HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byggtips för 18 tummare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2011/09/22 : 21:25:21
Jag har ev. möjlighet att få köpa ett par eighteen sound 18w1300 18" basar för en rimlig peng. Det vore kanonkul att bygga basstöd med men jag har ingen aning hur man gör för att dessa bestar ska komma till sin rätt. Kabinetten verkar bli gigantiska oavsett om jag simmar TL eller horn (mycket osäker på mina hornfärdigheter dock).

Är det värt besväret och volymen? Kan någon tipsa om passande konstruktioner?


http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_project&pid=59

/mvhff
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2011/10/03 : 15:51:41
- Lite svårt att säga, har inget ordentligt delningsfilter så jag har bara lyssnat på dem full range. Däremot när jag kör lite testsignaler i dem så får jag en ganska lovande bild. Det verkar vara fullt tryck ner till prick 30 Hz och lite fallande ner till 20. De gräver djupt tycker jag. Däremot tror jag de kommer prutta på sig ganska snabbt när man vrider på volymen. Den där fysiska känslan av bas har fick jag inte men å andra sidan så var det bara ett element som spelade och på precis helt fel placering i rummet. Att de spelar bas och att de verkar göra det som simmen utlovar är en stor glädje för mig. Som alltid är det fenomenalt kul att klura, räkna och bygga och se att det verkar fungera.

ps: klipper in detta inlägg i byggtråden också



/mvhff
Circlomanen Posted - 2011/10/02 : 18:53:34
Hur låter de då???

(Mycket nyfiken!)

Mvh Johannes.
FForsman Posted - 2011/10/02 : 18:42:41
I väntan på möjlighet att få till ett par högtalare med 18-tummare i får dessa ovaler hålla till godo så länge.



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82469

/mvhff
FForsman Posted - 2011/09/30 : 20:56:26
Faktiskt en rätt fyndig ord/bild-vits

/mvhff
manw Posted - 2011/09/30 : 19:41:07
Blandat ihop sub woofers och sub voffers? ;)
tian Posted - 2011/09/28 : 11:51:21
FForsman Posted - 2011/09/27 : 21:22:24
quote:
"Tack" uttrycks bäst med bildtråd och lyssningsintryck!!!

- aahhh, borde sett den komma... Jag kan inte lova någonting, har inte köpt basarna än, men är det så att det går att blidka Översteprästen i HORNETS HELIGA genom att bygga motsvarande konstruktion fast med ett alternativt element om detta köp inte går igenom?

/mvhff

edit: smiley
Circlomanen Posted - 2011/09/27 : 14:59:46
quote:
Fullt tryck ner strax under 30 Hz!



Första MLTL-simmen ger fortfarande 90 dB/1w/1m 1pi vid ca 18 Hz...
I lägenhet/hus kommer du nog ha bra tryck nedåt 22 Hz och en hel del output nedåt 18 Hz med den "lilla" lådan.

quote:
Tack Circlo!


"Tack" uttrycks bäst med bildtråd och lyssningsintryck!!!

FForsman Posted - 2011/09/27 : 08:27:31
Tack Circlo! Jag gillar den "lilla" lådan
Fullt tryck ner strax under 30 Hz! Om man delar vid 80 Hz 4:e ordningen hamnar -3 db vid ca 30 Hz. Gissar att det är en lämplig lutning på kurvan för ett ganska stort rum. Själv har vi en väldigt öppen planlösning om ca 50 m2 i ena planet förbundet med nästan lika mycket via en luftig trappa så det kan nog passa.

/mvhff
Circlomanen Posted - 2011/09/26 : 20:27:23
Vill man ha återgivning nedåt 20 Hz så kan man förlänga pipan till 175 cm och köra en slitsport på 50 cm (lådans bredd), 5 cm höjd och 20 cm längd.

Då ser spl-responsen ut såhär:

Circlomanen Posted - 2011/09/26 : 20:22:24
Jag har medvetet jobbat mer med storleken än djupbasen. Det går såklart att tappa den om man vill ha en ren subb, men den har en tendens att växa en del då.
Circlomanen Posted - 2011/09/26 : 20:20:47




En MLTL.
Invändigt 40 cm djup, 50 cm bred och 152 cm hög. Jätteliten på jorden men enorm i orden!!!

Rimliga 300 liter (plus matrial) är inte så farligt. Den höga men smala konstruktionen gör att det är lätt att klämma in i ett hörn eller nått sånt.
FForsman Posted - 2011/09/26 : 18:23:17
- håller med dig runestone, isobarik är helt klart spännande men det får vänta till något projekt med mindre element.
RuneStone Posted - 2011/09/26 : 17:48:01
blandade ihop begreppen lite grann....

Självklart är det så att man får halverad lådvolym, dubbel konmassa, dubbelt magnetsystem..

Frågan är dock och det inte är att kasta bort pengarna lite grann att sätta så pass bra element i en isobarik-koppling?
det enda du vinner i princip är ju mindre låda och eventuellt lägre dist.
Det du förlorar är ju konarea.
Vilket automatiskt innebär lägre spl.

Vill du använda liten låda så kompensera med lt.
FForsman Posted - 2011/09/26 : 17:29:46
Jag har förstått det som m-m beskriver vad det gäller VAS men tror du också har rätt rune-stone vad det gäller minskad distorsion.

Så här står det att läsa hos Dr krupp (vet dock inte hur tllförlitig denna källa är):
quote:
Eftersom luften mellan de motriktade konerna är att betrakta som inkompressibel blir den nya konen dubbelt så tung och dubbelt så styv i upphängningen. Resonansfrekvensen blir därför densamma. Magnetstyrkan dubbleras, men eftersom även konvikten fördubblas blir Q-värdet också oförändrat. Det intressanta är att vi fått ett element med dubbla styvheten med samma konarea. I beräkningsprogrammet ska resonansfrekvens och Q-värde därför bibehållas, men den ekvivalenta volymen (Vas) ska halveras. Sätter man sig ner och räknar en stund visar det sig innebära att lådvolymen kan halveras för samma undre gränsfrekvens!
http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html

/mvhff
Mickel-mackel Posted - 2011/09/26 : 17:18:05
Jo lådan blir väl hälften så stor ..?!

VAS, elementets komplians motsvarar väl halva volymen när vi får dubbla kon-upphängningar att bryta i.
RuneStone Posted - 2011/09/26 : 17:07:17
men med isobarik blir väl inte lådan mindre ?
Du får väl samma lådvolym för 1 18" i vanlig låda som för 2 18" isobarik-kopplade ?
Skillnaden blir väl bara lägre dist och halverad impedans ?
FForsman Posted - 2011/09/26 : 00:00:34
Tack för tipsen!

Har snokat omkring en hel del på Rods sidor men inte läst den artikeln.

Isobarik skulle ju också kunna vara en väg att gå men det kräver dubbla antalet element. Jag har funderat på detta i andra sammanhang men har inte möjlighet att köpa fyra 18 tummare.
asto Posted - 2011/09/25 : 18:14:57
Isobarik?
Mickel-mackel Posted - 2011/09/25 : 17:22:09
Det finns inga genvägar till det perfekta ...

manw Posted - 2011/09/24 : 14:09:17
Har funderat själv på en sån här grunka ibland. Läs artikeln http://sound.westhost.com/project48a.htm Tillsammans med ett switchat slutsteg från exempelvis www.41hz.com Ett sätt att slippa gigantiska lådor hursomhelst. Blir väl inte samma max-output, men har man inte plats för lådorna så behöver man nog inte den uteffekten heller ;)
FForsman Posted - 2011/09/24 : 09:54:41
quote:
18-tummare kräver oftast större lådor än 8or...

- Tack för tipset

har simmat en låda som spelar med 100 db ner till 30 Hz (-3 db) men den blir ca 288 l netto. 120*60*40 cm, ingen stativare direkt. Det går säkert att optimera och göra mindre men det blir fortafarande ganska stort. Om jag kunde komma på något fiffigt sätt att gömma lådorna. Bakom soffa, på vinden eller som tv bänk kanske det kan gå men jag har svårt att gömma bort två garderober i vardagsrummet utan att övriga familjen har synpunkter

Simma gärna cirklo. Nyfiken på vad du kommer fram till men kom ihåg att jag inte köpt elementen än så lägg inte ner för mycket tid på det.

/mvhff
Circlomanen Posted - 2011/09/23 : 07:02:58
18-tummare kräver oftast större lådor än 8or...

Skämtet på sidan så borde de passa i ett par MLTL-lådor.
De blir inte så mycket mindre för det, men skoj blir det nog.
Jag har inte Hornresp på denna datorn. Får se om jag hinner veva igång den andra datorn idag.

Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000