HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TPAM10HT - en kompakt 20-70Hz TP sub

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2011/09/06 : 07:07:59
Tjenare alla DIY'are (och givetvis alla ni andra).

Jag ville bolla ett förslag på en liten sub med er, liten innebär 60x65x30cm och med sub menas att den i rum borde kunna återge frekvenser neråt 20Hz.

Ta en titt och säg vad ni tycker, förslag på förbättringar mottages tacksamt inom ramen för dess nuvarande storlek.




Mer info finns här :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=09&y=11&entry=entry110905-211334

Mvh // Anders
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kallelkpg Posted - 2016/05/11 : 07:53:33
Tack för simmen. Som jag tolkar det så ser detta element inte riktigt ut att rivas i dessa jämfört med tex B&C 10NW64 10".

MVH Kalle
Dr.G Posted - 2016/05/09 : 11:24:03


med 10MB600, om jag nu rattat rätt i hornresp...
more10 Posted - 2016/05/08 : 16:45:05
10MB600. Jag var väl lite snabb på avtryckarn där :-)

http://www.eighteensound.com/Products/Articles/Detail/catid/4067/eid/3406/10mb600
Kallelkpg Posted - 2016/05/07 : 22:26:32
MB600 finns som 12" och 10". Jag har 3st 10".

Annars finns det väl skohorn Mårten?;)
more10 Posted - 2016/05/07 : 21:02:51
Det blir nog svårt att få in en tolva i en tiotumslåda Kalle. :-)
Kallelkpg Posted - 2016/05/07 : 11:34:00
Är 18-sound MB600 möjligen lämpliga för dessa lådor? Har ett par liggandes. http://www.eighteensound.it/PRODUCTS456/Products123/ProdID=87

MVH
Kalle
martinsson Posted - 2013/07/03 : 19:02:43
HTL... misstänker jag att ni menar, inte HT :) fasen, jag får göra något åt namnet, förstår att det blir knepigt.

Jag funderar på om man kan montera XLS10" i TPAM10HTL, möjligen om man låter magneten vara synlig, och sedan använder en konkompensator, funderar även lite på hur mkt man skulle tappa med en TPAM10HTL bestyckad med 10NW64 jämfört med freddy's 2st 10"s XLS basar i exemplet ovan.
Freddy Posted - 2013/07/03 : 13:51:43
Har faktiskt gjort en egen design av ett tappat horn för 2 xls 10or. Tänkte faktiskt provbygga det med en spånskiva jag har i garaget (jag har ju elementen). Men man kanske först skulle göra en simulering av vad 1 xls 10a ger i en TPAM10HT.
Circlomanen Posted - 2013/07/03 : 12:12:01
2 st XLS-10or i varsina TPAM10HT bör ge ca 6 - 10 dB mer output över sitt passband än i slavbas-lådor. Detta med mindre dist och en mer fysisk taktil karaktär som verkligen kommer till sin rätta i en hemmabio.

Testa!

Mvh
Johannes
Freddy Posted - 2013/07/02 : 20:53:28
För "normal" musik så är frågan ganska ointressant eftersom nästa vilken sub som helst ger tillräckligt. Men när man kör film i en hemmabio så krävs mycket mer av subben. Jag har ett ganska stort rum, högt i tak å stora öppningar (öppen planlösning) och idag 2st XLS 10 tummare med slavbas. Detta tycker jag blir med film på gränsen till klent. Tänkte detta kanske skulle bli ett steg framåt. Men det kanske skulle gå att skala upp det hela till en 12 tummare.
martinsson Posted - 2013/07/02 : 20:14:49
Ingen aning, detta är ingen "spela högt" konstruktion, men ska man elda på lite så är det som vanligt viktigt med rätt processing, HPF @ 30Hz 24dB/Oct(min) LPF @ 90Hz 24dB/Oct(min), elementet (B&C 10NW64) är ju av den tuffare skolan och tål nog rätt mkt stryk, och inte för att jag tyror det är på något sätt avgörande men det är inte fel att ha ett par relativt väl inspelade element ifall man vill prova ljudtryckskapaciteten.
Freddy Posted - 2013/07/02 : 07:47:58
Detta är en intressant konstruktion. Vad är maxljudtryck ur en sådan här?
martinsson Posted - 2013/07/02 : 07:00:24
Snyggt! en kompis byggde 2st med 10NW64 till sin hembio DBX processat och QSC förstärkt, riktigt snyggt och mkt väl fungerande även för musik med delning runt 100Hz, vi mätte upp det och de når 26Hz i hans biorum med bibehållen nivå och relativt moderata konutslag, dvs horndelen laddar fortfrarande under 30Hz, alternativt är det veckningen som hjälper till en del, funkar gör det hur som, är själv mkt nöjd med denna kosntruktion.

Tack för att du delar med dig, mvh // Anders
Tomas J Posted - 2013/07/01 : 19:09:40
Snyggt byggt! Kul att se att produktionen fortlöper :)
Fuzzy Posted - 2013/07/01 : 12:11:13
Hej igen,
Det blev en TPAM10HTL enl. ritning med B&C 10NW64.

Efter några dagars provlyssnande är jag otroligt nöjd med mitt bygge. Funkar lika bra till film som musik. Tack för tipsen och ritningen. Här är några bilder från bygget.






//Chris
martinsson Posted - 2013/06/03 : 09:46:53
Kan man köpa B&C 10NW64 från någon svensk leverantör?

Ja, hos Prophon : http://www.prophon.se/shop/

Spelar det någon roll om jag sätter elementet med konen synlig eller ej?

- Ja, om elementets ventialtion är hörbar, är elementet även djupare än 100mm är det nödvändigt att modifiera lådan.

Finns det någon ljudmässig vinst?

- Ja, primärt om elementet har högljudd ventialtion bör det monteras med konen synlig, se djupet ovan, men där finns även en misstänkt vinst i att ha konen synlig då det inte påverkar S2 i samma utsträckning.

Har du testat båda sätten att montera elementet?

- Bara i TPAM10HT, då väsnades ventialtionen för mkt, konsidan synlig gav ljudmässigt en upplevd förbättring, dock inget vi mätte upp, detta kan ha att göra med volymskillnaden vid S2.

Finns det något sätt att testa de olika alternativen i Hornresp?

- Ja, men men detaljerna runt detta är det nog bättre om nägon mer bevandrad svarar på.

Om jag vill montera elementet med magneten synlig, ska jag då ändra värdena på S3-S5 i Hornresp simuleringingen?

- Värdena på ritningen tar inte hänsyn till hur elementet är monterat utan utgår endast ifrån lådans geometri, det kan påverka men jag har inte undersökt i vilken utsträckning, skälet till att jag utelämnat det beror på att jag inte kan förutspå vilka elelemnt som kommer användas i konstruktionen.

Om jag gärna vill ha ett element med större djup (>100mm) och montera med konen synlig, är det då möjligt att ha en baffel bestående av tre 15 mm playwood, behålla S3 genom att göra hela högtalaren 15 mm högre (även L23 15+15mm längre) utan märkbar skillnad i ljud? I mina simuleringar i Hornresp är skillnaden i SPL-resultaten försummbar för f < 100Hz med L23 30 mm längre, finns det någon åsikt om detta?

- Det är så jag skulle rekomendera att du ändrar lådan i så fall, alternativt att du sätter en dit en lokal distansring/minibaffel lokalt vid elementet ifall du vill behålla lådans dimensioner, påverkan borde bli försumbar med så små skillnader i längden på L23 eller sådan lite inträngning i mynnignen.
Fuzzy Posted - 2013/06/02 : 12:11:56
Aha, Beyma 10G40 verkar vara ett bra alternativ med 6mm xmax. Men djupet på högtalaren är 122 mm så baffeln behöver modifieras enl. ovan, eller monteras med konen neråt, inte synlig, någon kommentar på det?

Även Faital Pro 10PR310 verkar ok med 4,92 på xmax? Höjden på denna är dessutom 109 mm och skulle då passa enl. ritningen.

10HP1020 verkar ju än mer i imponerande 9 mm xmax, men då krävs också baffel-modifiering...
OrEs Posted - 2013/06/01 : 09:05:36
Du kommer att få mycket sämre kapacitet med det elementet eftersom det har ett Xmax på bara 3.2m mot B&C som har 8mm

/Örjan
Fuzzy Posted - 2013/05/31 : 22:29:49
Hej!

Detta ser ju lovande ut!

Jag kastade mig över hornresp och testade med B&C 10NW64. Jag förstår vad du menar med "ljudtrycksförmåga". Det är en imponerande ljudkurva för låga frekvenser!

Jag hittar ingen svensk leverantör av B&C 10NW64 och min skepsis för direktimport har gjort att jag testat ett flertal högtalarelement från diverse nationella leverantörer och jag har fastnat för Eminence Kappa Pro 10, http://www.hifikit.se/hogtalarelement/pa/bas/10-tum/kappa-pro-10, som av de jag testat mest liknar B&C elementet. Någon som har erfarenhet av detta element? Ett par andra undringar kvarstår innan jag sätter sågen i playwooden.
1. Kan man köpa B&C 10NW64 från någon svensk leverantör?
2. Spelar det någon roll om jag sätter elementet med konen synlig eller ej? Finns det någon ljudmässig vinst? Har du testat båda sätten att montera elementet? Finns det något sätt att testa de olika alternativen i Hornresp?
3. Om jag vill montera elementet med magneten synlig, ska jag då ändra värdena på S3-S5 i Hornresp simuleringingen?
4. Om jag gärna vill ha ett element med större djup (>100mm) och montera med konen synlig, är det då möjligt att ha en baffel bestående av tre 15 mm playwood, behålla S3 genom att göra hela högtalaren 15 mm högre (även L23 15+15mm längre) utan märkbar skillnad i ljud? I mina simuleringar i Hornresp är skillnaden i SPL-resultaten försummbar för f < 100Hz med L23 30 mm längre, finns det någon åsikt om detta?

//Chris



martinsson Posted - 2013/05/29 : 19:28:03
Här är underlaget för TPAM10HTL :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=TPAM10HTL---like-the-TPAM10HT,-only-more.



Termen "hybrid tapped horn" kanske är lite väl överdriven, tanken var att försöka beskriva hur den första hälften sträckan av L23 har konstant tvärsnitt som en TP och den andra hälften stegat ökande mer likt ett TH för att i mynningen öka ännu mer i ett försök att ökra kopplingen till luften och därför i sin helhet beskriver en blandning av principerna, en hybrid, rätt eller fel benämning vete tusan men resultatet verkar funka bra.
martinsson Posted - 2013/05/28 : 21:09:36
Ljudkaraktären är anorlunda mellan THAM10 och TPAM10HT och HTL, anorlunda på det viset att de högre avstämniingarna hos THAM serien medför avsevärt högre verkningsgrad, effekttålighet, och därmed ljudtrycksförmåga.

Detta är inget konstigt, man hade kunnat göra en THAM liknande konstruktion med samma prioriteringar som sträck neråt 25-30Hz, men det de skulle bli jämförrelsevis stora och otympliga samt i och med principen tappa en del uppåt passbandsmässigt.

THAM är tänkta att användas live/installtion sammanhang där man har högre krav på effektivitet, portabillitet och ljudtrycksförmåga, från ca 40Hz och uppåt, TPAM10HT(L) är tänkta att fungera i hembio/hifi sammanhang, hemma, med lägre krav på ljudtrycksförmåga, portabillitet.

Ska jag ge mig på att beskriva skillnaden i karaktär mellan THAM och TPAM skulle jag säga att THAM har mer av attack och effektivitet i förhållande till sin storlek, men på bekostnad av frekvensomfång neråt, jag slälv använder just nu THAM10 bestyckade med 10HP1020 från faital i min lägenhet men jag vågar knappt titta snett på dem då det snabbt blir väldigt högt, trotts att de är simulerade med ett nedre knä på 65Hz ger de i rum märkbar output från ca 40Hz och med bra tryck från 50Hz, något jag ännu inte bra nog lyckats förklara.
martinsson Posted - 2013/05/28 : 20:50:18
Det finns en efterträdare som har provats med framgång, en TPAM10HTL, som inte går riktigt lika lågt med har itsället mer klipp och definition samt högre verkningsgrad, den är simulerad, byggd, och provad med 10NW64 (B&C), den saknar ett par Hz neråt i rum jämfört med HT'n, men det är knappast något man märker vid en direkt jämförelse dem emellan.

Ska publicera underlaget inom kort.
Fuzzy Posted - 2013/05/28 : 16:10:46
Hej,

Har inte sett några uppdateringar eller förslag på kortare TPAM10HT så jag gjorde själv ett försök i Hornresp. Har använt Beyma 10G40 som element (http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/10G40.pdf).

Jag kortade längden (förslag från Mickel-Mackel) med 60cm, således 10 cm på höjden (55 cm istället för 65 cm). Gjorde det dessutom 5 cm bredare, 35 cm istället för 30 cm.



Någon som kan ge ett utlåtande av Hornresp-modell och SPL-diagram? Är det värt att ge sig på ett bygge för att få en bra baslåda till hemmabion?

MVH
Chris
everwake Posted - 2012/07/10 : 11:36:08
den här hade jag missat helt, precis vad jag tror jag kommer att behöva för att komplementera mina 38Hz horn, just till film kan det vara skönt med lite mer botten.
hur är de här ljudmässigt jämfört med t.ex. THAM10? frånsett att dem går djupare? är det samma klipp eller mer fös-bas?

synd att fysikens lagar gör det så svårt med bra 30-120Hz TH, hade suttit som en keps både till musik o bio.

martinsson Posted - 2012/07/08 : 13:58:50
det står för närvarande en bit ner på "att göra listan" tyvärr då mkt annat pockar på uppmärksamheten när det närmar sig semestertider, men ritningsunderlag finns hyffsat fördigställt, dock inte tillräckiligt bra för publicering, vill även (kommer att) ändra mina rekomendationer beträffande elementet 10Nw64 då det visat sig vara rätt högljut i sin kylning vid större konutslag.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000