HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rippning, översikt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2011/10/11 : 16:32:46
Rippning

Att rippa musik innebär att man överför digital information från fysiskt media som t.ex. en CD-skiva till en fil på din dator. Det kan uppfattas som en enkel uppgift, men där är inte alla överens.

Det finns ett antal olika rippningsprogram som har som primär uppgift att läsa fram varenda liten "bit" från cd-skivans ytskikt. För att göra detta bör inläsningsprogrammet klara av felkorrigering och gärna flera andra finesser. Här kan det finnas anledning att "gå till överdrift" med noggrannheten känner jag iaf. Om inte annat för tryggheten i att det är ordentligt gjort redan första gången.

Visst, både iTunes och Windows Media Player kan detta på ett grundläggande och snabbt sätt. Men, dessa är inte tip-top på att verkligen gräva fram mesta information. Lite som att jämföra en enkel DVD-spelares mekanik med en Wadia eller Teac/Esoteric.

Därför väljer många PC användare att använda EAC, Exact Audio Copy som är det program som de allra flesta använder. Mitt eget val blev att köpa Easy CD DA Extractor, även om jag ibland använder EAC på extra besvärliga skivor.
För de som kör Macintosh finns t.ex. X Lossless Decoder.

Idén är att verkligen hitta all information som lagrats på skivan som din CD-spelare har svårt att uppfatta då den måste göra detta medan du spelar upp musiken. När man rippar har man möjligheten att "lyssna" igen och igen om så behövs för att verkligen få med allt. Det kan vara en del av anledningen till varför en del lyssnare föredrar ljudet via datoruppspelade filer.

Sen tycker jag det är en stor fördel om filerna blir så "färdiga" som möjligt då man slipper bearbeta dem i ytterligare ett program för att redigera den utökade information som kallas taggar. Dessa innehåller information om Artist, Album, Titel och oftast också omslagsbild som din spelare kan visa. Har du valt WAV som format, får du bekräfta att det fungerar med din uppspelare, annars är det tyvärr att arbeta i onödan.

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Imperial Posted - 2011/10/26 : 17:53:16
Tjenare!

J-River både Media jukebox å mc kan man välja från Flac 1-8.

Fördelen med J-R är att dom taggar å lägger in i bibblan så att man slipper göra så mycket själv.
EAC verkar dock hitta fler av plattorna som jag har rippat än J-R.
I J-R kan man dock ställa in så att den ständigt letar efter taggar under spelning.

Däremot så är EAC ett exaktare rippnings prog då man kan se var i filen det pajjar ur om skivan är dålig som ska rippas.

Ställer man dock in Secure läget i J-R så får man en långsammare ripp men med mer info än om man bara brakar på.
J-R har jag uppfattat rippar snabbare än EAC även när man kör
secure i J-R.

Jag hade brått tidigare å körde på högsta å ca var 7:e-9:e platta hade nåt fel när jag sedan spelade upp musiken

/
AlfaGTV Posted - 2011/10/26 : 12:57:40
Det låter mycket märkligt more10, jag använder själv Easy CD DA Extractor i samma miljö som dig. (Fast mestadels i en 32bitars Win7)
Har iofs hört flera som misslyckas med vissa skivor och liknande, men har i pricip aldrig råkat ut för det själv. Dock har jag ngn enstaka gång rippat skivor där jag fått CRC-fel. I ren envishet har jag oftast rippat dessa spår med EAC och lyckats (så vitt det nu går att bekräfta)
Men jag har hittills aldrig råkat ut för hörbara defekter...

Inställningar?

(Kanske bättre att ta detta i tråden om just Easy CD DA Extractor)

MVH /Micke
Edit: Såg nu att du kör en urgammal version, testa med en fräschare...
more10 Posted - 2011/10/26 : 11:20:58
Easy CD DA Extractor version 2010.5 buggar ur ibland för mig, och jag har upplevt hack resultatet. Jag kör på Windows 7 x64.
more10 Posted - 2011/10/26 : 11:19:25
Jag har börjat rippa med JRiver Media Center. Det funkar bra för vanliga album, men samlingsskivor blir utspridda på respektive artist, inte som jag vill ha det. Default är att den rippar till Flac-6 med felkontroll.
emanuelgbg Posted - 2011/10/12 : 15:56:21
Om det skall rippas till FLAC kan även dBpoweramp rekomenderas. Har endast haft problem att få metadata/omslagsbild från ett fåtal svenska skivor. Annars sker allt automatiskt och du behöver bara välja vilken metadata som är den mest korrekta.

http://dbpoweramp.com/cd-ripper.htm
AlfaGTV Posted - 2011/10/12 : 15:06:05
Det är helt lugnt Stefan! Tanken är att man ska kunna kommentera och fylla på med egna tankar och synpunkter!

Så det var precis det som var meningen!
MVH /Micke
Stefaeri2001 Posted - 2011/10/12 : 14:24:18
Personligen tycker jag det är lättast att rippa album med "paranoid mode" till FLAC med Foobar2k och sedan högerklicka på mappen och automatiskt tagga alla filerna från freedb eller discogs (nästan allt finns på nån av dessa).

Ger grymt väl-lästa filer och bra taggning.

S

Edit: Oj, du kanske4 inte ville ha kommentarer här? Skall jag ta bort den?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000