T O P I C R E V I E W |
solhaga |
Posted - 2012/08/28 : 21:00:46 Extremt enkelt i mitt tycke i alla fall.
Fonogrammen i mitt system ligger på en NAS (RAID 1 på en QNAP TS 210). Formatet är flac, inte så mycket för att spara plats utan att få med taggar på en bekvämt och enkelt sätt.
De rippas i min arbetsstation mha J.River Media Center om det är CDs. De kan också komma via exempelvis HDTracks, Gube mfl. Då i flac. En del fonogram får jag i MP3-format från eMusic, ett ypperligt sätt att få icke mainstreammusik. Efter rippning/nedladdning kopieras de över till NAS:en redo för uppspelning. Originalen ligger då kvar på min arbetsstation, även där i en RAID 1 konfiguration.
Bumpar inbjudan till öppet hus i det öppna den 3:dje augusti 2019 mellan 10 och 18.
Platsen är Hyssna, PM:a vid intresse.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
solhaga |
Posted - 2023/07/26 : 20:12:49 Tack tian!
Förhoppningsvis så får jag lite mer lust till att lyssna på musik nu och inte bara sinussvep.
Jag har också ett par öronproppar till mina Shure SE846 att testa ut. Känns dom bekväma mm. Jag kan få byta om de skaver, men det måste göras inom en viss tid. Jag skall också avgöra vilka musikfilter jag vill ha; vita eller svarta. |
tian |
Posted - 2023/07/26 : 10:42:25 Skapligt  |
solhaga |
Posted - 2023/07/25 : 20:44:28 Färdiga!

Lite mindre och lite svalare och mycket tystare och mycket bättre än föregående slutsteg:
 |
solhaga |
Posted - 2023/04/29 : 00:28:31 Jag får skylla på tillfällig sinnesförvillning.
Här är byggtråden. |
Amatören |
Posted - 2023/04/28 : 22:45:56 Phu! Nu kan man andas ut! Jag trodde solhaga skulle köpa FÄRDIGA slutsteg istället för att bygga men nu verkar ordningen vara återställd!   |
Ryssen |
Posted - 2023/04/28 : 19:15:27 quote: Om intresse finnes, så startar jag en byggtråd.
ja byggtrådar är vi inte bortskämda med. |
solhaga |
Posted - 2023/04/28 : 18:45:47 Jag har åtrat HA-stegen.
Det blir sådana här i stället från Neurochrome.
Om intresse finnes, så startar jag en byggtråd. |
solhaga |
Posted - 2023/04/25 : 18:21:22 Den är extremt enkel: Dator -> DAC -> slutsteg -> högtalare.
Inga analoga filter eller pickuper eller RIAA-steg eller rör eller ... |
Ryssen |
Posted - 2023/04/25 : 18:14:56 Nu tycker jag att du får ändra överskrift på denna tråden,denna anläggning är inte enkel...  |
solhaga |
Posted - 2023/04/25 : 17:57:38 Ha ha ha ha ha ovan syftar på fem stycken Amp Twenty från Holographic Audio, ett slutsteg för varje element.
Två kommer förhoppningsvis denna vecka och de övriga tre i nästa månad, i väntan på de senare använder jag mina gamla Trimodal-steg till basarna.
Men just nu är det tyst... |
Amatören |
Posted - 2023/04/25 : 17:53:20 Nya slutsteg...hmmm...något i klass D med switchade nätdelar kanske?
Vad det än blir så ska det bli intressant att följa! Kör hårt! |
solhaga |
Posted - 2023/04/25 : 09:58:53 Nu har jag tröttnat på fläktljud, varmt rum, ständig Tibberkoll, hög distorsion och skjutna förstegsopampar - nu har X-SLAPS förpassats till garagevinden:

Plats har förberetts för de nya slutstegen; ha ha ha ha ha!
 |
solhaga |
Posted - 2023/01/26 : 00:21:40 Så har man blivit med huskurva. Så här gjorde jag.
Först skapar jag en txt-fil med en huskurva som är inverterad mot vad jag önskar:
Inverted House Curve data, to be imported to rePhase as a measurement
0 -6.0
16 -6.0
256 0.0
2048 0.0
22000 6.0
32768 6.0 Sedan importerar jag denna till rePhase som en mätning:

Jag får då upp denna kurva i rePhase:
 Med denna kurva är det lättare att EQ:a mot nollinjen än att EQ:a mot en lutande kurva.
Några få punkters PEQ:

ger:
 (Här kan man givetvis jobba lite mer, men detta räcker för att visa principen)
Denna filterbank sparar jag nu genom att klicka på Toolstabben:

Jag nollar sedan denna filterbank för att ta in mina riktiga mätningar och EQ:a dom mot nollinjen. När jag är nöjd med resultatet, väljer jag nästa filterbank och importerar min huskurveeq som då appliceras på totalen:

Denna filterbank kan jag sedan bypassa om jag vill göra finjusteringar med min mätning:

När jag är klar så generar jag konvolutkurvorna till Roons DSP som vanligt.
Upprepa allt för andra huskurvor, exempelvis +/- 3 dB istället för +/- 6 dB.
Ovanstående ihop med ny uppmätning och därpå ny EQ, har jag nu riktigt bra bas utan någon bumlighet mm.
Nu blir det bara musiklyssning framöver . |
solhaga |
Posted - 2022/11/17 : 00:14:45 Ja, det är ju också en bra metod.
En viktig sak att komma ihåg är att detta måste göras vid normal lyssningsvolym. |
Rolf-san |
Posted - 2022/11/16 : 22:13:11 Jag gjorde tvärtom, dvs satte mig i kontorsrullstolen och flyttade positionen bakåt. Har inte så mycket att flytta högtalarna på pga rummets disposition. Kan bara hålla med Solhaga om intrycket. Helt plötsligt, nästan i alla fall för mig, så blev det en helt annan ljudbild. Jag lyssnade mest på Jon Hassel, som har ganska komplexa ljudbilder, och det blev nästan som hörlurar. Detaljer i bakgrunden kom bara fram och det blev mer rymd i ljudet. Har ännu inte testat vinklingen, men det kommer. Sedan är det dags att testa det som beskrivs här. https://www.youtube.com/watch?v=08ZNrdypSHk.
|
solhaga |
Posted - 2022/11/08 : 10:05:23 När jag testade så gick jag hela vägen till "noll". Vid 20 cm försvann högtalarna. Vid 10 cm började det bli hål i ljudbilden. Jag backade då fem cm till 15 cm. |
Rolf-san |
Posted - 2022/11/08 : 09:49:36 Hörde du någon skillnad med dessa 15 cm? Eller var det bara där du hamnade när du flyttade högtalarna bakåt? |
solhaga |
Posted - 2022/11/07 : 20:29:37 De hamnade 15 cm närmare mig än vad de var innan. I horisontalled fick de bakomvarande subbasarna bestämma läget. I morgon skall jag kontrollera invinklingen.
Här är de två stycken jag spelade: Hattler: Fine Day och Karen Knowles: Espresso. Eller om ni föredrar Youtube: Hattler: Fine Day Karen Knowles: Espresso |
solhaga |
Posted - 2022/11/07 : 10:35:11 Ja, det skall bli spännande att höra vad detta kan ge.
Vid rätt placering i djupled, på bredden och med rätt invinkling skall naturligtvis högtalarna försvinna. Tidigare har jag dock slentrianmässigt använt 1,18-metoden.
Dags för första positionen
 i djupled:

Jag kommer inte att flytta basarna, jag ändrar istället tidskompenseringen för varje ny position; det är lätt gjort i Roon. |
FForsman |
Posted - 2022/11/07 : 10:03:56 Systematiskt, intressant!  |
Rolf-san |
Posted - 2022/11/06 : 22:51:32 Ska bli kul att höra vad du kommer fram till. Presentationen var ju rätt så övertygande. |
solhaga |
Posted - 2022/11/06 : 19:25:50 Äntligen är det ommöblerat, men så råkade jag se detta youtubeklipp, och det inspirerade mig naturligtvis till att försöka optimera "soundstage".
Så det blev till att ta bort mattorna och tejpa upp enligt instruktionen med den skillnaden att jag har tio centimeter mellan strecken:
 Först ut är positionen i djupled där första positionen är närmast lyssningsplatsen; det är svårt att hitta rätt om man börjar längst bort.
|
solhaga |
Posted - 2022/10/04 : 09:36:27 Tack nisseW och tack för "pratstunden", kort men intensiv.
Det kunde dock höras ett missljud från höger topp i vissa passager. När jag har kommit tillrätta med det och ommöbleringen av rummet, så är ni alla välkomna på ett (åter)besök.
Kanske blir det ett öppet hus innan jul. |
nisseW |
Posted - 2022/10/04 : 09:16:32 Det var verkligen en upplevelse att få höra detta fantastiska system. EXTREMT på alla sätt, vilket DIY bygge! Det var det system som med sin enorma dynamik och upplösning stack ut mest på hela mässan! Grymt imponerad. |
solhaga |
Posted - 2022/10/03 : 21:17:39 Ja just det. Jag hann ju till och med att äta lunch också; en halv kebab från lördagens missade lunch. |