HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Asus Xonar Essence STX/ST

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2012/02/03 : 13:32:04
Asus Xonar Essence ST(X)

Jahapp? Ännu ett ljudkort? Det går ju tretton på dussinet och nästan alla datorer har ju redan ett inbyggt med massor av prestanda och kanaler? Jo, poängen är att här har man tänkt till litet extra för oss som gillar ljud och kanske ännu mera väl-ljud!



Detta är ett förhållandevis prisvärt ljudkort med några intressanta punkter:
1. Skärmat över de känsliga delarna
2. Kondensatorer av BRA kvalitet
3. Utbytbara OPAmpar för den som gillar "OPAmp-rolling"
4. Separat strömmatning för att isolera i viss mån från PCI-Expressportens "smutsiga" ström.
5. Inbyggt BRA hörlursförstärkare
6. Preferenser kan alltid diskuteras men DAC:en som används är densamma som i t.ex. Audio Research Reference CD8, BurrBrown PCM1792.

Med varje ljudkort kommer ett certifikat med mätningar på ett generellt kort och lite adaptrar att nyttjas i olika konfigurationer.

Det kortet jag har är STX-versionen och det betyder att det skall monteras i ett moderkort med en tillgänglig PCI-Express-slot. Kortet är PCI-X 1X-specificerat men det går utmärkt att stoppa det i en 16X-slot om du bara har en sådan tillgänglig. (Jag kör själv på det viset)
Efter installation är det lämpligt att hämta aktuella drivare från ASUS hemsida.
Aktuell version idag är 7.12.8.1794 och den verkar fungera för min
del i alla fall.

Som ni ser på bilden ovan finns det RCA-utgångar för linjenivå, Stereo 6.25mm jack för hörlurar samt ett likadant för Line In (med adapters till bl.a. RCA) och längst till höger sitter en digital utgång för den som föredrar sin externa DAC ljudmässigt. Den sista är en kombinerad optisk/elektrisk kontakt och det följer med en mini-toslink-adapter.

Och när kortat skall installeras kommer du att uppmärksammas på att du MÅSTE ansluta den externa strömkontakten till en kontakt direkt från din dators nätaggregat.

I drivrutinen så ingår ASIO-möjligheten för de uppspelare som stödjer detta och det är inget snack om att det låter bäst så. Kortet fungerar även med ASIO4All om du av ngn anledning skulle vilja. Jag upplever ljudet som bättre med ASUS egen ASIO.

Jag hade lite trassel med att få "glitch"-fri uppspelning digitalt ut med Asus egen ASIO-drivare. Men jag kom på att det gick att justera bort genom att tweaka Latency i ASIO konfigurationen. Detta var dock ingen lätt historia att hitta!!! Jag var tvungen att installera Foobar2000 och dennas preferences välja Asus Xonar ASIO och sedan klicka på "Configure". Denna lilla sketna knapp finns nämligen inte i inställningsdialogen i J River Media Center
Jag hittade ASIO-inställningarna! De finns tillgängliga via högerklick på Asus Xonar Essence Audio Center-ikonen vid klockan!
Välj ASUS Xonar ASIO, där kan du sedan justera latency och bitdjup. Själv valde jag 24bitars bitdjup och en latency på 50ms för minsta möjliga störningar vid diskaktivitet.

Asus-kortet låter riktigt bra, jag vill nog påstå att det är mycket prisvärt!

Har även testat byta OP-ampar i I/V-delen till National Semiconductor LME49720NA vilket gav ett lite matigare ljud utan att det tippar över mot murrigt eller sämre upplösning. Billig uppgradering!
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mawi Posted - 2012/02/10 : 10:12:09
Har kört detta kort nu i nästan 2 år med följande uppsättning:

En dedicerad dator med endast ett syfte..... Bäst möjliga ljud!

* Moderkort - Asus AT5IONT-I Mini ITX MB
* Chassi - Fractal Design Array R2
* Disk - SSD på 120GB
* OP Uppgraderade - I/V OPA2604 och buffert LM6172
* Operativsystem - Ubuntu studio i minimal uppsättning (32 bit)
* Ljuddrivisar - OSSv4 satt i produktionskvalitet
* Spelare - Deedbeaf med DSP/SRC

Spelar otroligt bra med god svärta och bra definition utan att bli vass och trist..... OBS andra kombinationer på OP finns för den som önskar annan karraktär

Ps. Provade mot en polares Lynx i windows miljö och det var oavgjort! Ds.


hoktuna Posted - 2012/02/05 : 20:39:16
Det här är ett utmärkt kort som jag kört i några år.
Pac fick testa det och han var oxå ganska nöjd.
AlfaGTV Posted - 2012/02/05 : 20:25:53
Om ASUS kortet drar mer än 25w vet jag inte, men det tvivlar jag på! Kanske överdimensionering?

Det verkar vara ett i grunden PCI kort som försetts med ngn form av Bridge-chip för att kunna köras i PCI-x miljö istället. Finns massor av info på nätet om detta, bl.a. Ryssens länk.

En bekant har precis skaffat PCI-versionen av Xonar-kortet med Expansionskort för 7.1 och hela biddevippen. Skall intervjua honom lite när jag får tillfälle att lyssna på hans rigg och kompletter denna artikel. PCI versionen kall innehålla vissa förbättringar vad jag förstått.

Mvh Micke
ztenlund Posted - 2012/02/05 : 19:52:10
quote:
Det kortet jag har är STX-versionen och det betyder att det skall monteras i ett moderkort med en tillgänglig PCI-Express-slot.

Är det inte så att STX-varianten bara är ett ST med ett PCI<-->PCIe-bryggchip? Jag har något minne av det från när jag glodde på ljudkort, men det var ett tag sedan.
quote:
Så ser i alla fall jag på saken, även om det inte är ngn vetenskaplig förklaring!

Drar kortet verkligen mer än 25W?
Grafikkort är ju lite en annan femma, men det är ju möjligt att man tyckt att det varit bättre att ha rejält med kräm tillgängligt för hörlursförstärkaren. Sedan är det klart att moderkortets kvalitet kan blir en variabel till på strömsidan som man plockar bort om man hämtar från nätdelen.

Jag har ett helt annat kort, mest på kul egentligen eftersom jag hade möjlighet att få hit det...
http://www.jp.onkyo.com/pcaudio/pcidigitalaudioboard/se200pciltd/img/se200pciltd_main.gif
Fast jag har det bara i en vanlig burk med två små fjuttburkar och en liten Teac-receiver, åtminstone i dagsläget.
Ryssen Posted - 2012/02/05 : 17:05:11
http://www.guru3d.com/article/asus-xonar-essence-stx-review/9
Kanske menas att om PCI-express har en egen switchad nätdel på moderkortet,så blir det renare med en swichad (direkt från nätagget)än 2st i serie.Kanske..
AlfaGTV Posted - 2012/02/05 : 16:30:07
Via PCI Express porten tillhandahålls ström för den förbrukate som skall sitta däri. Dock finns det ganska hårda begränsningar för hur mycket den får förbruka, och liksom de flesta bättre grafikkort så krävs mera och man ansluter direkt till nätagget.
Den ström som moderkortet kan förmedla via expansionsplatserna delas ju dessutom av alla förbrukare på moderkortet. Dessas förbrukning kommer att påverka tillgängligheten av ström/spänning vid resp expansionsplatserna. Så ser i alla fall jag på saken, även om det inte är ngn vetenskaplig förklaring!
Med vänlig hälsning, Micke
24U Posted - 2012/02/05 : 12:05:36
Verkar intressant! En fråga kring logiken om ren ström som åtminstone inte jag fattar, hur kan PCIe ha "smutsig" ström som blir renare om man tar den från nätdelen?

Finns det någon datorguru med know-how som kan utveckla detta?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000