HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Trevägsexperiment eller blir det tvåvägs?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2012/01/31 : 12:52:42
Tanken är att få till en låda på 30 liter som går djupt. Upplägget är detta;


Nytt upplägg med Visaton B 80. Ingen ändring i filtret!!!!



Fick hem diskanterna idag.



Mellanregisterelementen sitter i källarväggen och väntar på ersättare

Bas och slav och filterdelar beställdes idag. Tog bara en bas och slav ifall det skiter sig
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2012/09/21 : 15:04:39
Så var den stora avslutningsdagen här. Vifa-diskanten inspelad och dags för mätning.

Först mätte jag Canton Ergo RC-K, röda kurvan, för att kunna jämföra med något bra.
Sen den fula gulingen. Blå kurva.

Mätförutsättningen var samma för båda så det första man ser är att gulingen har högre känslighet. Sen vet jag inte vad det är med Cantons hackiga kurva från 100 hz till 30 hz.
Men annars ser de ju ganska lika ut.



Någon sa att det skulle bli mycket distortion men det ser ju lika dant ut på båda!



Och gulingen låter faktiskt riktigt bra med vifaelementet till skillnad från TBelementet. Tydligare i mellanregistret och basen är mer än fullgod. På gränsen till "bumlig".

Nöjd och belåten med detta sveper jag nu en gravöl över detta experiment. Elementen finns snart till salu för hågade spekulanter som vill gå lite längre än mig
fixarstig Posted - 2012/09/09 : 15:18:20
Nu har den spelat ca 40 timmar. Tog upp den och kopplade till förstärkaren och spelade i par med en Heco. Lät inte alls tokigt. Basen var djup men inte så djup som jag hoppats på. Diskanten lät lite "spröd" eller vad man ska säga. Det fattades något i de lägre registren. Gjorde så klart en mätning.



Har satt i Vifa-diskanten och satt den på inspelning.
TB får sitta kvar som plugg.

Snutten Posted - 2012/09/05 : 00:15:09
Inget fel å testa, har själv provat lite olika saker med mina byggen, och man lär sig något nytt när man leker och testar.
fixarstig Posted - 2012/09/04 : 22:55:16
Snutten, som sagt, detta är väldigt oseriöst Ska kolla hur det låter. Basen verkar väldigt bra än så länge, i tvättstugan, så den blir bättre men diskanten låter väldigt " spröd ".

Har ett par Canton Ergo RC-K på gång som antagligen blir mina nästa högtalare så detta blir mest en lek.
Snutten Posted - 2012/09/04 : 22:32:18
Helt ok med gul färg, men de där diskanterna måste du troligen dela väldigt brant, 4:e ordningens filter kanske fungerar om man inte spelar med hög ljudnivå.
fixarstig Posted - 2012/09/04 : 12:44:17
Har äntligen fått elementen och filterdelarna från Erope Audio så det oseriösa experimentet kan fortsätta. Glömde säga att jag testar TB först då den också är på 8 ohm.

Först sattes filtret ihop.



Nu blir ni väl gröna av avund över de fina lödningarna



Diskanthål borrades upp.



Hålen i diskanten var bara 3mm så de fick borras upp till 4mm.



Sen las filtret in på en bädd av dämpull.



En lätt dämpning på plats.



Slavbasen på plats.



Frontbild. Snygg färg va. Oxidgul fönsterfärg som jag trodde var vit vid inköpet för tre år sedan



Nu får de stå och spelas in några dar i tvättstugan.

fixarstig Posted - 2012/08/12 : 18:58:12
Det lär dröja innan jag får prylarna från Europe Audio. En konding saknas. Så jag beställde en TB 28-847SE som backup att ha när jag bränt min XT-25 Lådan är så ful just nu att jag inte vill visa den än
fixarstig Posted - 2012/08/08 : 18:20:32
Rundade av frontkanterna efter att ha slipat limfogarna. Hade helt glömt bort hur MDF dammar.Örk



Jag försänker inte högtalarna utan det får bli " fulhål " med sticksåg. Diskanthålet får vänta tills jag får diskanten.





Då var det bara till att vänta på paket från Europe Audio. Kanske läge att måla lådan lite för syns skull.
fixarstig Posted - 2012/08/07 : 18:27:12
Gick inte att jobba ute idag så jag drog till brädgården i Vårgårda och hittade en 22mm MDF på 35,5 cm x 244. Perfekt. Lånade deras suveräna såg och kapade till skivorna med en gång.



Tog fram kexmaskinen och fräste ur sidostyckena.



Limmade båda ytorna på ena hörnet av bottenplattan och putta i kexen.




Samma med andra hörnet och sen dit med toppstycket.



Och så på med tryck och press.



Sen ut i skogen för kantarelletning i ca 1,5 timmar. Lagom att montera front och bakstycke sen.



Press appliceras och det är dags att ta hand om skörden



fixarstig Posted - 2012/08/07 : 12:56:01
Tog detta koncept då basens rekommenderade område är 20 - 1000 Hz och diskantens resonansfrekvens är 589. Grejerna är köpta och betalda och det blir ett billigt försök om det spricker
JORDAN JXr6 HD blir lite dyrt att leka med
jonasz Posted - 2012/08/06 : 23:18:36
En tvåvägare med nämnda element kommer inte bli bra, L22 (H1208) trivs att delas lågt under ca 500Hz (det är ett baselement inte midbasdito) och XT25 helst över 2kHz. Blir ett glapp på två oktaver som måste fyllas ut. Om du delar XT25 med 12dB vid 900 Hz så kommer du belönas rikligt med distorsion, om de inte går sönder vill säga. Har testat att dela dem aktivt 24dB/1500Hz och det låter ok på låga nivåer men distar betänkligt på lite högre.

Om jag var i dina kläder så skulle jag titta på dessa som använder samma Seas L22. Din XT25 diskant är förmodligen "tillräckligt nära" för att fungera med enbart ökad dämpning.
http://www.rjbaudio.com/AlpheusMkII/alpheusmkii.html

I all välmening.
BuffaloBengt Posted - 2012/08/06 : 22:05:25
Jag har kört SEAS L22RN4X/P med JORDAN JXr6 HD med delning mellan 100 och 300hz väldigt okomplicerat tvåvägs med gott resultat. Kanske kan det vara något
fixarstig Posted - 2012/08/06 : 16:13:50
quote:
Varför dela sååå lågt?


Mina SEAS L22RN4X/P går bara upp till ca 1000 Hz.

Kan inte smälta att jag aldrig fick se vad slavkonceptet kan ge så jag ska bygga en låda och testa.

Har nu beställt en Vifa XT25BG-60/04. http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7744.



Och filterdelar för delning på 900 Hz enligt Strassackerdiagrammet nedan.

emanuelgbg Posted - 2012/08/02 : 07:01:57
Varför dela sååå lågt?
Monacor D300 med waveguide funkar från 1500 Hz har jag för mig
Snutten Posted - 2012/08/01 : 22:15:53
Med tanke på effekttåligheten ska du troligen inte dela så lågt, den kan gå sönder. Tumregeln är ju minst dubbla Fs och normalt lite till för att den ska tåla spelas lite högt då och då. Personligen skulle jag inte använda den lägre än ca 2000Hz för att ha lite marginal, men det är bara min uppskattning, inga fakta. Du måste nog försöka hitta mer info så du har en aning om vad den tål. Den här sidan kan vara en bra utgånspunkt, men du har troligen sett den tidigare:
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/
fixarstig Posted - 2012/08/01 : 17:46:48
Nä, det får nog bli ca 8-900 för att inte anstränga dem alltför mycket.

Men hur är det egentligen, är den i svagaste laget. Vet inte hur man ska tyda specen
Snutten Posted - 2012/08/01 : 10:49:48
Du tänker väl inte använda dem ned till 500Hz antar jag? Men visst en Fs på 500Hz är lågt så de kan nog delas lägre än vanligt.
fixarstig Posted - 2012/08/01 : 06:43:22
Det är dessutom svårt att hitta diskanter som går ner till 500 Hz
Snutten Posted - 2012/07/31 : 09:53:26
Ja om du kan använda de goda egenskaperna är det säkert ok, kanske det finns en DIY-konstruktion på nätet med det elementet du kan använda?
fixarstig Posted - 2012/07/30 : 19:10:15
818 kr + frakt är väl inte mycket om den lever upp till specen
Snutten Posted - 2012/07/30 : 19:03:28
Rätt mycket pengar för en diskant, sök på forum vad den går för. Typ diyaudio mfl.
fixarstig Posted - 2012/07/30 : 18:32:40
Eftersom jag inte fick testat ordentligt med passiva basen så har jag kollat lite på diskanter som går lågt och har fastnat lite på http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=5603&link=datasheets\TBS\25-1983.pdf

TB 25-1983 har en "Rated input" på 8W och max input 80W. Det låter lite för mig men är det kanske tillräckligt ändå. Vad tror experterna?
Frekvenskurvan är ju grym om den stämmer
jacozz Posted - 2012/07/11 : 20:18:56
fixarstig exemplifierar devisen "Det är vägen, inte målet som är det viktiga"
Hardcore!
:)

Snutten Posted - 2012/07/11 : 13:45:41
Du kanske kunde ha sålt lådorna till någon? Bra testlådor om inte annat. Hoppas du får tillbaka bygglusten, själv hoppas jag att jag slipper bränna mina kommande högtalare....
fixarstig Posted - 2012/07/10 : 22:26:52
Jag tappade helt sugen på detta bygge, speciellt när de sista diskanterna passade så dåligt ihop med de andra elementen. Som bygge var det skoj men sen sladdade det hela iväg så frekvenskurvorna blev värre och värre och det lät inte bra så nu får det vara på ett tag. Kanske lusten att bygga återvänder till hösten eller vintern.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000