HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NEXO STM - nytänkande eller förädling ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2012/05/17 : 11:11:01
Detta faller helt klart mer under teknik än DIY.

http://nexo-sa.com/en/systems/stm/



Nå vad tror ni, fransmännen är igång igen, och detta förefaller vara något alldeles speciellt, vilket inte är ett helt milt uttalande med tanke på vilka jag åsyftar.

Ta en titt, och försök förklara hur de lyckas få fram dessa prestanda, är detta en del i utvecklingen av den nya generationen lågohmiga monsterelement vi sett från bla. B&C ?

ett smakprov :

Main module


4 x 6.5 inch LF/MF Drivers

4 x HF Compression Drivers

145dB peak SPL

Frequency response: 85Hz-20kHz

H350mm/W575mm/D715mm

55Kg/121lb

Dispersion 90° H x 0-10°V

...bland annat mkt intressant spridning, så, låt spekulationerna hagla, hur bär de sa åt egentligen :) ?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2012/05/19 : 19:06:57
Min erfarenhet av NEXO (som ska sägas inte är omfattande på något sätt) är att de som sina kompisar i den högre ligan ofta är relativt restriktiva med sina specar, och den prestanda de lyckas klämma ur sin mindre system är klart imponerande.

Ett av de mer minnesvärda ögonblicken var ett större geo t system som användes i slottskogen i göteborg för ett par år sedan, under soundcheck kördes diverse sköna låtar och jag tog min lilla grogg i näven (vi var där och grillade vid tillfället) och började promenera bort från scenen, långt, längre, ännu länge... men det verkade liksom inte spela någon roll. gick väl bort en ca 150m (det tog sin tid) och det lät helt overkligt bra.

Nu är ju detta inte några system för kreti och pleti direkt, men ack så trevliga de är :) så givetvis blev jag mkt nyfiken på STM, de få gånger jag använt NEXO har jag alltid blivit imponerad av hur lättjobbat det är, de låter rätt redan från start kan man säga.

En sak till, aningens off topic, men för dem av er som gillar sånt här med mätteknik kan jag rekomendera ett serie (5st) småfilmer på youtube som behandlar utvecklingen av MLA (från Martin Audio) en konkurent till ovanstående, klart intressant hur man processar i detta fall, vilket skiljer sig en aning mot vad som vanligt vis är fallet.

Del 1 : http://www.youtube.com/watch?v=jfn2Om_iJUk

resten av delarna hittar ni nog på egen hand :)



Circlomanen Posted - 2012/05/19 : 18:21:34
Jag tror att "(antaget BR)" är problemet i det fallet. Lägg på 10 dB verkningsgrad pga horn så känns det lite mer troligt. Dom skriver ändå peak så det är väl mer att anse som headroom för tappade mikrofoner eller liknande oönskade signaler.

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/05/19 : 09:36:35
Gjorde en snabb simulering av 6,5x4-lådan (antaget BR). För 145 dB
behöver varje elment 10000W och 100 mm slaglängd för at spela ner
till ~80 Hz i 145 dB. Bara en tanke...
martinsson Posted - 2012/05/18 : 21:59:03


2 x 8 inch LF Drivers

4 x 4 inch MF Drivers

1 x HF Compression Driver

140dB peak SPL

Frequency response: 60Hz-20kHz

H233mm/W575mm/D715mm

38Kg/84lb

Hade jag inte sett fronten på lådan, vilka alla ser väldigt annorlunda ut, så hade jag gissat unityhorn i detta fall...
Joda Posted - 2012/05/18 : 21:36:55
Fördelen med att kontrollera hela kedjan är att man kan ta systemet enda upp och snudda vid gränsen till självdestruktion utan att gå över.
Tror dock man ska skala bort 6dB "peak" då detta ofta läggs på av PR avdelningen.

Ser ut att vara ett ganska lättarbetat system.
Circlomanen Posted - 2012/05/18 : 21:12:39
Om 4 st 6,5 tums element skall hantera midbasen från 85 Hz och uppåt och kunna ge 145 dB peak så måste dom vara en aningen stöddiga.

Det hade vararit intressant att få klämma på dessa i verkliga livet. Bilderna är lite torftiga i detaljeringsgrad.

Mvh Johannes.
Wing Zero Posted - 2012/05/18 : 15:24:45
Jäklar säger jag bara. Hade varit kul och se hur dom är uppbyggda. Stegen som ska driva dom är inte veka direkt. 4x4000 watt i 2 ohm :)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000