HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Besök hos SlaitH

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
PetterPersson Posted - 2011/07/16 : 20:29:21
På 10 Poäng, vart är jag på väg?

23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2011/08/20 : 09:03:09
Jag blev imponerad av hur bra mellanregister en 15" kan spela. Innomhus
blir det en helt annan grej då spridningen gör att det låter murrigt
istället. Ute i det fria slipper man inverkan av andra reflexer än
marken, så då blir de ten helt annan grej
SlaitH Posted - 2011/07/18 : 13:01:54
Jag får säga att det funkade ganska bra faktiskt Anders, hyfsat bra ljudbild på den höjden och avståndet.
Skulle non som sagt vilja köra allt med aktiv delning, men jag har inte hittat något vettigt 4 kanals steg.
Typ LAB1200, men dom stegen går ju som smör i solsken.

Vi flyttade isär topparna lite senare på dagen och då blev alla former av ljudbild icke existerande, men konstigt nog så lät det ändå ganska bra.
Men jag tycker att dina toppar är mycket, mycket bättre i upplösningen.

Helt riktigt att man mäter A-vägt i publika sammanhang, men det var kul att få med basen också.

Får nog säga att denna lyssnings session handlade lite mera om THAM15 än topparna, som jag vet har sina tillkortakommanden.
Speciellt i och med den inte så jättebra komp drivern.
RuneStone Posted - 2011/07/18 : 10:42:40
Tänk den som fick sådant fint väder att man kunde plocka ut allt och lyssna..

känner mig lite avundsjuk..
sladdbarn Posted - 2011/07/18 : 10:08:07
Skoj
martinsson Posted - 2011/07/17 : 20:54:21
Härligt ! och det är helt lugnt, det blir fler tillfällen :)

Bortsett från grannens klockrena kommentar, vilket är positivt, hur tyckte ni att det funkade ?

114,6 dBC på 8m borde räcka en bit :) jag har för mig att man annars mäter A-vägt i publika sammanhang, men detta var kanske inte så mkt ett publikt event :)
SlaitH Posted - 2011/07/17 : 19:25:34
Tjena Anders!

Jag visste att du har mycket att göra på jobbet just nu, så det var därför jag inte hörde av mig ...sorry!

MEN!
Petter sa att han kommer att spendera en del tid nere på västkusten under sin semester, vi kanske skulle köra den träffen som vi pratade om för ett tag sedan.
Magnus Östberg på faktiskt ska ner och hälsa på sin syster som bor 10 minuter från mig, kanske går att sammanstråla på något sätt?
Tyvärr är vi ju i händerna på vädrets makter.

Jag har effekt så det räcker numera, det tutar ju inte direkt upptaget när man har 1500W@4ohm per kanal att skôjja med.
Plus att basarna inte behöver en bråkdel av det, skapar ju ett visst mått av overhead.

Ta med dina THAM15 och topparna, så spelar vi skiten ur hela grannskapet.
Alla 2 hushållen. (Det finns föredelar med att bo ute i bushen)

Plus att tittar man på bilden där vi sitter båda två så kan man säga att till den lilla busken bakom staketet är det 50 meter, ända bak över fälten är det ca 5-700 meter skulle jag tro.
Sedan kommer ett berg bara.
Plus att första grannarna är unga och dom som bor innanför på vägen är också helt coola.
Petter hittade en inspelning där en snubbe spelar trummor, vilket är en väldigt naturlig inspelning.
Grannen kom förbi och pratade lite med oss skrattade och sa att det lät som om någon satt vid ett riktigt trumsett och spelade precis utanför.
Gott Betyg?!
martinsson Posted - 2011/07/17 : 18:48:57
Underbart ! fasen vad härligt det såg ut, njuter av bilderna :)

Dina byggen håller skönt hög klass vilket jag redan sedan tidigare konstaterat, kul att ni provade att ventilera prylarna lite.

THAM18 säger ni alltså... hmmm... det är nog 10:e gången jag fått höra detta (om det räcker), men som den tråkmåns jag är blåvägrar jag :) nej, inte alls, det hade varit kul att prova, men det är dess värre något som kräver en del pengar att verifiera, inte så svårt rent konstruktionsmässigt kanske, men kostsamt att prova.

Hade gärna varit med, men jag hade inte möjlighet denna gång, men vem vet, kanske blir det fler tillfällen.
PetterPersson Posted - 2011/07/17 : 11:53:29
Glädjen från dagen smittar väl av sig


Basarna



Edit: Bildade bilden...
FForsman Posted - 2011/07/17 : 11:10:38
kul reportage!

/mvhff
SlaitH Posted - 2011/07/17 : 10:37:39
Ja det var efter att vi mätte spänningen på ena subben och körde skärt brus till det inte lätt bra längre (subjektivt).
Vi landade på ca 32VRMS har jag för mig, sedan så ställde jag limitern så att vi aldrig kom högre än 30-31Volt då kommer jag aldrig att överdriva basarna.
Lägsta impedans i lådorna är runt 43Hz och landar på 5,3ohm enligt hornresp iallafall, har inte mätt själv för att verifiera.

Men uträknat så ger vi basarna mellan 170-190W, det är allt som behövs med elementen som jag har i.
Med Martinssons 15TBX100 så hade man nog kunnat ge dom lite mera "ölja", plus att dom har lite längre slaglängd också.

Petter informerade mig om att när det lät som det gjorde när vi överdrev basarna, det är när talspolen helt enkelt lämnar talspolegapet.

Vi hade för övrigt en lite snabbspåning på att konvertera lådan till att härbärgera en 18" bas, dock så måste ju hela lådan göras lite djupare, men jag tror faktiskt att det hade funkat.
Kanske hade tappat lite i djupare frekvens, men tagit igen det på större SD.
Bara lite fundereringar så länge.

Kanske något att lägga till i din lilla armada av tappade horn Anders?
Mc Square Posted - 2011/07/17 : 10:02:38
114.6.
PetterPersson Posted - 2011/07/17 : 10:00:03
Jepp, det var riktigt trevligt





Hur högt var nu igen...? Vaa? Jag hör inte!!
dBC
SlaitH Posted - 2011/07/17 : 09:49:47
Ja det var lite småkyligt i skuggan på morgonen, men när solen kom runt så blev det riktigt varmt och gott.
vi hade det ganska bra kan man säga.
Bernt Jansson Posted - 2011/07/17 : 09:47:28
Skönt med sommar!
PG Jeppsson Posted - 2011/07/16 : 23:02:17
Det här kunde jag inte ens gissa

Men det ser ju kul ut.......

PG
SlaitH Posted - 2011/07/16 : 22:37:20
Mig!!

Jag behövde lite hjälp att spela skiten ur mitt PA.
Plus att det är bra att få ett par "externa" öron ibland.
Sambo och dotter är utlokaliserade, så här är det bara att kliva på!

Lite kaffe, bullar, strålande solsken och ljuva metaltoner runt 110dB.
Det är faktiskt jäkligt svårslaget!

Lite om systemet:
Dator med spotify som källa för dagen.
In i mixer som bara användes som volymkontroll.
Vidare till en Berry DCX2496, med delningsfilter, parametrisk EQ och limiter funktioner (Vilka visat sig vara nödvändiga!) Speciellt när jag inte höll igen vid ett annat tillfälle och gav basarna lite för mycket kräm, vilket resulterade i en bekant bränd lukt. Men fortsatt god funktion trots både värme och luktutveckling :)

Topparna går på ett Crown pulse 2x650
Subbarna drivs av ett T.AMP Proline 3000

Subbar är 2st THAM15 MKII med B&C 15PS76
Toppar hemdesign med B&C 15PLB76 i botten, med en P.Audio PA-D45 driver i ett PH-4220 horn (JBL kopia). Sägas ska att denna driver inte är speciellt bra egentligen, men jag hade inte lust att total våldta plånboken vid investeringstillfället.

Delat passivt runt 1500 har jag för mig, det var några år sen jag byggde dom.

De andra topparna är en Peavey konvertering där 12" har behållts och det har tillkommit en Eminence APT-150 istället för dom vidriga piezo hornen som satt där innan.
Delning vid 2500Hz har jag för mig, passivt naturligtvis.

Min gäst för dagen.


Mitt fagra lilla system.


Den vackra profilbilden.


Nöjd i prima fin solstol, perfekt i sweetspot.
Avstånd ca 8m har jag för mig att vi stegade upp.


Ja vi fick ju ha lite fikastämning också såklart, fast det var lite svårt att samtala över "bakgrundsmusiken".


Vi passade på att prova ett par andra "Slit å släng" toppar som jag har renoverat, det var inte lika fullvuxet ljud i dessa som mina andra.


Vi labbade lite med delningarna, kom även fram till att jag hade varit alldeles för offensiv med PEQ:n på vissa ställen, lätt att det blir så när man förlitar sig för mycket på mätreslutaten.

Men Petter gav mig iallafall tummen upp på ljudet och vi spelade på i princip hela dagen, det kändes när vi packade ihop att det hade nog varit "lite" högt.
Inget pip, men lite "trött" i öronen så att säga.

Systemet skulle nog må bra av att drivas aktivt 3vägs för större flexibilitet, men vem vet vad framtiden har i sitt sköte.
Några investeringar ligger inom en ganska snar framtid.

Tack igen Petter för en trevlig dag och bra förklaringar kring hornresp och mitt kommande bygge till PA:t

Mvh

Edit: lite stavningsmissar
PetterPersson Posted - 2011/07/16 : 22:26:17


På 8 poäng...
Så här gött kan man ha det hos...

Gubben i Kalmar Posted - 2011/07/16 : 22:18:25
quote:
.......vart är jag på väg?

PetterPersson borde hålla sig hemma om han inte
vet vart han är på väg!

Hornborgasjön är ett till "stalltips".
SlaitH Posted - 2011/07/16 : 21:09:28
Jag vet!!!
martinsson Posted - 2011/07/16 : 20:54:29
till en busskur ?
Mickel-mackel Posted - 2011/07/16 : 20:51:32
Petter är på väg till den danska högtalartillverkaren Dali.
PG Jeppsson Posted - 2011/07/16 : 20:46:09
Jag inväntar 8 poängaren.,,,,,
ztenlund Posted - 2011/07/16 : 20:35:01
Hornsberg?





Fast då borde det nog vara SL och inte Västtrafik...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000