HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Opalenmässan - 2012, alla kan posta!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2012/09/15 : 00:24:26
Här kan vi allihop lägga våra roliga/fina/spännande/... bilder & kommentarer från Opalen-mässan.

Ös på bara!
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
dwain Posted - 2012/10/09 : 17:26:25
Tänkte att jag får väll bidra med mina åsikter om mässan :)




Detta rum var överlägset bäst. Detta på allt enligt mitt tycke. Det lät helt enkelt helgjutet och det med en bra botten. Som polaren sa. "Fan nu äntligen känns det som man är på hifimässa". Jag förstår honom.

Även om många rum lät helt okej så var det inga som direkt var wow. Forsman högtalarna är för mig en otrolig kombo av korrekt hifiljud samtidigt som du kan spela dina discoplattor med stor behållning och poppa på rejält om man har kraft nog bakom :)

Har hört madonnas låt vouge i live-version på största forsmannen och det var bara löjligt roligt. Det spelades duktigt högt och det var så förbaskat levande och ett jäkla ös i basen.


Mässans näst bästa ljud hittade jag och polaren i en bil utanför. Makalöst bra ljudbild och renhet i ljudet. Otroligt imponerande för den ringa summa som var lagt på bilen


Ett annat rum som jag gillade också var caveman. Vill man ha en högtalare att spela högt som fasen med och som man kan ha ruskigt roligt med så har man nog hittat rätt. Sanslöst drag i dessa och de låter för pengarna inte alls tokigt! Hur många hifihögtalare orkar med att få basgången att fysiskt kännas i magen?

Var i övrigt mycket snygga konstruktioner att se på. Synd bara att de inte alls föll mig i smaken ljudmässigt. Makalöst hur dyra en del grejer kan vara ibland

Men roligast av allt är när man kommer hem och inser att ens egna rigg är många resor bättre än det som fanns på mässan. Detta gör en riktigt glad då man trots allt inte lagt allt för mycket pengar på grejerna man har i kombination med att man inte känner något större behov av att byta de grejer man har
Marina Jansson Posted - 2012/10/05 : 08:11:47
Tack Claes! :-)
ClaesM Posted - 2012/10/03 : 14:18:31
Ett par bilder då från rummet! Ingen bra kvalitet på dem men ändå!



...... Petter visar 21"


ClaesM Posted - 2012/10/03 : 11:34:49
Hahaha.... Marina, du kan nog vara lugn!
Det långhåriga oidentifierade objektet var med största sannolikhet jag!
Marina Jansson Posted - 2012/10/02 : 23:45:13
Oj då! Det kan alltså finnas en minimal möjlighet att han varit ute på vift en stund den helgen, utan övervakning...

Fast egentligen ville jag bara locka fram en bild på rummet, för jag hörde det var stort och jag har inte sett hur uppställningen såg ut. Någon som har en bild?
ztenlund Posted - 2012/10/02 : 23:23:50
quote:
Bernt påstod att han var där hela helgen men eftersom jag var upptagen på annat håll kunde jag inte kolla riktigheten i hans påstående. Han kanske var ute med någon av godingarna på Granngården istället...

Det travar hästar ur Bernts skägg! Jag såg honom minst 100-200 meter från Opalen och dessutom på väg i riktning bortåt ihop med något oidentifierat långhårigt...
Pac Posted - 2012/10/02 : 21:11:43
Jodå, Bernt "var där", men jag har ingen bild på honom.

gcs Posted - 2012/10/02 : 20:14:58
Jag vill inte oroa dig Marina men jag har hört talas om att det finns människor som har en dubbelnatur. Ärligt så tror jag nu inte att Bernt är en sådan person.
Marina Jansson Posted - 2012/10/02 : 20:06:52
Tack Micke, jag känner mig lite lugnare nu.
Micke Y Posted - 2012/10/01 : 18:19:08
Han var i alla fall där på lördagen för då var jag där och såg honom mest hela tiden....

Micke
Marina Jansson Posted - 2012/09/30 : 23:10:48
Ja,är det någon som har en översiktsbild från No Frills rum?

Bernt påstod att han var där hela helgen men eftersom jag var upptagen på annat håll kunde jag inte kolla riktigheten i hans påstående. Han kanske var ute med någon av godingarna på Granngården istället...
Pac Posted - 2012/09/30 : 14:01:22
Sista bilden jag har från Opalen-mässan är ifrån Linn-rummet.



Det var spännande att se hur väl allt var integrerat i det rummet. All källor, musik och bild, och samtliga funktioner styrdes av IPaden som demonstratören höll i. Det såg väldigt smidigt och behändigt ut att använda. Nu är nog inte Linn ensamma om att ha smidiga lösningar, men det var ändå snyggt att se en väl intrimmad demonstratör med ett väl fungerande system. Det var en snygg demo som vissade på vad de har att erbjuda och det imponerade.

Ännu mer imponerande var när demonstratören började snacka om de högupplösta utgåvorna Linn tillhandahåller. Han var väl påläst och kunde det mesta av de tekniska detaljerna om/bakom deras utgåvor. Det var en sann fröjd att få lyssna på hans kunskaper och tips.

Som sagt, det här var min sista bild från Opalen-mässan men det finns kanske någon annan som har lite bilder och kommentarer de kan fylla på med?
Pac Posted - 2012/09/30 : 13:50:15
Ja det finns en del spännande historier om tekniken vi använder. Nu är ju inte Q-tron på något sätt ensamt om att använda det här röret, bland annat Balanced Audio Technology.
Viktor Khomenko, konstruktören bakom Balanced Audio Technology, är ju tex. uppväxt bredvid fabriken som producerar dem! Men, nu får jag nog lägga band på mitt historieberättande och hålla mig till en historia åt gången. Denna tråden/historian handlar om Opalen-mässan och där var inte Viktor med.



FForsman Posted - 2012/09/29 : 12:16:35
- Det där är ju en bakgrund som gör att jag vill förstärkaren bära för den sakens skull.

/mvhff
Pac Posted - 2012/09/29 : 12:03:57


Det är Tubetvr's OTL baserad på 6C33CB. Det är en väldigt intressant konstruktion som blir brottarstarkt tack vara de ryska "MIG"-rören.

Det där med "MIG"-rören är en historia som tål att upprepas. Det var tack vare MIG25an som trillade ner på hokkaido mitt under de värsta frostbrytningarna i kallakriget som västvärlden fick se det här röret.
Det användes för kraftreglering i flygplanet. Alla i väst gapskrattade över att ryssarna fortfarande använde rör-elektronik istället för transistorer. Men nu på senare tid har vi förstått att det här planet och just rör-elektroniken utlöste panik i väst. Sovjet unionen höll nämligen på att utveckla EMP-bomber samtidigt som de utvecklade MIG25. Om de hade lyckats med sina EMP-bomber hade MIG25an varit det enda planet som kunnat flyga vidare, samtliga flygplan som väst konstruerat hade blivit oanvändbara. Så man kan förstå att säkerhetstjänsterna i väst fick något annat att göra än att skratta år rörelektronik. Skrattar först som skrattar sist!

OTLen är på svindlande 25W. Den har fått finfina recensioner så det verkar som om vi ser ytterligare ett hifi-företag "Q-tron" spira ur den svenska myllan just nu. Det är roligt med de svenska framstegen.
Pac Posted - 2012/09/29 : 11:35:58
Det fanns ett väldigt intressant slutsteg inne hos grottmännen.

Pac Posted - 2012/09/29 : 11:00:54
Nja, har grottmannen verkligen sådan kraft?

För min del var det ett serverhaveri och en tuff arbetsvecka som sänkte takten.

Bernt Jansson Posted - 2012/09/28 : 08:05:31
Tog vår Caveman död på hela tråden?
FBK Posted - 2012/09/23 : 20:46:06
quote:
Där var det stora högtalarelement som gällde och då främst koaxialer!

Manliga högtalare på gång alltså
Pac Posted - 2012/09/23 : 16:19:49
Där var det stora högtalarelement som gällde och då främst koaxialer!

Pac Posted - 2012/09/23 : 16:16:55
Nästa rum jag besökte var No Frills...

Pac Posted - 2012/09/23 : 12:15:29
EAD som tidigare låg bakom Jordan-elementen, visade sina nya bredbandselement. Förutom sitt rum så hade de två bilar framför hotellet där det demades.







K-man Posted - 2012/09/22 : 07:30:16
Racket som användes var även det från Peak Consult.

\\K-man
Labbe Posted - 2012/09/21 : 21:52:22
Micke.Y:
quote:
Vad det är för prylar vet jag inte, kan någon fylla på? de Verdier spelare ser jag men sen ...


Högtalarna ser ut att vara ett par Blumenhofer Genuin FS3
Sceptic Posted - 2012/09/21 : 19:59:04

Vad är det för rack som användes?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000