HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6P21S DHT-pentod

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2012/08/30 : 11:05:09
Sprang just på denna lilla sötnos. Någon som testat den?

http://www.bartola.co.uk/valves/2012/07/28/6p21s-triode-curves/

Kan ex.vis ersätta EL84 i "ett enkelt billigt bygge".

Kanske också kan ersätta 2A3/6B4G.

Använd i en Schade SE borde den kunna ge minst 6W.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2019/03/03 : 04:53:54
Eftersom jag inte var smart nog att skriva ner resultaten ordentligt förra gången jag hade det här röret uppkopplat fick jag väl göra om arbetet en gång till. Samma setup som förra gången: 6P21S i triodkoppling, 330-360V B+, 3,5k anodlast med CFB via sekundärlindningen. Kan återigen konstatera att röret är ganska klent i vanlig klass A1, som bäst ca. 2W ut (med 500R katodbias) vilket inte är mycket med tanke på att man bränner närmare 20W i anoden. Förra gången testade jag att driva röret i klass A2 med hjälp av en interstagetrafo men vad jag minns blev jag inte helt nöjd med mätresultatet, förmodligen pga ett lite för klent drivsteg.

Den här gången testade jag att driva med en direktkopplad katodföljare (6E5P) istället och resultaten ser lovande ut, ungefär 5W ut innan klippning. Dock får jag lite märkliga resultat som inte riktigt stämmer med det jag trodde jag visste om rör: Enligt rådande kunskap funkar A2-drift bara om slutrörets katod går direkt till jord, ingen katodbias eller liknande alltså. Utifrån det antagandet byggde jag en ganska invecklad testrigg med negativa matningsspänningar och grejor, i onödan visade det sig eftersom det (i det här fallet) verkar funkar lika bra att köra A2 med katodbias (och CFB dessutom). Min teori så här långt är att 6P21S drar ovanligt lite gallerström och att det är därför det funkar även med 500R + 220uF i katodkretsen. Inte mig emot, det förenklar byggandet av en praktisk krets en hel del.
Fuling Posted - 2017/09/04 : 15:29:40
Ja...av misstag Har haft det i åtanke men dels känns katoden på 6P21S i klenaste laget redan med max glödspänning (och emission) och dessutom tycker jag mig ha läst att "starved filaments" rentav ska vara skadligt för rören om de används som slutrör.
pix Posted - 2017/09/04 : 14:59:59
Har du provat magrande glöd (starved filaments)?
Fuling Posted - 2017/09/01 : 10:01:36
Vi får se hur jag gör med smådrosslarna, tror jag gav ungefär 40:- styck för dem så det var i alla fall ingen större investering. Bara jag är klar med lite andra åtaganden så ska jag bygga en riktigt breadboard med de här grejorna, dels för att kunna testa fram en koppling som funkar och låter bra och dels för att kunna långtidstesta slutrören. Det finns väldigt lite skrivet om dem på nätet men en sak som dyker upp är att de ska ha väldigt kort livslängd, vill bilda mig en egen uppfattning om den saken innan jag lägger energi på att bygga chassi.
pix Posted - 2017/09/01 : 08:20:40
"kärnorna och plåtbyglarna var rostangripna"
Jag tror inte att rostiga lameller behöver vara negativt, förutom rent visuellt då
Fuling Posted - 2017/08/31 : 21:31:28
Lite kort om järngrejorna (har två eller fler av alla sorter, ska bygga monoblock):
Drosslarna på 150mH/1A är tänkta att sitta i serie med glödtrådarna som "barriär" mellan glödtråd och nätdel. Samma tanke som den populära metoden med att värma upp direktupphettade rör med konstantström fast jag gör det med ett passivt filter istället för med en halvledarbaserad krets.

Drosslarna på 15H/20mA ska filtrera matningen till ingångsrören.

Den kapslade trafon som står upp och ner på bilden har en sekundärlindning på bl.a. 10V 1A som jag planerar att använda till slutrörets glödtråd efter likriktning och LCL(CL)-filtrering. Tyvärr har de här trafona 115V primärlindning men det kan jag fuska till genom att koppla in dem på mittuttaget i huvudnättrafonas primärlindningar.

De små drosslarna med röd tejp är på 1mH/1A och var också tänkt att sitta i glödmatningen men det visade sig att både kärnorna och plåtbyglarna var rostangripna så det är tveksamt om de får vara med och leka.
Fuling Posted - 2017/08/31 : 20:57:54
Skrot som i "skrot", komponenter som är begagnade och/eller gamla.
Jepp, James 6112 har jag för mig trafon heter. Har ett par som hängt med i ett par tidigare byggen och på ett infall började jag leta efter andra trafos och drosslar monterade i pressade plåtkåpor för att få ett lite enhetligt utseende. Det finns hur mycket som helst i den stilen på Ebay men det mesta är oanvändbart och/eller svindyrt.
Ryssen Posted - 2017/08/31 : 19:58:40
Skrot?Är det James utgångstrafos dom där runda?
Dom ska väl vara skapliga?
Jag har storebror till mitt EL36SE bygge.
Fuling Posted - 2017/08/31 : 15:57:34
Testar ett nytt bildlagringskonto:



Lite skrot jag samlat på mig inför ett framtida bygge med 6P21S
Fuling Posted - 2017/08/06 : 14:42:02
Vid en närmare titt så är jag inte helt nöjd med nuvarande koppling ändå, mäter man på slutrörets styrgaller så ser man att ingångröret/trafon orkar driva gallret in på + men sinusvågen börjar rundas av redan där. En variant vore att koppla om trafon så att alla primärlindningar ligger parallella med varandra och samma med sekundärerna, då får jag fortfarande 2,25:1 omsättning men kan använda ett drivrör som drar 18-20mA istället för 8mA samt att kopparförlusterna i trafon blir betydligt lägre. Enligt databladet bör det funka bra. Det eller att driva med mosfetar men då blir det en massa nya problem som måste lösas, framför allt att trolla fram minst två extra matningsspänningar samt att få till nån slags timerkrets som "håller i" mosfeten så att den inte steker slutröret vid uppstart.
Fuling Posted - 2017/08/05 : 22:11:31
Trenderna kommer och går, de kanske är omoderna för tillfället
Fast behöver man dem inte så finns det enklare metoder, i mitt fall behöver jag en så låg utimpedans som möjligt från drivsteget och då är det interstagetrafo eller en följare som gäller. En bra följare baserad på en mosfet eller ett rör med hög branthet skulle förmodligen göra ett bättre jobb med att driva gallret men det blir ganska invecklat med flera extra matningsspänningar plus att man måste ha järnkoll på uppstartsförloppet. Dessutom är det synd att ha dyra interstagetrafos som bara ligger på hyllan :)
Ryssen Posted - 2017/08/05 : 21:43:13
quote:
I så fall skulle jag nog skippa interstagetrafona

Jag ritade ett schema med 807 och visade på Diyaudio,det innehöll en IT trafo och jag blev i det närmaste idiotförklarad,skulle man bygga en riktig hifi förstärkare kunde man inte använda en IT trafo,så det så...
Fuling Posted - 2017/08/05 : 20:51:09
pix: Jag har funderat på precis samma sak, bygga så att man kan använda 6B4G/6S4S som alternativ. Tyvärr stämmer sockelkopplingen ganska illa och de 6P21S vill ha ungefär hälften så mycket gallerförspänning så det är ingen klockren matchning. Kanske kan funka att ha två rörhållare per kanal, parallellkopplade men anpassade för respektive pinout? Tåls att tänkas på.

Ryssen: När jag fick ut bortåt 5W drev jag slutröret direkt från en gammal rörbestyckad tongenerator som är kapabel att driva det mesta.
Sen sist har jag kopplat in ett ingångssteg med PC86 (220V 8mA) och en LL1660 interstagetrafo kopplad 2,25:1. Med den drivningen får jag ut strax över 4W.

Det här satte ju fart på tankeverksamheten lite. Ett par monoblock byggda enligt testuppkopplingen är en variant, en annan är att använda en av de där stora Tektronix-nätrafona jag drog hem för nåt år sen och bygga ett stereosteg med lite annan koppling. I så fall skulle jag nog skippa interstagetrafona och istället driva slutrören med direktkopplade mosfetföljare. Sistnämnda koppling skulle nog driva rören bättre men skillnaden i ljudtryck är väl försumbar.
Ryssen Posted - 2017/08/05 : 20:06:52
quote:
...och där hade jag fel: Med ca. 330V över röret och drygt 55mA anodström går det att få ut nästan 5W i triodkoppling (3,5k anodlast) om man plågar styrgallret lite och styr ut det positivt i topparna. Intressant...


Vilket drivrör användes?
pix Posted - 2017/08/05 : 19:10:38
@fuling
6,3V, 0,8A, 330V, 55mA, 3,5KOhm ...
Det låter som ett intressant alternativ till 6B4G i "den svarta"?
Jag har inte trioddata på 6P21S, men spontant så verkar den ligga i rätt härad för detta
Fuling Posted - 2017/08/05 : 17:23:30
...och där hade jag fel: Med ca. 330V över röret och drygt 55mA anodström går det att få ut nästan 5W i triodkoppling (3,5k anodlast) om man plågar styrgallret lite och styr ut det positivt i topparna. Intressant...
Fuling Posted - 2017/08/04 : 20:48:00


Tar och skrämmer liv i den här tråden lite, har haft några 6P21S på hyllan i nåt år och idag tog jag mig faktisk tid att göra en testuppkoppling. 300V anod-katod, fast bias (-23V för 55mA), 6,3VAC glöd och 3,5k anodlast gav drygt 2W med en hyfsat osymmetrisk vågform i triodkoppling. Lite katodåterkoppling från trafons sekundärlindning styrde upp assymetrin en del men inte mycket. Ultralinjärkoppling med samma arbetspunkt gav drygt 4W, även där med en viss assymetri trots katodåterkopplingen. Testade även pentodkoppling med 275V på skärmgallret men fick ingen nämnvärd ökning av uteffekten jämfört med UL.

Två reflektioner längs vägen: 3,5k nog är i lägsta laget, 5k hade förmodligen gett en snyggare utsignal även om det möjligtvis skulle ske på bekostnad av uteffekt (vilket man kanske skulle kunna kompensera för med en högre anodspänning). Dessutom verkar 6P21S väldigt strömsnåla, enligt de datablad jag sett klarar katoden ungefär 100mA men sen är det tvärstopp. Lekte ett tag med tanken på att driva styrgallret positivt i topparna men frågan är om ens det hjälper särskilt mycket.


Stajo Posted - 2012/09/02 : 14:51:54
Jag mailade i morse så förhoppningsvis får jag hem ett gäng av vardera framöver.
soundbrigade Posted - 2012/09/02 : 13:25:08
Jag anmälde visst ett intresse att hålla i ett slags gruppköp, men jag känner att jag inte har vare sig tid eller ork (uthållighet) att sköta sådant just nu utan hoppas att någon annan kan ta över.

Jag har några 4P1L och några 6Ä5P (6E5P) om någon vill testa något annat.
Fuling Posted - 2012/08/31 : 19:05:20
quote:
är ett fantastiskt drivrör som väl klarar att driva mycket


Fantastiskt på att självsvänga och sprida trevlig bakgrundsbelysning via skärmgallret också om man inte hanterar det med järnhand. Har nämnt det förr och jag menar inte att klaga på röret i sig utan bara påminna om att den här sortens rör inte är lätthanterliga.
soundbrigade Posted - 2012/08/31 : 12:28:53
quote:
Jag tänkte ta med några 6E5P också, som du rekommenderade som splitter. Jag får upp två alternativ http://www.gstube.com/catalog/?key=6E5P&submit=Find. Kan du avgöra vilket det var du menade?

I-varianten är mekaniskt stabilare - long-life.
6E5P (Finns ingen latinsk variant av den ryska bokstav som ser ut som ett bakvänt 'E', men Ä skulle kunna funka på svenska, och det ska vara ett 'P' på slutet - djävla ryssar!). är ett fantastiskt drivrör som väl klarar att driva mycket.
Stajo Posted - 2012/08/31 : 11:06:32
Tack. Det är inte säkert att jag beställer 20 av endera men jag brukar ofta försöka fylla viktgränserna för ett standardpaket eftersom frakten ofta är en stor del av totalkostnaden vid dessa köp.

Han erbjöd sig skicka ett gäng av båda rören i samma paket till ett bra pris efter lite hagglande från min sida.

Staffan
reVintage Posted - 2012/08/31 : 09:51:58
Antar att det är det övre.

Vad ska du med 20 rör till? Du vet ju inte ens om dom låter bra eller fungerar i din koppling.....
Stajo Posted - 2012/08/31 : 09:17:11
Jag tänkte ta med några 6E5P också, som du rekommenderade som splitter. Jag får upp två alternativ http://www.gstube.com/catalog/?key=6E5P&submit=Find. Kan du avgöra vilket det var du menade?

Staffan
reVintage Posted - 2012/08/31 : 07:49:26
Jag hänger på Magnus och har beställt några stycken inkl. topcaps för utvärdering.

Frågan är också huruvida röret tål UL vid dryga 300V. Det är specat till 250V Us. Men å andra sidan tål ex.vis 6V6 mycket mer än specen säger.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000