HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 THAM12 - ett hyffsat litet 12" TH

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2012/03/15 : 22:18:03


http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM12---TO-BE-EDITED...

Jovisst, tack vare en viss överstepräst här på forumet så har det allstå kommit ett tillskott i THAM familjen, THAM6, THAM10 och THAM15 får nu alltså sällskap av THAM12.

Hälften så stor som THAM15 men ändå med användbar 50Hz respons samt ca 100dB/W/m känslighet på öppen mark, en hyffsad tolerans för lite olika element verkar den också ha.

Beymas 12LX60V2 är vald som default driver, men det finns fler kandidater därute, Beyma 12P80Nd tex. som är high-end alternativet (tack för upplysningen herr Circloman)

Mer info kommer vart efter jag uppdaterar, bättre ritningsunderlag, fler simuleringar, mm.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kallelkpg Posted - 2014/11/20 : 17:57:31
Vart har ni valt att lägga er på för delning HP och med vilken branthet?

Jag har läst 40hz 48db någonstans vill jag minnas.

MVH
Kalle
Laj Posted - 2013/12/06 : 22:12:07
Kastar in en simulering med JBL2203H resultatet påminner om det för Peerless SLS12a. Någon som har provat denna kombination och kan ge ett uttalande om resultatet.

Wing Zero Posted - 2013/12/01 : 16:22:21
Kallelkpg: Denna annonsen är kanske av intresse då http://www.blocket.se/vastmanland/4_Basar_typ_TH_Mini_50829710.htm?ca=12&w=3
Kallelkpg Posted - 2013/11/30 : 17:41:43
Någon som har 2st tham 12 lådor till salu? Är sugen på att testa men litet för lat för o bygga. Iaf för tilfället:)

/Kalle
martinsson Posted - 2013/10/24 : 07:05:41
Det cirkulerar flat-packs ute på forumen lite här och där för de flesta THAM konstruktionerna, men jag själv har aldrig erbjudigt några även om jag kan förstå behovet då det har varit rätt många som bygger flera lådor på en gång, sägas bör kanske också att det finns ett antal firmor som säljer kompletta THAM15 och THAM12.
NiToNi Posted - 2013/10/23 : 17:36:48
quote:
Du får nog snart bli kommersiell du med..


Flat-packs...!!!
Fuling Posted - 2012/11/19 : 15:57:43
Lådorna blev klara idag och resultatet blev både succé och fiasko. Succé i och med att den ena låter riktigt trevligt när jag väl fick hyfsad ordning på delning och drivning, fiasko i och med att elementet i låda nr 2 tydligen fått för sig att lämna jordelivet med en serie knackande och skrapande läten...
Att hitta ett ersättningselement blir nog ingen lek, vi får se vartåt det bär.
Fuling Posted - 2012/11/17 : 06:06:12
Igår spred cirkelsågen sin skönsång över Västerdalarnas obygder, resultatet blev inte ett par THAM12 men väl ett par THFF12, en design jag fick via PM från FForsman (Tackar). En extra krumelur i horngången med lite längre L23 som följd, möjligtvis inte optimalt för det upplevda ljudet men det kändes som rätt väg att gå med tanke på elementens livslängd vid tidigare nämnda 40Hz.
Fuling Posted - 2012/11/15 : 18:44:11
Tanken är att dels kunna ersätta den halvtrasiga budgetsånganläggning vi har i replokalen samt, om möjligt, agera PA vid lite mindre spelningar. Vi spelar 50-talsrock på klubbar, krogar och bystugor, oftast i relativt små lokaler och ganska liten publik. För högljutt för att klassas som bakgrundsmusik men ändå en bit kvar till Motörhead.

Som jämförelse består den anläggning vi brukar hyra av två aktiva 1x15" baslådor och två toppar med 10+1", kvalitén känns ganska medelmåttig men på den utrustningen brukar vi klara oss bra även de gånger vi hamnat i ganska stora lokaler.

Vi har pratat om att spara inkomsterna från några spelningar och köpa utrustning men det har hela tiden fallit på att ena eller andra bandmedlemmen alltid har varit i akut behov av sin del av gaget. Om det här lågbudgetexperimentet faller väl ut kan det hända att jag vinner förtroende att få bygga seriösare grejor med en riktig budget senare

Edit: Det är alltså utljud jag pratar om hela tiden.
martinsson Posted - 2012/11/15 : 08:52:28
Hur ser det tänkta användafallet ut, hemmaplonkande, garageband, livegigg, medhörning, utljud, pubgigg, större klubb ?

Tar vi THAM15 som jämfölrelse (då det är den som jag vet mest om i dessa sammanhang) så säger användare att man med mycket gott resultat typiskt kan täcka upp till 300 pers. på ca 200m2 med 2st THAM15 i typisk live - rock - afterski - afterbeach - röj förutsatt optimala driftsförhållanden (bra element och processing samt effekt).

En glad användare säger följande efter en sommar turnerandes med 2st THAM15 i live sammanhang :

quote:
Dom räcker till för alla dom ställen vi spelat på, den största publiken har varit ca 400 pers på 500 m2 inomhus, och vi hade fortfarande 98 dB SPL vid bakväggen


I detta fall var de välprocessade och välmatade, elementen som användes var 15PS100 från B&C vilket är att räkna som medelkraftigt, värt att notera är att det storleksmässigt (externvolym låda) går 2st THAM15 alt. 4st THAM12 på en standard 218 låda.
RuneStone Posted - 2012/11/14 : 21:29:35
quote:
eurotechno


Hmpf!
Fuling Posted - 2012/11/14 : 21:04:58
quote:
Jag tror det skulle passa hans karaktär väldigt bra.


Med tanke på att det där kom från en som sitter och spekulerar i att gömma 21-tummare bakom soffan för att kunna lyssna på eurotechno så tar jag inte åt mig särskilt mycket...
RuneStone Posted - 2012/11/14 : 20:56:59
quote:
och musiken låter allt mer likt Gaga... Är du helt säker på att du vill det Fuling?


Jag tror det skulle passa hans karaktär väldigt bra.
Fuling Posted - 2012/11/14 : 20:54:54
quote:
Vill du primärt spela bas och gillar den där 41 Hz tonen


Gillar och gillar, låga E på basen är liksom grunden i rockmusik så som vi känner den. Vore i mitt tycke ganska märkligt att bygga baslådor som inte klarar grundtonerna hos instrumenten. Viktigt att komma ihåg i just det här fallet är att budgeten som sagt är nästan obefintlig, det står mellan att bygga med det jag har eller inte bygga alls och att inte bygga alls är töntigt och tråkigt.
Planen som den ser ut nu är att slöjda till ett par THAM12 av spånskiva till helgen, då har man i alla fall hårdvara att testa med. Funkar de inte till mitt tänkta syfte så kanske de funkar till något annat.
Circlomanen Posted - 2012/11/14 : 20:40:06
Förlängning av L23 är den största av ljudets 10 dödssynder enligt mig. GD blir större, verkningsgraden sjunker, disten ökar, ljudkaraktären blir tyngre och slöare, glädjen drar till skogs för att aldrig återkomma och musiken låter allt mer likt Gaga... Är du helt säker på att du vill det Fuling?

Skämt åsido. Disten, verkningsgraden och GD blir som jag skrev ovan. Vill du primärt spela bas och gillar den där 41 Hz tonen så kanske det är idé att ge L23 några cm extra. Gör det med lite takt och känsla bara. Trist att få mer dist och ett upplevt "slöare" ljud bara för att vinna några Hz nedåt. Skall du spela live med en bas genom dom så är det viktigt med högpassfiltreringen. Driver du elementet utanför sitt arbetsområde så moduleras alla signaler kraftigt, distortionen skjuter i höjden och det låter väldigt bummligt och odistinkt.

Snabb summering: Så få extra cm L23 som möjligt. Brant högpassfiltrering. Spela så att amalgamet i munnen lossnar! Ha kul!!!

Mvh Johannes.
Fuling Posted - 2012/11/14 : 20:15:55
quote:
Varför förlängningen av L23


För att det är jag som spelar bas i bandet...
Skämt åt sido så vill jag gärna ha full respons ner till 41hz, vilket är den lägsta grundtonen hos en normalstämd fyrsträngad bas. Nu vet jag inte hur mycket veckningen påverkar frekvensutsträckningen nedåt (flerveckade TH ska väl enligt vad jag förstått spela djupare än vad simuleringarna visar) men jag fick för mig att det kan vara en god idé att förlänga hornet en aning.
martinsson Posted - 2012/11/14 : 14:26:52
Kolla bloggen : http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM12

Jag skulle också gärna vilja veta hur fler budget alternativ funkar, fane exempelvis.

Dock är erfarenheten den att kvalitet kostar, med ett fåtal undantag, sedan säger inte simmar allt, men jämförelserna borde ge en hint om vad man kan förvänta, dock ska sägas att oroligheterna i graferna i verkligehten är mkt jämnare pga. veckningen, jag har dock inte sett några konkreta exempel på hur detta ter sig i fallet med THAM12, men baserat på de övriga THAM'arna så är det en god gissing att trenden med mindre dramatik i responsen borde gälla även här.
opethic Posted - 2012/11/14 : 10:31:58
Någon som klurat på ett lämpligt budgetelement att stoppa i ett par THAM12?
Jag tänker max 1000 spänn - Eminence, Fane...?
martinsson Posted - 2012/11/14 : 09:46:10
Varför förlängningen av L23 ?

Betänk att detta växlar ut i kontruktionen i sin helhet så att flertalet relationer i veckningen påverkas samt att storleken på lådan även växer klart märkbart.
Fuling Posted - 2012/11/13 : 20:44:59
Torrsimmade THAM12 med någon förlängd horngång (200-210cm istället för 178,45) och JBL 2202H som driver, ser fint ut. Bakgrunden är att jag med väldigt små medel försöker skrapa ihop ett litet PA till mitt band, för användning i replokal och på mindre spelningar. Har ett par 2202H som ligger och skräpar, tyvärr av lite olika årgång och det ena elementet behöver en ny dammkåpa men båda fungerar bra.
Budgeten är som sagt nästan obefintlig så planen är att jobba det jag har hemma plus spånskiva istället för dyr finplywood.
FForsman Posted - 2012/04/21 : 15:20:46
Läckert!

/mvhff
martinsson Posted - 2012/04/21 : 11:47:58
Lite bilder som trillat in på THAM12 :



jonasz Posted - 2012/04/18 : 11:01:57
Martinsson: Exakt så!
Circlomanen Posted - 2012/04/18 : 09:36:19
Ja!
Mickel-mackel Posted - 2012/04/18 : 09:18:52
Bara en kontrollfråga då, för säkerheets skull, du har alltså provlyssnat Klipsch cornerhorns?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000