HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Drag vikt B kort?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Jazz Posted - 2012/04/17 : 06:23:05
Tolkar jag det här rätt?

quote:

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 600
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1510
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3490


Jag får dra en släpvagn med max totalvikt på 1510 kg
Men lasta den till max 1500 kg

Eller tänker jag helt fel nu?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ztenlund Posted - 2012/04/18 : 16:43:08
Får jag föreslå följande?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Det ska som sagt komma lite nya bestämmelser, inte bara om släp utan även andra körkortsklasser, om ett tag. För den som vill dra släp idag hjälper det dock föga.
Jazz Posted - 2012/04/18 : 07:35:18
Om jag frågar så här då.

Hur mycket får man dra efter en bil med dom här siffrorna.

quote:

Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt, kg: 1390
Totalvikt, kg: 1910
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 690
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1390



På B kort alltså
asto Posted - 2012/04/17 : 12:55:11
Läste nog din fråga lite hastigt kanske

Det måste ju bero på hur släpet är typat också.
Om bromsade släpets maxvikt (tjänstevikt+last) är typbesiktad högre än 1500kg så får du alltså inte dra den även om du lastat mindre.
Jazz Posted - 2012/04/17 : 08:33:28
Lite om dom nya reglerna

quote:
Nya körkortsregler för bil (B-behörigheter)
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Behörigheten B kommer även i fortsättningen att ge rätt att köra tre- och fyrhjuliga motorcyklar. Behörigheten A, om den tas efter den 19 januari 2013, kommer inte att ge rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs #8211; utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

Jazz Posted - 2012/04/17 : 08:27:55
asto: det va precis det jag har gjort nu.

Dom nya regler tror jag bara kommer att gälla nya bilar om man inte gör en ny reg besiktning av bilen.
asto Posted - 2012/04/17 : 08:25:22
Vad du får dra med b-behörighet enligt regbeviset är bara baserat på att fordonets + släpets maxvikt inte överstiger 3500kg. Nya regler är på gång men jag är inte så insatt i dessa, har hört att gränsen skall höjas till 4250kg i totalvikt men jag är osäker om detta gäller de fordon där man en gång satt en viktbegränsning.
asto Posted - 2012/04/17 : 08:18:25
quote:
Jag får dra en släpvagn med max totalvikt på 1510 kg
Nej, eftersom biltillverkare/dragkrokstillverkaren har satt gränsen till 1500kg.

Jag själv har en Passat 1.8T-03 som jag får dra 1500kg med b-kort, men biltillverkaren tillåter max bromsad släpvagnsvikt till 1300kg. Jag tittade efter fel husvagnar i flera månader pga denna missuppfattning
hoktuna Posted - 2012/04/17 : 07:21:04
Med b kort får bilens total samt släpets total inte överstiga 3,5 ton.
Släpets total är ju tjänste vikt (olastad)plus last.
En 1500 kärra får väl lasta ca:1000kg.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000