HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sugden AU 51

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tornil Posted - 2012/05/30 : 23:33:54
Hej!
Någon som kan berätta lite om slutsteget sugden AU51.
Jag har letat på nätet men finner ingen information om uteffekt etc.
Har även tillhörande försteg sugden AU51
Kan man ladda ner användarmanualer?
Tacksam för alla bidrag

Vänligen
Torbjörn
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2012/06/06 : 07:38:37
Det var tider det! Sålde bl.a. H/K, U66 och komponenter till RT-hornen i min butik i början av 70-talet.

tornil Posted - 2012/06/05 : 22:04:13
Hej!
Jag har inte provat o byta sugden mot quad och det beror på lathet.
För mycket omkopplande av sladdar på baksidan och jag misstänker att det inte blir någon större skillnad. Nivåerna ställer jag på delningsfiltret men det blir ändå inte bra. Börjar misstänka att eminence basen inte är rätt element för hornet.Jag har kvar isophone basarna från 70-talet men den ena verkar inte riktigt frisk och då är det ingen idé att testa. Minns att isophonebasarna spelade med en helt annan dynamik o kraft trots sämre förstärkarsteg. På den tiden fick en H/K A402 2X40 Watt stå för kraften till bashornen och hemmabyggda slutsteg från U66 matade mellan o diskant. Även det aktiva filtret var ett hemmabygge. Det du " revintage " något att bita i.

MVH / TN
McGyver Posted - 2012/06/05 : 08:49:22
Jag kanske missuppfattar, men varför hålla på och byta slutsteg för att de har olika förstärkning?

Varför dämpar du inte de steg som har "för hög" förstärkning istället!?

En dator med mätmic, volympottar innan varje steg => justera in nivåerna => byt pottarna mot fasta dämpsatser = klart!

/R

reVintage Posted - 2012/06/05 : 08:25:58
Har du testat vad som händer om du skiftar Sugden och Quad? Siffrorna i manualer etc. är fullständigt ointressanta i detta sammanhang. Det är hur det låter som är viktigt.
tornil Posted - 2012/06/04 : 22:52:51
Ok, känns som om jag trampat ut på för djupt vatten.
Ska försöka få tag på en användarmanual och efter att ha googlat runt en stund är enda chansen tillverkarens hemsida.
Brukar spela på kvarts volym, högre blir fysiskt obehagligt men ljudet är fortfarande väldigt rent och transientrikt. Har även förstått efter allt googlande att sugden får relativt högt betyg.
Har ett glapp på 35 år i hifi världen men på 70-talet fanns det bara ett slutsteg på diskotek av rang i Malmö och det var
Harman/Kardon Citation 16. Försökte få tag på ett sånt slutsteg men gav upp. Dels finns det inte så många kvar och de som finns säljs för höga summor. Nu har tiden sprungit ifrån H/K. Namnet har inte samma klang 2012.

Vänligen Torbjörn
reVintage Posted - 2012/06/04 : 22:26:15
Ditt sista svar indikerar du blandat ihop ingångskänslighet och uteffekt. Har du funderat på hur hög ljudnivå du skulle erhålla med 70W i en högtalare med känsligheten 105dB/W? Strax över 123dB!
EngelholmAudio Posted - 2012/06/04 : 22:16:38
Inte bara watt spelar roll, slutstegens ingångskänslighet avgör hur mkt som ska "gainas".
tornil Posted - 2012/06/04 : 21:41:05
Hej!
Tack för svaren. Jag köpte för- och slutsteg på Malmö ljud och bildcenter. Känns som om jag får åka dit för att få ett svar. Har kollat slutsteget men det finns ingen information alls på det. Tror också mer på att det är på 70 watt. Det låter inte alls dåligt men det skulle vara intressant att prova ett starkare slutsteg. Förklarar varför utgångsnivån på det aktiva filtret är ställd på max för bas och lägre för mellan o diskant. Har cirka 105 db i bashornen, 107 dB i mellanregisterhornen och 110 dB i diskanthornen.
Mellan o diskant matas av 2 st QUAD steg på 90W, blir fel förhållande.

Vänligen Torbjörn
johan.björklund Posted - 2012/06/02 : 18:26:39
och andra nämner klass A eller 2x100 W
Jag kan inte för mitt liv minnas men 70 känns rätt.
fixarstig Posted - 2012/06/02 : 11:44:42
http://www.bitaudioworld.it/forum/archive/index.php?t-1142.html&s=841456d92c6ba6754ded031b7169c179
Här står det 70 w i 8 ohm.
johan.björklund Posted - 2012/06/02 : 11:16:44
Fråga på Malmö Hificenter, dom har väl argenturen, eller Sugden direkt.
En snabb googling ger ganska mycket motstridig information :(

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000