HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musikuppspelning med Mac, Amarra och NAS

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2011/09/09 : 14:04:03
Jag hoppas denna tråd kan bespara någon en massa besvär, svordomar och huvudvärk!

Jag har, som en del av er kanske läst, spelat upp mina filer med hjälp av en Mac Mini utrustad med programvaran Amarra. Amarra är en "add-on" till iTune's bibliotek som förbigår Mac-ens ljudpåverkan. Ljudskillnaden är påtaglig, men inte livsnödvändig!

Nåväl, jag uppgraderade till Mac OS X Lion för någon månad sedan och då upphörde Amarra att följa mina instruktioner. Jag fick helt enkelt inget ljud ut ur Amarra. Nåväl, enligt Sonic Studio's hemsida så "rekommenderade de inte Lion". Efter en mindre väntan så gick de ut med ett påstående att det fungerade som tidigare... Näpp, inte hos mig...

Nu hör det till saken att OS X Lion och iTunes lämnar ett bättre ljud än med OS X Snow Leopard. Därmed var det inte superviktigt, men tråkigt att inte längre kunna använda Amarra. Det bästa med Amarra är ju det faktum att man kan använda Apple Remote för att fjärrstyra iTunes som sedan routar ljudet igenom "Amarra-kanalerna" och välljud uppstår.

Efter att ha stört mig på detta så har jag emellanåt gjort nya försök att få det hela att funka men till ingen nytta...
Nu har jag hittat orsaken!!!
Det visade sig handla om nåt helt annat än det jag fokuserat på tidigare:
Strax innan OS X Lion släpptes så köpte jag en till QNAP NAS då jag ville ha redundans på nätverkslagringen. Den nyare QNAPen fick senaste firmware och utrustades med en 2Tb strömsnål disk. Frid och fröjd och allt verkade funka med det lilla undantaget att man gjort sig av med SAMBA i den nyare versionen av firmware till QNAP'en. Det löste jag enkelt genom att helt enkelt aktivera AFP istället (Appe Filing Protocol) så att jag kunde spela musiken från NAS:en i iTunes. Jag blev dock tvungen att läsa om biblioteket i iTunes men sedan funkade allt som förut.

Vad jag inte insåg då var det faktum att Amarra slutade funka när jag gick från SMB till AFP fildelning från NASen, det hade inget alls med uppgraderingen till Lion att göra som jag nog förmodligen gjorde som en felsökningsåtgärd.

Beteendet var mycket underligt, jag kunde inte välja låtar från iTunes biblioteket. Inte ens låtar jag kopierat från nätverket till lokal disk kunde spelas??? Det enda sättet att få Amarra att spela upp något genom sina egna ljudkanaler var att låta Amarra självt konvertera FLAC-musik till AIFF lokalt... Hur sjukt som helst...
Om jag startade Amarra och iTunes och valde att spela upp något så skiftade genast Amarra från blå indikator (Amarra uppspelning) till orange indikator (iTunes uppspelning) och ett mycket kort ljud hördes och tystnade sedan. Om jag valde Amarra OFF så slocknade indikatorn och ljud strömmade ur högtalarna, men utan Amarra's inblandning.

Till slut snubblade jag över en billig Mac Mini och tänkte lägga på enbart de nödvändiga produkterna och göra en ren musikmaskin. Sagt och gjort, installerades med Mac OS X 10.6.8 (Snow Leopard), iTunes och sedermera Amarra. Döm om min förvåning när inte heller denna nyinstallerade maskin med en bevisligen fungerande konfig inte heller gjorde det jag bad om!!!

Osäker på vad det var som fick mig att testa, men slutligen provade jag att aktivera fildelningen på min gamla trogna QNAP som numera användes enbart som backup-enhet för den primära QNAP'en. Anslöt till den QNAP'en via SMB som fortfarande fanns på den firmware'n och läste om iTunes bilbioteket från denna resurs. Lycka!!

Så nu funkar allt som det ska igen och jag kan slappna av och bara njuta av musiken!
Recept på musikuppspelning med Mac, Amarra och NAS:

  • Lagra välrippad musik på valfri NAS

  • Installera iTunes och Amarra och läs in din musikfiler från NAS'en, men glöm inte skrivrättigheterna!

  • Spela och njut!



SMB är ett protokoll för anslutning av nätverksresurser, det betyder Server Message Block och är ett Microsoft påfund. Linux-baserade NAS'ar använder oftast SAMBA som är ett open source kompatibelt protokoll. SMB kallas ibland för CIFS, Common Internet File System.

MVH /Micke
Edit: SMB är inte implementerat i Mac OS X Lion, därför bytte jag till AFP.
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lindvall Posted - 2011/09/23 : 15:31:57
Jag såg den också, men valde den lite dyrare Decibel på AppStore. Den kostade hela 245 kr!
AlfaGTV Posted - 2011/09/22 : 21:48:16
Av en ren händelse trillade jag in på AppStore och fyndade ytterligare en i raden av dessa "uppspelnings-förbättrare" i stil med Amarra, Pure Music osv. Denna nya heter helt enkelt BitPerfect och fungerar i likhet med Amarra som en "raka rör"-grunka till iTunes bibliotek.
Den har några fördelar; den är "light weight" med tanke på systemresurser. Den är lätt att konfa och du kan välja ett annat ljud interface än system default. Du kan också uppsampla om du vill m.m. m.m.
Den funkade umärkt med inbyggda optiska utgången, men tyvärr ville den inte med Hegel HD2. Det senare genererade diskreta "clicks" vid uppspelning, och jag lyckades inte kväsa dem med hjälp av inställningar. Skll testa med annan DAC i morrn så får vi se om vi har en Amarra-dödare för 35:-,
AlfaGTV Posted - 2011/09/14 : 06:27:20
Det gör du i Preferences, finns en sektion med hur många låtar som skall cachas och hur mycket minne som skall tas i anspråk.
Mvh Micke
JWO Posted - 2011/09/14 : 01:33:01
Hur tilldelar jag mer minne till Amarra???
AlfaGTV Posted - 2011/09/11 : 14:08:19
Vidare vandringar i den vida datoruppspelningsvärlden!

Glad i hågen över att ha löst problemen med Amarra, tänkte jag belöna mig själv med några inköp från HDtracks.com
Efter några minuter hade jag på lokal hårddisk ett par album i 24/96 upplösning, sparat i FLAC. Spelade och njöt tills jag plötsligt hör knäppningar och ett fenomen som liknade ljudet som uppstår när man snabbspolar en cd-skiva med medhörning...
Vad är nu detta?
Jag provade göra om filerna till AIFF, med anledning av en annan aktuell tråd här på hififorum. Laddade in dem i Amarran igen och vips, inga störningar, bara ljuv högupplöst musik.

Efter diverse undersökningar kunde jag konstatera att Amarra bör tilldelas 512Mb på en Mac med 2Gb internminne. Jag hade från början gett den 1Gb, vilket fungerar utmärkt om du spelar från iTunes-biblioteket. Men då du spelar FLAC från Playlist så käkar Amarran upp allt tillgängligt internminne, och vid swappning genererades störningar.
FLAC uppspelning från Playlist funkade alltså utmärkt, men det är känslig för hur man ställer in Amarra's cache. Erfarenheterna från mina efterforskningar är ändå att det låter bäst och tar minst systemresurser i anspråk då man spelar AIFF från nätverksdisk. Minnesanvändningen för Amarra sjunker till rimliga nivåer och processorn verkar jobba bara marginellt hårdare. Vid uppspelning av 24/96 filer ligger nätverksutnyttjandet på ca 1.2Mb/sek, för vanlig 16/44 är motsvarande siffra ca 180-200Kb/sek.


Hoppas denna information kommer någon tillgodo, det är i alla fall mycket givande för mig att beskriva fenomenen så är. Det ger mig en bra överblick och har hjälpt mig på vägen till att lösa problemen som uppstått!
Mvh Micke
AlfaGTV Posted - 2011/09/09 : 15:56:11
Och en viktig sak till!:
Det räcker INTE med enbart läsrättigheter!!! För iTunes är det mer än tillräckligt, men för att Amarra skall kunna spela upp filerna måste du ha läs OCH skrivrättigheter till den delade mapp där din musik finns. Illa, illa, men så verkar det vara!

MVH /Micke
AlfaGTV Posted - 2011/09/09 : 14:41:22
Jag får skylla mig själv till mångt och mycket!!
Man ska ju inte laga det som inte är trasigt!!!

Men jag vill göra ett tillägg också, har man QNAP med firmware 3.3.1 så bör man se till att ha RÄTT inställningar!!!!! SMB finns visst med i denna firmware också, men det var inte synligt i Mac som standard!!

(Under Network Services finns en sektion, Network Service Discovery. Där, bakom "fliken" Bonjour döljer sig den magiska inställningen!)

MVH /Micke
byZan Posted - 2011/09/09 : 14:24:04
F*n vad enkelt

Jag hör av mig när det blir dags

PS Grattis till tålamodet, kunskapen, det fina ljudet och för att du delar med digDS

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000