HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett annat sätt att avända 2" horn :)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2012/01/10 : 22:49:15


mer kommer :)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2014/04/14 : 07:44:40
@Fuling - Tackar, men betänk att detta endast är en PAA2 RTA med säkerligen relativt grov upplösning, men det var vad jag hade tillgång till, men oavsett så låter det helt ok, tom. ruggigt bra med tanke på vad det är.

@Cliffan - Jo det är en lite ovanlig konstellation av komponenter, en lite rättelse bara, trådskarapren kör inte med en liten aktiv bas, raka motsattsen faktiskt, det är två större passiva diton som jag just nu har under varje tratt delade vid 350Hz.

Jag misstänker att väldigt få om ens någon kommer prova detta, JBL's 2386 horn tillverkas inte längre, och jag gissar att de är relativt kostsamma om man väl hittar dem, därtill kommer att bredbandaren inte längre saluförs av eurpoe audio där jag hittade den, filterkomponenterna däremot är billiga och tillgängliga.

Det jag däremot hoppas är att det kan tjäna som inspiration att försöka replikera på något vis, min största behållning av detta är insikten av vad hornladdning kan göra, en 200krs 2" bredbandare fyller med lätthet ett större rum i sitt verksamma område, och det låter inte tratt för fem öre efter den senaste filter ändringen, det låter bara rent, detlajerat och dynamiskt, ett oväntat utfall av en galen kombination.
Cliffan Posted - 2014/04/13 : 21:59:02
Hundra spänns element i en sådan konstellation...jag blir jättenyfiken på detta! Går det dessutom att driva med blygsam effekt med låt säga en liten aktiv bas vilket trådskaparen gör är det klart intressant....
Fuling Posted - 2014/04/12 : 18:20:26
Den där frekvenskurvan ser inte alls tokig ut!
martinsson Posted - 2014/04/09 : 17:57:49
Lite detaljer beträffande denna oheliga, absurda, och smått förolämpande blanding av komponenter :

Det massiva elementet :
2" Tangband W2-803SM bredbandare.

Tratten (a.k.a hornet) :
JBL 2386.

"EQ-länk-krets-tjosan":
Seriekopplade (R) 2 x 4,7Ohm parallellt med (C) 8,2uF.

Slutstegs-härke:
LAB IP450

Delningsfilter-elände:
DBX 223 XL

Signal-generator-monjonk:
ASRock 330HT mini-PC med Audacity på ett Linux OS

RTA-mät-pryl:
Phonic PAA2 (ovägt mätande).

Avstånd mellan tratt och RTA-mät-pryl:
1 Meter

Oerhört vetenskapligt mätningsförfarande :


Det oerhörda elementet med filter :


Resultatet med HPF 45Hz 24dB/Oct 1M:


Resultatet med HPF 250Hz 24dB/Oct 1M:


Resultatet med HPF 350Hz 24dB/Oct 1M (personlig favorit):


Ungefärligt resultat lite lätt förenklat med 250Hz delning :
martinsson Posted - 2012/08/11 : 16:16:42
Det är liksom bara att inse, rätt gjort är horn något fantastiskt, halvrätt gjort är de fortfarande ett rejält lyft, och tom halvdant gjort kan de bringa en mkt glädje, frågan (som jag tror mig veta svaret på) är varför mman itne ser fullt med horn i hifibutikerna, jag menar de som gång på gång hävdar referenser och kompromisslöshet...

Nåväl, jag har nu tagit ut allt trassel som var iproppade i bakkammrarna och istället satt i biltemas 12mm dämpplattor med folie på, på väl valda ställen (där det fick plats) och nu är det helt plötsligt en helt annan brillians i ljudet, klarare och renare och mer levande, och ändå är de lägre registren under kontroll, lyckat som bara den, kan någon ge en förklaring på varför ? för jag är inte säker...
Fuling Posted - 2012/08/09 : 23:38:26
Drar mig till minnes ett par kvadratiska 250Hz Kugelwellenhorn som jag har skänkt bort/lånat ut permanent/långtidsförvarat hos Runestone. Vi grävde fram ett av dem härom veckan och riggade det ihop med ett av mina gamla midbashorn och jättetratten vi byggde i början av semestern, lirade mycket finare än multicellen jag lånat ut i samma syfte. Vad jag minns mäter de där kulvågstrattarna spikrakt ner till 300Hz drivna av en ofiltrerad 2" driver. Ihop med ett par av dessa tvåtums Faital, två baslådor och min hederliga 2x31 bands EQ skulle det kunna bli en helkväll.
Circlomanen Posted - 2012/08/09 : 22:03:06
Jag bidde lite förvånad, då de inte alls lät som hemma hos dig. Inte illa eller dåligt men lite mer avrullade och dämpade. Du bor i en betong-bunker jämfört med min gips-koja. Lite mattor, ett proabygge och några bokhyllor fyllda till bredden gör såklart skillnad på akustiken.

De har den där ljuvliga energin och storskaligheten som horn är ensamma om (ok då.... stora dipolsystem kan komma ganska nära).
Efter 3 sekunder lyssnande på dina horn insåg jag att mina bredbandare behöver en stor skopa tratt. Trattlöst är vettlöst!

Mvh Johannes.
martinsson Posted - 2012/08/09 : 21:45:20
jag måste tyvärr rätta mig själv (tyvärr - därför jag ser mig som ett ofelbart allvetande väsen av undersums fullständiga kunskap i sorgligt begränsad mänskig form :) ) därför att vid lyssning hemma hos översteprästen idag insåg jag hur olikt denna lösning kan uppfattas, i det egna hemmet så är jag oerhört nöjd med resultatet, men hos honom kände jag en kall dolk penetrera hjärtat av min självpåtagna upphöjdhet, det lät inte alls lika trevligt som hemma, men i brist på självdistans och med en enorm prestige skyller jag hela rsket på honom, rummet, hans huus, sjöviks geografiska beskaffenhet, och den förfärliga förstärkaren :)

Att han själv når lysande resultat under samma omständigheter är givetvis helt orelevant.

Jag har just fått mig en rejäl läxa i hur andra på ytan liknane (japp, ovanstående var ett skämt) omständigheter kan påverka ett resultat, visst det lät ok,men inte lika ok om hemma hos mig.
Fuling Posted - 2012/08/09 : 21:27:52
M-M: 325Hz Tractrix vill jag minnas att det var, spelade på dem ett tag ihop med ett par tiokilos kompressionsdrivers innan jag fick för mig att storstäda och därmed skänka bort ett gäng gamla trattar till en forummedlem som jag tyvärr inte minns namnet på. Till ett sånt här ändamål hade jag nog byggt större trattar, kanske 200Hz Fc eller liknande.
hoktuna Posted - 2012/08/09 : 09:10:38
Fostex har en 3 tum kan de va nåt ?
Jag har ju 2 1m trattar le cleach.
Mickel-mackel Posted - 2012/08/09 : 08:17:59
quote:
men vanliga Tractrixtrattar med två välvda och två raka sidor är väldigt enkla att bygga. Jag byggde ett par rejäla av mdf-spill och Biltemas färgomrörings/braständarpinnar för något är sen, funkade utmärkt till en kostnad av någon tjugolapp och några timmars jobb.

Ja det där minns jag lite svagt. Fanns det någon tråd om'et? Några mått?
Jag har en påse Biltema-pinnar här, så det är ju bara att sätta igång om jag får veta måtten.

Hur blev ditt slutresultat? Vad använde du för driver?

Frågorna är många som du ser.
martinsson Posted - 2012/08/09 : 05:49:08
JBL är inte kända för sina billiga kommponenter, helt riktigt, så frågan vilka andra horn därute som skulle kunna vara lämpliga budget-kandidater? JBL2386 är (tyvärr) realtivt unik i sin förmåga att ladda neråt 400Hz.

Enligt RTA mätningar så är numera responsen realtivt jämn från strax under 315Hz, detta tack vare circlomanens råd beträffande vilka värden (8,2 uF, 10 Ohm) jag behöver i eq länken, faktum är att jag tycker det låter så pass bra numera att jag ska göra denna quick-fix-ultra-budget lösning mer permanent, där finns säkerligen en uppsjö fel och brister, men dessa kan jag lätt leva med då den totala upplevelsen är såpass bra.

Mitt råd - har ni några liknande horn (med liknaande egenskaper) som oanvända ligger och blänger på er därhemma, så prova detta.
Fuling Posted - 2012/08/08 : 21:41:56
JBL-trattarna är säkert svindyra men vanliga Tractrixtrattar med två välvda och två raka sidor är väldigt enkla att bygga. Jag byggde ett par rejäla av mdf-spill och Biltemas färgomrörings/braständarpinnar för något är sen, funkade utmärkt till en kostnad av någon tjugolapp och några timmars jobb.
Circlomanen Posted - 2012/08/08 : 17:31:19
Dessa små oheliga hybrider av billig "skräp"-hifi och rått och brutalt proffsljud är mycket intressanta! Det är skoj när de mest oväntade kombinationer ger bättre resultat än man kan förvänta sig. Det skall bli kul att få lyssna på dem.

Mvh Johannes.
martinsson Posted - 2012/08/08 : 09:54:34
En liten uppdatering, jag har nu med stor hjälp av circlomanen och petterpersson fått till ett inverterat baffelstegskompensationsfilter till dessa små raringar och funderar starkt på att lägga upp det hela som ett recept.

2st JBL2386 trattar, länk - http://www.jblpro.com/pages/components/2380ser.htm
2st Tangband w2-803sm, länk - http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w2-803sm.htm
2st 8,2uF kondenstastorer, - länk https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-471-11&toc=18844
2st 10 Ohms motstånd, länk - https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-863-34&toc=19848
2st kopplingsdosor, länk - http://www.jula.se/kopplingsdosa-402105
2st terminaler, länk - http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogtalare/uttag/hogtalaruttag-2-pol-p39254

Såga upp ett kvadratiskt hål i bottten på kopplingsdosan stort nog att täcka elementets yttemått, montera elementet på tratten, montera dosan över elementet med snäppluckan bakåt (limma el skruva mot trattens driverfäste), ta bort luckan, löd dit komponenterna paralellet med varnadra på elemenetets pluspol, gör hål i snäpplocket för teminalerna, dra igenom kablar och sätt dem på terminalerna och lima sedan fast desamma på snäpplocket.

Fyll lådan (dosan) med bomullstrassel och tryck dit locket och anslut till nu hela rasket till din anläggning, de anjutes bäst delade vid ca 250Hz men även lägre delning kan fungera (dock inte lika bra), de går bra ihop med tappade horn med högra avstämning.

Billigt, lätt och med glimten i ögat givetvis, men resultatet är mkt imponernade, inte minst med tanke på storleken :) såpass bra att jag starkt funderar på att göra detta mer seriöst än som det är hjort nu (ovanstående) för detta låter akalas, och det är HORN ! och billigt desutom (vet dock ej vad jbl trattarna kostar nya).


PetterPersson Posted - 2012/01/14 : 10:12:46
Jag använder versionen innan denna och det fungerar bra

http://www.thomann.de/se/alesis_io2_express.htm
FForsman Posted - 2012/01/14 : 09:47:36
quote:
Laptop, ARTA och ett externt ljudkort

- Har du något externt ljudkort att rekommendera?

/mvhff
Rolf-san Posted - 2012/01/13 : 22:09:04
quote:
ett externt ljudkort

Exempel på något som inte kostar skjortan?!
Det är skitsvårt att förstå vad som är bra eller dåligt när man inte kan något.
Edit: Ursäkta att det blev hur mycket OT som helst.
NSBVZY Posted - 2012/01/13 : 22:01:08
de ser ruggigt brutala ut i sin nuvarande miljö, nästan så att man blir sugen på ett par!!
EngelholmAudio Posted - 2012/01/13 : 19:14:03
Laptop, ARTA och ett externt ljudkort är inte heller helt fel och dessutom mer kraftfullt än PAA2.
martinsson Posted - 2012/01/13 : 18:15:12
sådärja... jag har tydligen förlagt, lämmnat bort, tappat, förlorat, lånat ut etc. min PAA2 så några kurvor blir det inte, kanske lika bra det :) synd dock, jag har ingen aning om vart den är, ett trevligt litet redskap ananrs.
martinsson Posted - 2012/01/13 : 16:15:56
Oj, här har det hänt grejjer, kul att något så här enkelt kan röra upp lite frågeställningar :)

quote:
som vanligt får du i nån form av estetik trots det smått galna

Tackar, jo de ser lite roliga ut, lite retro PA (comunity/EV stadium prylar) i vardagsrumsformat :)

quote:
Har du testat ihop med dina små TH?

Japp, de används ihop med en THAM6 som står under TV bänken (syns på bilderna ovan), delat vid 140Hz funkar det hela faktiskt riktigt bra ihop, samma gain, samma steg, fast jag fick dra ner enligt eq'n (ovan) för att det inte skulle bli alltför bastungt, men det går att spela på riktigt bra med systemet, mer än jag är bekväm med i lägenhetsmiljö, och det roliga är att det behåller sin krakatär riktigt bra även på dessa nivåer, ett klassrum är nog inga problem att fylla.

quote:
Har du testat med bakkammare?

Inte än, men det är på min att göra lista, men då de har för mkt nivå neråt som det är (se eq kurvan ovan) så undrar jag om det är rätt väg att gå, men provas ska det, om jag bara kunde hitta något som skulle passa, typ en äggkopp eller så :)

quote:
Är det månne den här? http://www.parts-express.com/pdf/264-805s.pdf

Japp, helt rätt, inget noggrannare jobb lades ner på att välja rätt element, jag tog de som europeaudio hade på sin sida, vid tillfället hade jag inte någon tanke på att prova detta.

Ett element som faller flackare och tidigare hade varit bättre (enligt eq kurvan ovan) fast det verkar vara svårt att hitta, och jag vill inte mickla dit en konding eller så, även om det kanske hade funkat rätt bra, jag har ett förbud mot passiva filter i mitt hem (det och microsoft samt apple :)

Hornets data kan man läsa om här (längst ner på sidan (2386) http://www.jblpro.com/components/2380ser_02.htm#2386



Nu ska jag försöka hitta min lilla portabla RTA så får vi se hur rätt jag lyssnat in systemet, jag har justerat in ny eq kurva som jag tycker funkar bättre än den tidigare postad ovan, dock inga dramatiska ändringar, men om detta är en följd av noggranhet eller glidande T&S parametrar vet jag inte än.

reVintage Posted - 2012/01/13 : 15:26:27
Är det månne den här?

http://www.parts-express.com/pdf/264-805s.pdf

Tilläggas bör att en simulering inte ser särskilt kul ut. Men det gör inte en simulering av Rauna Chaverex, Lowther/Tractrix-horn heller.
Andreas A Posted - 2012/01/13 : 14:43:16
Jag testade spela lite med mina peerless 2" för ett tag sen nu och jag fick en enorm förbättring bara genom att montera elementet i ett 60cm långt papp rör, vi har sådana liggandes på jobbet så tog första bästa :) Kan mera än gärna skicka ett par åt dig om du vill testa själv? :)
sladdbarn Posted - 2012/01/13 : 14:34:05
Haha, kul

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000