HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fråga angående nätdel för musikserver bygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
coldcut Posted - 2011/10/14 : 09:41:57
Hej,

Fick tag på ett oanvänt Creative Titanium HD via ebay billigt, och tänkte bygga en musikserver (äntligen)! Förmodligen blir det enklast tänkbara hårdvara, Intel Atom eller AMD E-350, då den endast skall fungera som musiklagring/uppspelning.

Vad har ni använt för nätdelare när ni byggt era musikdatorer? Spelar brus och brumivåer någon roll, eller är det pci-x gränssnittet till ljudkortet i första hand som sätter begränsningarna?

Mvh John
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joda Posted - 2011/10/15 : 10:20:09
Jag skulle läsa runt lite bland reviews här.
http://www.hardware.no/tester/?catId=36

Är inte alla som har fullständiga mätningar men många går ganska djupt.
Man får en bild av hur ett nätagg beter sig vilket inte är fel.
Lovan Posted - 2011/10/15 : 10:01:31
Visst behöver dom snävare toleranser men det är snarare så att det går från +/-30% till +/-20%
Det är inga linjära nätdelar så komponenterna spelar i en helt annan division än från audiokretsar...
Det är framförallt mängden komponenter som skiljer dom åt. Jag skulle inte dra ett samband mellan högre certifierade nätagg och bättre komponenter. Isf skulle jag titta efter vilka som ger längst garanti, högst mtbf eller dylikt.
coldcut Posted - 2011/10/15 : 09:27:09
Jag förstår.

Samtidigt får jag inte ur hyvudet att ju högre effektivitet, desto snävare specade toleranser av komponenterna krävs, och det kan knappast vara en nackdel oavsett om agget tuffar på i 20, 50 eller 100%. Sedan verkar det som att mycket krut lagts på likriktarbryggorna, åtminståne lyfter flera tillverkare fram det som en skillnad, förutom namngivna kondensatorer från kända märken osv.

Ett 300w platinum utan fläkt vore ju kul att få testa, om det finns dvs..
Lovan Posted - 2011/10/15 : 08:48:55
Dom flesta guld eller platina aggen är på högre effekter(>800W) och det är framförallt vid högre procentuellt sett, effektuttag som dom är effektivare så du tjänar inget på att välja ett sånt nätagg iomed att du kanske använder 100W vid en peak. Oftast brukar nätagg vara som effektivast runt 50-80% belastning.

Moderkorten använder framförallt 12V till cpun och instickskort så därför är dom flesta nätagg byggda för att leverera mest ström på 12V. 5V används nog bara till gamla PCI-kort och eventuellt någon logik på moderkortet. Förutom hårddiskar och cd-läsare givetvis...
coldcut Posted - 2011/10/15 : 01:58:45
Läste på lite om 80 plus certifieringen som jag tidigare haft noll koll på.
http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Rent logiskt borde en högre energieffektivitet kräva bättre komponenter. Vet ej hur långt de kommit i certifieringsskalan på nätagg? Har för mig att jag sett ett platinum certifierad nätagg nånstans, men det var nog inte i Sverige..

Nån som vet vad som går att få tag på?
coldcut Posted - 2011/10/14 : 17:16:12
Vet att det finns switchade nätagg för diy hifi att köpa.
Ett exempel:
http://www.sure-hifi.com/?page_id=421

Är det bara 5V dc ut som är viktigt när det gäller moderkort, eller finns det annat att ta hänsyn till?
Lovan Posted - 2011/10/14 : 11:45:05
Alla datornätagg är switchade.

Jag har upplevt förbättringar vid byte från noname till mitt seasonic så jag tror absolut att det kan göra skillnad. Dock tror jag att det är så att de flesta märkesaggen är rätt likvärdiga.
emanuelgbg Posted - 2011/10/14 : 10:29:03
Är Silverstone switchat? Har ett litet switchat i mitt silverstonechassi med bula. Detta lämnar bara 60w (men systemet drar på max ca 30w. Funderar på hur mkt det stör med dessa bulor? Hör inget brus vid uppspelning eller så.
coldcut Posted - 2011/10/14 : 10:27:36
Aha, tack för det! Ni övriga med erfarenheter från detta, fyll gärna på!

I övrigt har jag funderat på varför ingen moderkorts tillverkare har tagit fram ett kort specat just för audio. Kan väl inte vara helt svårt att konstruera med rätt komponenter och avstörningskretsar för att maximera ljudkvaliteten. Dessutom borde en sådan produkt ha betydligt längre livscykel eftersom spelprestanda och minnesbandbredd inte är det mest akuta. Kommer ihåg att MSI för ett antal år sedan hade ett moderkort med rör i den inbyggda ljudkretsen.. Kanske vore nåt, en sockel med möjligheter att byta rör..

Mvh John

Edit: Det var visst inte MSI utan AOpen med rör moderkortet.. Och här är länken..
http://ixbtlabs.com/articles2/aopentube/
Bernt Jansson Posted - 2011/10/14 : 10:13:12
Jag har en fläktlös från Silverstone, funkar bra. Jag har provat tre olika och jag tycker ljudkortet (LynxTwo) verkar påverkas rätt marginellt av nätdelarna.
Datorn i sig behöver tysta och stabila spänningar för att bli tillförlitlig.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000