted - 2011/03/16 : 15:54:40



Jag avslutar med en bild av hela setupen. The lars Type 2 smälter in fint med den övriga utrustningen.
Huruvida det kommer att bli en permanent boplats vet jag inte, men det kanske tiden får utvisa. Dags att packa ihop kameran och tacka för JM Labs gästfrihet.

Kanske det stundar nya äventyr med upplevelser för mig och min kamera om det vill sig väl.
Audionet Posted - 2011/03/16 : 15:38:40
Wizard, jag tror det är Emission Lab XLS rör.
Wizard Posted - 2011/03/16 : 12:44:59
Är det rör från KR Enterprice som används i The Lars 2?
sladdbarn Posted - 2011/03/15 : 07:12:26
Sen så är det kanske skillnad på uppgivna watt och levererade watt.
JMlab Posted - 2011/03/14 : 22:15:02
Nja håller inte med dig Audionet kan visa toppvärde och jag har sett både 200&250watt på
effektmätarna,så jag är fortfarande förundrad över hur långt Lasses 36watt verkar räcka
Harry_up Posted - 2011/03/14 : 20:47:15
Watt är watt oavsett om det är trissor eller rör, så i så fall har du inte spelat med mer än 36w.
Men visst är det bra att det låter bra till det osannolika priset.

mvh/Harryup
JMlab Posted - 2011/03/13 : 10:59:28
The Lars 36 w i 4 ohm
Audionet 700 w i 4 ohm
Med högtalare med en nominell impedans på 4 ohm är det märkligt hur bra The Lars klarar av att hantera en högtalare med bitvis besvärlig last och så här långt
har jag inte fått förstärkarna att klippa hur högt jag än har spelat
gcs Posted - 2011/03/12 : 21:08:54

Posted - 2011/03/10 : 20:34:45 Show Profile Email Poster Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message Reply



För att lyfta upp The Lars 2 måste man avlägsna en glasgavel som på bilden. Lite teknisk data kan vara på sin plats innan lyssningsintrycken.

Power output at 1% THD, 1 kHz: 36W
Amplification: 26dB or 18dB (switch on the back)
Sensitivity: 400mV for full output power
Input impedance: 40kohm
Output impedance: 4, 8 or 16 ohm
Frequency response +0dB -1dB: 10Hz #8211; 40 kHz
THD (BW 70kHz) 100 Hz to 10 kHz, 32W less than 0,5%
IMD (DIN) 250 Hz / 8 kHz 4:1, 24W: less than 0.3%
Hum and noise: 70dB below full output voltage
Tubes: 2 x 300B-XLS, 2 x 6V6GT, 6188, 2 x GZ34
Mains power: 115V / 230V selectable, 50Hz #8211; 60Hz, 200W
Dimensions (W x H x D): 300 x 500 x 380mm each
Weight per monoblock: 23kg

Kan man verkligen säga att brum och brus -70dB under full output är ett bra värde. På ett bra transistor slutsteg kan ett motsvarande värde vara -120dB.
h00hbt Posted - 2011/03/12 : 20:30:29
Finns inget som berättigar ett pris som är så högt som på denna förstärkare. Är den gjord av platina? Möjligen har det spenderats en hel del på att ta fram chassit och projekteringen kanske har kostat en del men inga komponenter och rör kan rimligen uppnå kostnaden.
PetterPersson Posted - 2011/03/12 : 18:30:48
quote:
Basen återges annorlunda, den upplevs som något rundare och kanske inte fullt så utsträckt samt med ett större värmeinnehåll. Dock upplever jag den kontrollerad och med en något större upplösning. Audionet har en "torrare" bas med mer slagkkraft, återigen en parameter som kanske mer kan betecknas som hifi.


Förklaringen till detta är rörstegets högre utimpedans. Den högre och
varierande impedansen i basen gör att basreflexsystemet kommer rulla
av tidigare i frekvens och mellanreg/diskant kommer dämpas mer än
basen av utimpedansen pga lägre resistans. Av dina lyssningsintryck
kan man tyda att högtalare är gjord för trissesteg. Hade de varit
gjorda för rör hade det låtigt tunt i basen med trissesteg och lagom
med rör.
optimus Posted - 2011/03/12 : 18:17:55
Fantastiska bilder och bra text. Tack!
Ser fram emot värdens egna tankar och omdömme.
Audionet Posted - 2011/03/12 : 15:07:55


The Lars Type 2


Det testades med dCS balanserat rakt in i The Lars Type 2 men slutstasen blev att lyssningen skulle genomföras i obalanserat utförande och med försteget Audionet PRE 1 G3 inkopplat. Jag fick allt för lite tid, men det blev ändå två lyssningsejourer att försöka sammanställa intryck från.

Är det möjligt att jämföra ett par monoblock som lämnar drygt 400w i 8 ohm med ett par som lämnar 36w (om vi utgår från tillverkarnas siffror)? Naturligtvis kan det väl kännas som den klassiska jämförelsen mellan äpplen och päron. Men om jag inte funderar så mycket på vilka tekniska lösningar det finns i respektive konstruktion, samt försöker att bortse från fördomar och bara fokuserar på den musikaliska upplevelsen, så skall jag försöka ge mig på att återberätta hur jag uppfattade återgivningen.

Första intrycket för mig blev klangen. Det finns mer "kropp" i instrumenten och närvaron blir än mer påtaglig. Ljudbilden ser något annorlunda ut, precis som att vissa instrument och röster lyfts fram och blir tydligare. Samtidigt så spelar inte varje instrument i en lika tydlig zon längre, vilket oftast upplevs som att pinpointen blir något sämre men man kan kanske även säga att det blir mindre hifi. En annan kanske förvånande egenskap med tanke på effekten är att det blir mindre komprimerat när stora mängder energi i musiken skall frigöras, kontrollen bibehålls och det grötar inte ihop sig som det har en tendens till att göra med AMP II Max. Det här fenomenet känner jag väl igen från mitt eget system när jag övergick till monoblock från Audio Research. Hur som, njutningen består och den hårda klang som kan uppstå med AMP II Max vi dessa crescendo uteblir med The Lars Type 2.

Basen återges annorlunda, den upplevs som något rundare och kanske inte fullt så utsträckt samt med ett större värmeinnehåll. Dock upplever jag den kontrollerad och med en något större upplösning. Audionet har en "torrare" bas med mer slagkkraft, återigen en parameter som kanske mer kan betecknas som hifi.
Jag vågar mig inte in på några jämförelser angående bredd och djup i ljudbilden. Jag upplevde inga större skillnader men det fanns de av oss som lyssnade som hade en annan upplevelse.

Den stora behållningen för mig blev när det spelades akustisk musik och med röster. Precis som i mitt eget system så kan det bli lite för snällt och polerat när det skall röjas med rock n roll. Den attack och driv som finns i AMP II Max får man byta bort mot den fina klangen. Det som även överraskade var att det fanns tillräckligt med kraft för att spela på de ljudninvåer som önskades.

Jag vill inte påstå att The Lars Type 2 är de bästa effektstegen, men jag personligen skulle nog ändå välja dessa före Audionet AMP II Max baserat på dessa korta lyssningsejourer. Naturligtvis bortser jag då från sådan petitesser som att väga in prislappen, handhavande, design, mijöaspekter osv. Jag utgår helt egoistiskt endast från hur jag blev berörd av musiken vid dessa två allt för korta lyssnings tillfällen och med mina egna ljudliga prioriteringar som urvalskriterier.

Micke Y Posted - 2011/03/11 : 11:38:37
Fantastiska bilder. Härligt.

Däremot tycker jag man kan vara lite försiktig med att lita på de där effekt & dist siffrorna till de är verifierade av någon oberoende. Det är min lilla kommentar efter att ha hört en diskussion på en mässa mellan The Lars konstruktör och en annan person som arbetar med rörförstärkare. Utan att överdriva så hade lite olika syn på saken.

Micke
matta Posted - 2011/03/11 : 08:54:20
Fina bilder som vanligt! Den där Lars påminner om Wall-E...
Audionet Posted - 2011/03/10 : 20:34:45



För att lyfta upp The Lars 2 måste man avlägsna en glasgavel som på bilden. Lite teknisk data kan vara på sin plats innan lyssningsintrycken.

Power output at 1% THD, 1 kHz: 36W
Amplification: 26dB or 18dB (switch on the back)
Sensitivity: 400mV for full output power
Input impedance: 40kohm
Output impedance: 4, 8 or 16 ohm
Frequency response +0dB -1dB: 10Hz #8211; 40 kHz
THD (BW 70kHz) 100 Hz to 10 kHz, 32W less than 0,5%
IMD (DIN) 250 Hz / 8 kHz 4:1, 24W: less than 0.3%
Hum and noise: 70dB below full output voltage
Tubes: 2 x 300B-XLS, 2 x 6V6GT, 6188, 2 x GZ34
Mains power: 115V / 230V selectable, 50Hz #8211; 60Hz, 200W
Dimensions (W x H x D): 300 x 500 x 380mm each
Weight per monoblock: 23kg


Beat Posted - 2011/03/10 : 17:45:21
Svepande linjer och en del materialporr.. Jodå - Timos design har en röd tråd som han har hållit fast vid. Ser väldigt trevligt ut.
Audionet Posted - 2011/03/10 : 15:39:30
Japp, reflektion från Maestro.
huzze Posted - 2011/03/10 : 15:20:05
Är det ett baselement som reflekteras? Snygg komposition.
Audionet Posted - 2011/03/10 : 15:08:02



Redan innan den börjar spela så uppstår en glad gubbe, kan apparater ha en själ?
Anton Posted - 2011/03/09 : 21:04:10
Ojoj, spännande det här!
Det är ju onekligen en viss skillnad rent effektmässigt, kan bli intressant med lyssnarintryck.
Hörde stegen i fråga i höstas på konserthuset, alla komponenter runtomkring okända, men det lät ju inte illa...

/A
Audionet Posted - 2011/03/09 : 19:27:50



The Lars 2 i svart, designen kan ju vara föremål för diskussion. Personligen tycker jag den fungerar väl. Det är riktigt glas som skydd för rören, ingen plast här inte. Finishen är verkligen i topp, att få till böjningarna av glaset är inte helt lätt men här ser det ut att vara genomfört av en stolt yrkesman. Monoblocken försvinner in fint bland den övriga elektroniken visuellt, frågan är om den även känner sig hemma ljudmässigt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000