HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vintage vinyl.....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Batman Posted - 2012/05/19 : 17:07:25


by Preben and Batman
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MatsB Posted - 2012/06/02 : 02:56:04
Garrard 301 Grey Hammer finish grease bearing Turntable

Ett avslut på ebay, som visar aktuellt värde på en 301:a.

£ 1,938.00 ~US$ 2,982.78

http://www.ebay.com/itm/170846609077?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Batman Posted - 2012/05/29 : 20:43:56
Preben har mycket på "vinden" och plockade fram en aktiv Ortofon stepup, MCA-76, som är framtagen för MC pickuper inkl SPU!



Vi kopplade in den och ljudet blev än mer dynamiskt samtidigt som bakgrunden blev svartare! Den är dödstyst! Otroligt!
Batman Posted - 2012/05/28 : 22:42:21
Tack Jojosoda och Ninja! Det värmer med glada tillrop! Hade själv en L75a i början av 70-talet!
ninja Posted - 2012/05/28 : 11:24:55
Nice work Preben och Batman!

Jag har en L75 som väntar på liknade behandling
Jojosoda Posted - 2012/05/28 : 09:27:57
Tummen upp, snyggt jobb!
Batman Posted - 2012/05/27 : 19:50:41
Så var det här med de två olika SPU pickuperna. Låter dom olika?
Ja, det är helt klart och jag kan instämma i uppfattningen om att den ursprungliga Typ A ( från 1959! ) låter bäst ( större ljudbild, mer dynamisk ).

Jag fick ett tips av Bossebugg att skruva av undersidan ( logiskt, vi gillar ju inte lådor! ).




Jag tycker ljudet blev öppnare och tydligare så nu ska jag testa denna variant lite mer. Kan tänkas att den funkar på akustisk och klassisk musik!
Batman Posted - 2012/05/27 : 16:38:02
quote:
 
F*n va kul du verkar ha haft på resan och vad kul du ska ha i framtiden, GRATTIS




quote:
Trevligt, står avbytaren på säljlistan tro?


Just hemkommen från den första båtturen för säsongen. Vilket härligt väder!

Tack Byzan, det här var riktigt roligt!

Ja du Lindome, vi får väl se! Men en ytterligare fördel är att jag nu inte har några bekymmer med statisk elektricitet! Jag funderar på om jag ska testa Breuerarmen på Garrarden, men då tappar man väl vintagestuket. Å andra sidan är det så att jag får en armboard till för den första var inte 100 i lacken så jag kan experimentera lite.
lindome Posted - 2012/05/27 : 15:34:41
Trevligt, står avbytaren på säljlistan tro?
byZan Posted - 2012/05/27 : 09:29:39
F*n va kul du verkar ha haft på resan och vad kul du ska ha i framtiden, GRATTIS
Batman Posted - 2012/05/27 : 09:08:49
Då är den ihopskruvad, armen inställd och hastigheten kollad igen när den spelar!



och nu är den flyttad från golvet



Här finns inget rumble, inget svaj, helt svart bakgrund med en spelglädje och ett driv jag aldrig tidigare hört!

Här skall spelas musik!
Batman Posted - 2012/05/26 : 13:21:26
quote:
Får nog ta o planera in ett lite längre besök än sist


Du är så välkommen! Hör bara av dig!
Tobbe_L Posted - 2012/05/26 : 10:51:22
Coolt

Får nog ta o planera in ett lite längre besök än sist

Preben Posted - 2012/05/26 : 10:40:03
Hej igen.
Jag. är i och för sig jävig i det här projektet men tycker att det är något visst med Garrardsoundet som är häftigt och det är timingen.Det spelar med en speciell närvaro och taktkänsla som drar igång stampataktenfoten vilket är den viktigaste egenskapen anser jag.Det skall vara roligt och engagerande att lyssna på sin favoritplatta eller hur?
M.V.H Preben
Preben Posted - 2012/05/26 : 10:25:21
Hej Batman
Pucken kommer från Kuzma och heter strobopuck.Den är bra om man inte har inbyggt stroboskop eller som i mitt fall använder lcd belysning över skivspelaren.Lcd belysning blinkar nämligen inte och då fungerar inte vanliga stroboskivor.Pucken kommer från Lasse Hoffer på Transient Design men säljs av Akellis Audio och rekomenderas av mig.
M.V.H Preben
Batman Posted - 2012/05/25 : 17:04:02
quote:
spännande spelare med mycket fin pondus och spelglädje!


Tack Bernt! Det är ett härligt tryck i mellanhjulet.

Innan vi monterade armen gjorde vi en check av hastigheten! Utan att justera vare sig framåt eller bakåt höll den hastigheten perfekt = ett gott betyg till lagret! Preben, vad heter den där stroboskoppucken?



Ett par bilder till från montering av armen





Det är mycket lättare med bra utrustning - här laser!
Bernt Jansson Posted - 2012/05/25 : 15:51:59
Tack för lyssningen, spännande spelare med mycket fin pondus och spelglädje!
Batman Posted - 2012/05/25 : 14:11:53
quote:
du har många musikaliska upplevelser som väntar dig


Tack för inspirationen! Plinten är en instegsmodell men allt är relativt!
Bossebugg Posted - 2012/05/25 : 13:28:21
SMD Acoustics plinten ser väldigt trevlig ut, kan tänka mig att den kostade en del.
Jag gläds med dig Batman att du har lyckats skaffat dig detta musikaliska underverk,du har många musikaliska upplevelser som väntar dig.
Beträffande Breuer mallen så kan du behålla den.
Batman Posted - 2012/05/25 : 11:54:08
Jag köpte ett Rega stroboskop i Oslo sist som på baksidan har en fin mall för inställning av pickupen - se tidigare bild!
Batman Posted - 2012/05/25 : 11:48:57
Ja du Bossebugg! Du känner kanske igen Breuermallen, men lugn förlängningen är bara tejpad på baksidan så du kan få tillbaks den i ursprungligt skick. Tack för lånet förresten!
Tonarmsplattan sitter med 4 skruv så den är lätt att lossa för att skruva fast foten.

Batman Posted - 2012/05/25 : 10:34:33
quote:
Fina bilder Batman, och jag kan konstatera att det spelar otroligt bra dessutom


Tack Ulrik! Ja den gamla " Damen" sköter sig bra! Återkommer till fler intryck efter att vi skruvat ihop henne här på forumet!
Kilgore Posted - 2012/05/25 : 10:34:32
Oj vad läckert!
Hur spelar det då?
lindome Posted - 2012/05/25 : 09:00:52
Fina bilder Batman, och jag kan konstatera att det spelar otroligt bra dessutom
Tack för lyssningen!
AlfaGTV Posted - 2012/05/25 : 06:39:30
Intressant plint! Verkligen från K.I.S.S-skolan! På det positivaste av sätt.
Pch mycket intressant reportage naturligtvis, tack Bat (och Preben)

Med vänlig hälsning, Micke
Batman Posted - 2012/05/24 : 22:31:53
Ja då har man alla prylarna. Den gamla lådan demonterades



Benen i den nya plinten var redan monterade i underplattan så det var bara lägga gummikulorna i benens överdel, lägga på den övre skivan och skruva fast verket ( men jag fick skaffa nya längre skruvar på Ebay för originalen var för korta )!





Så till montering av tonarm


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000