HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator+XBMC+IPad = Ren Kärlek

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jimmy_JDM Posted - 2012/01/01 : 04:08:46
Har sett att det redan är ett gäng som kör XBMC här, men känner att ja måste göra lite reklam för det här ändå.

Ha översende med att ja skriver som en kratta =)

För 4-5 år sen gav jag upp allt va hifi heter och sa att ja inte ska hålla på med det igen för det blir så satans dyrt, nu är jag dock tillbaks i träsket och har sakta men säkert börja bygga upp nått som låter OK igen.

Hur som helst, jag har väldigt mycket musik liggandes på datorn, mina cd skivor vart stulna ur mitt föråd för många år sen och jag har inte haft nå sug att köpa nya, så all musik jag spelar kommer i princip från datorn eller vinylarn.

Första gången ja kom i kontakt med XBMC måste vart ett par år sen, tänkte att ja då skulle bygga en media dator å koppla ihop till TVn, den biten blev aldrig av, mest för att jag inte tyckte att XBMC va tillräcklig bra då, men för någon vecka sen köpte ja nya högtalare och tyckte att nu va det dags att kolla upp det här med musik styrning igen, valet föll ganska enkelt på XBMC igen, då inget annat funkar lika smidigt.

Jag är stolt ägare av en Ipad sen i sommras och halva grejjen med det här va att ja ville ha Ipaden som kontrollenhet,

Sagt och gjort. XBMC instalerades på datorn, jag lag till mitt Flac album. XBMC plockade hem covers till 90% av albumena, resten får ja nog lägga in själv, då taggarna i musik filerna inte är dom bästa, till skillnad från Itunes som kanske fick in 70% när ja testa det.

Men nu till det viktiga.
Appen till Ipaden. Jag har provat dom flesta, men XBMC commander är klart den snyggaste hitils.

Orkar inte gå igenom hela XBMC för datorn, det kan ni youtuba om ni vill se. I mitt fall är det Commander appen till ipaden som gör det hela.

OK nu till lite bilder.

Så här ser det ut när man har instalera allt och ska börja spela music.

Detta är fanart läge, all text om artisterna är skrollningsbar beronde på hur mycket info det finns.



Klickar man på en artist får man upp dom album man har med den artisten, det ser ut typ så här.



Kör man sen igång albumet ser det ut så här.



Nu kommer det ända negativa som igentligen inte är ett stort problem men ska man trixa med volym eller pausa så lär man hoppa in i remote menyn, vilket går på ett kick så så drygt är det inte.

då ser det ut så här.



Sen finns såklart även thumbnail mode, vilket kan va lite bättre om man har ett par 100 album å vill hitta nått snabbt.



Helt enkelt så funkar allt skitbra å det är förbannat snyggt och allt ser ordnat och städad ut, har man rippade album med ordentlig ordning på taggarna så ska det va en peace of kaka å dra igång allt.

Är det nå fler folk här som kör denna kombination? skriv gärna en rad vad ni tycker isf.

det finns ju såklart även TV serie och film läge å båda dom är lika snygga. så fort man lägger in en mapp å skriver serie namnet så hämtar XBMC hem en banner till serien åt dig, vilket är jäkligt nice.



JAJA det va väll allt, hoppas det kan inspirera nån till å köra samma setup, jag fullkomligt älskar det.

Mvh Jimmy

EDIT: Vart ju nästan tvungen å slänga ihop en liten video in action.

http://www.youtube.com/watch?v=I1Y5vuX8aPE



3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jimmy_JDM Posted - 2012/01/02 : 02:58:26
Everwake spanks för media companion, nu vart det ännu snyggare =)

den ljudmässiga biten har jag dålig koll på, det bästa vore väll å bygga en dator utan rörliga delar å SSD diskar, men då vart man sjukt fattig istället, för nåra månader sen så sålde ja mig Udac2, idag ångrar ja det ganska styggt, har lånat en Aune och en Udac2a på lån nu över helgen å satan i gatan så det gjorde skillnad, nu kommer jag fälla en tår när dom ska lämnas tillbaks.

Mirage: XBMC commander finns även till Iphone,
Mirage Posted - 2012/01/01 : 12:28:56
Vad är det man förlorar i ljudkvalitet jämfört med t.ex. media portal eller Jriver? I XBMC kan man ju ställa in WASAPI som ljudutgång och då får man väl den "renaste" signalen, eller är det något jag missat?

Jag kör också XBMC, men bara till film än så länge. Har tyvärr ingen iPad, men det här ser ju riktigt bra ut! Musiken kör jag med Squeezebox och/eller iTunes nu, styrda med iPeng respektive Remote i en iPhone. Har kört "nightly builds" på Eden ett tag nu men ska nog lägga in den "riktiga" idag.
everwake Posted - 2012/01/01 : 10:43:47
+1 som det heter nu för tiden.

kör själv XBMC sedan ett par år, visst finns det ljudmässiga fördelar med att köra t.ex. media portal eller Jriver, men totalt sett har XBMC alltid varit bästa lösningen för mig.
(en remake på audio-spelaren är på gång för XBMC tyvärr kom blev den inte klar till Eden (11.0) som lanserades på julafton.

kan tipsa om tilläggsprogrammet "media companion" för att redan på förhand ladda ner info och fanart för tv och film, genom att lagra allt i samma mapp som tv-serien kan alla hushållets datorer ha samma cover/fanart och man slipper scraping vid ominstallation.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000