HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Så bra spännings regulator som möjligt...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2011/12/06 : 19:38:34
..men inte för dyr eller svår att bygga.

Räcker 12-0-12Vdc/1500mA respektive 12-0-12Vdc/500mA för att driva ett regulator kort till SAA7220 resp. ett till en klocka?

Annars har jag för skoj skull testat att bygga en nätdel med:
10VA 2x120Vac(seriekopplad) -> 2x15Vac, en diodbrygga per lindning, 2200uF Nichicon MUSE, LM350 med motstånd(120R/830R) och 22uF elna hoppade över 0,1uF på ingången, men det är ju lätt fixat om det skulle vara så, cerafine mellan pos. och gnd. Detta ger 15,1Vdc olastat.(drygt 25Vdc olastat mätt på 2200uF kondningarna??).


Skulle denna enkla reglerade nätdel kunna driva 2st regulatorer av bättre modell.

Har kikat runt lite efter regulatorer, dessa är några av de scheman jag hittat(komponentvärden måste naturligtvis justeras efter applikation):







All input är välkommen
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2011/12/28 : 14:07:57
quote:
mayday, varför petar du in lysdioder i motkopplingen? Dessa introducerar ett temperaturberoende (en försämring) men det kanske inte är så kritiskt i din tillämpning?


Förklara gärna, jag är inte så insatt.

Jag byggde på att jag läst att dioder skulle ge lägre noise samt råd och hjälp från flera olika personer.
peranders Posted - 2011/12/28 : 07:32:41
mayday, varför petar du in lysdioder i motkopplingen? Dessa introducerar ett temperaturberoende (en försämring) men det kanske inte är så kritiskt i din tillämpning?
nikwal Posted - 2011/12/27 : 23:41:54
intressant ämne, sprang på dom här schemorna efter lite googling
http://www.edn-europe.com/cmsimages/1107/58f3.jpg
http://www.edn-europe.com/cmsimages/1107/60f6.jpg feed forward brusreducering, hmm det hade jag inte tänkt på tidigare..
mayday Posted - 2011/12/23 : 21:31:33
Byggde denna TPR.


Den funkar fint som synes och är nog bra för de ringa pengar den kostar att bygga. Den ska försörja ett SAA7220P/B IC.
Vet ännu inte om jag ska köra med separat trafo + diodbrygga, eller sno dc från cd-spelarens PCB.
peranders Posted - 2011/12/16 : 06:34:53
Varför inte specificera regulatorn?

Max pris
Max ström
Max spänning in
Min spänning in
Brus
PSRR (undertryckning av inkommande bôs)
Utimpedans
Bandbredd/stegsvar
Temperaturkoefficient
Fysisk storlek

Det kanske visar sig att till och med LM317 är overkill?
esl Posted - 2011/12/14 : 12:07:08
Uf skall helst vara straxt under 2 volt, utspänningen är Uf+Uf+1,25 volt.
Skaffa andra dioder med lägre Uf helt enkelt om du skall ha exakt 5 Volt ut.
Nu landar du på 5,8V ...

peranders regulator är helt klart bäst!
Salas shuntregulator är också väldigt tyst, om du lägger en Salas shunt efter en LM317 så uppnår du nog nästan lika bra resultat som med peranders regulator, men varför inte löpa linan helt ut som sagt och köpa ett par av peranders kort direkt?

esl
FForsman Posted - 2011/12/13 : 23:15:03
Har kollat upp lite angående Salas Shunt Regulator och hittat en liten bra beskrivning i .pdf.
http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififorum/Traadar/Blandat/BIBguideRev2.pdf

Det verkar som det går att hänga på en tredje runda av gruppköp för olika varianter av denna regulator. Följer man länken nedan kommer man till diyAudio.com och till användaren Tea-Bags profil. Klicka på fliken "about me", klicka på länken "DCB1/BiB GB Round #3 Sign Up" så kommer man till ett dokument där man verkar kunna anmäla intresse.

http://www.diyaudio.com/forums/members/tea-bag.html

/mvhff
mayday Posted - 2011/12/12 : 13:24:53
quote:
Led med olika färger har olika spänningsfall.
Du kan köra två st gröna, och genom att sänka strömmen genom dem så sänker du spänningen en aning.
Se till att inte ha en för snabb kondensator på utgången då du kan få självsvängning.
Själva LASTEN skall ha den snabbaste kondensatorn så nära det absolut bara är möjligt, kom ihåg att på både V+ och på GND har du en induktans på ca 1nH/mm ledare.
Kör du en trackingregulator med LED så ligger bruset långt under batterimatning... så det finns liksom inte mycket mer att hämta hem i prestanda.
Kondensatorn över dioderna skall inte vara supersnabb utan gärna ha hög ESR, lägg några ohm i serie om du är osäker.

esl


Funkar 5mm gröna LED med följande spec:
Uf = 2.3V
If = 20mA (max 30mA)
~1000mcd
more10 Posted - 2011/12/11 : 19:36:57
quote:
Det är väl inte så dyrt, men jsg vet inte om den är lika enkel att bygga med som LM317.


http://www.41hz.com/forums/showthread.php?2994-PS2-input-from-VPP/page3#post31869

Nu är jag ingen erfaren elektronikkonstruktör, men jag har byggt en liten regulerad spänningsmatning. Jag har byggt den men inte börjat använda den än, så jag vet egentligen inte om den blev bra. Syftet med hela konstruktionen är att skapa superstabil flytande +5 V till en 41Hz amp7 från +60V. Den första kretsen är en liten smps.
mayday Posted - 2011/12/11 : 14:46:32
quote:
Det är en ganska stor skillnad mellan en LM317-lösning. Det handlar om hundralappar medan en LM317 med kringkomponenter går på några tior.


Då hamnar det lite över det jag skrev i första inlägget i tråden

quote:
..men inte för dyr eller svår att bygga.
peranders Posted - 2011/12/11 : 09:00:27
Det är en ganska stor skillnad mellan en LM317-lösning. Det handlar om hundralappar medan en LM317 med kringkomponenter går på några tior.
mayday Posted - 2011/12/10 : 23:43:09
Vad hamnar man på med pcb + komponenter?
peranders Posted - 2011/12/10 : 23:22:24
Min super regulator uppfyller kravet så bra som möjligt. Finns det någon bättre? jackinnj på diyaudio.com har mätt upp min regulator till 921 nV brus. Det är ganska bra. Den har cirka 40 Mhz bandbredd om man använder en AD825 som opamp. Snabb med andra ord. Utgångsimpedansen har mätts upp till mikroohm (Walt Jung lyckades med detta) med denna grundkonstruktion. Tyvärr äger jag ingen Audio Precision för en sådär 100000 kr....

Mätresultat

Bruskurvor Notera att det är nanovolt på Y-axeln.
mayday Posted - 2011/12/10 : 18:01:16
Tack vare plaststagen kors och tvärs i cd-lådan har jag massa bra ställen att fästa reggar, klocka mm väldigt nära :-)

Det är många bud på bra regulator, det blir något m LED'S iaf tror jag, ska bli väldigt tyst regulator då.

Som jag fattat ska det vara 2 gröna i serie för 5V.
pix Posted - 2011/12/10 : 17:51:10
quote:
Enklare är väl TL431 kanske. Mata med konstantström


Ett exempel på min shunt regulator med 431 en bit ner i tråden;
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78591

Är du noga med prestandan så är det viktigt att placera regulatorn så nära lasten som möjligt.
Och speciellt viktigt är att den avslutande kondensatorn (C1 i ditt schema) sitter nära (helst direkt på) lasten

Mvh
/Pix
mayday Posted - 2011/12/10 : 17:17:42
TPR med 2 gröna LED's har jag schema till :)
esl Posted - 2011/12/10 : 15:42:58
Led med olika färger har olika spänningsfall.
Du kan köra två st gröna, och genom att sänka strömmen genom dem så sänker du spänningen en aning.
Se till att inte ha en för snabb kondensator på utgången då du kan få självsvängning.
Själva LASTEN skall ha den snabbaste kondensatorn så nära det absolut bara är möjligt, kom ihåg att på både V+ och på GND har du en induktans på ca 1nH/mm ledare.
Kör du en trackingregulator med LED så ligger bruset långt under batterimatning... så det finns liksom inte mycket mer att hämta hem i prestanda.
Kondensatorn över dioderna skall inte vara supersnabb utan gärna ha hög ESR, lägg några ohm i serie om du är osäker.

esl
mayday Posted - 2011/12/10 : 14:44:51
quote:
Enklare är väl TL431 kanske. Mata med konstantström.


Har inget schema för den...novis på detta

Konstantström?
Bernt Jansson Posted - 2011/12/10 : 14:41:20
Enklare är väl TL431 kanske. Mata med konstantström.
mayday Posted - 2011/12/10 : 14:32:13
Sådär, Shunt regulator.

Ska man ha current limiter framför? Har schema på det med.
mayday Posted - 2011/12/10 : 14:23:45
Har fått ett sånt schema som jag håller på att fixa i eagle, postar bild snart :)
Bernt Jansson Posted - 2011/12/10 : 13:39:20
quote:
Tänkte mest på att ge egen reg till saa7220 som ska vara rätt så "brötig" och så att säga störa de andra kretsarna.

I så fall en shuntreglering skulle vara något?

Hörs någon skillnad mellan regulatorerna förresten
mayday Posted - 2011/12/10 : 12:24:33
quote:
Ja en LT3080 kostar säkert 50 kr, vilket är ganska dyrt för en regulator.


Det är väl inte så dyrt, men jsg vet inte om den är lika enkel att bygga med som LM317.
more10 Posted - 2011/12/10 : 09:03:44
Ja en LT3080 kostar säkert 50 kr, vilket är ganska dyrt för en regulator.
mayday Posted - 2011/12/09 : 22:11:22
Intressant, ska kika på den. :-)

Lm317 m dioder verkar dock billig, enkel och bra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000