HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Uppgraderat till J.River MC 17

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2012/01/20 : 00:15:14
Sådär, jag har just betalt för uppgraderingen till version 17.

Några nyheter:


Valmöjlighet för resampling beroende på grundmaterialet i filen.


Fler inställningar för flerkanal.


Möjlighet att använda digitala filter via convolver inbyggd i programmet numera.

I morrn (och i Malmö i helgen) ska det provlyssnas!
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2012/02/01 : 22:09:31
quote:
OK, så nu funkar biampingen efter dina önskemål?

quote:
Jupp.

Näh, det blev inte riktigt bra. Varannan minut sådär hörs ett svagt "knaster" som jag har lokaliserat till ASIO2-drivningen av DAC:en.
Dessutom hörs föregående låt någon sekund om man byter låt. Det är väl någon buffer som inte fick gå tom.
solhaga Posted - 2012/01/28 : 10:45:29
quote:
Om jag fattar detta rätt så skulle en .frd-fil från ett mätprogram från duga.


Riktigt så enkelt är nu ju det inte, man behöver en konfigurationsfil, se http://convolver.sourceforge.net/config.html

Någon som kan förklara med några få meningar hur convolver fungerar, är WAV-filen responsen av ett frekvenssvep?
quote:
a filter file (impulse response file, of one of the supported sound file types such as WAV) that must be of the specified filter sample rate. All the filter files in the list of filter paths must be of the same length;
solhaga Posted - 2012/01/27 : 11:41:31
Tänk på att Allocator-demon bara går i 20 minuter.
Du måste nog också köra ASIO.
Ryssen Posted - 2012/01/27 : 11:02:43
OK laddade ner en demo nu.
solhaga Posted - 2012/01/27 : 10:55:29
Där du har Allocator installerat (allocator.dll tror jag att det är).
Ryssen Posted - 2012/01/27 : 10:49:46
quote:
Det är en plugin, så om exempelvis Equalizern fungerar så fungerar Allocator.

Var hittar man denna pluggin?
solhaga Posted - 2012/01/27 : 07:09:34
En "How to" om Convolution: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=69312.0

Om jag fattar detta rätt så skulle en .frd-fil från ett mätprogram från duga.

frd = Frequency Response Data:
quote:
File names must have either the .txt or .frd extension.
Files must contain ASCII characters (not binary data).
Lines must have a frequency value followed by a dB value, separated by a tab, comma, or blanks. Values may be in IEEE format, integer format, or floating point. Extra values are ignored.
Lines must be in order of ascending frequency.
Any number of data points may be present.



Även om jag själv inte kan använda det på min finstereo pga bi-ampning, så passar det ju perfekt för finlyssning via hörlurar.
solhaga Posted - 2012/01/27 : 07:01:37
Kolla eller posta på deras supportforum: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?PHPSESSID=bdf3a63ffee8c07a8580d991e2f04fd9&board=23.0
more10 Posted - 2012/01/27 : 00:53:52
Min MC17 vill inte spela 96/24 material med basfiltering :-(. MC16 kunde det.
solhaga Posted - 2012/01/23 : 22:07:27
Det är en plugin, så om exempelvis Equalizern fungerar så fungerar Allocator.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/01/23 : 20:07:36
Å nu kommer min ständiga fråga:
Ponera att du skulle lyssna på Spotify; går då det ljudet via Allocator? Och sedan via JRMC?
Eller endera?
Suck. Jag blir inte klok på det här.
solhaga Posted - 2012/01/23 : 08:38:46
Jupp.
Bernt Jansson Posted - 2012/01/23 : 08:32:16
OK, så nu funkar biampingen efter dina önskemål?
solhaga Posted - 2012/01/22 : 11:23:10
quote:
Nästa problem är att få Allocator-pluginen att ta konfigurationen.

Äsch, vad gör väl det om jag får lägga 5 sekunder på att ladda in konfigurationen.

quote:
flytta DAC:ens utgångar

Bytte low och mid1 istället så slapp jag ändra kablaget.
solhaga Posted - 2012/01/22 : 00:33:23
Efter några timmars rotande lyckades det med att ha Allocator som DSP plugin. Nu efteråt tycks det givetvis självklart.
Allocator har åtta utgångar namngivna low, mid1, mid2 samt high. Med Allocator stand-alone och JackD har jag kunnat routa dessa till rätt DAC-utgång.
Med Allocator som en plugin i JRMC hamnar allt som default och med JRMC satt till 4 in/utgångar (de två kanaler in dubbleras) är det Allocators fyra lägsta utgångar som routas till DAC:en, dvs low och mid1.
Kopiering av high-sättningarna till mid1 samt flytta DAC:ens utgångar fixar alltså det hela; nu slipper jag ändra samplingsfrekvensen genom att stänga ner osv.
Nästa problem är att få Allocator-pluginen att ta konfigurationen.
solhaga Posted - 2012/01/20 : 10:34:53
Okej, då rotar jag vidare. Kanske någon på JRiver-forumet har lite uppslag.
Då min DAC klarar upp till 96k när jag kör fyra kanaler, så är det ju bra att de högre samplingsfrekvenserna kan delas olika: 192 till 96 samt 176,4 till 88,2
Bernt Jansson Posted - 2012/01/20 : 08:39:13
Vet inte hur bra deras convolver funkar men folket på J.River går ju från klarhet till klarhet så man kan ju hoppas att de lyckats få till något
bättre än de halvmessyrer man tidigare sett på annat håll. Själv biampar jag ingenting längre då högtalarna levererar det jag behöver ändå.

Jag har en licens på Frequency Allocator också, ett mycket bra program. Nackdelen är ju det du skrev om samplingsfrekvenser och omstart av Jack.
solhaga Posted - 2012/01/20 : 07:34:16
Tyckte också att det var dags. Kunde dock inte välja installationsplats trots anpassad installation var vald.

Angående Convolver, har det hänt något på "third party tools"?

I min uppsättning har jag ju fyra kanaler ut via Frequency Allocator, det fungerar bra, men jag måste starta om, främst JackD då, när jag byter samplingsfrekvens. Det vore ju då super om man via inbäddad Convolver kunde göra det som Frequency Allocator gör.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000