HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Med musikalisk elegans & grace

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2011/07/26 : 13:50:06
Det här är en eoJEUDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.





25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
chg Posted - 2011/10/27 : 22:39:49
quote:
Såå stiligt!!!

Jag tackar!
quote:
Borde det inte finnas ett stooort tomrum att fylla med absorbtionsmatrial under golvet?


Hade en hel del funderingar på hur det skulle lösas. Poolen mätte ca 3,5 x 5,5m, 1,2m djup. Det mest stabila hade varit att fylla igen hålet och bygga ovanpå. Jag valde att behålla hålet för ett eventuellt framtida återställande. Det blev därför en krypgrund med ett uppstagat isolerat bjälklag c/c 300 med 22mm limmad och skruvad spånskiva samt 12mm skruvad gipsskiva ovanpå det. Parkett 14mm Ek fasad oljad qlick (byggmax)

quote:
Eller som den där killen som bygde bashorn i hela källaren, som man kunde läsa om i nån Highfedelity på 90-talet. Inte för jag tror att det behövs här, men fantasier måste man ju ändå ha.

Första gången jag berättade om mina planer för Matts Odemalm på Svanå var han inne på samma sak. "Sätt ett antal baselement i kryputrymmet och gör en basreflex "slits" i golvet"...han menade allvar...
Vid det tillfället hade jag inte valt högtalare och det visade sig inte behövas med G1 GIYA...
Kan nämna att Matts var här i fredags för en uppmätning och rekommendation på akustikåtgärd. Vet inte om han var extra snäll men han menade att det var ett av få rum han spontant ville lyssna vidare på anläggningen i innan han började mäta...menade att rummet har överaskande bra akustiska egenskaper i grunden vilket bekräftade min egen uppfattning. Helt felfritt var det dock inte. En resonans vid 35-37 Hz skall regleras med Varitune V-6. Kommer sannolikt också att prova Svanås diffusorer
Adagio Posted - 2011/10/25 : 09:44:17
Såå stiligt!!!
Finns inte så mycket mer att säga om man inte har haft den äran att avnjuta detta live. Är lite nyfiken dock....poolrum? Borde det inte finnas ett stooort tomrum att fylla med absorbtionsmatrial under golvet?
Eller som den där killen som bygde bashorn i hela källaren, som man kunde läsa om i nån Highfedelity på 90-talet. Inte för jag tror att det behövs här, men fantasier måste man ju ändå ha.
patrikcaesar Posted - 2011/10/05 : 01:21:09

Hörde anläggningen igen härom dagen.
Visst trodde jag att ett försteg skulle kunna göra att man fick mer av allt det goda, men man måste nog höra det för att förstå.
Riktigt bra och vad kul att det passade så bra till dina andra komponenter.


patrikcaesar Posted - 2011/08/22 : 00:42:05
Igår pratade jag med en mycket god vän och åt en underbar middag.
Han menade att man kunde ha halvbloodsemblem också och då sa jag att kanske ponny med och vi gnäggade av skratt.

Eller kanske gammal och slö?



Eller bara......



Men faktum är att det finns få, men riktiga fullblod därute i Sverige.
De behöver inte vara så dyra, eller falla mig i smaken, men de är vässade till rakblads skärpa.
Det tycker jag är häftigt att höra på de få ggr det händer.




patrikcaesar Posted - 2011/08/19 : 21:44:12

Man bugar och tackar själv, men det är till sist du som valde dem, du har enligt mig väldigt "bra" öron och det är roligt att följa med på din resa.
Du är en av få som omedelbart fattade fullblods-galoppen hos "Eliot".
Men man höjer ju hela tiden ribban, precis som konst, mat, musik osv.
Jag fattar fortfarande inte modernare klassisk musik eller "nutida musik" som Schönberg eller Bartók och de där grabbarna
Eller som i bilvärlden, jag fattade inte vad en snabb bil var förrän jag kört en som gjorde 0-100 på dryga 5 sekunder istället för 5 minuter som min 10 år gamla Golf Memphis.
Bra bil den där Mephisen, men inte var det ett fullblod.
Det är därför Ferrari har och din och ett fåtal andra i Sveriges anläggningar borde ha, emblem med fullblod på som varning.
Det får jag börja med direkt.
Sveriges Highendsociety's Fullblodsemblem.
Eliots och din anläggning är nu härmed får de första Emblemen som talar om att ni har officiellt har...



Din anläggning har ju inneburit att fler blivit med Giya och Vivid i allmänhet och Entreq produkter säljs av mig konstant nu efter folk har "lyssnat på dem i action" så att säga.
Strömkabel var från REAL Cable, vad jag kommer ihåg?
Superb till vad den ska göra och billig i förhållande till prestandan.
Men om igen, förstärkeriet är ju underbart, vilken pondus och så snyggt det står mot Giyorna. Vilka bilder!
Snyggt var ordet sa Bill......Ja, det är inte "bull", utan det sa han faktiskt på riktigt som du kommer ihåg.(internt, därför edit)


quote:
Tack för de värmande orden Patrik !

Huvudkomponenten, de som sätter grundsignum på ljudet, är ju högtalarna och utan din hjälp hade det inte stått ett par Vivid Audio G1 GIYA här idag, tack för att du hjälpte mig att förverkliga drömmen

Kan verkligen rekommendera Vivid Audios mindre modeller också. Har i första hand lyssnat en del på Vivid Audio K1, en högtalare som påminner mycket om G1 GIYA i mellanregister/diskant och som spelar mycket djup och nyansrik bas för sin storlek.

Kännetecknande för Vivid Audio i allmänhet tycker jag är renheten och snabbheten i kombination med dynamik och basresurser.
Tillsammans återskapar dessa egenskaper lätt en illusion av "att vara på plats" där och då inspelningen gjordes.

HJ Posted - 2011/08/18 : 13:21:16
En mycket intressant anläggning och stort tack till dig chg för att du öppnar upp ditt hem och till Audionet som förmedlar det på ett fantastiskt sätt.

chg Posted - 2011/08/14 : 23:58:11
Tack för de värmande orden Patrik !

Huvudkomponenten, de som sätter grundsignum på ljudet, är ju högtalarna och utan din hjälp hade det inte stått ett par Vivid Audio G1 GIYA här idag, tack för att du hjälpte mig att förverkliga drömmen

Kan verkligen rekommendera Vivid Audios mindre modeller också. Har i första hand lyssnat en del på Vivid Audio K1, en högtalare som påminner mycket om G1 GIYA i mellanregister/diskant och som spelar mycket djup och nyansrik bas för sin storlek.

Kännetecknande för Vivid Audio i allmänhet tycker jag är renheten och snabbheten i kombination med dynamik och basresurser.
Tillsammans återskapar dessa egenskaper lätt en illusion av "att vara på plats" där och då inspelningen gjordes.
Audionet Posted - 2011/08/14 : 11:10:09
Tack Patrik!
patrikcaesar Posted - 2011/08/14 : 09:57:02
Den här anläggningen är helt underbar, visst kan jag tyckas partisk pga av jag säljer högtalarna som Carl-Henrik har, men högtalarna får verkligen goda förutsättningar med kringutrustningen.

Jag tycker att detta är en anläggning som har allt, avgrundsdjup och ren snabb bas, ja faktiskt den mest imponerande bas jag hört någonsin.
Ett underbart mellanregister och diskant och det hela på ett homogent sätt man mycket sällan hör när man lyssnar till anläggningar.
Du har gjort ett fantastiskt jobb att sätta ihop denna anläggningen Carl-Henrik.

Kul att höra vad som kommer hända med ett rent dedicerat försteg, det behöver nog inte nödvändigtvis vara rör, anpassningen med denna fantastiska anläggningen är det viktigaste, så prova olika möjligheter, så du hittar rätt.
Då Svanå besökt dig, kommer akustiken att falla på plats, men jag tycker inte de relativt små problemen stör mig, detta är ett hem och ett mycket smakfullt sådant.

Sen är alltid en anläggning i denna yppersta klass en "ongoing process" det finns alltid små förändringar som kan lyfta ännu ett litet steg, men samtidigt kan det gå åt andra hållet och det är bara du som kan hitta rätt och förverkliga din vision till fullo.
Men jag gillar verkligen hur långt du kommit.

Sen måste jag ansluta mig till hyllningskören till Audionets ära.
Du har verkligen på ett märkligt sätt lyckats visa med dina rena, klara foton hur faktiskt anläggningen låter.
Fantastiskt jobb! Ja, outstanding om igen.

Jag vet hur mycket tid det ligger bakom en bild.
Tack även för dina andra reportage, det är alltid ett nöje att läsa, men framförallt se bilderna.
Patrik

Audionet Posted - 2011/08/12 : 13:45:43
Tack guy gadbois!

Tyvärr finns det inga speciella knep eller genvägar, bara en korrekt exponering samt att kunna läsa ljus och komponera bilden efter det. Det är inte alltid ljuset är till sin fördel, då får man försöka att fixa till något med blixt i stället.
chg Posted - 2011/08/12 : 01:01:54
Efter en tid med fokus åt ett helt annat håll än hifi av skäl som nämnts tidigare i tråden kanske det är dags för en kommentar...

Jag får börja med att tacka för ett trevligt första möte med Audionet och Burmäster. Micke, med tanke på den tid och möda du ägnade åt varje foto är jag inte förvånad över hur bra slutresultatet blev, ett nöje att se hur ett proffs jobbar.

Rummet är totalt ca 55kvm, varav 53kvm i lyssningsdelen (8,85m x 6m). Takhöjd ca 2,45m.
Det var redan vid inflyttning i huset för drygt 3 år sedan bestämt vad "poolrummet" skulle bli. Tyvärr blev ombyggnaden till musikrum en utdragen process efter en del andra prioriteringar, rummet som det ser ut idag blev färdigt först i vintras.

Målsättningen var från början ett trivsamt rum med nödvändiga men inte överdrivna akustik åtgärder. Gällande just akustiken har jag bestämt att detta skall få bli ett intressant område för utveckling efter att rummet är färdig möblerat.
Som Audionet så försiktigt antyder finns en del kvar att göra.
Med övervägande hårda ytor var jag beredd på en för lång efterklang i rummet. Mattan mitt på golvet samt lamellgarinerna för fönsterväggen gjorde underverk utan några märkbara nackdelar. Det skall testas en del absorbering till innan experthjälp eventuellt tillfrågas...

Jag är dock glad över att inte kunnat detektera några direkta problem med resonanser, stående vågor etc. så förutättningarna verkar hoppfulla.

Lite mer info om anläggningen.

Har till att börja med lagt en del omsorg om strömförsörjningen.
Det börjar med tre separata 2,5mm2 OFC kablar från elcentral via varsin AHP Klangmodul IIIG med förgyllda 16A säkringar fram till 3st väggutag Furutech FT-SWS(R) bakom anläggningen. Två av uttagen går på samma fas till varsitt slutsteg. Det tredje, på en annan fas, går till en Pure Power 2000i (som syns längst ner i racket) och vidare till lågnivå prylarna via sina 7 uttag.

Elektronik och högtalare är väl beskrina tidigare i tråden.
Ett förtydligande gällande Gondul är att det är en Gondul M LE (limited edition), en spelare som vad jag förstått Bladelius i första hand tagit fram för den kräsna asiatiska marknaden.

Fötter under högtalare, hyllplan och elektronik kommer från Entreq. Vill passa på att tacka Per-Olof på Entreq i Åstorp för många trevliga diskussioner och möjligheten att i lugn och ro få testa produkterna hemma i anläggningen innan köp.

Bänken är DIY med Entreqs ben och fötter som bas. Hyllplan är uppkapad 40mm bänkskiva i stavlimmad ek med bibehållet djup på 625mm. Handöverfrästa kanter på ovansidan och vaxolja förhöjde utseendet.
Bänken är väl tilltagen för framtida eventuella behov...

Kablarna är för närvarande ett oskrivet blad då jag under våren halkat in på en oplanerad men mycket intressant test av framförallt tre olika kabelfabrikat, två svenska och ett danskt...framtiden får utvisa vad det blir.

Enligt min mening låter det fantastiskt redan nu men är mycket spänd på hur stora förbättringarna blir med de nämnda förändringarna som kommer att ske den närmaste tiden.

guy gadbois Posted - 2011/08/11 : 21:28:18
Härligt foto från denna häftiga anläggning. Det är ett fint ljus i dina bilder utan att de känns överexponerade eller tappar svärta. Vad är tricket? (Förutom dyr kamera och fina objektiv?)
p-pan Posted - 2011/08/11 : 21:09:00
60 kvm

Lika stort som min första lägenhet och utan mellanväggar.
Härligt när man kan ta ut svängarna rejält

Även racket ser ju ut att ha plats för goda föryngringsmöjligheter så återvänd "snart" så vi får oss en uppdatering
gcs Posted - 2011/08/11 : 18:23:16
60kvm var det utrymmet som vi fem personer växte upp i under min barndom.


Audionet Posted - 2011/08/11 : 17:49:24
Jag skulle gissa att rummet är på c:a 60-70 kvm. Det har tidigare fungerat som poolrum, men det är ju klart att man bygger om ett sådant rum för att kunna öka de personliga upplevelserna.
p-pan Posted - 2011/08/11 : 00:54:33
Tack även till dig Audionet,

som återigen ger oss ett riktigt fint reportage med osedvanligt fina bilder.

En liten fråga...

Jag är lite nyfiken på rummets storlek ?

Tror inte det var beskrivet tidigare i tråden.

//Pan
Audionet Posted - 2011/08/10 : 20:59:22



Det var en trevlig eftermiddag hos CHG, ett fint sommarminne. Jag var dock lite ofin och tackade nej till väldoftande nybakta bullar med ursprung från Carl-Henriks höggravida hustru . Som tur var så hade jag sällskap av en bull älskare, Burmäster. Det finns en del avig sidor med LCHF kost.

Om vi återgår till de ljudliga upplevelserna så kan jag konstatera att ett stort rum har sina fördelar. Ljudbilden blir fri och släpper fint från högtalarna, en härlig musikalisk scen brer ut sig på ett naturligt sätt. Frekvensområdet känns väl utsträckt i båda ändar av skalan. En detaljerad återgivning som dock får brottas med lite efterklang bakom högtalarna. Men jag tycker ändå att rummet inte gör sig allt för mycket påmint under själva lyssningen. Elektronisk musik med mycket energi i mellanbas och lågbas kommer väl till sin rätt, riktigt tung gung kan man lugnt säga. Skall bli intressant att följa fortsättningen med ett eventuellt försteg, högtalarplacering och en del möblering. Den här anläggning har stor potential att bli något utöver det som redan upplevs som speciellt och jag fick en känsla av att Carl-Henrik kommer att fortsätta jobba mot sitt nirvana. Tack Carl-Henrik, och jag hoppas på att få göra ett återbesök!




Audionet Posted - 2011/08/09 : 16:00:50



Utan mjukvara ter sig hårdvaran rätt värdelös!
Sceptic Posted - 2011/08/07 : 19:09:24
quote:
Bladelius Gondul fungerar både som CD spelare samt försteg i systemet, men planer på en förändring finns. CHG är nyfiken på vad ett försteg kan tillföra och har ett rör försteg på gång för utvärdering. Jag är allt lite nyfiken på utgången av den testen.

Jag är också nyfiken så en uppföljning på vad ett rörförsteg mellan Gondul och Beowulfstegen gör med ljudet vore väldigt intressant.
Audionet Posted - 2011/08/07 : 11:15:46


Nagra VPS


Nagra VPS används för RIAA korrigering. Absolut ett intressant RIAA steg som efter denna lyssning väckte mitt intresse för Nagra ytterligare ett par grader.




Nagra VPS & SME 10


Jag började med att spela musik även via dator för lite drygt två år sedan och den utveckling tycker jag är gynnsam för oss som älskar musik. Tyvärr har det visat sig ett antal gånger vid nedladdning av högupplöst musik att den inte håller den förväntade ljudkvaliteten. Min framtida hållning vid upphandling av musikalisk förströelse kommer att se ut som följer. Äldre produktioner från den analoga tiden kommer fortsättningsvis att inhandlas i LP format. Musik som är producerad i nutid kommer i största mån att införskaffas i högupplöst dataström. Kombinationen Nagra VPS & SME 10 påvisar tydligt att vinylens existens är berättigad, jag kan utan oro för framtiden fortsätta köpa vinyl med hög njutningsfaktor.
iroise Posted - 2011/08/07 : 08:08:41
Fick igår möjlighet att mycket kort besöka CHG, hade en fördom med mig och det VAR att ljudet skulle vara för upplöst/ljust för mig! Men ack vad jag bedrog mig och jag vet inte varför jag inbillat mig detta!?

Det lät synnerligen bra, jag uppfattade inte någon enskild parameter som stack ut och ville imponera särskilt på mig och detta är ett mycket gott första-betyg! Ofta är det så att det som först sticker ut o imponerar på mig, till slut blir en parameter som jag inte står ut med!

En sak slog mig iaf o det var att basen var mycket torr och realistisk dvs en ståbas lät som den skulle och inte som en elbas!

Vidare tyckte jag talarna var fantstiskt snygga, jag har inte gillat utseendet på andra modeller av Vivid men dessa var mumma!
Likaså rummet, det var estetiskt så tilltalande att jag hade kunnat flytta in direkt, ett av de finaste hifirum jag upplevt.

Den totala ljudupplevelsen blir att det hamnar på min lista över de 10-15-bästasystem som jag lyssnat på, var på listan vet jag inte då besöket var för kort. Jag återkommer gärna o då skulle det vara mycket trevligt att ha med mig lite lp/cd (samt mera tid) som jag känner väl.

Tack för lp:n och du har PM!!!!!

Audionet Posted - 2011/08/06 : 14:15:18


SME 10


Kilgore har falkögon som detekterar alla detaljer. Benz LP sitter på en SME V arm och verket är mycket riktigt en SME 10. En kombination som spelar mycket väl ihop. Ett lugnt avkopplande ljud, när man sätter sig ner så känner man hur hela kroppen trycker bort varje uns av stress. En egenskap som jag uppskattar väldigt mycket i en anläggning.
Tompa-T Posted - 2011/08/04 : 17:16:11
Ja här har jag tillbringat en del timmar, en trevlig anläggning med trevligt ljud i en väldigt behaglig miljö !

//-- Tompa --
iroise Posted - 2011/08/04 : 12:58:01
Hoppas kunna göra ett besök hos chg den närmsta tiden, allt ser lockande ut för ett livebesök, får se om det passar iom nyförvärvet på familjesidan!
Kilgore Posted - 2011/08/04 : 07:59:52
Motorstyrningen i bakgrunden är grymt lik en SME, och den böjda "metallpinnen" (skydd för PU?) skvallrar om att det är Model 10 det rör sig om.
Då gissar jag att där sitter ett analogt ingångskort i Gondulen.
Är det Bladelius rakt igenom så att det är ett Heimdal RIAA kopplat där emellan?

Benz LP är en mkt trevlig PU

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000