HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Half Chili Chang med Fostex FE167e

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
MagArne Posted - 2012/07/12 : 21:51:35
Här kommer en projekttråd där jag bygger Half Chili Chang högtalarlådor bestyckade med Fostex FE167e bredbandselement.

Här är ritningen
http://85.226.64.47/ChiliChang/half-Chili-map-0v91-130108.pdf

Produktblad FE167e
http://meniscusaudio.com/images/FE167E.pdf


19mm MDS på sidorna och 16mm fram och baksida.
Klantig som jag var tog jag en 16mm skiva av misstag. Men blir säkert bra endå.



Förstärker lådan med hålsågad MDF-skiva



Som ni ser spelar porten neråt och reflekteras på en vinklad skiva.
Denna typ av lådor brukar gå under namnet 'BVR'= Big Vent Reflex.



Fyller hålrummet med grov blästersand. Stabilt som fan.
Lådorna väger nu 25kg styck utan element och terminaler.



Evighetsprojektet påbörjat.
Spackla, slipa, måla... om och om igen.



Testar filt vs skumgummi som dämpmaterial. Filten lät bäst



Här är lådorna grundmålade. De kommer bli vita så de blir mycket snarlika.
Testar lådorna med lite spotify. Elementen är inspelade sedan innan och satt då i vanliga basreflex enligt fostex produktplad. Se ovan länk. De nya lådorna ger djupare bas men kanske inte mer bas. De kommer testas mera senare när de är färgigmålade. Förstärkaren är en Audio Pro A.7. Kör med Supra Ply 2.0 både internt och externt. Biltema högtalarterminaler.



En sur högtalarbyggare som ångrar att han inte fyllde i sanden efter målningen via ett hål i botten. *ont i ryggen*

Fortsättning följer...



20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MagArne Posted - 2012/07/26 : 21:46:41
Intressant hornbygge, det har jag inte sett tidigare.
Ska jag bygga horn bygger jag något stoooort med minst 8" bredbandselement men det tillåter varken ekonomin eller utrymmet i dagsläget. Framöver ska jag satsa lite på rumsakustik, tillverka kablage och kanske löda ihop en rörförstärkarbyggsats.
Jag har fler intressen så därför är oftast mina projekt av modellen bäst ljud per krona i budgetklassen.


Slängde upp en matchande tapet. Nu är även subwoofern ommålad.
DrBoar Posted - 2012/07/26 : 08:30:15
Har du kollat "A Method for Designing a Compact Back Loaded Horn Loudspeaker System (added 06/21/12)" på http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html
ny konstruktion med resonanskammare som enligt King är robust och funkar med många element
MagArne Posted - 2012/07/25 : 18:56:06

Båtlack är bra grejer. Subwoofern ska få en matchande kostym.
Mickel-mackel Posted - 2012/07/20 : 20:30:46
Det är ett fint element.
Man måste trixa lite för att få till lite tryck i basen.
Det finns gott om ritningar på diverse kvartvågspipor och bakladdade horn m.m som passar till fostex 6".
Så även om det är ett aningens mer komplext projekt så finns det goda chanser att komma fram till något bra även som nybörjare.

Mitt första egna bygge av någorlunda seriositet var baserat på fostex 8" bradbandare. Det var vägen in, och " no return".
En kvartsvågspipa av Everest-modell, men vikt.
Googla på fostex + everest så hittar ni kanske det.

Ett billigare bredbandselement, men som låter förbannat bra är tangband W4-1320SI, jag har det nämligen själv.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8008

Här är det dock ännu större utmaning att få något bra i basen, så jag har helt enkelt valt att köra dom med ett bassystem som går in vid 100Hz.
Det är den enkla vägen. Det bör gå bra att få till något bakladdat horn, kvartsvågspipa, underavstämd basreflexlåda osv som krämar ut det sista av välljud ur detta element.
Men en nackdel till är att det finns knappt något dokumenterat byggprojekt med dessa element.

Men i denna tråd, finns det ju en del idéer till fostex 6"


Jag grupperar ihop elementen till en generisk "fostex 6" bredbandare" och vågar stå för det.
De flesta designer fixar de flesta fostexelementen med små eller inga justeringar.
stefaninorr Posted - 2012/07/20 : 16:55:34
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7223

kan detta vara något att bygga?
MagArne Posted - 2012/07/20 : 15:25:24
Förr i tiden när det bara fanns effektsvaga rörförstärkare gjorde man hornhögtalare för att få upp verkningsgraden på dessa och därmed kunna spela högre med få watt.
Hornhögtalaren fungerar lite som en megafon/strut och kan sitta antingen på framsidan av elementet eller på baksidan sk. bakladdad.

Har du inte byggt högtalare tidigare så tycker jag att bredbandselement som oftast används i horn är utmärkta element att börja med. Det finns MASSOR av olika roliga typer av högtalarlådor man kan bygga. Hornhögtalare, basreflex, BVR, TQWT (googla TQWT)
Dessutom behöver de inga delningsfilter så det är bara elementen och en hög med byggskivor som behövs.

Fostex är väldigt vanliga och det finns många ritningar och byggen att hitta på nätet.
stefaninorr Posted - 2012/07/20 : 06:38:57
hejsan!
som nybliven läsare av detta forum, och nyfått intresse för HIFI så undrar jag vad som är den stora skildnaden mellan en horn högtalare och en "vanlig" högtalare, är sugen på att bygga ett par högtalare men vet inte riktigt vad jag ska bygga.

finns det någon i luleå trakten som har hornhögtalare som man skulle få kunna komma och lussna på??
MagArne Posted - 2012/07/19 : 20:38:10
Nu har jag spelat en hel del och det låter riktigt bra. Det är ingen markant skillnad mot de tidigare basreflexlådorna men de nya går något djupare i basen och det är ju inte helt fel. Nu har jag ingen möjlighet att rada upp ett gäng högtalare och jämföra dem men Chili Chang ger mer tryck i basen än mina Proson Reality sat 51 som jag använde istället under byggnationen. http://www.proson.se/index.php3?pageid=27

Dock saknar jag min subwoofer så jag håller på att lackera om den i samma stil som de nya Chili Chang. Det går att spela FE167e så det känns i bröstet utan subwoofer men det tar emot att låta den stå i förrådet och jag lär väl knappast få något för den heller om jag skulle sälja.
JonFo Posted - 2012/07/17 : 18:28:19
Snygga byggen.
Nu väntar man ju spänt på recensionen hur den senaste varianten blev!

# Jon
MagArne Posted - 2012/07/17 : 18:05:50
Jag valde den lilla Half chang av budgetsjäl. Jag får ut 4st sidor på en 600x2400 MDF-skiva.
Även om jag tycker fullversionen är riktigt frän så ville jag även ha en lite mer diskret och stilren högtalare och även där blev det +1 för Half chang.

Men vem vet vad jag bygger härnäst? Detta är tredje lådorna till mina FE167e ;-)



Zhorn Heruka. Viste inte på den tiden att mina element inte var helt optimala för horn men de spelade helt OK.
Mina FE127e spelade i de mindre Zhorn Dakini.
Subwoofern i hörnet är ett betongrör jag klätt med träpanel. 2st 10" basar. Vägde 120kg :-P


Fostex lilla basreflexrekomendation på sandfyllda stativ som jag hade innan jag byggde dessa lådor. De var mer sambovänliga :-/
MagArne Posted - 2012/07/17 : 17:21:43


Nu är högtalarna klara!
Tom Petty - Last Dj skivan snurrar i spelaren och en kall öl står på bordet. Njuta :-)

När jag spelat igenom en massa låtar så ska jag berätta vad jag tycker om dem.
Labbe Posted - 2012/07/17 : 17:21:20
Åååååååh, äntligen någon som bygger en av Chang varianterna.
Funderar starkt på Frugel mkIII

Vad var det som gjorde att du valde just den modellen och inte t.ex den stora curved chang?

och jag behöver väl inte påpeka att mer bildporr önskas?


Edit: för de som undrar, så är det denna modellen av Chang jag menar:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=f7b5966d200ed15fafd949ebbd292d47
MagArne Posted - 2012/07/17 : 10:33:50
Har inte fått så mycket tid över men nu är jag gräsänkling i två dagar så då ska de bli klara :-)
Slipar med 1200 våtslippaper för fullt så de blir helt släta.


Hemmabions bakhögtalare med Fostex FE127e spelar hos iMacen med en Topping TP21 miniförstärkare.
Har inte jämfört med så många förstärkare men tycker TP21:an låter bättre än min gamla TAC/Vincent Spark II som dog i förtid. Billig om inte annat.
secanbj Posted - 2012/07/14 : 15:00:44
Se nu bara till att bygga dig en current source förtärkare. Typ en Firstwatt F1J eller F2J . Det är det dina högtalare vill ha för att kunna krama ur lite mer bas och prestera som bäst.

/Anders
MagArne Posted - 2012/07/13 : 14:17:47

Jag kör med vit matt vattenbaserad färg. Jag målar en sida åt gången vänd uppåt. På så vis minimerar jag att det rinner och kan ha så pass tjockt lager att det döljer ändträt.
Men det behövs flera lager färg mellan slipningarna för att det ska täcka bra. Då är vattenbaserad färg bra för att snabbt kunna göra rent färgsprutan i rinnande vatten.
Fördelen med matt färg är att det ser helt okej ut efter jag har våtslipat högtalarna helt släta.
rannagarden Posted - 2012/07/13 : 08:57:47
Härligt bygge med tjusiga bilder. Sånt här gör att det suger till ordentligt i byggtarmen.
sladdbarn Posted - 2012/07/13 : 08:17:17
Tjusigt bygge! Har själv ett par bakladdade fostex och de är
mycket trevliga att lyssna på, dina kan säkert bli riktigt bra
MagArne Posted - 2012/07/13 : 06:52:57
Kul att ni tycker om mitt projekt. Det värmer

Japp, hade tidigare FE167e i surroundsystem fram och FE127e i bakhögtalarna.
Nu har jag FE127e kopplade till en T-amp historia till min iMac. Mycket trevlig lösning.
Men nu vill jag ha det mer minimalistiskt och köra 2.0 och flyttar därför över elementen till mina nya lådor.
Kommer flytta till en liten lägenhet snart också och då kan jag inte spela så högt längre med stor subwoofer. Så nu blir det finnyssning ;-)

Varför jag valde FE167e var att för ca 8 år sedan hade jag en tjock-TV och FE167e är magnetiskt avskärmade. Men nu såhär efteråt ångrar jag mig att jag inte köpte FE166e istället som är bättre anpassade för bakladdade horn. Då hade jag inte lika bra koll. Men jag har haft mina FE167:or så länge nu att det ska mycket till att jag ska skiljas från dem. En rörförstärkare eller rörhybrid står på önskelistan.
FForsman Posted - 2012/07/13 : 00:43:47
Kul bygge och roligt att du dokumenterar det här!

/mvhff
Circlomanen Posted - 2012/07/12 : 22:07:03
Trevligt med lite Fostexbyggen! BVRer kan låta riktigt trevligt.
Jag ser att du har ett surround-system med Fostex runt TVn. Trevligt. De kan låta oförskämt bra.

Fortsätt!! Mer mer mer!!!

Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000