HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 X Lossless Decoder för Mac OS X

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2011/10/11 : 11:36:59
X Lossless Decoder, XLD

Jag installerade igår XLD på min lilla musik Mac och testade rippa en skiva.
Programmet kan du hämta här
Sedan kanske man bör välja några inställningar, själv testade jag med CD Paranoia då den verkade vara den mest noggranna. Samt givetvis AIFF-formatet. Du kan rippa till t.ex. WAV om du skulle vilja, även FLAC.
Det tog rätt så lång tid, ganska liknande som då man rippar med Exact Audio Copy på PC, runt 3-5x hastigheten alltså.

Inställningar
Tog en stund innan jag hittade ett utkast till inställningar:
Preferences
  General
    Output format: AIFF
    Output directory: Satt till min Music-mapp
    Format of filename: /%A/%T [%y]/%n - %t

Ovanstående betyder att mappar skapas för AlbumArtist (%A) och i denna skapas mappen med AlbumTitle (%T) och Year (%y) inom hakparenteser. I mappen med skivans titel skapas sedan filerna med TrackNumber (%t) och bindestreck och TrackTitle (%t)
Låt mig visa:
Bocelli, Andrea
  Sogno [1999]
    01 - Canto Della Terra.aiff
    02 - The Prayer.aiff
    etc. etc.

Under CDDB sektionen valde jag bara att
Automatically connect to CDDB

Slutligen under sektionen CD rip

Ripper Mode: CD Paranoia III 10.2
Använder EJ C2-pointers


Det finns även en bockruta för automagiskt lägga till dina rippar iTunes biblioteket, endera i en egen spellista eller generellt. Jag har dock inte testat denna funktion, men någon som nyttjar den kanske kan komplettera?

Rippningen
Slutligen är det bara att peta in en CD och testa. Avsluta iTunes om det startar innan du börjar. Sedan väljer du bara File-Open Audio CD - Ljud CD.

Tryck på tangenten F4 för att detektera pregaps om du känner behovet
(Detta gör att du kan synka de ev. millisekunder innan låtarna börjar, men i praktiken tror jag aldrig du kommer märka ngn skillnad)

OBS! Markera alla låtar (eller ingen alls) och gå in i Edit tags, kopiera artistnamnet till Album Artist! Har du en eller ett fåtal markerade kommer enbart dessa att ändras!
Detta är en viktig tag för att man ska kunna hitta och sortera i iTunes!
Av ngn märklig anledning verkar inte denna komma med från onlinedatabaserna.
Har du ett album som har flera medverkande artister, så brukar jag helt enkelt sätta Album Artist till "Various Artists" eller om du hellre vill "Various"
Dessutom brukar XLD vilja sätta Compilation till Yes som default, och det blir helt fel, så kontrollera att det står No i den rutan. (Om det nu inte är ngn form av samlingsalbum då!

Använd "Include pre-gap for all tracks" och starta med Extract

OBS! Det verkade tufft att hitta omslag inifrån XLD, de som hittas ser för taskiga ut. Jag gör det gör enkelt för mig:
Googla på skivans titel, välj bilder som sökning peka på bilderna tills du hittar en som ser bra ut och håller god storlek, för mig är det 500*500pixlar. Högerklicka och spara bilden.
Tillbaka i XLD högerklickar du på symbolen för Album Art och väljer Load Image.. Eller drar bilden till bildrutan i XLD bara, ännu enklare.
Edit 20140930
Det verkar numera fungera utmärkt att klicka på Get Metadata, även om spårnamnen redan finns i listan. Detta brukar vanligen göra att omslagsbilden laddas automagiskt!

Konvertering
Detta är lika enkelt som att rippa CD, skillnaden är att istället för att välja den CD du har i datorn så pekar du ut en mapp med filer som skall konverteras.
Välj Open folder as a Disc... från Arkiv-menyn, och gör ev justeringar i taggningen.
Klicka på Transcode och filerna konverteras och sorteras upp i samma struktur som du redan bestämt för CD-skivor!
OBS! Detta fungerar utmärkt för att konvertera FLAC m.m. till AIFF, WAV eller vad du nu föredrar.


Lycka till!

Tillägg 20131115:
Rippa/konvertera till FLAC UTAN komprimering!
Med inställt målformat till FLAC kan XLD faktiskt konvertera filer till FLAC UTAN komprimering, dvs i stort sett används FLAC-formatet enbart som en "container" för okomprimerat ljud, men med stöd för taggar och metadata. Jag har inte ännu gjort några tester, men spontant tycker jag ljudet är behagligare, lugnare och tydligare.
Storleksmässigt blir filerna lika stora som en WAV eller AIFF, eller eg. lika stora plus mängden data du lagrar i form av omslagsbilder, metadata etc.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2013/03/11 : 08:15:43
Jag kom tyvärr inte fram till något entydigt recept för att lägga till filerna till iTunes biblioteket, men det är i vilket fall görbart. Även om det kan ev. resultera i dubletter.

Har uppdaterat texten lite granna och tydliggjort konverteringsfunktionen och justerat nedladdningslänken.

MVH /Micke
AlfaGTV Posted - 2011/10/20 : 21:39:12
Optimus, jag menar att de flyttas, inte kopieras. Så uppfattade jag i alla fall mitt test, men vågar inte garantera något.
Sen skulle jag vilja test igenom detta i en ren miljö för att verifiera hur det fungerar, återkommer!

Med vänlig hälsning, Micke
optimus Posted - 2011/10/20 : 21:28:27
AlfaGTV:
Menar du att filerna kopieras till iTunes media/music, så att man får dubbletter?
Det vill man ju inte...

Min tanke är att koppla in en dac via usb och en extern hårddisk via firewire till, antingen en mac mini eller min befintliga macbook.
Vad jag kunnat läsa mig till ska detta fungera MEN, som sagt, man vill ju inte ha en massa dubbletter på datorn.

Vidare så har jag lite bekymmer med inställningarna i XLD för album, artist spårnamn osv,
Ska labba lite mer...
sladdbarn Posted - 2011/10/20 : 19:00:28
Har provat det en del nu och jag måste säga att det fungerar väldigt bra, tack så mycket för tipset!
AlfaGTV Posted - 2011/10/20 : 09:57:08
Eg. hör detta hemma under iTunes, men jag kan se till att det kommer dit också:
iTunes installeras med en mapp som heter "Lägg till automatiskt till i iTunes" eller möjligen "Automatically Add to iTunes". Du hittar någon av dessa under mappen iTunes\iTunes Media\*
Om du ställer in XLD att de filer du konverterar/rippar skall hamna i denna mapp så kommer filerna automatiskt att läggas till i iTunes-bilbioteket!

Men! , det sker på bekostnad av att filerna flyttas till mappen "iTunes Media\Music"

Nu kanske inte det gör dig något, men för mig blir det fel då mina filer lagras på en nätverksenhet. Därför kommer jag att lägga till via Arkiv-Lägg till i bibliotek... och peka ut de mappar som tillkommit. (Det är inga problem att peka ut hela mappen du lagrar musik i om du hellre vill, det är bara att det tar lite längre tid för iTunes att scanna igenom hela innehållet med allt vad det innebär.)

Mvh /Micke
AlfaGTV Posted - 2011/10/20 : 08:53:59
Optimus, jag har av gammal hävd och vana alltid slagit av "automatisk uppdatering" av bilbiotek. Skall titta på om det går att ställa in i iTunes.

I j River Media Center finns det en Auto Import-option vet jag i alla fall. (Även om jag inte vill använda den)

MVH /Micke
sladdbarn Posted - 2011/10/20 : 07:22:36
Perfekt, tack så mycket!
optimus Posted - 2011/10/19 : 22:01:46
Ploppar de automatiskt upp i itunes när man rippat klart?
Måste man importera manuellt?
AlfaGTV Posted - 2011/10/18 : 20:19:28
Hej Sladdis!

Jodå, det fungerar utmärkt. XLD hanterar följande format:
WAV
PCM
Wave64
MPEG-4 AAC
MPEG-4 HE-AAC
Apple Lossless
FLAC
Lame MP3
Ogg Vorbis
WavPack

Flera av dessa har jag ingen kännedom om, men jag vet inte om det eg. är relevant heller.
Kanske ska berätta att du väljer format och destination i "Preferences" och när du sedan öppnar filer eller CD så påbörjas rippning eller konvertering direkt. Du behöver alltså bara välja vilket format du vill nyttja en gång, både bra och lite annorlunda. Normalt får man ju frågan varje gång du vill bearbeta något.

Med vänlig hälsning, Micke
sladdbarn Posted - 2011/10/17 : 12:30:48
Fungerar det att konvertera flac till apple lossless med samma program?
Är det något ni provat med bra resultat?
AlfaGTV Posted - 2011/10/17 : 10:14:47
Njae, skillnaden är nog mest akademisk! Jag har faktiskt inte rippat speciellt många skivor med iTunes, så jag vill inte göra några jämförelser här.

Edit: Efter att ha börjat rippa mera regelbundet med XLD tycker jag att programmet rippar med ett mycket förtroendeingivande resultat. Skivornas checksummor jämförs med online-databasen och man får därmed kvitto på att allt är OK!
Jag får intrycket att det är lika hög kvalite på ripparna som med Exact Audio Copy i Windows...

XLD lämnar, om man vill, en logg i samma mapp som filerna med info om resultatet. Där ingår en jämförelse mot AccurateRIP-databasen och jag tycker det känns förtroendeingivande. Om skivan är äldre/välanvänd är det relativt ofta som den tar ned hastigheten och läser om.

Så summa summarum, detta program är väl värt det extra besväret om du känner att du verkligen vill rippa med högsta tänkbara kvalitet. Det tar längre tid och kräver mera handpåläggning, ja.

Mvh /Micke
Hornta Posted - 2011/10/17 : 07:51:34
Stor skillnad mot iTunes inbyggda?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000