HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Håkans anläggning: musik och vardagsrum

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
HiFiHåkan Posted - 2012/05/29 : 13:24:40
Hejsan,
Då jag nyligen gått från en inriktning till en annan med anläggningen så kände jag att det kan vara läge att påbörja en liten presentation. Jag tror nämligen inte att jag gjort någon sådan innan, och har jag det så är den så inaktuell att jag lika gärna kan börja på nytt ändå

Här i denna tråden kommer jag att försöka lägga upp lite bilder och ord om min anläggning och min musiksmak. Men jag börjar med en presentation av min hifikarriär i text.

Jag har hållit på med hifi mer eller mindre konstant sedan jag var ungefär 15 år. Allting började med att jag skulle köpa min första egna stereo. Jag hade precis börjat skaffa mig en egen musiksmak som bestod av dream theater och transatlantic, dvs jag ramlade tidigt in i det som brukar kallas progressive.
Nåväl, denna musiken tyckte jag ju då kräver en ordentlig bas, men då jag inte var speciellt bevandrad inom hifins värld och inte hade världens största pojkrum så var det stormarknadernas minisystem som gällde. Först var jag inne på att köpa en minianläggning från JVC med dubbla 8"-basar inklämda i små högtalare och en förstärkardel som såg ut som något i star-trek. Väl på plats i butiken så provlyssnades anläggningen (och en hel drös andra, det var mycket roligt att gå runt och prova alla anläggningar i hifi-ladorna med medtagna skivor på den tiden, personalen var nog smått irriterad ibland). Rymdskeppet från JVC spelade på som bara den och bas (sån bas man gillar när man är 15) fanns det ju gott om, så det var nog bra. Dock var min mor med och när hon fick se anläggningen så blev hon synnerligen tveksam. Fanns det verkligen inget annat som lät lika bra men inte såg ut riktigt så?
Smått besviken över sågningen av de estetiska kvaliteerna hos mitt förstahandsval så gick vi vidare till nästa lada, och där fanns det som blev min första anläggning, en Philips MZ-7 med 6,5" basar och 2*100 watt music power. Siffrorna var mycket viktiga på den här tiden, och jag var lite besviken över att inte få köpa JVC-anläggningen som gav ifrån sig 2*280 watt enligt klistermärkena på framsidan.
Nåväl, sanningen som jag insett i efterhand var att Philipsanläggninen utklassade JVC-anläggninen på alla punkter utom möjligtvis baskapacitet. Högtalarna till philipssystemet spelar fortfarande förtjänstfullt i mina föräldrars sommarstuga. Förstärkardelen har dock gett upp pga diverse glapp och en havererad cd-växlare. På senare år har jag insett att man var lite lättlurad på den tiden, philipsen som levererade 2*100 watt vägde ju 4,7 kg och när jag kikat in i lådan så har jag upptäckt att transformatorn är av den storleken man brukar hitta i en bättre cd-spelare. Effekten var inte riktigt sanningsenlig, då det i instruktionsboken framgick att det var 100 watt music power, men 50 watt RMS, och dessa 50 watt var uppmätta vi 10% THD. Helt plötsligt var det inte riktigt lika imponerande .

Efter ett tag dock så tyckte jag att det saknades lite bas ändå i philipsanläggningen trots loudness, bas på +3 och incredible surround aktiverat. Så till min lycka hade jag upptäckt att det fanns sub-out på baksidan (det var ovanligt på den tiden). Så när det fanns lite sparade pengar så var det dags för en ny tur till ladorna, och en Audio pro sub Evidence inköptes (8", 100 watt). Ljudet blev mycket fylligare. Här någonstans upptäckte jag även den mer symfoniska proggen och snöade in på Flower kings, Spocks beard, Marillion och så vidare, och där är jag än idag om än något bredare.

Här kan också nämnas att jag började drömma om en riktig värstinganläggning. I expertbutiken nere på stan stod det ett par Jamo D590 uppställda som man kunde provlyssna på, och det var det grymmaste jag hört. En sån bas var med mina dåvarande referenser helt osannolik. Nåväl, dom kostade över 10 000 kronor och var en ouppnåelig dröm. Jag menar, vem spenderar så mycket på hifi egentligen...

Åren gick och det här med hemmabio började bli riktigt hett. Efter många övertalningstimmar så bar det av till hifiladan igen, denna gången på lagerrensningsdagar i hopp om att hitta en hemmabio så billigt som möjligt. På ett av borden fanns en nästan komplett anläggning från philips (som jag ju hade goda erfarenheter av) med en liten sub och 3 små satelliter (2 saknades). Detta köptes in för en billig penning och kopplades upp hemma. Dock så upptäckte jag ganska snart att det var ett för högt brus i alla högtalarna så jag åkte tillbaka med förstärkaren och frågade om det ska vara såhär? Svaret var förstås nej och den reklamerades och ersatted med en Yamaha RXV-530 RDS receiver och en yamaha-dvd i samma serie (titanfärgade, fortfarande den snyggaste färgen på elektronik enligt mig). Philipshögtalarna fick jag behålla som plåster på såren (dom var nog värda en hundralapp tillsammans, plastigare grejer får man leta länge efter). Systemet kompletterades med ett par surroundhögtalare från Jamo, E4 SUR hette dom. Jag har länge haft en förkärlek för just Jamo, mycket på grund av min tidiga fascination för D590. Nu fanns det hur som helst en hemmabio i hemmet, vilket var häftigt, och ganska ovanligt i bekantskapskretsen.

Efter inte så lång tid så tröttnade jag dock på philipsburkarnas småttighet och fick igenom att vi behövde ett par golvhögtalare i vardagsrummet, med kravet att dom inte fick vara för stora. Så iväg ännu en gång och leta billiga golvhögtalare (pris var den i särklass viktigaste faktorn i nästan alla mina tidiga inköp). Först inköptes ett par Jamo E350, en nyhet som betingade ett mycket lågt pris, vilket dock återspeglades smärtsamt tydligt i ljudet. Elementen var av allra billigaste kvalite och ljudet var instängt och burkigt. Tror dom kostade 990:- och hade en 1" dome och 2 6,5" basar i målat papper för att det skulle se ut som aluminium.
Dom åkte tillbaka på öppet köp och istället köpte jag ett par Proson SA 2010, här vet jag inte hur jag lyckades, men tydligen så var ett par kylskåp med 1" super audio diskant, 5,25" mellanregister och dubbla 10"-basar inte för stora för vårt vardagsrum. Dessa kompletterades upp med surround och center i samma serie och nu kunde det spelas på där hemma.
Denna anläggningen stod sig förvånansvärt länge och inga förändringar skedde förrän jag låg i lumpen och fick lite egna fickpengar. Efter halva tiden så hade jag sparat ihop nog för att kunna byta ut Audio pro-subben, som var i klenaste laget jämfört med frontarna, till Yamahas värsting YST-SW1500 med 1000 watts förstärkare och 12" bas. Detta var egentligen min första "seriösa" hififinvestering där inte billigheten kommit i första rummet.

Sen började jag plugga på universitet och flyttade hemifrån. En kompis skaffade Proson SAH TOP10 som var en ännu större prosonmodell som spelade både starkare och bättre än mina. Jag hade ju fortfarande min kilowattsub men i denna åldern så triggas man igång så lätt av vad kompisarna har. Så återigen var det dags att leta efter något bättre.
En dag i elektronikladan så stod dom plötsligt där, mina drömhögtalare sen många år, jamo D590. Till rabatterat pris för dom utgick ur sortimentet också, så det var inget att diskutera. Dessa hade jag sedan under en lång period men gjorde även en del högtalaraffärer parallellt som jag faktiskt tjänade pengar på. Jag scannade dagligen hifimagasinet och blocket och köpte högtalare som jag visste var utsatta för billigt och sålde dom någon månad senare med förtjänst. Det var väl ingen jätteverksamhet och jag sålde ofta till kompisar, men en del intressanta högtalare fick man lyssna på. Under denna perioden kom jag i kontakt med Yamaha NS300, en trevlig högtalare med ett väldigt karaktäristiskt sound (mycket "punchigt"), System audio 1050, en slimmad golvare med mycket bra ljud och även Jamo E850 som min bror senare köpte av mig. Jag köpte även på mig en mängd gamla högtalarelement att experimentera med.

Jag höll dock fast vid D590 som huvudhögtalare. Jag träffade även min flickvän, numera fru under denna perioden, så det var mycket som hände då.

Nästa stora händelse var att jag kom i kontakt med Ino Audio för första gången då en kamrat i skolan skaffade sig ett par piP. Den kanske största och viktigaste effekten av detta var att det öppnade upp ett nytt kritiskt tänkande i mitt hifiintresse. Innan hade jag svalt allt som sades av "kunniga" på ämnet (tidningar, butikspersonal osv.) men nu verkade det ju som att det kanske inte alltid var det dyraste som var bäst...piP är ju trots allt väldigt imponerande för sin storlek och sitt pris, om man är ute efter ett så opåverkat ljud som möjligt.
Detta satte ju förstås griller i huvudet på mig, och mina D590 var inte lika imponerande längre. Dock bytte jag förstärkare här i vevorna någonstans mot en pioneer VSX-859 som förvisso var äldre än min yamahareceiver, men levererade betydligt mycket mer effekt.
Ju mer tiden gick, ju mer pengar hade man att röra sig med och en dag dök det upp ett erbjudande jag inte kunde säga nej till på hifimagasinet. Så en dag åkte jag iväg och hämtade upp ett komplett 7.1-system i Jamos D8-serie, deras absoluta high end på den tiden. Frontarna var Jamo D870 som jag än idag håller som en mycket mycket kompetent högtalare. D590 fick stryka på foten, och när man jämförde dom sida vid sida med D870 så insåg man att förutom en imponerande bas så hade egentligen inte D590 så mycket mer att komma med.

D870 fick sedan följa med från universitetslivet till nästa boende och blev kvar även där, så det är den högtalare jag har haft längst period än så länge. Sedan kom det en dotter och ett hus och vi flyttade dit. Med nytt boende kommer också lusten att förändra det mesta så jag letade återigen högtalare. Rätt som det var dök det upp ett par ino audio pi60 på hifimagasinet till ett lämpligt pris och det var bara att sätta sig i bilen till Gävle och hämta upp dom. Dock var dom svarta vilket kanske inte var den optimala färgen i vårt nya vardagsrum med vitt och valnöt som färgkombination. Nåväl, dom låter ju onekligen bra så det fick vara så. Även förstärkaren byttes ut mot min nuvarande Cambridgereceiver och tillhörande dvd-spelare. Tilläggas kan att jag även innan jag köpte pi60 var på ett besök i källaren och fick lyssna på pi60s, vilket ju såklart var mycket imponerande och bidrog till att jag var övertygad om att ino var rätt väg att gå. Tänk att få ha så bra högtalare att man inte längre behöver tänka på att byta ut dom.

Men efter en period insåg jag att det rena ljudet och jakten på total transparans hade en förödande effekt på mitt musikintresse. Jag lyssnade inte längre på det som jag alltid tyckt var bra utan jag lyssnade på det som var bra inspelat. Samtidigt så saknade jag "jakten" efter nya ljud, nya högtalare och nya specifikationer att läsa. Även det är en del i min hobby. Så här kan det ju inte vara tänkte jag så det var bara att hoppa av ino-tåget med en gång. pi60 såldes för några veckor sedan och numera står ett par Audio Physic Scorpio 2 och spelar vacker musik som jag tycker om istället för perfekta inspelningar utan mening. Att dom är i valnötsfaner och passar in på ett helt annat sätt i vardagsrummet är en annan positiv bieffekt.

Hit har jag kommit idag och historien tyder på att det inte är ändstationen på långa vägar. Dock kanske hastigheten saktar av med flera andra intressen och snart 2 barn som behöver sin tid.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HiFiHåkan Posted - 2012/08/09 : 13:08:14
Så var sommaren slut, och man kan återgå till internet med huset nästan färdigmålat :)
Kul med lite respons även om min svarstid är bortom all kritik. Bilder är på planeringsstadiet, har bara inte tagit mig tid än. Att lämna ino var för mig inget svårt beslut när jag insett vad i mitt musik och hifiintresse som var viktigt. Angående kablar så är jag inte speciellt "kabeltroende" eller vad man nu ska kalla det, men jag är övertygad att man kan använda kablar för att färga ljudet i någon riktning. Just nu kör jag dock helneutralt på högtalarsidan med biltema 2,5mm² (ser lite fånigt ut dock på scorpios gigantiska anslutningsterminaler med en liten tunn sladd hängandes ). Alla mina källor körs digitalt till receivern, från cd/dvd'n har jag en koaxial Tara Labs och från digitalboxen och datorn vanliga optiska snören. (optisk överföring kan ju som känt är inte ta upp elektriska störningar så är bara kontakterna hela så funkar det optimalt).
Tanken är att uppgradera resten succesivt när vi inte har några andra stora utgifter planerade (vilket vi har nu, så det kommer stå still ett tag, men man kan ju drömma). Först ut är slutsteg. Skorpionerna vill ha mer effekt än dom får nu, och förtjänar det också så jag ska leta reda på något som ger minst 200w i 8 ohm och är stabilt och bra ner till under 4 ohm. Sen är det väl cd/dvd'n som borde få sig en omgång. Och en ny LP vore inte fel, och så ska akustiken fixas med också...och sen kanske det blir några snyggare kablar till högtalarna också. I framtiden skulle jag vilja ha komplett 5.1 setup också men det blir så mycket om det ska matcha scorpio, så det får vänta länge :)
Jojosoda Posted - 2012/05/29 : 18:05:17
Intressant! Kul att du lyckades slita dig från ino sekten. Jag är också sugen på lite bilder på skorpionerna. Vad har du snörat ihop grejerna med?
MVH/ Magnus
AlfaGTV Posted - 2012/05/29 : 16:36:44
Kul med läsning! Nu väntar vi bara på bilder!
MVH /Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000