HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygger om mina srx

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2012/03/25 : 22:23:03


Dom här monstren (jbl SR4731X, 59,9 kg) kräver ju en arena, så jag tänkte bygga om dom. Typ disko med hifikänsla.

Invändiga mått: höjd 118, djup 37, bredd front 56, bredd rygg 35. Det blir ungefär 200 liter.

Jag tänkte använda följande element:
JBL 2226H
JBL 2118J (alt 2202H)
JBL 2445J + 2380A
JBL 2405H

Det ska delas aktivt med Rane AC23 som har 2 ms delay.

Jag har hunnit såga bort baffeln och ta bort den ganska snuskiga filten. Vad ska man klä dom med? Vinyl? Konstläder? Eller är det samma sak? Klädseln ska ju tåla en del.

Vanlig BR kan ju funka, men dom är ju tillräckligt höga för att bygga MLTL. Kan någon vänlig själ peka på bra läsning om MLTL?





25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2012/08/19 : 20:06:46
Min brorson har flyttat. Nu står högtalarna i ett rum på kanske 15 kvadrat. Dom är helt sjuka. Spelar grymt högt och med fantastisk definition.
more10 Posted - 2012/07/15 : 14:47:48
Efter provmätningen så började jag fundera på vad jag egentligen hade byggt, och kom fram till att dippen vid 300 beror på en stående helvåg mellan tak och golv. Det ser man ju på simuleringen av porten i hornresp, men den hade jag ju förträngt när jag satte igång att bygga.




Man ser en antydan till en stående våg vid halvvågsresonans, men den kontrolleras effektivt av elementet som är placerat mitt i lådan.

För att dämpa denna stående våg så satte jag dit dämpmaterial i stagningen som är ungefär vid hastighetsmaximum för den stående vågen.



Det fungerar "kanske", men Blomman tyckte det lät burkigt vid delning över 170 Hz så det är dit dom får gå.

Så några bilder på slutresultatet





Jag gjorde en mätning inomhus, men jag litar inte riktigt på holmimpulse, eller min hantering av programmet. Så jag får mäta om utomhus vid senare tillfälle.

Jag ber att få tacka Petter, Classe och Blomman för både teoretisk och praktisk hjälp med bygget.
more10 Posted - 2012/07/03 : 21:57:08
quote:
det har han gjort i hornresp, jag tittade på simuleringen i söndags den såg bra ut men en rak port sim skulle jag villa se.


Rak port simulerar ganska exakt lika dant.
more10 Posted - 2012/07/03 : 21:51:49
Får väl tillägga att det inte låter alls lika roligt som horn :-)
more10 Posted - 2012/07/03 : 21:47:44
Mätning av en högtalare. Utomhus mot en vägg.

Nu är jag ingen mästare på mätning, men eftersom mätningen överensstämmer ganska väl med simuleringen är jag nöjd.



Raw



Gated

Dom låter bra högt med drag ända från 30 Hz. Jag har provspelat i ett rum på säkert 80 kvadrat. När jag provspelade i verkstan var jag skeptisk till ljudtrycket, men det låter mycket mer i ett stort rum. Jag fick ge mig innan min qsc mx3000a klippte :-)

Dippen vid 250 Hz kom ju lite tidigare än simuleringen gav. Jag ska se om den går att dämpa bort. Den kommer sig av en stående våg på en hel våglängd i lådan mellan golv och tak som är i motfas mot elementets framsida. Om det inte går så får jag försöka få topparna att gå lite lägre. Nu har jag JBL E120 och Pioneer PD-50 horn i slutna lådor på 40 liter.

more10 Posted - 2012/07/03 : 21:25:57


Stagen har kommit på plats.



Dämpaterial ska man ju ha.



Det gamla limmet kom bort med en Bacho färgskrapa, det tog en dag. Baffeln på.



4 mm breda och 5 mm djupa spår för skarvning av biltemas högtalarfilt. Den är sjukt billig, 100 kr för 200 cm x 140 cm.



Min kompis Hasse som är skomakare limmar för glatta livet. Vi vågade inte använda spraylimmet från biltema, utan kör fix-it utan att det får torka innan filten kommer på. En sida i taget. Man måste vara två, en som håller upp filten från sidan och en som stryker ut den utan att det blir veck. Nästa gång ska jag stryka filten först för att få bort vecken. Nu fick vi stryka efter att det var limmat, vilket tydligen bara är bra för limningen.

Fler bilder kommer ifall jag kommer ihåg att fotografera slutresultatet.
more10 Posted - 2012/05/29 : 10:31:04
Jag tror att max spl varierar effekten med frekvensen. Den här metoden skruvar man upp effekten tills max konutslag nås vid någon frekvens. Det ger en uppfattning om hur starkt steg man kan använda.
sladdbarn Posted - 2012/05/28 : 17:28:06
Aha. Vad är skillnaden jämfört med max spl i hornresp egentligen?
more10 Posted - 2012/05/28 : 15:05:11
Nä ljudtryck vid maximalt konutslag. Eg=40
sladdbarn Posted - 2012/05/28 : 14:54:10
120db/w/m i känslighet?
more10 Posted - 2012/05/28 : 13:39:09
Simuleringen i hornresp ser ju onekligen väldigt bra ut :-). Mycket bättre än den i WinISD.



Nu är lådorna nerkapade, ny list i bakkant och skiva till porten tillsågad:





more10 Posted - 2012/05/02 : 06:49:47
Såhär står det också i manualen:

quote:
Genom dämpskiktets viskoelastiska egenskaper blir böjstyvheten för den laminerade skivan lägre an för en homogen skiva i motsvarande tjocklek.
För att erhålla samma styvhet i förhållande till homogen skiva skall tjockleken ökas med 50% för symetriskt och 30% för osymetriskt laminerad skiva.


Styvheten är ju bra för att dämpa lådans medsvängning i basregistret. Dämplimmet är ju bra för att dämpa väggarnas egenresonans. Kanske inte helt optimalt att dämpa en baslåda alltså?

När det gäller bafflar så rekommenderas ju dubbeltjockt. Ska man tolka detta som att vi ska göra trippeltjockt eller ska man staga bättre?
more10 Posted - 2012/05/02 : 06:44:43
Ok, då förstår jag.

Såhär står det i manualen:

quote:
Den största dämpningen får man vid laminering av 2 st lika tjocka skivor, men
även tjockleksförhållande upp till 1 : 3 ger bra dämpning


Men kan man räkna på det? Är ett lager mellan två st 18 mm skivor bättre än två lager mellan tre st 12 mm?

PetterPersson Posted - 2012/05/02 : 06:10:11
Du vill ha limmet där skjuvningen av fogen vid böjning är som störst
och det är i mitten. Läs lite om balkböjning inom hållfasthetsläran
så klarnar det mer.
more10 Posted - 2012/05/01 : 22:39:49
quote:
Du limmar väl inte ihop tre skivor?


Jo. Läste manualen efteråt :-(

Där står det att man använder 2 skivor, men inte varför det ska vara 2 och inte 3.
PetterPersson Posted - 2012/05/01 : 21:56:09
Du limmar väl inte ihop tre skivor Två ska det vara, annars fungerar inte limmet som bäst.

Annars, förutom funderingarna är dämplim helt rätt väg att gå om man har möjligheten
more10 Posted - 2012/05/01 : 21:17:06
När jag började arbeta med lådan så upptäckte jag att den var i sämre skick än vad jag trodde. Så jag ändrade snabbt planen till att bygga baslådor så billigt som möjligt. Jag tänkte göra baffeln av 12 mm kplywwod. När jag berättade detta för Imperial så sa han att man kan limma med viskoelastiskt lim. Lät ju som en bra idé. Så jag beställde hem 2 kg för 500 kr. På burken stod det att man skulle limma med press, och det hade jag ju kunnat räkna ut innan :-). Så det blev en limpress också. Den gick väl på 6-700. Fortfarande billigare än dubbla 22 mm björkplywwod, men kanske inte direkt billigt :-) Nu har jag en limpress i alla fall.

Resultatet blev över förväntan. Baffeln blev helt plan trots att plywooden var ganska krokig. Bra dovt ljud i baffeln också.


På bilden limmar jag 3 st skivor om 1220x610.

more10 Posted - 2012/04/14 : 12:37:26
Är hornresp verkligen tillförlitlig i detta fallet? Simuleringen jag gjorde var mest för att få en uppfattning om hur en så hög låda påverkar elementplaceringen. Hornresp gav ett bättre resultat än WinISD, då borde jag gilla den bättre :-).

Då kör jag med konisk port. Om det blir bra får det bli konisk port även i finlådorna.
classe Posted - 2012/04/14 : 12:22:43
det har han gjort i hornresp, jag tittade på simuleringen i söndags den såg bra ut men en rak port sim skulle jag villa se.
PetterPersson Posted - 2012/04/14 : 10:16:40
Du kan simulera koniska portar i hornresp. Bygg bara upp lådan som en
MLTL men med utvidgande port i sista segmentet.
more10 Posted - 2012/04/14 : 09:20:09
Lådan är 370 djup. Porten lika lång som lådan är djup, jag tänkte låta den börja med en böj i bakkant.

Jag har googlat lite på koniska portar, det går tydligen att lösa med integraler. Jag gör helt enkelt locket på porten vinklad så att jag får konstant tvärsnittsarea. Porten kommer då att blåsa ner i golvet men det tror jag är ett mindre problem.

Jag har simmat även i hornresp eftersom lådan är så hög. Det blir bäst med elementet smack i mitten på lådan.
classe Posted - 2012/04/13 : 14:18:01
hur djup var lådan och hur lång port hadde du simmat fram?
det går även att böja upp porten längs bakstycket om den blir lång.
avstämningen blir djupare med slits i botten,
more10 Posted - 2012/04/12 : 22:40:40
Efter att ha sågat och fräst baffel i svindyr 21 mm plywood så insåg jag att lådorna är i alldeles för dåligt skick för att kosta på så fint material och arbete :-(. Det blir istället bra partybasar med 2226 till brorsonen.

Jag vill göra förstärkningar i lådan och vill inte hålla på med lister. Jag tänkte att om jag får tag i 16 mm byggplywood så kan jag skruva rakt in i kanten på den. Finns det 16 mm byggplywood? Det skulle duga med två sådana i baffeln. Att göra baffeln i tredubbel 12 mm byggplywood går ju också, men det blir ju mer jobb. Viskoelastiskt lim har jag hört att det är bra, nån som vet vad jag ska leta efter och var?

Sen funderar jag på att göra en slitsport i botten. Om porten blir hela lådans bredd i fronten blir den konisk. Finns det ett enklet sätt att räkna ut tvärsnittsarean på en sån port? WinISD har ju inte koniska portar. Hur påverkar det portlängden att den hamnar vid golvet? Porten får gå hela vägen in, och hamnar då i längs med innerväggen (med en böj i början). Hur kommer denna placering att påverka portlängden? Det blir ju trångt för luften att komma ner i hålet :-). Som sagt, BR är inte min bästa gren, så jag hoppas på lite hjälp från mer kunniga hemmabyggare.

Jag har fått hem konstlädret, den terrakottafärgade var lite mörkare än jag hade hoppats på, men det kommer att bli fint ändå. Spar detta tillsammans med 21 mm baffeln till ett senare projekt.
more10 Posted - 2012/03/26 : 21:40:44


Officiella JBL färger är Pantone 172 och 403 enligt JBL Color.

Pantone färgkarta

Vad tror ni om dessa vinyl?

Cordoba 9175, terrakotta:


Chicago M 9942, platin:


Det är det närmaste jag kan komma JBLs färger.

Jag behöver uppmuntran för att våga göra oranga högtalare :-) Kanske orange front och grå låda? Eller tvärt om?

Hela Cordoba kollektionen

Chicago kollektion
more10 Posted - 2012/03/26 : 12:37:19
Det jag behåller är alltså lådorna. Måtten i första inlägget. Till en början ska dom användas som partyanläggning av min brorson. Rummet lär vara 50-60 kvadrat och högt i tak.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000