HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 ASIO, KernelStreaming och WASAPI

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2011/10/24 : 08:47:51
Tänkte försöka förklara vad dessa förkortningar står för och vad de gör med din uppspelning. De har alla som syfte att minska datorns påverkan på ljuduppspelningen. Och vilken påverkan har den då? Jo, en dator har ju sedan ett 15-tal år tillbaka oftast möjligheten att spela upp ljud och det utnyttjas av flera olika källor. Därför behöver man i likhet med i en ljudstudio ett "mixerbord" för att dirigera olika ljud via volymkontroller och möjligen påverka ljudet med olika effekter och justeringar. Inte nog med det, ljuden som datorn hantera i detta skede är ju flöden med ettor och nollor som skall till sist och syvende omvandlas till något som våra öron uppfattar som ljud och musik.

Ett problem ytterligare är för datorn att dessa strömmar av ettor och nollor kan ha helt skilda egenskaper med tanke på hastigheten och noggrannheten för att beskriva ljuden. På dataspråk kallas detta för att informationen har olika samplingsfrekvenser(anges i Hz) och bitdjup (anges i bitar). Detta innebär att operativet måste koda om vissa ljud medans de spelas upp för att matcha det format som bestämts ska gälla för utmatning.

Hur kommer vi förbi detta då? Jo, genom att nyttja ASIO4All, KernelStreaming eller WASAPI kan vi gå förbi dessa ljuddegraderande funktioner i datorn och mer eller mindre koppla förbi "tonkontroller" och liknande och ge ljudet rakast möjliga väg från källfilen, passera effektfilter, tonkontroller, volym och ge ljudströmmen en "motorväg" till utmatning eller DA-omvandling.

Mång tillverkare av ljudkort med kvalitetsfokus tillhandahåller drivrutiner med ASIO-funktionalitet til sina produkter. ASIO står för Audio Stream Input Output. Nu finns det massor av USB-DAC:ar och ljudkort, både inbyggda och sådana som eftermonteras som har stöd för ASIO.

Då finns det förnämliga lilla programmet ASIO4All v2! Det är gratis och fungerar tillsammans med de allra flesta ljudkort och USB-enheter för ljudutmatning.

Vad som krävs utöver detta är en mjukvara för uppspelning av musik som har stöd för att välja utmatningsmetod i sina inställningar. Till denna skara hör bl.a. J River Media Center, Foobar 2000 m.fl. Utan att gå in på programvarorna för uppspelning kan man behöva en liten genomgång av ASIO4All för att få igång det hela. Vad du behöver göra först är att välja ASIO4All som utmatningsmetod, istället för DirectSound som förmodligen är standardvalet.
När du valt ASIO4All och sedan startar uppspelningen kommer du med all sannolikhet se att en ny symbol dyker upp nere vid klockan på ditt skrivbord. Förhoppningsvis är denna grön med en "Play"-symbol:

Här visas även aktuell samplingsfrekvens och vilken buffer-storlek som används.

Om du klickar på denna symbol så visas ASIO4All's inställningar:

Så här kan det se ut, men dina egna ljudenheter listas istället.
ASIO4All kommer välja det första tillgängliga ljudenheten för utmatning men det innebär inte alltid att du har den ansluten.

Klicka därför på "skiftnyckeln" nere till höger i dialogen och välj den avancerade vyn.

Klicka på plustecknet framför varje enhet i listan och slå av outnyttjade Pin's (in och utmatningsenheter) genom att klicka på på/av symbolen. OBS! Inställningarna här kommer att verkställas när uppspelningen startas NÄSTA gång!
Jag brukar inte röra reglagen i den avancerade delen av dialogen, annat än att jag kan testa med "Hardware buffer" eller "Allow Pull-mode". För övrigt stödjer ASIO4All även inspelning, men det nyttjar inte jag så därför är latency och in-enheter ointressanta.

Vill du veta mera om ASIO finns en hel del information på webben.

KernelStreaming är en liknande funktion som ASIO4All, att ljudströmmar skall lämnas opåverkade till utenheten.

WASAPI är en ny metod som introducerades tillsammans med Windows Vista. Det betyder Windows Audio Session Application Programming Interface och skall bl.a. tillåta installation av hårdvaror som t.ex. ljudkort, utan drivrutiner då man standardiserat hur Windows skall prata med dessa. Jag har dock inte testat denna metod speciellt utförligt då jag personligen (i mitt system) tycker ASIO fungerar bäst.

Input på detta tages tacksamt emot...
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2011/11/07 : 06:23:52
Halloj!

Kul att det funkar för dig HSÄK! Lika trist är det när det strular som för dig TheoT!
Då du har ett Lynx med drivrutiner innehållande ASIO-stöd skulle jag rekommendera att du använder tillverkarens. Tyvärr är det ganska ofta vänte-lägen och liknande ställer till fenomen i Windows. Det är dock enkelt att avinstallera ASIO4All via kontrollpanelens Lägg till/ Ta bort program.

Skall se om jag kan identifiera vad den gula symbolen betyder, men jag har för mig att enheten redan är upptagen och att asio4all inte kan "ta över"
Och det kan betyda att Lynx drivare inte vill ha konkurrens...

Med vänlig hälsning, Micke
TheoT Posted - 2011/11/06 : 18:56:57
Intressant för en beginner som mig, tack!

Jag får det inte att funka med ASIO4all, Den gula symbolen kommer fram vid min ljudenhet istället för den lilla gröna pilen.

Använder Media Center 16 och Lynx Two A, och väler jag Direct sound i MC så får jag ut ljud på en gång.
ASIO funkade innan jag installerade ASIO4all, dock rätt brusigt och konstigt, Media Center spelade upp massa kostiga ljud efter datorn vart i vänteläge osv. Inga av dessa fenomen finns i Direct Sound läget, men kan det bli bättre vore det ju bra, frågan är bara vad jag gör för fel.. hmmm
HSÄK Posted - 2011/11/06 : 16:55:22
Hallå och tack för all dina informativa artiklar!

I dag installerade jag ASIO4Allv2 och en dll till Winamp. Lyftet var markant.
Tror jag levt med volymkomprimering tidigare. Min första glädje var lättheten
med vilket det spelar. All(?) ansträngd diskant var borta, kornet måste blivit
mycket mindre. Dynamiken har jag redan nämnt men det behöver betonas ytterligare...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000