HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Made in Denmark- Bergmann Audio

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2011/12/22 : 03:04:12


Jag och Burmäster packade bilen en tidig morgon för en tur över till vårt grannland Denmark. Mina händer var på ratten och Burmäster tekniska mellanformat kamera fungerar inte riktigt bra under de omständigheter som råder i en skumpig bil och med dåligt ljus ute. Så för att få till bilden här ovan fick Burmäster för en kort stund åter bekanta sig med en 35mm kamera i form av min Nikon.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Apexorca Posted - 2013/04/04 : 21:34:51
Trevligt reportage. Fantastiska bilder. Jag har också lite cravings för Bergmann. Skulle jag ha en vinylspelere är Bergmanns ett hett alternativ.

mvh Apexorca.
Audionet Posted - 2013/04/03 : 21:10:03
Ja jädrans vad den har blivit dammig!
Men det beror inte på att den inte används.

Jag satt och putsade på min kamera sittandes framför vinylavläsaren och jag fick ett snyggt motljus. Med kameran i handen gick det inte att låta bli att fyra av två bilder i all sin enkelhet.
AlfaGTV Posted - 2013/04/02 : 18:34:07
Den är forfarande lika vacker! Bara lite dammigare
Du tar helt enkelt för tydliga bilder!
VH Micke
Marina Jansson Posted - 2013/04/02 : 15:53:09
Den är sååå snygg!
Kul att den spelar bra också så att den är värd att behålla.
Audionet Posted - 2013/04/02 : 15:32:24



Min Bergmann Magne efter nästan 1 1/2 år och fortfarande inga planer på ett annat alternativ.




patrikcaesar Posted - 2012/01/27 : 13:25:39

Absolut, det är sån krispighet i bilderna.
Bänken är så smart, enkel, men så otroligt smart uppbyggnad.


MatsB Posted - 2012/01/27 : 13:16:49
Enormt fint reportage, Micke!
Mycket vackra bilder. Att det är en proffs-fotograf, som tagit dem, det syns.
ninja Posted - 2012/01/18 : 12:52:36
Tack, nu har jag en idé hur min nya bänken kommer att ser ut.
lindome Posted - 2012/01/18 : 12:32:52
Ser bra ut där Micke
Audionet Posted - 2012/01/18 : 11:49:35



Ninja, kompressorn är väldigt tyst och kan inte höras från min lyssningfåtölj.

Bänken är av egen konstruktion. Jag använde 40mm ek och fräste spår i benen som skivorna vilar i. Tanken bakom bänken är att minimera mängden metall. Bilden ovan är nog den bästa bilden jag har på bänken.
Audionet Posted - 2012/01/18 : 11:44:42
Jag har fått lite information från Bergmann Audio.

Hålen i luftröret är 0,3mm i diameter.

Finish: Black Velvet- är original finish på Magne.
Silky Mat (demi mat) är original finish på Sindre och Sleipner.
Piano Black (blank polerat) är endast ett tillval! På alle 3 modeller.

Normal leveranstid på Magne och Sindre: 4-6 veckor.
Sleipner produceras endast på beställning.

Pris för Magne i Black Velvet är 79 000:-.
Piano Black kostar 10 000:- extra.
PG Jeppsson Posted - 2012/01/14 : 20:31:54
Hade jag velat, då hade jag kunnat min gode Bubbel, jag har kommit på hur man ska göra nämligen .....

Men nu är vi inte på diyavdelningen, låt oss istället beundra denna skapelse.
Bubbel Posted - 2012/01/14 : 19:57:11
quote:
Armen är ett mästerverk, som DIY:are studerade jag den närmare, den blir svår att kopiera,
vetefan ur jag ska göra ....



Säg som det är det kan du inte, men jag kan om jag vill......

Anders
gcs Posted - 2012/01/14 : 19:06:26
En riktigt snygg skivspelare. Men jag undrar nu hur många pengar man ska behöva slanta upp för en sådan godbit. Jag antar att det också är väntetid om man beställer och innan man kan få den.
24U Posted - 2012/01/14 : 18:32:54
quote:
Min grabb som var med, undrade varför det inte låter lika bra här hemma, han fick svaret, börja betala hyran.......




En arbetskollega till mig uttryckte det så här, "min bästa löneförhöjning nånsin, var när barnen flyttat hemifrån".
PG Jeppsson Posted - 2012/01/13 : 19:55:43
Den absolutaste enklaste design som jag sett, och den finaste

Lyssnade också, och det bara skönk in...

Armen är ett mästerverk, som DIY:are studerade jag den närmare, den blir svår att kopiera,
vetefan hur jag ska göra ....

Min grabb som var med, undrade varför det inte låter lika bra här hemma, han fick svaret, börja betala hyran.......

ninja Posted - 2012/01/13 : 19:07:49
Gratis till en snygg spelare! Hur tyst kompressor är?

Jag är också nyfiken på den rack som du har under den? Har du bild och/eller mer info?
Audionet Posted - 2012/01/13 : 17:45:02



Då skall jag försöka samla mina intryck. Först får jag säga att spelaren är mycket lätt att komma igång med. Tycker manualen fungerade utmärkt och gav mig bra information innan installation. Den dagliga hanteringen av spelaren är enkel och fullkomligt uppmanar mig till att spela skivor. Kan inte förklara varför, men jag upplever denna spelar som mer lättillgänglig än tidigare spelare i min ägo.

Spelaren upplevs som ärlig när inställningarna är korrekta. Det finns ett lugn i spelaren som jag inte riktigt fått kläm på tidigare, samtidigt har den en mycket god dynamik. Vid ett flertal tillfällen tycker jag att spelaren har helt försvunnet och det är bara musik. Det låter inte HiFi och jag funderar inte på de olika parametrarna som tillsammans utgör slutresultatet, det blir bara helheten kvar. Även om en del inspelningar inte är av bästa kvalitet så kan musiken ändå tränga igenom "oljudet" såvidare man inte spelar på realistiska ljudnivåer. Man belönas rikligt av en god upptagning och realismen är mycket bra.

Som jämförelse för att jag själv skall ha en referens så har jag jämfört bland annat med ovannämnda Tom Waits skivan i olika format. Den digitala källan har då bestått av iMac med Puremusic i Hog mode samt integer mode via USB till dCS Puccini U-Clock till dCS Puccini CD spelare, där har signalen blivit uppsamplad till DSD. Det är en nästan identisk upplevelse att höra Tom Waits oavsett format, möjligtvis kan jag tycka mig uppleva en något större närvaro och lite mer luft runt instrument på vinyl, men det är så hårfint att jag kan inte svära på det.

Skulle vilja återknyta till att jag upplever Bergmann Audio som ärlig och med det menar jag att den återger det som påverkar den. Det som hörs är val av pickup, RIAA osv. genom hela kedjan samt mjukvaran. Jag är otroligt nöjd med min investering, önskar bara att jag hade haft råd att gå hela vägen och satsat på en Sleipner. Fast ärligt talat, jag saknar inte Sleipner.

En ytterligare positiv överraskning för mig var att Benz LP fungerade så väl med Bergmann Audio Magne. Jag hade möjligheten att i somras testa den första Magnen som kom till Sverige. Och då monterade jag en Lyra Titan på det exemplaret. Jag blev väldigt nöjd med resultat, så pass nöjd att jag beställde en Magne. När jag nu fick mitt eget exemplar och monterade på Benz LP så var jag lite nervös för hur det skulle låta då Lyra Titan fungerade betydligt bättre på min VPI än vad Benz LP gjorde. Som tur är så låter Magne bättre med Benz LP än med Lyra Titan i min anläggnig och som en liten exrtra krydda fick jag en bättre spelare än jag förväntat mig. En riktigt fin julklapp blev det av detta äventyr!

Ett stort tack till Eva & Johnnie som lät mig komma och snoka runt i deras verkstad!
Audionet Posted - 2012/01/13 : 17:01:29
Jan I, tack, VTA går att ställa, har missat att visa det. Men man låsar en skruv på baksidan av tonarmsbasen, sedan skjuter man upp eller sänker den del som tonarmen löper på. Väldigt enkelt och smidigt. Det som är nackdelen är att det finns ingen markering så att man har koll på hur mycket man flyttar. Jag löser det genom att använda ett skjutmått och mäter från toppen på tonarmsbasen ner till ovandelen som luftröret sitter monterat. Vad det är för kompressor som används vet jag tyvärr inte.

Kilgore, Tom Waits skivan är den vanliga utgåvan, ingen ny producerad. Jag upplever att Benz LP passar bättre på denna armen än vad Lyra Titan gjorde. Men Lyra Titan passade bättre på VPI armen.
Bubbel Posted - 2012/01/12 : 21:02:35
Jag tillbringade några timmar hemma hos Audionet kan bara hålla med Burmäster att det lät bra mycket bra att den sedan är väldigt vacker i sin utformning gör sitt till. Den är väldig enkel att använda även en sådan sak som att justera hastigheten var väldigt enkel.

Anders
Kilgore Posted - 2012/01/12 : 11:07:01
Gissar att du lyssna ren hel del vinyl nu.
Tom Waits är en höjdare, gammal utgåva, eller nypress? Tyvärr var tydligen Tom Waits nypressade som kom förra året en besvikelse enligt kritikerna
Hur låter det med Benz LP? Det var väl en Lyra som satt på när vi lyssnade i somras?
Jan I Posted - 2012/01/12 : 10:00:40
Gratulerer Audionet med en spiller jeg synes er noe av det peneste som finnes (designmessig)
Superflotte bilder og gjennomgang, men har et par spørsmål:
1. Kan en justere armen (armbasen) i høyde? og hvordan gjør en dette?
(for å få rett VTA på nåla)
2. Hva heter disse pumpene til Bergmann ? Bilde?
Mvh Jan I
Burmäster Posted - 2012/01/12 : 08:31:39
Innan utförlig beskrivning av mäster själv, kan jag inflika att det låter mumma. Jag fick den äran att lyssna på några spår och det är tveklöst något speciellt med vinyl. En adekvat jämförelse tycker jag är digital fotografi vs analog fotografi, det ena utesluter inte det andra men man får (fortfarande)en närmre kontakt, djupare känsla med musik på vinyl, eller då bilder tagna med film.
Det är bara att kapitulera och samtidigt gratulera till en makalös manick som är lika trevlig för ögat som för örat.
staffann Posted - 2012/01/11 : 22:32:34
Nej, du kan ju inte lämna oss i sticket nu!! Hur låter det?
Audionet Posted - 2012/01/11 : 21:10:51



Första skivan ut på tallriken blir Tom Waits med albumet Small Change och favoritlåten Invitation to the Blues. Tyvärr har jag lite saker som kräver min närvaro i dag samt i morgon, men jag återkommer med mina intryck så fort jag får ett par minuter över till att skriva ner dem. Hoppas ni kan hålla ut tills dess.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000