HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TD15H i OB-kolonn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
solhaga Posted - 2012/05/08 : 11:06:47
Tänkte att det är dags att starta tråden som utlovats lite varstans.

Så tre stycken TD15H skall sättas samman i en OB-kolonn.
http://aespeakers.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=58
Elementen är Apollo-uppgraderade men tyvärr ej med korresponderande längd på faspluggen.

Själva "bas"-baffeln blir 50 x 180 cm ungefär.

Elementdata:

Fs: 21.0Hz
Qms:4.23
Vas: 467L
Cms: .45mm/N
Mms: 129g
Rms: 4kg/s
Xmax: 14mm
Sd: 855
Qes: .27
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 20.1Tm
Pe(cont): 500W
Qts: .26
1W SPL: 94.0dB
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2013/02/06 : 23:38:34
Det gör jag också.
Mathias på Öckerö Posted - 2013/02/06 : 22:54:47
"Gilla" ;)
solhaga Posted - 2013/02/06 : 22:38:57
Rejält tryck nu med Infected Mushroom.
Även vokalister har mer pondus och kropp, av burkigheten som jag hade vid 400 Hz delningsfrekvens och de korta faspluggarna hörs intet.
Även linjespelarna levererar bättre när de inte behöver återge mellanbasen; de blir ju rena linjekällor nu.

Aktuell uppställning, sedd från sweetspot.
solhaga Posted - 2013/02/06 : 21:48:50
quote:
byter jag bara på ena sidan och jämför.

Vilket är tämligen meningslöst vid dessa frekvenser och bara slöseri med värdefull lyssningstid.
Den burkighet som jag tyckte mig ha med de korta faspluggarna och som gjorde att jag drog ner till 250 Hz verkar vara borta nu, trots att jag än så länge bara bytt på ena sidans element.
Så midbasen levereras till större del nu av baskolonnen istället för linjespelarna. Väsentligt bättre tryck i basen alltså.

Byte på andra sidan också alltså...
solhaga Posted - 2013/02/06 : 21:24:40
Så har då sista pusselbitarna anlänt:



Den riktiga längden på faspluggar (till höger ) anpassade för Apollouppgraderingen som mina TD15H har.

Så jag borde kunna flytta brytfrekvenserna från de 250 Hz jag har idag till kanske 350-400 Hz.

Innan jag mäter, så byter jag bara på ena sidan och jämför.
solhaga Posted - 2012/07/12 : 10:57:15
Klart, så när som på ett lager färg till:

solhaga Posted - 2012/07/10 : 23:50:51
quote:
Cool form på baffeln!


Jag gillar enkelhet och dessa bafflar var väldigt enkla att göra.
Allt som behövdes var tre skruvar per böj och en lång böjlig linjal.
Och en penna och sticksåg givetvis.
En skruv i toppen och en i botten på bågen och en skruv i mitten och sedan bara pressa linjalen mot mittskruven för att få kurvan att rita av. Man kan se skruvarna här:

FForsman Posted - 2012/07/10 : 23:33:56
Cool form på baffeln!

/mvhff
Hajfi Posted - 2012/07/10 : 23:06:37
De ser riktigt fina ut de där!
solhaga Posted - 2012/07/10 : 11:43:21
Anslående? Kanske det.
Semester? Ja.
Rött? Nej.

Några ihoprafsade Edge-simuleringar.

Rak baffel:



Enkelböjd baffel:



Edge för en dubbelböjd baffel, yta för endast diffraktion:



Lite lugnare diffraktion.

Dubbelböjd baffel, yta för endast dipolutsläckning:



Vann ett par dB.

I nuvarande uppsättning bryter jag vid 300 Hz @ 24 dB.
Dipolkompensering uppmätt med XTZ och justerad med Frequency Allocator.
scorpion Posted - 2012/07/10 : 10:48:35
Riktigt anslående ! Semester ? Varför inte rött ?

/Erling
solhaga Posted - 2012/07/10 : 00:29:05
Dags för lite snickeri igen.

12 mm MDF för huvudbaffeln:







Återanvänder de gamla sidobafflarna i 8 mm MDF:



Dessa skall ju böjas, så 8 mm blir alldeles utmärkt:





Provmontering:





Slutlig montering med några få gaffatejpbitar mellan baffel och elementkort:



Var tvungen att göra ett urtag längst ner för basplattan.



Återstår målning, tänkte mig det hela i svart, även den nedre delen av själva pelaren som nu blir synlig behöver målas.
En liten topplatta tillkommer samt höger baffel förstås.

Förse hur detta låter och mäter. Att byta till de platta bafflarna är gjort i en handvändning om jag vill jämföra eller rentav byta tillbaka.
scorpion Posted - 2012/07/08 : 22:29:43
Kul modell, det är klart att man ska tänka på det estetiska också.

Visst, Forsman kostar ju bara 60.000 kr (paret ? - hoppas jag) så man kan inte vänta för mycket.....

Det blir fortsättning med Neo3W för diskanten och en plan 20 cm bred baffel som tidigare. Lite snyggare förhoppningsvis.

/Erling
solhaga Posted - 2012/07/08 : 22:00:06
Pappersmodell i skala 1:10 utifall det var svårt att hänga med i beskrivningen ovan:





Modellen hade lite svårt att hålla sig rak:


Eventuell vinklar jag sidobaffel i 60 grader vid dess infästning i huvudbaffeln.
solhaga Posted - 2012/07/08 : 21:53:46
Var faktiskt där. Lite grumlig i basen och saknade den närvaro som jag får med min uppsättning. Men annars okey för "köpehögtalare".

Det skall bli spännande att se vad du åstadkommer med de mellanregister som D2:orna har. IB15 i basen antar jag, vad blir det för topp?
scorpion Posted - 2012/07/08 : 13:24:25
Större baffelyta är alltid större baffelyta till viss basglädje, annars tror jag att ellipsargumentet är mest marknadsföring. Akkelis Audio hade tydligen Forsman demo nu i fredags och lördags, det hade väl varit intressant att lyssna.

Själv har jag närmat mig Forsman från andra hållet. Jag har köpt ett par Neo10.

/Erling
solhaga Posted - 2012/07/07 : 14:41:39
quote:
Vi 'gör-det-självare' blir väl aldrig riktigt färdiga


Nä, det var just det.
Inspirerad av basdelen i Forsman D2/10 till synes smalare bafflar:

Ellipsformad frontbaffel där bredden vid mitthögtalaren är ungefär densamma som nu, dvs 55 cm, och topp och botten kanske 40 cm bred samt ellipsformade sidobafflar med bredden 20 cm vid mitthögtalaren och kanske 10 cm vid topp och botten.

Den akustiska vägen runt baffeln är nu 20 cm.

Med byggsättet enligt ovan skulle den variera från 60 cm vid mittbasen till kanske 30 cm vid topp- och bottenbas. Maximala djupet blir 10 cm vid mitthögtalaren, borde räcka för att inte få en H-ram "laddning".

Givetvis vore det önskvärt om vinkel mellan frontbaffel och sidobaffel inte var rät, en första åtgärd kan vara en trekantslist.

Med dessa ändringar förväntar jag mig lägre Q på baffelsteg och dipolutsläckning pga ej konstant akustisk väg, lägre frekvens för dipolutsläckningen pga allmänt längre akustisk väg samt bättre ljudbild pga 10- 15 % mindre baffelyta i ljudriktningen.

Eftersom baffeln fortfarande kommer att vara akustiskt frikopplad från elementen blir bygget i 12 mm MDF.

Några synpunkter från hängmattan?
scorpion Posted - 2012/06/07 : 10:56:08
Vi 'gör-det-självare' blir väl aldrig riktigt färdiga, men det är alltid lika kul när förväntningar uppfylls.

/Erling
solhaga Posted - 2012/06/06 : 23:32:05
Norah Jones: Sunrise
Nu står äntligen bakgrundssångarna bakom Norah och inte mitt i och intermodulerar hennes stämma (and I said Oooo, oooo, oooo).

Enligt inlagan skall det vara en kvinnlig (Daru Oda) och en manlig (Adam Levy) fast det verkar inte som han "oar" utan ligger bakom i versen.

Lite högupplöst då.
Cecile Nörby: Dead Princess. Intensivt som aldrig förr.
Steely Span : Babylon Sister. Här kliver de verkligen fram, Babylon Sisters och "Shake it" mig nästan ur stolen.
Creedence Clearwater Revival : Suzie Q. Ja, dom står faktiskt där och spelar med aldrig hörd nerv förut.

quote:
Men det har du tydligen testat till belåtenhet

Ja, nu är jag belåten.
solhaga Posted - 2012/06/06 : 22:39:43
Utan att göra någon blindtest hörs det ändå klart att en sänkning till 300 Hz gör vokalister mer förkroppsligade i mitten av ljudbilden.
solhaga Posted - 2012/06/06 : 20:15:41
Har nu provat utan de yttre bafflarna och märkte ingen skillnad på "bastryck".
"Känslan" av instängdhet påverkade ändå faktiskt ljudupplevelsen, så det får bli utan dessa ett tag.

quote:
Men det har du tydligen testat till belåtenhet

Nja, där är jag väl inte färdig. Tyckte att 500 Hz var i högsta laget.
Att skifta mellan två delningsfrekvens handlar bara om att ladda olika setup-filer i Allocator. Så där kan ju riktiga blindtester göras så länge jag inte ser den laddade kurvan.
solhaga Posted - 2012/06/05 : 13:12:37
Ja, det kan ju inte skada med lite mindre instängdhet. Skall testa lite noggrannare.

90 % av ljudet @ 400 Hz? Ja det kan ju stämma. Råkade stänga av slutsteget till ena diskanten. Det tog några låtar innan jag upptäckte det och då fick jag gå fram till elementet för att verifiera det.
Från sweetspot märktes bara en obalans i ljudbilden.
scorpion Posted - 2012/06/05 : 12:14:23
Nej, jag tänkte nog mera på helheten och allmän ljudkaraktär. Det ser lite "instängt" ut bakom bafflarna. AE elementen spelar kanske 90 % av alla grundtoner med 400 Hz delning. Men det har du tydligen testat till belåtenhet.

/Erling
solhaga Posted - 2012/06/05 : 05:32:29
Faktiskt så skedde mätningarna utan dessa paneler, tror dock inte att det gör något upplevelsemässig skillnad.
Hade det varit blindpaneler så hade jag kunnat göra blindtester

Men ändock, den sista testen är ännu inte gjord. Har du något exempel på musikstycke där soundstage skulle tänkas påverkas av denna ändring?
scorpion Posted - 2012/06/04 : 23:59:13
Ytterpanelen !

/Erling

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000