HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 TAD - Technical Audio Devices i Vimmerby

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2012/09/08 : 17:36:05



Har inte blivit så mycket hififotograferande de senaste månaderna för min del. För att inte va allt för ringrostig nästa helg så gjorde jag en utflykt denna helgen för att friska upp mässfotografernadet.

Häng med på ett minireportage skjutet från höften!
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2012/09/22 : 20:23:31
Tack Mats, jag blir glad av att du kan utläsa en bild av vad jag upplevde i Vimmerby och att du tydliggör att det inte handlar om rätt eller fel. Jag fick nyligen reda på att världens första kompletta TAD system är sålt till Sverige. Med lite tur kan det finnas anledning att återkomma till denna nyhet vid ett senare tillfälle.
Mats h Posted - 2012/09/14 : 23:35:16
Tack Micke o (Stefan?) för ännu en fantastisk resa i "Nirvana" för oss i musikidioter.
Detta är en ynnest att få sitta ett stenkast från bron till vårt "broderland" i väster (DK) o nästan få lyssna på utrustning cs 50 mil därifrån. Har haft förmånen att få lyssna på Audionets uppsättning ett par gånger (och även JM Labs) och tror att jag fått veta några av hans "käpphästar". Micke är otroligt duktig att uttrycka sin ljudbild i ord o framförallt bild och jag önskar jag hade en hundradel av hans erfarenhet. Jag och Audionet delar dock inte samma ljudideal! Kanske samma fenomen som att Ingemar Bergmann!! o jag inte uppskattar samma böcker! Audionet "tror jag" i förhållande till mig vill ha en "generellt" högre" ljudbild och en "annanlurda" typ av bas än vad jag tycker är om! Detta gör att jag "nästan vet" hur det låter under hans reportage !. Väntar dock fortfarande på storyn där inte Micke är helt nöjd , men att jag kan "läsa mellan raderna" att det slår mina Respons! !Missar tyvärr möjligheten att närvara på årets Arken på 10-15år och förlitar mig naturligtvis på våra "eldsjälar" därute i vekligheten med kamera och ett hifi-öra! Tack alla eldsjälar att jag kan vara hemma o njuta av min hobby!!
Audionet Posted - 2012/09/13 : 21:08:57



Så här såg det ut i lyssningsrummet när jag var där. En matta på golvet samt en matta på var sidovägg om högtalarna för att plocka första reflexen. En stark kontrast till mitt besök i Göteborg för två veckor sedan som bjöd på ett rum som var kraftigt akustikreglerat. Jag har inte räknat efter, men min gissning är att båda anläggningarna kräver en budget som är snarlik och då räknar jag in akustikregleringen som en del av anläggningen. Kan röra sig om några hundra tusen hit eller dit, men vem räknar när man är på denna nivå? Valet avgörs troligen av känslor som blir väckta av musiken som passerar genom kedjan.

TAD har Pioneer i ryggen med allt det för med sig i resurser. Jag vet inte om TAD har en obegränsad budget vid utveckling, men jag tyckte mig läsa mellan raderna på Jörgen från Ultimate Sound att så är fallet i stort sett. Varje detalj, komponent, materialval osv sitter där av en anledning. Inget tar sig in i en produktionsklar konstruktion utan att det har fått sig en runda mot alternativen som finns på marknaden. Har man en teori om någon komponent som kan låta bättre men ej finns att köpa, ja då utvecklar man det själv och producerar. Måste vara en dröm för ett konstruktions team.

På kvällen var det dags att spela lite skivor. Jag och JM Lab alternerade i sweetspot. Ingen medhavd musik för min del. Men vad gör det, i denna butiken finns det troligtvis mer än en skiva som man är bekant med.

Ett första intryck är att realistiska ljudnivåer uppnås utan ansträngning. Dynamik är även det något som TAD känner sig väl förtrogna med. Jag upplevde återgivningen som homogen. Bas, mellanregister och diskant överlappade varandra fint när musiken nådde mina öron. Högtalarna är som sig bör inte detekterbara i ljudbilden. En härlig spridning med bra höjd. Just höjden på ljudbilden är något som jag har snöat in på de senaste åren. Som exempel för att tydliggöra vilken höjd jag pratar om så vill jag att en stående sångare skall stå i mitt lyssningsrum, inte sitta. Men samtidigt får ju inte till exempel en gitarr ha samma höjd, den skall ungefärligen sitta i maghöjd.

Har då inte denna fantastiska uppsättning från TAD några fel? Tja, det kan jag egentligen inte svara på. Återgivning handlar ju ofta om preferenser. Det finns även ett rum med en akustik som jag inte är familjär med. Just denna dag, i detta rum, med mina öron så upplevde jag musiken spelade på ett annat sätt än min referens. Ljudbilden var inte lika utmejslad och stabil och det indikerar för mig att det finns reflexer som oroar någonstans. Känner så väl igen detta fenomen innan jag fick in mina skivhyllor bakom mina högtalare. Jag skulle också tro att det är dessa reflexer som är skuld till att jag saknar ett uns närvaro samt kropp i den övre delen av återgivningen. Men då skall man komma ihåg att vanans makt är stor, mina öron är tillvända med klanger från mitt eget system som består av rör och horn och det enda som kan konstateras är att TAD avviker från min kända referens. Precis som jag har varit inne på i tidigare reportage så är vi på en nivå där jag är övertygad om att varje ägare av TAD kan få det att spela efter sina referenser. Jag har även en stark övertygelse om att mina läppar hade format sig i ett löjligt stort leende om jag hade fått leva med denna setup från TAD.




Eftersom Jörgen verkligen brinner för musiken och är på ständig jakt efter bra musik så bad jag honom att skicka med ett musiktips till HiFiForums läsare. Valet ser ni på bilden ovan.

Tack till Jörgen för en härlig upplevelse i Vimmerby denna helg, ett minne som jag tar med mig på min hifi-resa!
HerrD Posted - 2012/09/12 : 20:40:19
Jag vill gärna höra ditt utlåtande om ljudet! Njuter av bilderna så länge.

Minns fortfarande hur det lät på mässan i Stockholm, vissa ljudminnen biter sig fast som referenser. Här minns jag definition, exakthet och snabbhet som ledord. Vid ett annat tillfälle med en stor Vitus förstärkare minns jag anslag. The Lars minns jag som vacker ton. Lustigt hur en del parametrar sätter sig som en känsla som går att känna flera år efteråt.
Kilgore Posted - 2012/09/12 : 11:16:18
Måste åka till Vimmerby ngn dag och lyssna på dessa härligheter!
Tack för dina aptitretare inför mässhelgen Audionet
Audionet Posted - 2012/09/11 : 19:23:17



TAD Reference One, en 3-vägs bassreflex konstruktion. Samtliga data här nedan är saxat från TAD - Technical Audio Devices Labratories hemsida.

Drivers:
LF : 25cm (10 in.) x 2
Midrange/Tweeter: concentric
16 cm (6 1/2 in.) MF / 3.5 cm (1 3/8 in.) HF


Performance Data:
Frequency response : 21 Hz to 100 kHz (-10 dB)
Crossover frequencies: 250 Hz and 2 kHz
Unit polarity: LF (+), MF (+), HF (+)
Amplifier requirements: 50 W to 300 W
Sensitivity: 90 dB (2.83 V/2.83 V @ 1 m free space)
Maximum sound pressure level : 115 dB
Nominal impedance: 4 #937; (minimum 4.1 #937;)


Physical Data:
Weight: 150 kg (330 lb)
Dimensions: 554 mm (21 3/4#8221;) (W) × 1,293 mm (50 7/8#8221;) (H) × 698 mm (27#8221;) (D)

Nu börjar ni väl snart undra hur det spelade?
Audionet Posted - 2012/09/10 : 20:37:21



CD/ SACD spelare TAD D600, även den med en separat nätdel precis som försteget.






Audionet Posted - 2012/09/10 : 18:35:40



Försteget TAD C600 är även det en tung pjäs, 29kg för kontrollenheten samt 15 kg för den separata nätdelen. TAD känns som ett företag som har en bestämd uppfattning om hur deras produkter skall konstrueras och försöker att hålla sig trogen sina tankegångar rakt igenom i hela kedjan. Känslan som når mig vid en närmare titt samt rattande kan jag sammanställa till ett ord, gediget!
Audionet Posted - 2012/09/10 : 12:45:05



TAD har en komplett setup från högtalare till signalkälla. Denna kväll var det monoblocken TAD M600 som fick leverera kraft. Satt och bläddrade i broschyren och fick en liten chock när jag läste att de väger 90kg styck. 90kg, dessa små söta slutsteg som knappt blir varma vid hård demonstration med realistiska ljudnivåer. Efter vidare efterforskning så hittade jag anledningen. Botten på slutsteget som ser ut som ett ställ är integrerat i konstruktionen med målet att minimera vibrationer. Den är enligt broschyren gjuten av graphite och gjutjärn i en monocoque konstruktion och väger 35kg. Slutsteget lämnar 300w vid 8ohm, fullt tillräckligt för uppgiften skulle jag gissa.
Audionet Posted - 2012/09/09 : 20:18:50
Tack grabbar, er uppskattning värmer!
Audionet Posted - 2012/09/09 : 20:15:53



Det är ju svårt att i lugn och ro sitta att lyssna på Evolution One när man vet att det står andra godsaker en våning upp. Så låt oss gå en trappa upp och förlusta oss i det bästa TAD kan frambringa i dag. Jag talar givetvis om TAD Reference One.

På bilden ser vi ett element som TAD är stolta över. Det är ett element som man kallar CST Driver (Coherent Source Transducer). Både diskant och mellanregister är tillverkat av beryllium och elementet kan återge ett frekvensområde från 250Hz till 100kHz. Om ni vill kan ni läsa mer om CST Driver i följande länk, bättre att få informationen från källan direkt. http://tad-labs.com/en/consumer/reference_one/cst.htm
BosseBula Posted - 2012/09/09 : 20:11:43
Härligt Micke! Fina bilder som vanligt och lyssningsintryck oxå.
shifts Posted - 2012/09/09 : 18:59:13
Dina bilder, särskilt detaljstudierna, de är så förbaskat bra och snygga. Återigen tack för dina reportage!
Audionet Posted - 2012/09/09 : 16:43:09



Elementen har en upphängning av polymer. Formen avviker också från den traditionella, i stället för en stor svulst har man flera mindre.
Audionet Posted - 2012/09/09 : 14:36:20



Ja, det blev en tur till Vimmerby och Ultimate Sound. Det är första gången jag lyssnar till TAD Evolution One. Förutom TAD Evolution One spelades det på CD/ SACD spelare från Marantz och den integrerade förstärkaren Audio Analogue Maestro Ducento SE.

Denna uppsättningen står i källaren hos Ultimate och spelar på tvären i rummet. Lyssningspositionen är mot bakvägg med en följd av en lätt förstärkning i de lägre registerna. Men det var lätt avhjälpt, en lite flytt fram och det föll mer på plats. Det lät homogent, inga register som stack ut när man väl hade flyttat fram huvudet c:a 1-11/2 meter från bakvägg. Transienterna är fina i TAD och är ett område som de är excellenta på, jag brukar även uppleva dem som högupplösta, men det saknades en anning i denna uppställning och det är något jag skulle vilja tillskriva Marantz spelaren. TAD målar upp ett grandiost musikaliskt landskap med en befriande lätthet. Nu har ju denna lilla Evolutionen One det rätt tufft då man kan på ett par minuters förflyttning flytta sig till en annan referens som då påvisar en del tillkortakommande. Det är även en stor bunt sedlar förbundet till den resan om man vill förflytta upplevelserna till valfri plats, som tex hemma.

Kilgore Posted - 2012/09/09 : 11:03:44
Har du månne varit i Vimmerby och lyssnat på TAD's nya "minsting"
Kan tänka mig att den låter mkt trevligt
Audionet Posted - 2012/09/09 : 10:44:26
Jag är bara en entusiast.
Audionet Posted - 2012/09/09 : 10:40:56



Detta är den modell jag tycker är den vackraste i modellprogrammet. Den har även en placeringsvänlig storlek. En trevägs bassreflexkonstruktion, 28Hz-100kHz med delning vid 250Hz och 2kHz, 88dB känslighet. Väger in på 54kg med en längd på 116,6cm, bredd 33,4cm och ett djup på 51,2cm.

Högtalarens fot och fundament är i aluminium och ger en stadig bas att stå på. Där återfinner man även delningsfiltret väl avskärmat från kabinettet.
byZan Posted - 2012/09/09 : 10:21:28
quote:
Audionet, du verkar vara outtröttlig!

Det ska vi vara glada för
bearwik Posted - 2012/09/09 : 10:13:44
Audionet, du verkar vara outtröttlig!
Pac Posted - 2012/09/08 : 20:05:10
Hehehehe. kul att höra!

Självklart hänger jag med!
byZan Posted - 2012/09/08 : 19:31:36
Att skjuta från höften tyder på säkerhet, eller?

Följer alltid dina reportage stora som små, skjut!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000