HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En tur till Göteborg-Hemma hos A/Wing

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2012/08/27 : 20:08:09



Särö
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
McEnroe Posted - 2012/09/07 : 23:40:00
Jag skulle gärna vilja höra A/Wing!!
knallis Posted - 2012/09/03 : 19:15:41
Fantastiskt trevligt med dessa reportage !!! Och vilka bilder sen, första bilden är ju underbar, fast det inte finns någon hifi i den. Om det nu inte är en indikatorlampa som lyser där långt in i dimman. Sen anar jag att vattnet "rör" på sig.
Mats h Posted - 2012/09/01 : 19:41:13
I den sötepunkten tror jag att skulle kunna sitta för resten av livet. Ser hur läckert ut som helst och tror att ljudet skulle kunna passa mig!
calle_jr Posted - 2012/08/31 : 20:54:39

Kan exakt sätta mig in i din beskrivning, Audionet!
Mycket välskrivet.

Vad gäller paket är det ingen ko på isen.
Skit i mig bara
plind Posted - 2012/08/31 : 20:53:26
Tack för det Micke och grattis A-Wing till en riktigt mysig anläggning
Audionet Posted - 2012/08/31 : 20:39:43



Det börjar bli kväll och jag har 26-27 mil att köra hem. Dags att runda av denna grillafton.

Detta spelades det på:

Transport: EMM Labs, Dator
D/A omvandlare: Stahl-Tek Vekian, Stahl-Tek A.B.C
Försteg: Audio Analogue Maestro Stereo Line Preamplifier
Slutsteg: Maestro Monoaural Power Amplifier
Högtalare: Peak Consult Dragon
Kablage: Purist Audio

Intryck:

A/Wing har verkligen jobbat med sin anläggning samt rum. För att börja med rummet så är det helt ombyggt för ett syfte, att spela musik! Ett otroligt vackert och väl utfört arbete ända ner på detaljnivå. Mycket genomtänkt med en del smarta lösningar. För exempel om ni tittar tillbaks på bilden av violinen så kan man se att det finns en lite luftspalt i panelen. Denna spalten finns i tre olika storlekar på varje sida bakom högtalarna, de skall ta hand om basen. Vi återfinner även denna spalt i taket. Taket ja, även det är ombyggt med en blandning av absorbenter och reflektionspaneler.

För mig som inte har ett akustikreglerat rum på denna nivå så är första reaktionen att det är tyst och dämpat. Klangen från våra röster när vi pratar låter på ett annat sätt än det man normalt sett hör. Det blir mycket tydligt vid konversation. Efterklangen vill jag minnas var 0,35s över hela frekvensområdet.

När jag väl får möjlighet att sitta på bästa platsen, så reflekterar jag över en stabil och fast ljudbild. Svårt att förklara vad jag menar, men saker och ting står bergfast där de skall vara och är tydliga i ljudbilden. Inga diffusa instrument eller röster. Ljudbilden är fri i rummet utan att bindas till högtalarna med en väl utsträckt scen i alla dimensioner. Det blir aldrig oroligt eller ansträngande i sweetspot. Jag har hört högtalarna vid några tillfällen tidigare och i olika miljöer. De har alltid levererat men har passat olika preferenser. Det är väl kanske så när man kommer upp på denna nivån, anläggningen kommer att låta som du vill att det skall låta. Givetvis kommer detta inte av sig själv utan något man får jobba hårt och länge för.

Jag har även lyssnat till slutstegen och försteget i olika miljöer och de har alltid levererat en god klang med kontrollerad kraft. Tillsammans med Dragon blir det en kombination som man kan säga drar åt det varma hållet tonalt, helt i min smak. Som bekant så är inget så bra att det inte kan bli bättre, och det skall ses utifrån betraktarens öron (mina öron då). Jag vill personligen ha en bas som är något slankare. Den spelar med stor pondus vilket är trevligt, men jag upplever att den ibland blir lite fet och kan överskugga mellanregistret, men även påverka hur jag upplever diskanten. Basen tappar även något i upplösning i samma sekund som den sväller ut. Jag är dock helt övertygad om att anläggningen har mitt ljudnirvana inneboende i sig och vi hade tillsammans kunnat leva lycklig i resten av mina hifi dagar!

Tack A/Wing för att jag fick komma och tack till er alla som var närvarande, en mycket trevlig kväll med hifi kompisar!
Audionet Posted - 2012/08/31 : 08:56:19



Efter god mat & kaffe följde kvällens huvudattraktion, lyssningen! Har inte riktigt koll på hur många vi var men jag gissar på runt en 12-15st. Det var rätt lagom då jag tror att alla fick en stund i sweetspot med sitt eget val av musik. På tal om människor så tyckte jag att det var kul med så många nya ansikten.
Audionet Posted - 2012/08/30 : 20:48:11
Calle, kom just på att jag glömde att ta med mig ett paket till dig.
Vet inte hur pass permanent denna lösning är. Det verkade nog på A/Wing som att det här var en konfiguration han ville fortsätta med.
calle_jr Posted - 2012/08/30 : 20:41:25
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Audionet/A-Wing/DSC_6011.jpg

Mycket välbyggda högtalare!
Fantastiskt foto som vanligt, och det gör högtalarna rättvisa.

Lite ovanlig koppling med helt separat isolerade ledare till toppen och hopkopplad SB till basen. Är det en tillfällig lösning eller finns det en mening
Audionet Posted - 2012/08/30 : 20:02:02


Nu är det dags för musik!
Audionet Posted - 2012/08/30 : 20:00:00



Kvällens värd, A/Wing.
Audionet Posted - 2012/08/30 : 16:20:34



4st Audio Analogue Maestro monoblock står för kraften till Dragon.
sladdbarn Posted - 2012/08/30 : 10:20:22
225kg
Audionet Posted - 2012/08/29 : 20:57:18



Peak Consult Dragon, det är mycket högtalare som absolut går under kategorin fullregister med sina 18dB vid -3dB. Här är det tung hifi bokstavligen talat. Med 225kg högtalare per kanal vill det till att man har kompisar som är villiga att ta i!

Specifikationer Peak Consult Dragon:
Design: 3-way Ported
Crossover Frequencies: 180 Hz / 3750 Hz
Frequency Range: 18 - 45.000 Hz -3 dB in room
Sensitivity: 94 dB @ 1W/1 m
Impedance: 5 ohm linear to 30 Hz
Dimensions (H x W x D): 145 X 39 X 70 cm - (57" X 15,4"X 27,6")
Weight: 225 kg -(495 lb) each

Labbe Posted - 2012/08/29 : 13:44:59
Ser att det har tillkommit lite nya prylar sedan man såg rummet på bild senast.
Rummet och anläggningen är två riktiga karameller som förtjänar att sugas på länge.
Audionet Posted - 2012/08/28 : 21:15:44



First source in är en Stahl-Tek Vekian D/A omvandlare, som transport används EMM Labs likväl som en dator. Som en "brygga" mellan USB anslutning och D/A omvandlare finns det en Stahl-Tek A.B.C. Den skall ge en överföring med mindre jitter.
Audionet Posted - 2012/08/28 : 19:57:11



Den sista utposten utgörs av Peak Consult.
lindome Posted - 2012/08/27 : 21:45:28
Härligt!
Ser fram mot många bra bilder som vanligt.

Trevligt att ses igen.
O visst är det en kompetent uppställning värden har:)
Audionet Posted - 2012/08/27 : 20:36:05



Det var första gången jag fick bekanta mig med denna anläggning. Jag har dock träffat kvällens värd ett flertal gånger samt även haft kontakt via telefon och mail. Så jag var väl förtrogen med vad som väntade mig. En riktig läckerbit!
Audionet Posted - 2012/08/27 : 20:30:38
Bilden är tagen i höstas vid ett besök i Göteborg. Men jag tyckte den passade bra då Göteborg för mig förknippas med hav och sten. Den är dessutom tagen ett stenkast från resans slutmål.
EngelholmAudio Posted - 2012/08/27 : 20:12:45
OJ! vilken bild!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000