HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tangband W8-1772

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2011/03/11 : 22:10:53
Undrar om någon har nån erfarenhet av detta element http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2684&link=datasheets\TBS\W8-1772.pdf
Funderar på om de skulle passa ihop med ett par 90W rörmonoblock som jag beställt från Kjell&Company. Jag har ju bara plats för små lådor så med en volym runt 35-40 liters BR-lådor skulle de passa bra här.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2011/03/25 : 19:54:46
Fick idag besked från Strassacker att det är sex veckors leveranstid.
Kansellerade ordern omgående och la en ny hos Spectrumadio som efter förfrågan sa att de har 2 på lager för omgående leverans. Hoppas det stämmer!!
Gubben i Kalmar Posted - 2011/03/25 : 07:58:49


quote:
.....blivit proffsigt instruerad av tålmodig instruktör.....


Det blev jag med.....resultatet; över förväntan!

quote:
Låten sågklingorna yla!!!



Vi ser fram emot att få följa Ditt bygge, Stig.

fixarstig Posted - 2011/03/24 : 20:57:45
Nu när jag troligen äntligen fattat och blivit proffsigt instruerad av tålmodig instruktör så kan bygget börja och då ska jag starta en tråd under DIU.
Låten sågklingorna yla!!!
FForsman Posted - 2011/03/22 : 00:15:29
Nja, nästan rätt.

Grönt: lätt dämpning
Orange: hårdare dämpning
Vitt: ingen dämpning



Jag hade tagit något fluffigt i stil med täckjacksfoder och klippt en bit så att ena sidan motsvarar längden på sträckan som ska dämpas (112+55,6+112+274+137=69,6 cm) den andra sidan styrs av hur mycket dämpning (vikten) vi ska ha. Detta hade varit busenkelt om vi hade haft samma densitet på dämpningen i hela pipan och tack vare att vi har precis dubbelt så stor dämpning på vissa ställen blir det inte så krångligt att få till här heller. Det är bara att lägga dubbla lager på de orangea sträckorna. Dämpmaterialet ska väga 591 g per pipa.



edit: med hålborat stagningskors i mitten blir det förstås fyra mindre rullar som står inne i pipan.

/mvhff

fixarstig Posted - 2011/03/21 : 15:01:58
FForsman
Hoppas att jag fattat dämpningen rätt nu. Får det till totalt 766g/pipa. Missat nåt?



Är just nu på MS Tor Begonia och ligger för ankars. Dödar tid såhär. Ska in i kväll, lasta inatt och sen går jag av i Göteborg på onsdag. Ska bli spännande och se om det kommit nåt med posten. Har inte hört nåt om sändning från Strassacker ännu.
fixarstig Posted - 2011/03/21 : 12:14:57
Kan inte bestämma mig för rundat eller fasat. Kör jag fasat lägger jag på en extra baffelbit under elementet. Det blir stavlimmad bok så jag får spåna lite med billiga skivor först.

Fyllningen 0,5 lb/f3 = 16g/l. HIFI-Kits fårull väger 14g/l om man går efter angiven vikt och volym, men vad kan man ta som är hälften så "tjockt".
Mickel-mackel Posted - 2011/03/21 : 07:11:45
Man ska ju gärna runda av kanterna på baffeln för att minska kantdiffraktionen också.
FForsman Posted - 2011/03/17 : 19:02:28
Snygg skiss, en bild säger ofta mer än ord. Jag är inte expert i frågan och har inte provat mig fram själv så jag kan inte annat än spekulera. Kan någon annan fylla i är jag tacksam.

Jag tror att man kan minska det lilla svajet på tonkurvan genom att antingen runda hörnen med en radie, gärna så stor som du föreslog, eller genom att fasa kanten i 45 grader. Jag är osäker på resultatet av att ha en baffel på baffeln så att säga. Utan att veta röstar jag på att enkelt fasa eller runda kanterna på kabinettet.

Två andra exempel, min röst går till Frankrike och Focal högisarna




http://www.brinesacoustics.com/

quote:
Om man tycker att 2 drosslar på 9mH blir för dyrt att köpa så kan man ju istället sätta kretsen i signalvägen, kostnaden blir aningens mindre

http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Spännade länk asto!

/mvhff
fixarstig Posted - 2011/03/17 : 17:04:39
FForsman, du nämnde fasad kant. Kan man göra något i den här stilen.
Kunde se snyggt med lite frontkaraktär istället för en slät yta. Kanske släppa ut fasningen helt till sidoakanten och lika stor på höjden?



Gjorde mitt bästa i Paint
asto Posted - 2011/03/17 : 07:58:34
quote:
en drossel om 9 mH i serie med högtalaren på plussidan och ett motstånd om 9 ohm parallellt över drosseln
Om man tycker att 2 drosslar på 9mH blir för dyrt att köpa så kan man ju istället sätta kretsen i signalvägen, kostnaden blir aningens mindre

http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
FForsman Posted - 2011/03/16 : 20:12:35
Jo, så kan det nog vara
fixarstig Posted - 2011/03/16 : 20:05:08
Hmm, börjar inte detta bli lite överkurs nu.
FForsman Posted - 2011/03/16 : 19:17:45
Om jag får gissa så tror jag det duger gott med en radie. Jag är lite tunn på kunskap om baffelutformningen. Som jag tolkar ovanstående schema så är den 45 gradiga vinkeln bäst men jag vet inte hur stor yta som måste fasas för att få effekten. I schemat finns heller inte någon modell med rundade kanter så det är svårt att jämföra.

Här är ett exempel från Focal:



Edit: Ett annat exempel kan man hitta på http://www.frugal-horn.com/ronhorns.html



/mvhff
fixarstig Posted - 2011/03/16 : 17:12:24
Kan det räcka med att fräsa kanterna, som jag planerat, med stål med radie ca 20 mm.
FForsman Posted - 2011/03/16 : 15:34:28
För att minska den lilla puckel om ca 2 db som blir kvar efter att man kompenserat för baffelsteget kan det ev. hjälpa att fasa kanterna i 45 grader. En ordentlig avfasning borde hjälpa till att släta ut SPL-kurvan, tror jag.



/mvhff
fixarstig Posted - 2011/03/16 : 04:22:42
Den ska byggas och jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått. Ska bli riktigt roligt nu med riktiga beräkningar bakom. Har ju bara gått på volymen i tidigare byggen.
FForsman Posted - 2011/03/15 : 21:21:13
Så här skulle man kunna bygga. Man kan ändra designen en hel del men man måste bibehålla tvärsnittsarean och inte flytta port och element i höjdled. I nedanstående skiss har jag lagt till 1 cm både på bredden och djupet för att göra plats för korsstagning av hålborrad 19 mm mdf enligt bilden i tidigare länk.



Edit: alla mått baserade på 19 mm tjocka skivor

En sak som oroade mig var att portens storlek kanske stal så mycket utrymme i pipan så att det påverkar frekvensgången i basen. Programmet simulerar att porten sitter på utsidan kabinettet av någon anledning. Jag tog därför och körde ett annan worksheet där jag har större möjlighet att laborera med tvärsnittet. Tyvärr kan jag med detta arbetsblad bara simulera med porten i botten och inte på framsidan som vi vill ha. Tvärsnittet jag simulerat med avdrag för porten blir ungeför som bilden nedan.



Glädjande nog spelar det ganska lite roll att porten tar upp ca 30 procent av tvärsnittsarean. Vi har fortfarande fin basåtergivning



Runt 600 Hz har vi dock lite svaj på SPL-kurvan. Detta tror jag är portresonanser och dessa har vi i den tidigare simmen undertryckt genom att placera porten på lämpligt ställe i höjdled. Det verkar vara så att beroende på portens längd finns det en optimal placeringshöjd från botten på pipan som hjälper till att släcka ut den resonansen.
quote:
Angående porten. Måste den vara rund eller kan man lämna en öppning nertill vid botten som är 176 cm2 ( 15cm) eller 190 (2x11cm) med ett djup på 20,3 cm.
Den behöver inte vara rund men måste ha sitt centrum på samma ställe som på skissen. I princip skulle du kunna låta den mynna i botten bara innerändan hamnar på rätt höjd. edit: 110 mm avloppsrör har en innerdiameter om 104 mm. två st. ger ganska precis 170 cm2
quote:
fyllning: 0,5 lb/ft3 i första 2/3 delen av pipan.
Ja, samt att det ska vara två små tussar med 0,99 lb/ft3 mellan element och topp samt mellan element och port. Tror jag broderat ut det lite mer precis i en tidigare post.
quote:
Längtar efter att få såga
Ja, det vore fenomenalt kul om du bygger den men som du förstår kan jag inte lämna några garantier. När jag bygger själv hoppar jag över det exklusiva träslagen och de dyraste terminalerna mm. Mitt råd är att bygga enkelt och förfina om du gillar vad du hör.

/mvhff
fixarstig Posted - 2011/03/15 : 16:58:45
Ska jag förstå det rätt så är du nöjd nu dessa värden och mått.
Höjd: 112 cm
Tvärsnitt:33*25 cm.
Elemntplacering från topp: 28 cm
Portplacering från topp: 96,5 cm
Portdiameter: 15 cm (eller två st avloppsrör med 110 mm diameter ger samma area)
portlängd: 20,3 cm
fyllning: 0,5 lb/ft3 i första 2/3 delen av pipan.

Angående porten. Måste den vara rund eller kan man lämna en öppning nertill vid botten som är 176 cm2 ( 15cm) eller 190 (2x11cm) med ett djup på 20,3 cm.

Längtar efter att få såga
Mickel-mackel Posted - 2011/03/15 : 08:11:26
Om man sen ökar R2 aningens, t.ex. 9-10 ohm, så lyfter man väl basen aningens lite.
Vilket i viss mån kompenserar för det lilla långsamma fall du har på kurvan under 800 Hz.
fixarstig Posted - 2011/03/15 : 05:48:44
Den stagningen var inte att leka med. Får tänka lite på detta. Troddde det skulle vara raka rör för ljudet ner till portarna. Men stagningen påverkar alltså inte basen nämnvärt?
Sen vad gäller baffelstegskompensationen så tror jag inte simmen ger så mycket åt verkligheten när mitt upplägg ser ut så här. Toppskivan ska kapas så att lådorna kan stå vid sidan om ganska nära väggen.


Kan du få in katternas klösmoj i simmen också
FForsman Posted - 2011/03/15 : 00:11:36
Jag har gjort lite försök till att simulera baffelstegskompendation också.

Baffeln jag utgått från är 115*29,2 cm.

Edge tar bara hänsyn till baffeln och väger inte in övriga faktorer som reflexer från golv och väggar. MJKs arbetsblad för MathCad tar i viss mån hänsyn till dessa reflexer men har å andra sidan mindre möjligheter att laborera med olika filterkombinationer.

Edge ger mig detta baffelsteg:





L= 6 mH
R1= 8 ohm
R2= 8 ohm

Med ovanstående kompensation ser kurvan ut så här:



MJKs arbetsblad ger lite andra möjligheter. Här kan man även ta med djupet på lådan. jag vet dock inte vilken effekt just det ger men i simmen kör vi med 37 cm.

Lådan står på golvet, en knapp meter framför bakvägg och en dryg meter ut från sidovägg. Reflexer från dessa ytor medräknade får vi följande kurva utan BSC. Lyssningsavstånd en m.



Med en BSC bestående av en drossel om 9 mH i serie med högtalaren på plussidan och ett motstånd om 9 ohm parallellt över drosseln får vi följande kurva:



I båda fallen är baffelstegsfrekvensen satt till 157 Hz (som Edge föreslog).

Detta kan kanske vara en startpunkt i alla fall?

/mvhff


edit: tillaggas ska att jag räknat med full baffelstegskompensation om 6 db.
FForsman Posted - 2011/03/14 : 21:34:40
Det här tycker jag verkar vara en fin variant på stagning. Har läst någonstans att man kan räkna med att man sågar bort ca 50% av materialet om man sågar tätt. Bra att veta när man räknar ut hur mycket innervolym stagningen stjäl.


http://www.greenie512.net/greenie512/html/small_thor.html

/mvhff
PetterPersson Posted - 2011/03/14 : 21:19:35
Jag brukar staga så det inte blir ytor större än 20x20 cm som blir ostagade. Dämpmaterialet skjuter jag fast med häftpistol och använder ståltråd.

Baffelsteget kommer påverka q-värdet i och med spolen, så simulera först och finjustera i efterhand.
fixarstig Posted - 2011/03/14 : 19:40:12
Undrar lite över stagning. Har sett andra byggen, typ TL och där är ingen stagning. Skulle stag påverka ljudbilden? Man måste ju ha nåt som håller dämpmaterialet på plats.
FForsman Posted - 2011/03/14 : 11:12:31
quote:
Baffelfiltret kan väl vänta tills man gjort mätning
Så är nog bäst att göra. Det går att simulera också men jag tror det är bäst att mäta sju dagar i veckan.

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000