HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFiForum på Göteborg High End, Park Aveny 2011

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2011/10/01 : 10:36:25



Nu är Plind, Audionet och jag på väg in på mässan. Ös på med kommentarer och intryck, det här skall bli skoj!!!!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lennartj Posted - 2011/10/09 : 17:07:08
Jag tyckte musiken flödade mer naturligt från den här riggen, trots att väldigt lite var gjort åt rumsakustiken såvitt jag kan se, än den stora med Tidal Sunray, som lät mer hifi än musik när jag var där, relativt tidigt på lördagen.
plind Posted - 2011/10/09 : 13:37:49
Visst orkar vi det Micke, orkar du så orkar vi


Audionet Posted - 2011/10/09 : 13:14:54



Sista rummet visade upp Accuphase tillsammans med Tidal. En nära kompis går just nu i väntans tider och efter mässan har begäret ökat lavinartat. Fokus för suktandet är just Tidal, fast en annan modell en de som visades upp på mässan, traumat var stort av dess avsaknad.

I detta rummet spelade Tidal Contriva Diacera med element från Accuton och med en diamant i toppen. Elektroniken kom som sagt från Accuphase och bestod av försteget C-2410, stereoslutsteget A-65 samt CD spelaren DP-400. Tidal är en högtalare som börjar växa på mig mer och mer, en öppen och luftig presentation som kan förmedla kött & blod.

Till min kompis som otåligt väntar kan jag bara säga den tråkiga och slitna kommentaren " Den som väntar på något gott, får alltid vänta för länge", eller hur var det nu.




Då var även denna mässa över för min del. Nu med två mindre mässor med intressanta rum så får jag säga att jag gillar det här upplägget. Live musik, större rum, tid för att lyssna utan att känna stress över att hinna med alla rum är väldigt trevligt. Men Hösten bjuder på fler mässor. Nu i veckan fick jag dock reda på att mässan i Köpenhamn har blivit flyttad till början på februari 2012 så det är bara Malmö kvar för i år. Orkar ni med ett reportage till?

Audionet Posted - 2011/10/09 : 09:18:48
jonas_gbg, Embla har ett inbyggt försteg. Det du ser som avviker från Embla är en ny mediaspelare för att kunna streama musik, den har även analoga ingångar om jag fattade det rätt. Den spelade dock inte när jag var inne i rummet och namnet på spelaren fastnade tyvärr inte.
plind Posted - 2011/10/08 : 18:33:16
lennartj Posted - 2011/10/08 : 18:26:10
Helt rätt!
En kompis går mycket grundligt tillväga i sitt sökande efter slutsteg som han kan sitta nöjd med länge i sin anläggning, och lånar hem eller bjuder hem ägare plus slutsteg och kompisar för provlyssning
När jag blev inbjuden att lyssna på ett McIntosh MC402 som han tänkte driva från sin DAC med variabel utgång, som alla andra, gjorde jag mig omaket att koppla ur och ta med mitt C2300 försteg.
Efter att ha lyssnat en stund på MC402, som visserligen gjorde ett bra men inte utomordenligt jobb föreslog jag att han skulle ge mig chansen att spela med mitt försteg i signalvägen, även om han inte hade några som helst planer på sådant.
Tala om haksläpp
så hade musiken aldrig flödat i hans anläggning tidigare; både spelglädje, detaljer och sammanhang på samma gång!

När C50 var sprillans nytt hade jag det hemma över en helg, digitaldelen var utmärkt, men både MC-ingång och linje-del lät tillknäppt och mindre upplöst än mitt C2300, så framåt söndagskvällen fick C50 agera DAC enbart och jag anslöt SRVR (Tape Out) till en ingång på C2300. Då blev det riktigt bra!
Jag vet inte om C50 blir bättre av "inbränning"?
jonas_gbg Posted - 2011/10/08 : 17:52:34
quote:
Till det var det Bladelius Embla mediaspelare/ försteg

Var det premiär på detta försteg? Det ser ut som en Embla spelare tills man tittar lite mera noggrant på fronten.

På söndag eftermiddag kom en rolig kommentar från Welin:
quote:
Efter kl 15 spelar jag ingen pling&plong musik

Med det sagt så drog han igång Procol Harum - A whiter shade of pale. I en stereoutgåva, eftersom denna är mera ovanlig.
Bernt Jansson Posted - 2011/10/08 : 10:26:29
Tack för dessa fina bilder!

Som sagt så fanns en ljudmässig anledning till att rummet konstant var fullt. Vi får nog starta en "Welin fan club".
Pratade med Jan-Erik Persson om det rummet och han hävdade något i stil med att Welin är världsmästare på att dema.
Audionet Posted - 2011/10/08 : 10:18:10



Bernt, det går inte så fort i en skånings liv. Hur som, jag håller helt med Bernt, Welin har fått Bladelius att börja sjunga. Jag reagerade redan på Arken där det demades med Martin Logan och det lät mycket trevligt. Rummet på denna mässan var lite kinkigt, längs med den vänstra sidan samt bakom stolarna var det en kraftig basförstärkning. Men längs med den högra väggen var klangen fin samt på den främre raden av stolarna. Det spelades uteslutande gles musik vid min vistelse i rummet.

Det var de stora Quad ESL 2905 som fick chansen att visa sig på mässan. Till det var det Bladelius Embla mediaspelare/ försteg samt slutsteget Ask. Ask är en intressant produkt i mina ögon med sina två förstärkare i ett skal. Det finns en klass AB för fin lyssning och en klass D för mindre kritisk återgivning men då med en "grön effekt". För min del som kör med rör som ger mig hög elförbrukning, värme och slitage på rören skulle gärna vilja ha denna funktion inbyyggd för de sociala tillfällen då musiken ger mer stämning än en musikalisk upplevelse. Trevligt att kunna spara pengar och samtidigt vara lite miljövänlig.




lindome Posted - 2011/10/08 : 09:50:57
Sicken service plind
Detta rum var tyst då jag besökte det, sen var det fullt med folk och till sist glömde jag det
plind Posted - 2011/10/08 : 09:37:56


Till din tjänst Bernt


Bernt Jansson Posted - 2011/10/08 : 09:17:57
Inga bilder alls från det rum där jag trivdes bäst - QUAD-rummet?

Mästerdemaren Lars Olov Welin hade fått till det jättebra där.
Han är väldigt lågmäld av sig men jag hävdar att han är landets klart bäste att få till ljudet med ytterst enkla medel. Ljudet engagerade,
och det spelade musik. Jag är ingen direkt fan av vare sig Bladelius eller Quad annars men här var det bara att lyfta på hatten.
wakkz Posted - 2011/10/07 : 20:56:21
Varför, varför och Varför... Demoas ALLTID Mcintosh utan Försteg i kedjan för? Slår aldrig fel. En dedikerad förstegsdel, förslagsvis i detta fallet den nya aktuella C50 hade säkert låtit mycket bättre. Det behövs en dirigent av extraordinär kaliber i sådana här sällskap :D
plind Posted - 2011/10/06 : 20:19:33



Ja, stora var dom och spela musik kunde dom oxå




Pac synar skapelsen.
Labbe Posted - 2011/10/06 : 17:21:53
De däringa Sonus Faber var ju ena riktiga bestar till högtalare.
Me Like..
Ampalang Posted - 2011/10/06 : 17:18:03
Härligt hur små monoblocken ser ut i den här setupen.
Audionet Posted - 2011/10/06 : 16:42:00
Där ser man, då får jag ändra namn på Fenice till The Sonus Faber.
Kilgore Posted - 2011/10/06 : 14:10:13
En liten rättelse, de heter inte Fenice längre, utan bara The Sonus Faber, kort o gott :)
Läckra bilder på läcker hifi, tack för att ni delar med er...
Audionet Posted - 2011/10/06 : 12:15:40



Rummet som kanske var det stora dragplåstret för mässan. Här var det stora & tunga prylar i ett stort rum. Sonus Faber Fenice såg jag för första gången i Munchen i våras, sedan dess har man ändrat namn till The Sonus Faber. Det handlar inte om en placeringsvänlig stativhögtalare, men och andra sidan har den även andra kvaliteter.




Men det fanns fler högtalare, Sonus Faber Guarneri Evolution.




Fler intressanta nyheter hittar vi i bänken. Längst upp ser vi en skivpelare från Spiral Groove, under den RIAA från Aesthetix, Nya försteget Phantom från Krell, CD/SACD spelaren Chipher från Krell.




Nya monoblock från Krell, deras största Evolution 900e.




The Sonus Faber från en spelande vinkel. Här ser vi att det även finns lite hjälp bakåt för att hjälpa till med ambiencen. Närmast är det kablage från Nordost ur serien Odin. Tyvärr kan jag inte säga något om ljudet då det spelades något helt okänt för mig med ljud från olika miljöer. Men vad jag förstod av snacket mellan rummen så var det många som uppskattade upplevelsen från denna setup.

plind Posted - 2011/10/05 : 20:47:34


From another point of view.. Bra Micke att du har koll på alla modellbeteckningarna
Audionet Posted - 2011/10/05 : 20:18:43



I ett stort rum med mycket hårda ytor ställde Burmester upp högtalarna B80, 2st 911 MK III slutsteg, försteget 077, CD spelaren 069, Power Conditioner 948 samt Burmester Music Server 111. För att få ner efterklangen något hade man lagt ut lite filtmattor bakom och framför systemet. Med tanke på förutsättningarna måste man ändå säga att de lyckats plocka fram kvaliteterna i produkterna på ett underhållande sätt.

plind Posted - 2011/10/05 : 19:25:20




Nagra är riktigt coola Prislapparna brukar inte vara fullt så coola..
Perfect Sense Posted - 2011/10/05 : 18:58:43
Instämmer! Det här var det rum där jag tillbringade längst tid under mässan. Peter spelade MUSIK kort och gott. Spectral ligger plötsligt högst upp på min lista över potentiella förstärkare för framtiden. Shahinian är otroligt spännande! Design och tillverkning av ett blygsamt familjeföretag i NYC sedan 70-talet enligt uppgift! Exotiskt. Kommer till Audio Concept(Sthlm) inom kort enligt färsk förstahandsinformation...
Audionet Posted - 2011/10/05 : 18:46:46



Det här rummet var en rolig överraskning. När man kom in och såg de små högtalarna så förväntade man sig inte den stora ljudscen som presenterades tillsammans med ett ljud med full kropp. Högtalarna Shahinian Acoustics Arc bjöd på en riktigt engagerande lyssning tillsammans med Spectral och Nagra.



En Nagra MSA förstärkare samt en uppsättning Nagra VPA monoblock på torrdemo.


ztenlund Posted - 2011/10/05 : 16:51:35
quote:
En fika är en självklarhet, och denna gång fanns det riktigt fina grejer till hands i form av Åres kafferosteri. Dessutom till riktigt bra pris.

Låter bra det , för det är inte något som man är bortskämd med i mässammanhang...
Det är nästan så att jag blir lite sugen av bilderna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000