HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hörnqvists ljudsystem - Dynamik och kraft!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Hornta Posted - 2012/07/28 : 19:16:43


Detta är just nu min uppställning i min nya lgh, ljuset är stort och dynamiskt... Precis som jag gillar det.

Toppar: 2st 8" B&C 8BG51 tillsammans med Beyma horn, sluten konstruktion på basarna med passivt delningsfilter.
Bas: Tham15, introduktions behöva nog inte :)
Förstärkare: McIntosh MA6500 till topparna, basarna kopplade via minidsp och T.Amp proline 3000 (lånad).
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hornta Posted - 2012/08/10 : 21:21:24
Alltid lika roligt att hitta äntligen hittat rätt filter-inställningar :) Märkte precis att diskant måste höjas 2-2.5 dB och delas lite lägre än tidigare - hoppas jag har komponenter hemma!
Hornta Posted - 2012/08/02 : 17:07:43
Har idag kopplat om i stereon till följande:
iMac -> minidsp ->
-> T.Amp -> THAM15
-> McIntosh -> passivtfilter -> topparna

Vilket gör att jag styr volymen på datorn, inte helt optimalt men eftersom denna koppling gör att jag kan använda minidsp till både toppar och thamarna är det lättare att få en bra övergång mellan dem. Tyvärr kan jag inte köra skivspelar nu :(

Delningsfiltret till topparna är: 1.5mH / 52uF (basar) och 10uF / 0.3mH (beyma horn). Funderar på att prova 12uF istället för 10uF för att få lite mer diskant, samt 1.4mH istället för 1.5mH för att minska dalen vid 1kHz-3kHz området.

Hornta Posted - 2012/07/31 : 23:55:13
Trevligt att höra :)
Endast topparna är passiva, tham15 är aktiva. Eftersom jag endast har två slutsteg kan jag inte köra helt aktivt, men det finns i planeringsstadiet att köpa ett till slutsteg ;)
Har lite problem att helt få en fin övergång i basområdet, men tror jag börjar hitta rätt nu. Topparna spelar mycket lägre än jag förväntat mig, knappt att man behöver använda tham15...
FForsman Posted - 2012/07/31 : 21:30:11
Coolt system. Helt i min smak. Du har verkligen lyckats trolla bort basarna i rummet effektivt. Lite förvånad dock över valet av passiv delning vilket kanske är en smula oortodoxt men, funkar det så funkar det.

/mvhff
Hornta Posted - 2012/07/31 : 10:09:15
Från lyssningsposition:


Fler bilder och info kommer direkt jag får internet i lägenheten, lite för drygt att skriva på iPhonen... :)
Hornta Posted - 2012/07/29 : 09:51:46
Martinsson: det gjorde jag förra helgen ;) lät förbaskat trevligt! Tror inte grannarna var lika förtjusta...
Hornta Posted - 2012/07/29 : 09:50:16
Delningsfiltret är ett andra ordningens filter, har använt mig av de komponenter jag haft liggandes från gamla projekt. Har inte simulerat något utan endast kört på känsla och erfarenhet, bör nämnas att jag sneglat på andras filter. Som QW-1 filtret för hornen, men då jag inte alls var nöjd med den lösningen gjorde jag mig en egen :)

Första filtrets jag slängde ihop lät mindre bra, tredje som nu använder mig av låter bra.
Är på resande fot nu men kan lägga upp en bild senare idag med lite info...
martinsson Posted - 2012/07/29 : 09:19:23
Tjusigt, en bra flora med kvalitetselement :) snyggt som bara den, du borde ta tillfället i akt att prova utomhus någongång när solen skiner, jag vet att basarna trivs oförskämt bra i det fira, och det gäller nog topparna också.
PetterPersson Posted - 2012/07/29 : 01:18:32
Riktigt nice! Snygga lådor också. Hur är delningsfiltret konstruerat, hur har du funderat ut det?
Circlomanen Posted - 2012/07/28 : 21:24:58
Riktigt trevligt!!!

Hornta Posted - 2012/07/28 : 21:08:26
Jag också :) låter riktigt trevligt men är lite lite justering kvar av delningsfiltret (som alltid!). Nu ska jag bara köpa ett försteg alt ny minidsp med försteg samt en DAC av bättre klass...
EngelholmAudio Posted - 2012/07/28 : 20:04:16
Like.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000